stvarati, pratiti i preuređivati programe koji sadrže strukture grananja i uvjetnoga ponavljanja te predviđati ponašanje jednostavnih algoritama koji mogu biti prikazani dijagramom, riječima govornoga jezika ili programskim jezikom
Jeste li razgovarali s prijateljima o tome kako je programiranje teško? Jeste li često utrošili mnogo vremena rješavajući neki problem, a možda ga ipak niste uspjeli riješiti? Jeste li zbog toga razmišljali odustati od programiranja?
Da, zaista nije lako biti programer. Često to zahtijeva mnogo logičkog razmišljanja, truda i vremena. Međutim, veliko je zadovoljstvo kad uspiješ riješiti neki problem i "natjeraš" računalo da radi upravo po tvojim uputama. Zato nemoj odustati, nego hrabro naprijed.
Danas, srećom, postoje i programski jezici koji ne zahtijevaju pisanje naredbi. Programi nastaju na zabavan način s pomoću grafičkih blokova poput slaganja Legovih kockica.
Zbog toga su naročito pogodni za one koji počinju programirati, ali su odličan alat i za već iskusne programere.
Jedan je od njih Scratch, programski jezik pomoću kojeg možeš biti kreativan, razvijati logičko razmišljanje i rješavati probleme, a usput se i zabaviti.
Prvi koraci vizualnog programiranja:
Scratch je prepoznatljiv po logoznaku mačka koji je početni lik koji se pojavljuje na pozadini projekta.
Scratch - logo
Programirati vizualnim programskim jezikom Scratch možeš online, pomoću internetske aplikacije koja se nalazi na poveznici .
Početna stranica Scratcha
Kako bismo započeli s radom, moramo se registrirati. Postupak registracije prikazan je u sljedećem videozapisu.
Postupak registracije - video
Zadatak 1.
Prema uputama u prethodnom videozapisu registriraj se kako bi mogao započeti s radom.
Primjer 1.
Kada se registriraš, otvara se prozor u kojem možeš vidjeti neke od gotovih projekata (uradaka) klikom na poveznicu Istražite (Explore) ili možeš početi s radom klikom na poveznicu Kreirajte (Create). Kada klikneš na poveznicu Kreirajte, otvorit će ti se prozor internetske aplikacije Scratch.
Sučelje aplikacije Scratch
Svaki projekt u Scratchu počinjemo odabirom jedne ili više pozadina te likova koje ćemo upotrebljavati.
Primjer 2.
U sljedećoj interakciji dodaj pozadinu i likove
Odaberimo dva lika: ribicu (fish-a) i hobotnicu (octopus-b), a zatim dodajmo pozornicu (Underwater 2).
Postupak:
1. Na početnoj stranici kliknemo na poveznicu Kreiraj (Create).
2. Lik mačka automatski je postavljen na praznu pozadinu pa ga obrišemo.
3. U donjem desnom kutu prozora klik na gumb Odaberi lik (Choose a Sprite) -> Životinje (Animals) -> ribica (Fish) postavimo prvu ribicu koja automatski ima lik ribice (fish-a).
4. Klik na Odaberi lik (Choose a Sprite) -> Životinje (Animals) -> Hobotnica (Octopus) postavimo lik hobotnice. Klikom na karticu Kostimi (Costumes) odaberemo lik hobotnice (octopus-b).
5. U donjem desnom kutu prozora klik na gumb Odaberi pozadinu (Choose a Backdrop) -> Podvodni (Underwater 2) odaberemo pozadinu morskog dna.
Projekt spremamo kako bismo ga mogli naknadno uređivati ili pokrenuti.
Primjer 3.
Spremanje projekta
Projekt u Scratchu možemo spremiti na svoje računalo ili online na platformi Scratcha u mapi Moje stvari.
1. Spremimo projekt na svoje računalo:
Datoteka (File) -> Spremi na računalo (Save to your coumpter) -> odaberemo željenu mapu u koju ćemo pohraniti datoteku na računalo i upišemo željeno ime: "Morsko dno" -> Spremi datoteku (Save File).
2. Spremimo projekt online u mapu Moje stvari.
U okvir gornje trake (Untitled) upisati željeni naziv (Morsko dno).
Klik na Datoteka (File) -> Spremi sada (Save Now).
Želimo li postojeći projekt uređivati i zadržati prethodnu verziju, odaberemo naredbu Spremi kao kopiju (Save as copy).
Zadatak 2.
– Prethodni projekt spremi kao kopiju.
– Postavi još jednu ribicu i morskog psa.
– Istraži mogućnosti alata za uređivanje (klik na željeni lik i odabrati Kostimi (Costumes)), pa nekim likovima promijeni boju, zrcali neku ribicu tako da bude okrenuta u suprotnom smjeru, promijeni veličinu...
– Spremi projekt na svoje računalo i online pod nazivom Pazi morski pas.
Pazi, morski pas!
Kolekcija zadataka #1
1
2
U projektu kreiranom u Scratchu možemo dodavati:
null
null
Poveži naredbu s odgovarajućom skupinom (Skripta (Code) -> Skupina naredbi -> Naredba ili grafički blok).
Ušli ste u svijet vizualnog programiranja. Milijuni ljudi upoznalo je Scratch, stvara svoje projekte i dijeli ih s cijelom zajednicom Scratch programera.
Pridruži im se i izrađuj vlastite projekte te tako uči rješavati probleme. To je također izvrstan način izražavanja vlastitih ideja i stavova te dijeljenja s drugima.