Uvod
Korijeni naših zapadnih jezika nalaze se u Grčkoj. Sama riječ teatar, kao i riječi oda, tragedija, komedija, scena, poezija, orkestar grčkog su porijekla. Grčka je književnost započela epskim pjesmama, pričama o ratu i avanturama. Veći dio našeg poznavanja grčkoga svijeta proizlazi upravo iz grčke književnosti, a grčke drame postale su temeljem zapadne književne kulture. Ako je u staroj Grčkoj išta bilo popularno, osim sportskih natjecanja, to je upravo kazalište.
Korijeni naših zapadnih jezika nalaze se u Grčkoj.
Riječ teatar je grčkog porijekla kao što su i riječi oda, tragedija, komedija, scena, poezija, orkestar.
Grčka je književnost započela
- epskim pjesmama,
- pričama o ratu i
- avanturama
Veći dio našeg poznavanja grčkoga svijeta proizlazi iz grčke književnosti.
Grčke drame postale su temeljem zapadne književne kulture.
U staroj Grčkoj je, uz sportskih natjecanja, bilo popularno i kazalište.
Grčki teatar
Bitne značajke grčkog kazališta su i velike dimenzije. Kazališta su primala 10 – 40 tisuća gledatelja. Osim toga, grčko je kazalište u pravilu izvan grada i nije natkriveno. I glumci i gledatelji ulazili su u kazalište prolazima sa svake strane između kazališne zgrade i zidova koji su učvršćivali kazalište.
Bitne značajke grčkog kazališta su i velike dimenzije.
Kazališta su primala 10 – 40 tisuća gledatelja.
Grčko je kazalište u pravilu izvan grada i nije natkriveno.
Glumci i gledatelji ulazili su u kazalište prolazima sa svake strane između kazališne zgrade i zidova koji su učvršćivali kazalište.
Kazalište u Epidauru
Dionizovo kazalište
U Ateni je najveće kazalište bilo Dionizovo. Imalo je oko 17 000 mjesta za sjedenje u 78 redova. Prvi red je sadržavao 67 sjedala s naslonima izrađenim u mramoru, određenih za istaknute dostojanstvenike.
U Ateni je najveće kazalište bilo Dionizovo.
- Imalo je oko 17 000 mjesta za sjedenje u 78 redova.
- Prvi red je sadržavao 67 sjedala s naslonima izrađenim u mramoru, određenih za istaknute dostojanstvenike.
Posebice se među njima, u sredini, izdvajalo sjedalo namijenjeno Dionizovu svećeniku, posebno ukrašeno, s nogama u obliku lavljih šapa. Sjedala su bila obilježena natpisima. U kazalištu popločenom mozaikom održavala su se dramska natjecanja klasične Grčke. U rimskom razdoblju sagrađena je i kamena ograda, kada se kazalište koristilo za gladijatorske igre, a zbog zaštite gledatelja.
Posebice se među njima, u sredini, izdvajalo sjedalo namijenjeno Dionizovu svećeniku. Sjedalo je bilo posebno ukrašeno, s nogama u obliku lavljih šapa. Sjedala su bila obilježena natpisima.
U kazalištu popločenom mozaikom održavala su se dramska natjecanja klasične Grčke.
U rimskom razdoblju sagrađena je i kamena ograda zbog zaštite gledatelja, kada se kazalište koristilo za gladijatorske igre.
Grčka ostavština
Drame grčkih tragičara - Eshila, Sofolka, Euripida, obilježila su, ali i stvorila veliko doba grčkoga kazališta, a time i kazališne umjetnosti, tvoreći tako neizmjeran doprinos stare Grčke kako europskoj, tako i svjetskoj kulturi. S usponom kršćanstva antička kulturna ostavština nije bila dio opće kulture i obrazovanja. Do početka 20. st. sačuvani tekstovi grčkih drama, naročito tragedija, bili su isključivo predmet akademskog proučavanja. No, danas se djela drevnih dramatičara prevode se na suvremene jezike i uprizoruju diljem svijeta.
Drame grčkih tragičara - Eshila, Sofolka, Euripida, obilježila su, ali i stvorila veliko doba grčkoga kazališta, a time i kazališne umjetnosti.
Grčke drame predstavljaju neizmjeran doprinos stare Grčke europskoj i svjetskoj kulturi.
S usponom kršćanstva antička kulturna ostavština nije bila dio opće kulture i obrazovanja.
Do početka 20. st. sačuvani tekstovi grčkih drama, naročito tragedija, bili su isključivo predmet akademskog proučavanja.
Danas se djela drevnih dramatičara
- prevode se na suvremene jezike i
- uprizoruju diljem svijeta.