Nakon što ste s učenicima obradili uvod u cjelinu Hrvatski narodni preporod, prikažite im fotogaleriju hrvatskih izuma. Obratite učenicima pozornost na to da su osobe na fotografijama prikazane kroz svoj rad, tj. vidljive su karakteristike po kojima su prepoznatljive (njihovi izumi). Razgovarajte o tome kako bi se koji proizvod mogao upotrijebiti u svrhu turističke promocije naše zemlje. Zatim potaknite učenike da razmisle kako bi mogli promicati život i djelo hrvatskih preporoditelja i time ne samo promicati hrvatsku baštinu nego i unaprijediti turističku ponudu (oluja ideja). Upoznajte učenike s pojmom razvoja marke i neka razmisle o tome kako život i djelo preporoditelja učiniti prepoznatljivima kroz njihov vizualni identitet. Kako od njihova imena i rada stvoriti prepoznatljivu robnu marku?
Pojasnite učenicima da je njihov zadatak javiti se na natječaj koji je raspisalo Ministarstvo turizma radi financiranja određenog broja projekata izrade vizualnog identiteta velikana hrvatskoga narodnog preporoda s ciljem unapređenja turističke ponude.
Podijelite učenike u grupe te ih uputite u to da će se svaka grupa prijaviti na natječaj tako što će predstaviti tri pokazna rada koja će svjedočiti o njihovoj zamisli. Potaknite učenike da u grupama istraže rad i djelo nekoliko hrvatskih preporoditelja te u suradnji s učiteljem Likovne kulture (na nastavi Likovne kulture) izrade uratke u odabranim likovnim tehnikama.
Napomenite učenicima da je u sklopu obvezne dokumentacije za prijavu na natječaj i predaja poslovnog plana. Krenuli su od ideje i izradili prijedloge vizualnog identiteta (pokazni radovi). Međutim, da bi realizirali svoju poduzetničku ideju, trebaju izraditi još i poslovni plan koji će dati uvid u moguću realizaciju njihova proizvoda. Poslovni plan mogu izraditi služeći se pitanjima i vježbom u interaktivnom sadržaju 4 elementa poslovnog plana i Redoslijed elemenata poslovnog plana. Svakako im podijelite i kontrolnu tablicu kako bi lakše pratili svoj rad. Naglasite im da poslovni plan trebaju popratiti prijedlozima vizualnog identiteta i slikama gotovih proizvoda. U tu svrhu učenici mogu digitalizirati svoje pokazne radove i, koristeći se mrežnim servisom Customink Logo Design, isprobati kako bi izgledao digitalni otisak na majici, šalici ili nekom drugom uporabnom predmetu. Tako će dočarati neke od mogućnosti primjene vizualnog identiteta na potencijalnim marketinškim materijalima.
Potaknite učenike na pripremu predstavljanja u koje će uključiti sve elemente poslovnog plana. Predstavljanje mogu održati, primjerice, na Danima otvorenih vrata, Sajmu vještina ili u redovnoj nastavi pred učenicima paralelnog razreda kojima možete pripremiti upitnik za lakše ocjenjivanje kandidata. Pobjednički rad uvelike će ovisiti o poznavanju rada određenog preporoditelja (odmah mora biti jasno o kome ili kojem je djelu riječ) te jesu li u tri pokazna rada uspjeli stvoriti robnu marku koja ima prepoznatljiva obilježja.
Ova se aktivnost uz male izmjene može provesti i unutar tema koje se dotiču industrijskih revolucija i razvoja umjetnosti u modernom dobu.
Uvodne fotografije, kao i slike gotovih proizvoda zvučno opišite ako u razredu imate učenika s oštećenjima vida.
Prije podjele učenika za izvođenje aktivnosti, odmah ih upoznajte sa svim uvjetima natječaja koje možete ispisati da svima budu vidljivi (korisno za učenike s ADHD-om, s PSA, oštećenjima sluha). Učenicima treba konkretizirati njihove zadaće u grupi ili paru sukladno njihovim teškoćama.
Prema potrebi učenicima posebno na predlošku dajte grafički sređena pitanja koja će im poslužiti u izradi poslovnog plana (učenicima s oštećenjima vida, teškoćama čitanja, ADHD-om). Kontrolnu tablicu primjereno grafički uredite (uvećano, pojačano) kako bi se učenici na njoj lakše snalazili (primjerice s oštećenjima vida, teškoćama čitanja). Učenicima ponovite ili po koracima demonstrirajte način digitalizacije njihovih pokaznih radova s pomoću mrežnog servisa Customink Logo Design, a možete im dati i jednostavan kratki tekstualni ili slikovni naputak.
Osigurajte učenicima dovoljno vremena u pripremi predstavljanja njihova poslovnog plana, a prije njegove izrade jasno ih uputite koje su ključne odrednice koje utječu na doživljaj i odabir pobjedničkog rada (posebno važno za učenike s PSA i ADHD-om).
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici će prema istim parametrima (pokazni materijal i vizualni identitet) osmisliti projekt za unapređenje turističke ponude u svojemu kraju tako da unaprijede neka postojeća obilježja kraja ili ponude. Svoje zamisli mogu prezentirati lokalnoj zajednici, primjerice na Danima otvorenih vrata.
Kao uvod u aktivnost učenicima pokažite videozapis Putovanje Europom. Nakon što pogledaju promotivni videozapis, potaknite učenike na raspravu postavljanjem pitanja: Što zahtijeva dobro putovanje? Zašto svi ljudi putuju? Koje su prednosti putovanja? Tko može pomoći ljudima pri planiranju putovanja i tko se time profesionalno bavi? Jeste li ikada putovali? Jeste li putovali Europom? Jeste li putovali s turističkom agencijom?
Najavite učenicima kako će se tijekom ove aktivnosti upoznati s načinom rada turističkih agencija te da će dobiti priliku za osmišljavanje vlastitoga turističkog putovanja koje mogu ponuditi kupcima. Učenike podijelite u grupe te ih potaknite da odaberu jedan od sljedećih gradova smještenih u različitim europskim regijama: London, Pariz, Berlin, Rim ili Moskva. Poželjno je da grupe odaberu različite gradove.
Zadatak je svake grupe osmisliti program turističkog putovanja u trajanju od oko 5 dana (broj dana prilagodite udaljenosti regije) u odabrani grad te pripremiti itinerar putovanja po danima, uključujući mjesta koja će posjetiti, prijevoz i smještaj te prehranu (jedan obrok dnevno). Kako bi se upoznale s turističkim atrakcijama odabranih gradova grupe se mogu poslužiti Virtualnim panoramama europskih gradova.
Nakon osmišljavanja plana putovanja potaknite grupe učenika da pripreme i izračunaju okvirne troškove osmišljenog putovanja za cijeli razred. Napomenite im da troškove podijele prema kategorijama: smještaj, prijevoz, organizirana prehrana, ulaznice i atrakcije, a informacije o troškovima pronađu pretraživanjem internetskih stranica. Na temelju izračuna navedenih kategorija učenici dobivaju ukupni trošak putovanja za jednu osobu. Potaknite učenike na razmišljanje o prodajnoj cijeni kreiranog proizvoda/usluge. Upitajte ih: Od čega se sastoji prodajna cijena proizvoda/usluge? Nakon rasprave zajedno pogledajte videozapis istog naslova kako biste utvrdili razmišljanja učenika. Kao poticaj za nastavak aktivnosti i provjeru razumijevanja ponudite im da riješe sljedeći kviz. Napomenite im da u izračun prodajne cijene uključe i svoju maržu. Na temelju izračuna ukupnog troška putovanja i marže učenici određuju okvirnu cijenu za jednu osobu. Napomenite učenicima i mogućnost ostvarivanja popusta za određene kategorije na veći broj putnika te im zadajte da odrede minimalni broj putnika po njihovoj prodajnoj cijeni tako da putovanje koje organiziraju bude isplativo za njihovu agenciju. Potaknite učenike na razmišljanje o prodajnoj cijeni izračunom dviju mogućnosti s obzirom na željeni profit: niža cijena i veći broj putnika te viša cijena i manji broj putnika. Ovaj dio možete odraditi u suradnji s učiteljem Matematike. Učenici svoje troškove, izračune i projekcije mogu i grafički prikazati.
U posljednjem dijelu zadatka svaka grupa priprema prezentaciju, odnosno promotivni oglas za svoje osmišljeno putovanje u jednoj od aplikacija sustava Office 365 (idealno Sway, ali može i PowerPoint ili u obliku letka Word) ili mogu čak izraditi svoj kratki promotivni video u alatu AdobeSpark (koristeći se nekim od gotovih obrazaca, npr. Teaser Video ili Campaign Video). U izradi se mogu koristiti fotografijama s nekog od besplatnih servisa, npr. Pixabay. Svoj će uradak iskoristiti za privlačenje potencijalnih kupaca.
Nakon što sve grupe završe svoje radove, organizirajte kombinirani sat s još jednim razredom u kojem bi grupe mogle nekom drugom razredu izložiti svoje uratke i pokušati ih privući da odaberu njihovu agenciju i njihov plan putovanja. Grupe koje privuku najveći broj putnika, uz uvjet da su ostvarile dobit, uspješno su izvršile svoj zadatak i omogućile daljnje uspješno poslovanje turističke agencije.
Prije gledanja videozapisa možete učenicima uručiti predloške s prilagođenim pitanjima (jezično i grafički) na koja trebaju odgovoriti po pojedinim etapama gledanja (posebno se odnosi na učenike s ADHD-om, intelektualnim teškoćama, s PSA).
Nakon najave zadatka/osmišljavanja određenog putovanja neka učenici naprave plan svojeg putovanja i navedu sve sastavnice koje trebaju uzeti u obzir za njegovu realizaciju, što mogu prikazati shemom ili umnom mapom, a prema potrebi ih uputite u način izrade (pogodno za učenike s ADHD-om, PSA, intelektualnim teškoćama, teškoćama čitanja). Zajednički prokomentirajte planove grupa te utvrdite što je još važno učiniti u daljnjoj razradi i neka to upišu u umnu mapu.
Zajedno s učenicima utvrdite kako se formira cijena putovanja po osobi i navedite sve sastavnice potrebne za izračun. Objasnite im pojam PDV-a, marže i način njihova izračunavanja te pojasnite moguće nejasnoće. Učenicima podijelite jasne zadatke povezane s izradom troškovnika i izradom prezentacije u skladu s njihovim sposobnostima i ograničenjima (intelektualne teškoće, PSA, ADHD, teškoće čitanja i pisanja, motorička i vidna oštećenja). Učenicima s oštećenjima vida osigurajte potrebne opise vizualnih prikaza.
Rad učenika možete organizirati u parovima (primjerice za učenike s motoričkim oštećenjima, oštećenjima vida, s intelektualnim teškoćama). Ispitajte znaju li se učenici koristiti planiranim digitalnim alatom i prema potrebi demonstrirajte način njegove upotrebe.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Potaknite učenike na aktivno uključivanje u organizaciju završnoga školskog izleta. Usmjerite ih na istraživanje pojedinih elemenata izleta po grupama (prijevoz, destinacije i vremenski raspored, smještaj/prehranu, aktivnosti). Rad učenika i njihove ideje možete predložiti na roditeljskom sastanku kao pravu ideju za organizaciju školskog izleta ili putovanja.
Priprema za učitelja: Iz starih kutija za Tehničku kulturu pripremite svjetleće diode (LED) različitih boja, žice (vodiče), otpornike i baterije (do 4,5V), a ako nemate, pokušajte ih pribaviti. Također pripremite lemilicu i lem žicu za spajanje žica odnosno vodiča i elektroničkih elemenata kao i ljepilo za sastavljanje dijelova 3D modela koje će učenici izrađivati.
Razgovarajte s učenicima o idejama za mogući poduzetnički pothvat u današnje vrijeme. Porazgovarajte o aktualnim temama i događanjima u društvu te ih potaknite na razmišljanje o tome što bi bilo korisno za društvo. Upitajte učenike: Znate li što je start-up? Što biste proizveli i ponudili tržištu, a da je aktualno, zanimljivo i korisno? Objasnite učenicima da inovacija predstavlja nešto novo i drugačije od postojećeg. To može biti potpuna novost ili novost za neku okolinu (ostvaruje se prenošenjem tuđih iskustava koja u dotičnoj okolini do tada nisu bila korištena), a može biti i poboljšanje i unaprjeđenje već poznatih rješenja. Kako bi učenici dobili uvid u inovacije uputite ih na sljedeću poveznicu.
Uputite učenike da se usmjere na neku inovativnu aktivnost odnosno proizvod. Učenike uputite da definiraju korake za svaku fazu inovacije. U prvoj fazi traže ideju. Dopustite učenicima da iznesu vlastite ideje putem digitalnog alata Tricider nakon čega razgovarajte o preferencijama učenika. Osim što mogu dodati svoje ideje, u Tricideru mogu i argumentirano glasovati za ideje drugih učenika navodeći prednosti i nedostatke (Pros and cons). U drugoj fazi odabiru više ideja koje će dalje razrađivati. Potaknite učenike da kod kuće razgovaraju s roditeljima, skrbnicima, bakama i djedovima te susjedima o mogućem repromaterijalu koji bi mogli donijeti u školu i koristiti za izradu različitih maketa i modela.
Podijelite učenike za rad u paru ili grupama prema njihovim preferencijama i zadajte im zadatak da izrade jedan 3D model. U trećoj fazi učenici izrađuju 3D modele, npr. kazališnu, koncertnu ili svatovsku rasvjetu, inovativnu odnosno pametnu kuću (samo jedna prostorija) i slično. Učenici za izradbu 3D modela mogu koristiti različite materijale, poput balze, šperploče, kartona, drvenih štapića, stiropora i drugo. U svoje 3D modele učenici ugrađuju npr. rasvjetu od svjetlećih dioda i žica, a za napajanje mogu koristiti bateriju. Ako se razumijete u novije tehnologije upravljanja te kako biste dodatno doprinijeli inovaciji i unaprjeđenju proizvoda, možete s učenicima koristiti mikroupravljač Arduino ili sličan kako bi upravljali rasvjetom, a također i besplatnu aplikaciju Blynk (za android) za daljinsko upravljanje.
Učenici nakon izrade 3D modela, u četvrtoj fazi, izrađuju prezentaciju u programu Prezi ili sličnom i njome korisnicima predstavljaju svoj start up sa svojim izumom (obratiti pozornost na resurse, potražnju, organizaciju poslovanja, financijska sredstva i slično). Pri demonstraciji učenici se mogu koristiti radnjama koje su karakteristične za pojedini 3D model kako bi pokazali njegov način rada, npr. za demonstraciju kazališne scene učenici mogu stvarati prividnu sjenu različitim preprekama. Potaknite učenike na vrednovanje prezentacije drugih učenika s naglaskom na sljedeće kriterije: održivost, isplativost, kreativnost pri stvaranju ideja i slično.
Učenicima kao motivaciju prezentirajte aplikaciju Photomath, a možete im prikazati i neke osnovne podatke o ovoj aplikaciji. Upitajte ih: Što je mogao biti razlog strelovitog uspjeha ove aplikacije? Je li to poznavanje tržišta, ideja, znanje ili sve zajedno?
Učenike podijelite u grupe te im zadajte zadatak da osmisle i programiraju Pitagorin kalkulator koji će biti pomoć učenicima 8. razreda u svladavanju cjeline Pitagorin poučak. Učenici programiraju kalkulator u alatu Scratch. Za početak učenici programiraju svoj kalkulator koji računa samo duljinu katete/hipotenuze pravokutnog trokuta. Pri pokretanju kalkulatora učenik bi trebao moći izabrati računa li duljinu katete ili hipotenuze, nakon čega mu se otvara prozor u koji unosi zadane duljine stranica i klikom na gumb "Izračunaj" dobiva rješenje. Napomenite učenicima da osim točnosti kalkulatora moraju voditi računa i o njegovu grafičkom dizajnu (estetici, boji, obliku te odlikama intuitivnog sučelja).
Nakon završetka svojeg zadatka grupe dijele svoj kalkulator učenicima (beta testerima) koji će nakon njegova isprobavanja dati povratne informacije o računskoj točnosti kalkulatora, grafičkom dizajnu, jednostavnosti uporabe i sl. Grupe se koriste povratnim informacijama kako bi unaprijedile i poboljšale svoj proizvod.
U suradnji s učiteljem matematike učenici proširuju mogućnosti svojeg kalkulatora kako bi računao i duljinu stranice u drugim geometrijskim likovima. Nakon završetka izrade kalkulatora učenici ponovno dijele svoj kalkulator učenicima 8. razreda koji predstavljaju moguću ciljnu skupinu. Nakon testiranja aplikacije određuju pobjednika. Pobjednički kalkulator učenici mogu podijeliti na mrežnim stranicama škole, ali i nekim drugim obrazovnim stranicama ili javno predstaviti ostalim učenicima škole.
Potaknite raspravu s učenicima o tome bi li tržišno plasirali i monetizirali svoj kalkulator ili bi ga radije ponudili kao besplatnu obrazovnu aplikaciju za pomoć u učenju, poput Photomatha. Raspravu potaknite pitanjima: Što mislite, bi li vaš proizvod mogao biti općeprihvaćen u svijetu aplikacija? Bi li se vaša aplikacija naplaćivala ili bi bila besplatna? Što mislite, zašto je Photomath besplatan? Znate li još koju takvu aplikaciju ili servis? Na koja su područja života i na koje ciljne skupine općenito usmjerene besplatne aplikacije? Ako biste kalkulator ponudili kao komercijalnu aplikaciju, što bi vam bilo potrebno da je plasirate na tržište? Koliko je jednostavan ili složen put do uspjeha u svijetu start up-ova? Imate li neku novu ideju koju biste zajedničkim snagama mogli provesti u djelo? Motivaciju za raspravu možete potaknuti pokazujući im sljedeće tekstove: tekst 1 i tekst 2.
Razgovarajte s učenicima o njihovu iskustvu putovanja. Upitajte ih: Koje vas vrste sadržaja zanimaju na putovanjima - hrana, kulturne znamenitosti, zabava, sport…? Koristite li se na putovanjima kartama, tiskanim vodičima ili različitim aplikacijama namijenjenim turistima? Koja bi vam vrsta vodiča bila najzanimljivija i na koje bi se sadržaje odnosila?
Upoznajte učenike s pojmom start-upa koji se temelji na pronalaženju inovativnih i neuobičajenih rješenja, a najčešće s pomoću novih tehnologija. Pitajte učenike znaju li za neke digitalne inovacije u turizmu koje su globalno popularne (primjerice Trip Advisor). Objasnite im da zahvaljujući globalnoj povezanosti danas postoji niz aplikacija koje omogućuju da brže i lakše pronalazimo zanimljive informacije o mjestima na koja putujemo. No, u skladu s uvodnim razgovorom, uzimajući u obzir da svi učenici nemaju jednake interese na putovanju, objasnite učenicima da i virtualni vodiči mogu biti namijenjeni različitim skupinama putnika i usmjereni na različite vrste sadržaja.
Podijelite učenike u manje grupe koje će osmisliti “neuobičajen” vodič po svojemu mjestu/gradu (ili gradu koji je učenicima poznat). Potaknite učenike da osmisle inovativna rješenja, od samog izbora teme i sadržaja karte do načina prezentacije, tj. vizualnog izgleda karte. Primjerice, teme vodiča mogu biti Njam-njam vodič, Vodič za one na biciklu, Vodič po gradu za svako godišnje doba, Pronađi najbolje grafite u gradu i sl.
Upoznajte učenike s određenim savjetima za pronalaženje dobre ideje pri razvoju start-upa: 1. smisliti dvadeset i pet ideja; 2. evaluirati deset ideja; 3. istražiti pet ideja; 4. diskutirati tri; 5. odlučiti se za jednu. Recite im da na sličan način započnu osmišljavanje svoje karte tako da krenu od oluje ideja, evaluiraju njih pet-šest, istraže tri, diskutiraju dvije i odluče se za jednu.
Vizualno rješenje učenici mogu raditi u Thinglinku tako da na slici (plan grada) označe specifična mjesta s poveznicama na kojima se nalaze zanimljive informacije o određenome mjestu. Učenici mogu prirediti plan grada u Snazzy Maps u kojem mogu odabrati različite načine prikaza Google karata (prikaz samo imena ulica, bez restorana i dr. odredišta i sl.). Informacije o određenome mjestu mogu biti prezentirane kao kombinacija slike (ilustracije, fotomontaže, stripa…) i teksta. Usmjeravajte učenike pri izboru specifičnih likovnih tehnika ili medija i načina prezentacije tako da se koriste različitim odnosima slike i teksta te izražajnim mogućnostima kadra, boje i kompozicije. Pomozite im da definiraju kriterije koji će im omogućiti da oblikovanje svih elemenata bude vizualno i sadržajno povezano, tj. da cjelina djeluje pregledno i skladno.
Upoznajte učenike s pojmom vizualnog identiteta kao važnim elementom brendiranja određenog proizvoda.
Potaknite učenike da osmisle i plakat, letak ili promotivni oglas koji će sadržavati QR kod s poveznicom na vodič te ih postaviti u prostoru škole. Nakon izvjesnog razdoblja provedite anketu među učenicima škole u MS Forms tako da rangiraju interaktivne karte dodjeljujući im određeni broj zvjezdica.
Uspješnije vodiče učenici mogu ponuditi i lokalnoj turističkoj zajednici. Predlažemo da aktivnost ostvarite i kao međunarodni projekt povezivanjem s drugim školama preko eTwinning zajednice ili Erasmus+ KA2 projekta.
U uvodnom dijelu učenicima prikažite ili im dajte neku konkretnu poveznicu za aplikaciju, odnosno neki virtualni vodič i zajednički istaknite ključne sastavnice (korisno posebno za učenike s intelektualnim teškoćama).
Uputno je učenicima istaknuti plan cjelokupne aktivnosti koja će se provoditi tako da unaprijed mogu razmišljati što bi željeli raditi (posebno učenici s PSA i intelektualnim teškoćama, motoričkim i vidnim oštećenjima).
Učenike možete organizirati u parove s jasno konkretiziranim zadaćama i osigurajte dovoljno vremena za izvođenje aktivnosti (primjerice učenike s motoričkim i vidnim oštećenjima, s intelektualnim teškoćama, jezično-govornim teškoćama).
Prema potrebi planirajte potrebnu podršku, primjerice putem demonstracije korištenja planiranih digitalnih alata, grafički primjerenih predložaka (uvećanja, isticanja, razmaci) s pitanjima, shematskim prikazima sastavnica određene aktivnosti, sažetcima tekstova, tablicama za kriterije i sl. Učenicima s oštećenjima vida osigurajte potrebne zvučne opise onoga što se radi, s čim se radi i kako izgleda vizualni uradak.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici mogu “brendirati” svoju start-up ideju. Uputite ih da pročitaju tekst na stranici kako bi doznali koji je cilj brendiranja i što sve uključuje. Na temelju pročitanog učenici mogu odabrati i oblikovati nekoliko elemenata (npr. logotip, promotivne materijale i sl.) i sredstva komunikacije kojima će promicati svoj proizvod unutar škole ili u lokalnoj zajednici.
BIC - Poslovno-inovacijski centar Vukovar, Poduzetnički inkubator (2015). Od poslovne ideje do osnivanja vlastitog start-up poduzeća (30.05.2020.).
Hrvatska banka za obnovu i razvitak. Poslovni plan (23.06.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.