Navedite učenike da nabroje tražilice koje koriste prilikom pretraživanja sadržaja na internetu. Kada spomenu Google, upitajte ih znaju li odakle toj tražilici ime? Recite im da je podrijetlo imena vezano uz matematiku. Neka razmisle što bi taj pojam mogao predstavljati s obzirom na činjenicu da ga koristimo za pronalaženje informacija.
Uputite učenike neka pretraživanjem pronađu informacije o podrijetlu imena Google. Neka u parovima, onako kako sjede u učionici, otvore tražilice Google i Bing u koje upisuju isti ključni pojam kako bi usporedili rad tražilica te međusobno prokomentiraju rezultate. Predložite im da, bez otvaranja poveznica, analiziraju poveznice koje im se nude. Osnovni dio poveznica predstavlja domenu (carnet.hr, skole.hr, x-ica.com…) koja daje neke osnovne informacije o mrežnoj stranici. Temeljem toga lakše mogu odabrati pouzdani izvor. Često nam se na samom početku pojave reklame čije pojavljivanje se plaća te nije povezano s logičkim sustavom pretraživanja.
Za početak pustite učenike da sami odrede ključne pojmove za pretraživanje, a ako ne uspiju, možete im pomoći ili dodavanjem ključnih pojmova ili ih uputite na mrežno izdanje Hrvatske enciklopedije. Napomenite da postoji i slobodna enciklopedija Wikipedija te da s njom budu pažljivi. Wikipedija ima specifičan način uređivanja te se načelno ne smatra referentnim izvorom, ali može poslužiti kao početna točka za pretraživanje.
Nakon što saznaju podrijetlo imena pretraživača i naziv broja "sa sto nula“, učenicima podijelite nastavni listić s različitim zadacima vezanim uz nazive velikih brojeva i njihovo zapisivanje pomoću potencija baze 10. Na listiću možete pripremiti i tablicu za zapis velikih brojeva sa stupcima: Naziv broja, Zapis u obliku broja, Zapis u obliku potencije te nekoliko popunjenih redaka krećući od tisuću, a sve to s ciljem da zapisivanjem velikih brojeva učenici uvide potrebu njihova zapisivanja u obliku potencije. Neka istraže nazive velikih brojeva u različitim zemljama (duga i kratka ljestvica) i princip povećavanja brojeva u dugoj ljestvici tisuću puta. Kao pomoć u pretraživanju možete ih uputiti na članak Nazivi velikih brojeva ili na sliku Veliki brojevi.
Za kraj najavite ponavljanje naziva velikih brojeva pomoću kviza kojeg ste pripremili u digitalnom alatu Kahoot. Naglasite učenicima da točnost i brzina određuje pobjednika kviza, ali da ćete uvidom u bazu kviza naknadno pregledati rezultate svih učenika.
Učenicima s teškoćama, posebice učenicima s intelektualnim teškoćama, objasnite pojam tražilice i navedite primjer kako bi ih znali nabrojati. Pružite im verbalnu podršku tijekom nabrajanja. Tijekom pretraživanja imena Google demonstrirajte im i pružite podršku. Učenicima s intelektualnim teškoćama odredite ključne pojmove za pretraživanje. Učenicima s oštećenjem vida omogućite korištenje asistivne tehnologije. Za učenike s teškoćama prilagodite nastavni listić ovisno o vrsti teškoće. Prilagodite font (Calibri, Ariel) i veličinu slova (najmanje 14pt). Učenicima s PSA omogućite korištenje vizualnog rasporeda po aktivnostima. U nastavni listić dodajte slikovne prikaze. Za učenike s intelektualnim teškoćama smanjite broj zadataka u listiću i pružite im dodatno objašnjenje svakog zadatka. Tijekom rješavanja nastavnog listića provjerite jesu li razumjeli zadatak, ako nisu, pružite im dodatnu verbalnu podršku. Tijekom rješavanja kviza za učenike s oštećenjem vida provjerite podržava li čitač aplikaciju, ako ne podržava, omogućite im rad u paru. Učenicima s teškoćama sluha pripremite pisane zadatke i upute za iste.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike koji žele znati više uputite da naprave zajedničku infografiku u alatu Piktochart s ključnim pojmom koji su koristili pri traženju naziva velikih brojeva te navedu i opišu domene stranica koje su se pojavile prilikom pretraživanja. Infografiku postavite na razredni pano.
Tijekom učenja o zraku i prilagodbama živih bića životu u zraku potaknite učenike na malo online istraživanje. Upitajte ih je li lakše pretraživati informacije u knjigama ili pomoću tražilice. Na koji način je potrebno pretraživati knjigu, a na koji način pretražujete pomoću internetske tražilice? Nakon uvodnog razgovora, uputite ih u samoistraživanje. Neka rade u paru kako sjede u učionici. Pripremite papiriće s nazivima kukaca, ptica i sisavaca za koje želite da učenici pronađu dodatne informacije o njihovim prilagodbama životu u zraku. Možete ih umetnuti u vrećicu ili kapu i ponuditi da svaki par izvuče jedan papirić s organizmom o kojem će istražiti više.
Prije pretraživanja uputite ih na gledanje videozapisa kroz koji se daju preporuke za pretraživanje interneta. Procijenite te, ukoliko je potrebno, neke pojmove spomenute u videu učenicima dodatno pojasnite. Podijelite poveznicu na unaprijed pripremljenu zajedničku Google Prezentaciju u koju će upisivati pronađeno. Potaknite ih da slajdove oblikuju tako da uz naslov i prilagodbe umetnu i sliku ili fotografiju “svog” organizma i to maksimalno dva slajda po organizmu.
Kada su završili istraživanje, nagovijestite im da će svoje istraživanje predstaviti ostatku razreda. Pokrenite prezentaciju i prepustite učenicima predstavljanja.
Kada su svi učenici predstavili svoj rad, pokrenite najprije raspravu o mrežnim izvorima informacija. Koliko im je jednostavno bilo pretraživati informacije dostupne na internetu? Kako su procjenjivali ispravnost i znanstvenu utemeljenost pronađenih informacija? Jesu li svi zapisi koje su pronašli imali jasno naznačenog autora? Smatraju li važnim način predstavljanja svojih istraživanja i verbalno i neverbalno? Rješavanjem kviza unutar interaktivnog sadržaja neka provjere poznavanje činjenica o sigurnom i efikasnom pretraživanju interneta. Zatim raspravite i o prilagodbama organizama životu u zraku. Za to vam može poslužiti i modificirana igra dan-noć. Ako je kod nekog organizma prisutna navedena prilagodba, učenici će reći "dan", a ako nije, reći će "noć". Ako se pojave nedoumice, raspravite o njima s učenicima.
Učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim dobro surađuje te koji mu može pomoći i pružiti podršku tijekom rada. Odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar para ovisno o njegovim mogućnostima. Važno je da aktivno sudjeluje u zadatku. Učenicima s teškoćama iz spektra autizma na početku sata najavite zadatke, možete im pripremiti vizualni raspored zadataka kako bi imali jasnu strukturu sata. Na vrijeme im najavite svaku promjenu aktivnosti. Učenicima s teškoćama možete pripremiti pisane upute po koracima kako izraditi prezentaciju. Ako učenik ima veće jezično-govorne teškoće ili teškoće iz spektra autizma i nije mu ugodno izlagati pred razredom, nemojte inzistirati na tome. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite podršku komunikacijskog posrednika u nastavi ili im isprintajte tekst PowerPoint prezentacija kako bi mogli pratiti prezentacije drugih učenika iz razreda. Učenicima s oštećenjem vida omogućite korištenje asisitivne tehnologije tijekom korištenja digitalnih alata. Opisujte im prezentacije učenika iz razreda te ih stavite sjediti ispred projektora. Učenika s teškoćama potpitanjima i sugestijama uključite u raspravu na kraju sata. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Za učenike koji žele znati više pripremite nekoliko udžbenika ili neki svezak enciklopedije i zadajte im nekoliko pojmova. Neka mjere vrijeme potrebno za pretraživanje knjige. Zatim neka iste pojmove pretraže na Googleu mjereći pritom vrijeme potrebno za pretragu. Uputite ih da zapisuju koje prednosti i koje mane uviđaju prilikom pretraživanja knjige te Googlea. Svoja zapažanja i rezultate neka predstave ostatku razreda. Raspravite zajedno o tome koje su prednosti informacija zapisanih u knjigama i enciklopedijama, a koje mane dolaze do izražaja kad su tražilice u pitanju.
Cilj ove aktivnosti je uvesti učenike petog razreda u pravila i smjernice izrade digitalnih plakata i prezentacija za potrebe nastave glazbene kulture koristeći se relevantnim izvorima na internetu.
Na početku aktivnosti osmislite nekoliko nepotpunih ili netočnih tvrdnji i činjenica o glazbalima, sastavima i orkestrima te pripremite nekoliko adresa internetskih stranica različitog izvora (službene stranice nekog orkestra, blog, YouTube osobnu/službenu stranicu i sl.).
Primjer teksta za objavu:
Tambure su slavonska tradicijska glazbala. Pripadaju žičanim trzaćim glazbalima. Razlikuju se po veličini i zvuku koji proizvode pa je tako prima ili bisernica najmanja tambura, a kontrabas najveća.
Tvrdnje objavite na zajedničkom online zidu Padlet (Wall). Povedite raspravu s učenicima o tome na kojim su mrežnim stranicama do sada tražili sadržaje i informacije prilikom učenja. Uputite ih na relevantne stranice za koje smatrate da su najbolji izvor informacija za sadržaje glazbene kulture npr. Hrvatska enciklopedija, Enciklopedija leksikografskog zavoda M. Krleže, stranice izdavača udžbenika itd. Uputite učenike da u paru provjere točnost izloženih tvrdnji služeći se mrežnim stranicama koje ste im preporučili te da u komentaru na Padletu napišu svoje odgovore o točnosti tvrdnji. Zajednički raspravite dobivene odgovore. Nakon toga raspravite pripremljene adrese internetskih stranica kako bi već izgledom adrese mogli razlikovati izvore.
Važan dio plakata, prezentacije i predavanja za potrebe nastave glazbene kulture čine video i audioprimjeri. Predstavite učenicima dva videoprimjera sa zadatkom da ih usporede i argumentiraju s obzirom na kvalitetu izvedbe i snimke (primjer 1, primjer 2). Uputite učenike na mrežne stranice na kojima mogu potražiti kvalitetne audio i videoprimjere, npr. Vimeo, FMA, YouTube, AccuRadio itd. Prilikom traženja sadržaja na spomenutim stranicama vrlo je važno znati što, odnosno, kako tražiti. U tome glavnu ulogu imaju ključne riječi. Tražite od učenika da olujom ideja u paru napišu riječi kojima bi tražili sadržaje vezane za pojedina glazbala, sastave i orkestre (prema vašem izboru). Nakon što iznesu svoje ideje, uputite učenike u pronalaženje pravih ključnih riječi te njihovu upotrebu u Google tražilici (Vučina, 2006.).
Nakon provedene pripreme učenicima zadajte da izrade digitalni plakat ili PowerPoint prezentaciju. Svaki par bira temu plakata, odnosno prezentacije - to može biti vrsta glazbala (gudačka ili trzalačka npr.), vrsta sastava ili vrsta orkestara. Učenici, odnosno parovi neka javno predstave svoje radove. Postavite jasne kriterije i uvjete prema kojima ćete vrednovati njihov uradak obzirom na relevantnost i stručnost izvora. U tu svrhu izradite rubriku prema kojoj ćete provesti vrednovanje za učenje.
Učenicima s teškoćama jasnim i kratkim uputama objasnite današnji zadatak. Učenicima s teškoćama iz spektra autizma najavite aktivnosti te im omogućite korištenje vizualnog rasporeda. Tijekom rada u aplikacijama bilo bi poželjno za učenike s teškoćama pripremiti pisane upute o svakoj pojedinoj aplikaciji koja će se koristiti tijekom sata, uz upute možete dodati i slikovne prikaze aplikacije. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte korištenje asistivne tehnologije. Učenika s teškoćama stavite u par s nekim iz razreda s kim se dobro slaže i tko će mu moći pružiti podršku tijekom rada na zadatku. Tijekom izrade PowerPoint prezentacije paru u kojem se nalazi učenik s teškoćama pružite podršku. Definirajte ulogu i zadatak učenika s teškoćama u paru kako bi bio aktivan tijekom izrade. Učenik s teškoćama sudjeluje u izlaganju prezentacije, osim ako učenik ima veće jezično-govorne teškoće, teškoće iz spektra autizma ili oštećenje sluha i ne osjeća se dobro izlažući pred razredom. Omogućite da učenik bez teškoća sam izlaže njihovu prezentaciju. Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte komunikacijskog posrednika ili proširene pisane Power Point prezentacije kako bi mogli pratiti izlaganje drugih učenika. Ostale informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Tijekom istraživanja internetskih stranica za potrebe aktivnosti učenici neka istraže i stranice koje im niste predstavili, a vrlo su korisne za potrebe nastave glazbene kulture. Predložite pojedinim učenicima da izrade popis takvih stranica te ga objave u virtualnoj učionici ili na mrežnim stranicama škole.
Povedite s učenicima razgovor o tražilici Google, gdje se i zašto koristi, jesu li sve poveznice koje tražilica nudi pouzdane te treba li vjerovati svemu što se pronađe pomoću Googlea. Potaknite učenike da podijele svoja dobra i loša iskustva s tražilicom Google. Uputite učenike na interaktivni sadržaj u kojem neka najprije pogledaju video s preporukama za pretraživanje interneta, a zatim riješe kviz.
Upozorite ih da Google ima veći broj usluga te da je tražilica samo jedna od njih. Potaknite ih da nabroje još neku Googleovu uslugu, primjerice Gmail, Google Kartu, Google Earth, Google Prevoditelj, Google Disk, Google Meet i dr.
Upoznajte ih s uslugom Google Prevoditelj. Potaknite ih na razmišljanje o kvaliteti prijevoda Google Prevoditelja. Zadajte im neka isprobaju korištenje Prevoditelja tako da proizvoljnu rečenicu prevedu s hrvatskog jezika na neki strani jezik, a zatim jednu rečenicu s engleskog jezika na hrvatski jezik.
Podijelite učenike u grupe. Svakoj grupi podijelite jedan, unaprijed pripremljeni tekst na online zidu u Padletu (Shelf), svaki u svom stupcu. Tekstovi za grupe trebaju biti različitog sadržaja, primjerice književni tekst, tekst tehničke prirode, novinarski tekst, tekst na kajkavskom/čakavskom narječju, tekst pjesme domaćeg izvođača, tekst na nekom slengu… Svaki učenik u grupi treba, koristeći Google Prevoditelj, prevesti zadani tekst na neki strani jezik po želji te isti taj prevedeni tekst ponovno prevesti na hrvatski. Učenici se unutar grupe dogovaraju tko će prevoditi na koji strani jezik. Konačnu inačicu svog prijevoda svaki učenik grupe objavljuje na Padletu, u stupcu ispod originalnog teksta te navodi koji je strani jezik koristio u ovom dvostrukom prevođenju (hrvatski jezik - birani strani jezik - hrvatski jezik).
Učenici po grupama uspoređuju konačne inačice prijevoda s raznih jezika na hrvatski, analiziraju ih i traže greške. Određuju s kojim jezikom se pojavilo najmanje grešaka i pokušaju zaključiti zašto. Učenici pišu zaključak na dnu svog stupca u Padletu. Po jedan učenik iz svake grupe ostalim učenicima predstavlja prijevode i zaključke svoje grupe.
Zatim napravite konačnu analizu prijevoda tekstova različitog sadržaja koje su učenici prevodili po grupama kako bi došli do zaključka kada, u kojoj mjeri i u kojem jeziku se učenici mogu osloniti na Google Prevoditelj. Svoje zaključke neka učenici napišu na postojeću online ploču u Padletu.
Učenike s teškoćama potpitanjima i sugestijama uključite u uvodni razgovor. Ako je potrebno, pružite im podršku demonstrirajući rad u Google prevoditelju. Učenike s teškoćama smjestite u grupu učenika s kojima dobro surađuju i koji im mogu pružiti podršku, posebice vodite računa o učenicima koji imaju teškoće iz spektra autizma. Priremite im i raspored aktivnosti kako bi imali jasnu strukturu sata. Jasno definirajte ulogu i zadatak učenika s teškoćama u grupi. Ako smatrate da je zadatak prezahtjevan i treba više podrške, omogućite im rad u paru unutar grupe. Učenicima s oštećenjem vida, ako koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju koju koristite tijekom sata. Učenicima s oštećenjem vida tijekom gledanja videozapisa opisujte vizualan sadržaj te ih stavite sjediti ispred izvora slike. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite pisane titlove videozapisa. Učenicima s intelektualnim teškoćama, teškoćama vida i učenicima s PSA pružajte verbalnu podršku tijekom rješavanja kviza te im pružite dodatno objašnjenje kako rješavati interaktivni sadržaj. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici u grupama proučavaju preostale poznate Google usluge kao što su Google Karta, Google Earth, Gmail, Google Disk i dr. te ih kratko ih opisuju, navodeći njihove prednosti i mane. Rezultate istraživanja objedinjuju u knjižici, vodiču s Google uslugama koji mogu napraviti u digitalnom alatu Book Creator.
Aktivnost možete provesti kao jednu od uvodnih aktivnosti u stvaranje e-novina s novinarskom skupinom. Povedite s učenicima razgovor o tome kako su se prije interneta prikupljale i razmjenjivale informacije (usmena predaja, pisma, razglednice, knjige, telefoni). Jesu li vidjeli telefonske govornice te koja je bila njihova svrha? Usporedite nekadašnje načine komunikacije s današnjim. Što se promijenilo?
Neka učenici podijeljeni u grupe razrade ideju kreiranja vlastitog digitalnog časopisa s konkretnim rubrikama (npr. zanimljivosti o životinjama, kamo na izlet u okolicu...) prema vlastitim sklonostima te ih objave u prvom stupcu na unaprijed pripremljenoj online ploči u Padletu (Shelf). Prilikom podjele učenika u grupe napomenite im da u grupnom radu paze na međusobnu komunikaciju te da poštuju različitosti u mišljenju.
Raspravite o osnovnim etičkim načelima dobrog novinarstva, prenošenju istinitih informacija, izvorima informacija, kritičkom promišljanju o informacijama, autorskim pravima, jezičnoj točnosti pri pisanju članaka i dr.
Zatim neka svaka grupa istraži jednu od tih smjernica te na Padletu u novom stupcu objavi zanimljive i korisne poveznice (jezične priručnike, članke o autorskim pravima..) koje će onda učenici međusobno komentirati. Učenike pratite i usmjeravajte prilikom pretraživanja interneta.
Neka učenici nakon rasprave i donesenih zaključaka u novom stupcu postojećeg Padleta napišu načela dobrog novinarstva kojih će se držati tijekom svog rada, a temeljem svojih iskustava i spoznaja načela mogu dopunjavati tijekom godine. Navedena načela neka pripreme za mrežno okruženje i objave na web stranici na kojoj će objavljivati e-novine kako bi stalno bili dostupni te na taj način i čitatelji e-novina mogu saznati po kojim su načelima informacije prikupljene i prezentirane.
Tehničko veleučilište Zagreb. Pretraživanje informacija (1.7.2020.).
Medijska pismenost (2020). Kako kritički vrednovati izvore na internetu (1.7.2020.).
Vučina, Ž. (2006). Pretraživanje i vrednovanje informacija na Internetu (1.7.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.