Učenike upitajte što bi promijenili u svojoj sredini kada bi mogli utjecati na vodstvo, koji nedostatci izravno utječu na njihove i živote članova njihovih obitelji. Učenike zamolite da olujom ideja izdvoje najvažnije društvene probleme na državnoj razini. Pretpostavlja se kako će učenici navesti nešto od sljedećeg: nezaposlenost, korupcija, iseljavanje, problemi manjina, zdravstveni sustav, stanje u obrazovanju, zagađenost okoliša...Nakon što su učenici upisali svoje odgovore, zamolite ih da pojedinačno odrede koja su tri problema najvažnija te će nekoliko učenika objasniti svoj poredak.
Učenike upitajte kako neke od ovih problema možemo riješiti, čiji je to posao, tj. tko bi se trebao pobrinuti da općina, grad, ali i država funkcionira. Uvedite pojmove političke stranke i ideologije te podijelite s njima video Političke stranke i ideologija. Povedite kratki razgovor o razumijevanju pojmova i procesa iz videa te im najavite da će i oni sudjelovati u jednom od njih.
Učenike podijelite u 5 grupa te svakoj dodijelite jednu vrstu političkih stranaka (liberalna, demokršćanska, konzervativna, komunistička, socijaldemokratska).
Grupe će najprije detaljnije istražiti obilježja stranke koja im je zadana i u ovu svrhu može im poslužiti enciklopedija (unaprijed pripremite odabir podataka: konzervativizam, liberalizam, socijaldemokracija, kršćanska demokracija, komunizam), ali i programi nekih današnjih hrvatskih stranaka. Sve grupe će dobiti tri ista problema za koje trebaju ponuditi rješenje, tj. stav sukladno obilježjima svoje stranke. Primjer društvenog pitanja/problema za koje je potrebno ponuditi rješenje: sloboda izražavanja na društvenim mrežama; treba li država postaviti granice; socijalna pomoć za nezaposlene za sve po svim kriterijima, uključujući i migrante; besplatno obrazovanje - za sve i sve razine obrazovanja; financiranje vjerskih zajednica od strane države i sl.
Svoje zaključke trebaju predstaviti predizbornim govorom. Kako bi napisali što bolji govor kojim će se predstaviti ostatku razreda, učenici će razmisliti kojem dijelu stanovništva se obraćaju, tko je njihova publika te na koji način će ih uvjeriti da im daju povjerenje. Govori trebaju biti kratki, s dva ili tri argumenta kojima objašnjavaju zašto će baš njihova stranka najbolje riješiti određeno pitanje.
Uz zadatak učenicima svakako pripremite i kontrolnu tablicu kako bi lakše pratili svoj napredak te rubriku za vrednovanje predizbornog govora. Nakon što grupe predstave svoje programe te ostali učenici vrednuju njihov rad, povedite raspravu o rezultatima. Zašto je važno pratiti politiku, sudjelovati u političkom životu te na koje sve načine možemo biti angažirani. Učenicima skrenite pozornost na to da politika utječe na život pojedinca, a pojedinac može imati utjecaj na politiku i vlast. Sudjelovanje u političkom životu naše je pravo, ali i obveza.
Prije gledanja videozapisa uputno je učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli pogledati te im omogućiti da pogledaju videozapis više puta kako bi bolje razumjeli sadržaj. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente u videozapisu. U tu svrhu, kao i u svrhu razgovora te postavljanja pitanja, uputno je učeniku s teškoćama pripremiti pisani predložak s kojega može pročitati sadržaj, odnosno pitanja uz provjeru razumije li sve navedene pojmove. Svaki novi pojam treba biti popraćen slikovnim materijalom i/ili jasnom definicijom da bi se vidjelo razumije li učenik pojmove o kojima se govori (posebno za učenike s oštećenjem sluha, intelektualnim teškoćama i poremećajima iz spektra autizma). Također, učenike je tijekom aktivnosti potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja. Za aktivnost pisanja, potrebno je definirati strukturu kako bi im pisano izražavanje bilo prikladno. Stoga je uputno da učenici s teškoćama, posebno učenici s teškoćama čitanja i pisanja, ne moraju puno pisati, već mogu raspravljati o onom dijelu koji je za njih bio najviše motivirajući i na kojem su bili najviše angažirani. Učenike koji mucaju ili imaju artikulacijske poremećaje ne treba ispravljati i treba spriječiti oponašanje i ruganje, a za učenike s oštećenjem vida potrebno je osigurati računalo, tablet, čitač ekrana, odnosno za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText. Prilikom rada u grupama uputno je da učenik s teškoćom radi u paru kako bi mu se osigurala podrška i kontrola rada radi uspješnijeg snalaženja u aktivnosti.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Na Svjetski dan izbora 6. veljače učenici će svoje političke govore predstaviti cijeloj školi. U tu svrhu svaka grupa će izraditi svoj predizborni plakat koji će unaprijed objaviti na mrežnoj stranici škole te će urediti školski pano. Nakon predizbornih govora svi će učenici pristupiti glasovanju i izabrati kandidate koji su im bili najuvjerljiviji ili su imali najbolji program.
Aktivnost se provodi nakon obrade sadržaja Ideologije 19. stoljeća. Za motivacijski dio pripremite karikature koje prikazuju četiri ideologije u 19. stoljeću i podijelite ih koristeći Padlet (Shelf). Učenike podijelite u parove. Po dva ili tri para unutar razreda (ovisno o broju učenika) proučavat će istu ideologiju na temelju dobivene karikature. Za primjer ideologija i karikatura, možete koristiti konzervativizam, liberalizam, socijalizam i anarhizam.
Parovi koji promatraju karikaturu konzervativizma, neka međusobno prokomentiraju i opišu kakvu poruku šalje karikatura. Potaknite ih na prepoznavanje istaknute osobe na karikaturi i povežu s ranije usvojenim sadržajem o Francuskoj revoluciji i Napoleonovom dobu. Zajednički navode uočena obilježja, predstavnike i ciljeve konzervativizma.
Parove koji promatraju karikaturu liberalizma, potaknite na analiziranje odjeće, stava likova, pozadine i međusobnog odnosa. Potaknite ih da, na temelju analize, izdvoje ciljeve liberalizma.
Parove koji proučavaju karikaturu socijalizma, potaknite na uočavanje klase za koju se zalažu socijalisti, njihovih ciljeva te glavnih ideoloških protivnika također prikazanih na karikaturi, a parove koji proučavaju karikaturu anarhizma potaknite da iznesu ciljeve te ideologije i uspoređujući likove s karikature, njihov odnos i poruke koje šalju.
Učenici predstavljaju svoje zaključke i razumijevanje ideologija te im najavite da će i oni, radom u grupama, napraviti svoj prikaz ideologije.
Za nastavak aktivnosti spojite parove s istom ideologijom u grupu. Pripremite kartice s tezama, koje po svom sadržaju pripadaju jednoj od proučavanih ideologija. Svaka grupa dobiva jednu tezu koja opisuje jedan od stavova ideologije koju su ranije proučili. Učenici međusobno razmjenjuju usvojeni sadržaj na temelju rada na karikaturama te primjenjuju obilježja ideologije koju su proučavali na dobivenoj tezi. Primjer teza koji se mogu ponuditi učenicima za grupni rad mogu biti: Pravo na legalno posjedovanje oružja doprinosi povećanoj sigurnosti građana; Migranti su prijetnja nacionalnoj kulturi; Ograničena državna intervencija na društvo; Jednaka prava i mogućnosti bez obzira na spol, nacionalnu pripadnost i seksualnu orijentaciju; Država određuje cijenu i cilj proizvodnje; Svaka osoba je potpuno slobodna učiniti što želi i kad želi, sve dok svojim ponašanjem ne šteti drugima u društvu.
Učenici će u grupama crtati svoje karikature kojom će pokušati prikazati tezu koju analiziraju. Za izradu karikature neka koriste neki alat za crtanje, primjerice Bojanje 3D. Svoje radove dijele na zajedničkom Padletu ispod početnih karikatura tako da su karikature istih ideologija raspoređene po stupcima. Radove učenika zajedno komentirajte uz kratku raspravu: Jesu li učenici uspjeli prenijeti poruku svojom karikaturom? Dijele li mišljenje s prikazanim ideološkim stavom? Koliko oni utječu na oblikovanje naših života u zajednici?
Tijekom rada u paru potrebno je da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutnu teškoću, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik sa specifičnim teškoćama učenja ne mora puno pisati. Ovisno o osobitostima svakog učenika s teškoćama, karikature je potrebno povećati, pridružiti im tekst ili poruku uz karikaturu izdvojiti i napisati sa strane i prostorno ih organizirati kako ne bi dolazilo do perceptivnog ometanja. Kartice s tezama koje će dobiti učenici s teškoćama prilikom rada u grupi, bilo bi uputno napraviti s prilagođenom veličinom slova, podebljanim tiskom, povećanim razmakom, dvostrukim proredom između riječi, poravnanjem teksta s lijeve strane, a neki pojmovi mogu biti podebljani. Pritom je važno da su učenici s teškoćama aktivni sudionici u grupi, kao i procijeniti što pojedini učenik može (npr. učenik s motoričkim poremećajima, oštećenjem vida).
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici će po vlastitom odabiru izabrati jednu političku stranku, istražiti na mrežnim stranicama njezin program te utvrditi kojem ideološkom smjeru ona pripada. Svoj rad će prikazati izradom umne mape ili nekog organizacijskog dijagrama prema predlošku u alatu RealtimeBoard.
Povedite razgovor pitanjem Kako nazivamo dom demokracije u Republici Hrvatskoj? Usmjerite učenike u razgovoru na mjesto gdje zastupnici građana zajednički odlučuju o njihovom interesu, odnosno Hrvatski sabor. Razgovarajte o pojmu demokracija, a zatim pogledajte video Politika u društvu. Provjerite u razgovoru razumijevanje ključnih pojmova koji se spominju u videu te, ukoliko je potrebno, dodatno pojasnite pojmove trodiobe vlasti i ulogu tih institucija u državi.
Učenike upoznajte s likom i djelom Ivana Kukuljevića Sakcinskog, zastupnika Narodne stranke u Hrvatskom saboru, te njegovim prvim govorom na hrvatskome jeziku u Saboru 1843. godine. Pročitajte glasno prvi govor Sakcinskog i zadajte učenicima da izdvoje glavne društvene vrijednosti koje su iz govora vidljive. Kreirajte online zid koristeći Padlet (Canvas) na koji postavite rečenice iz govora Sakcinskog i nekoliko praznih tekstualnih okvira. Potaknite učenike da u izdvojenim rečenicama prepoznaju vrijednosti koje naglašava Sakcinski, poput važnosti jezika i pisma za jedan narod, kao jednu od temeljnih vrijednosti kao i druge vrijednosti koje se danas pojavljuju u suvremenom društvu (poput slobode, jednakosti, obitelji, religije, kulture…). Svaku od prepoznatih društvenih vrijednosti upišite u prazan tekstualni okvir. Raspravom ih navedite na zaključak koje osobe i koje skupine najčešće predlažu promjene za život građana, nudeći svoje ideje i namećući svoje vrijednosti. Potom s njima podijelite video Političke stranke i ideologija koji opisuje značenje i rad političkih stranaka i ideologija pa ih upitajte mogu li prepoznati u odlukama i zakonima vrijednosti pojedinih ideologija koje su upoznali prateći video. Navedite im primjere ukoliko je potrebno.
Podijelite učenike u pet grupa. Na isti Padlet zid iz uvodnog dijela aktivnosti postavite tekstove pet govora naših političara, poput inauguracijskog govora predsjednika, govora predsjednika Sabora ili govor predsjednika Vlade. Zadajte im da svaka grupa analizira jedan tekst govora te prepozna u njemu prije spomenute društvene vrijednosti i neka govor, koji im je dodijeljen, strelicama povežu s njima. Dopustite im mogućnost upisivanja još nekih vrijednosti koje su pronašli, a nisu još zapisane. Svoje odgovore neka potkrijepe bojanjem ili podebljavanjem dijela teksta govora. Potom uputite učenike da tekstualne okvire s upisanim društvenim vrijednostima prenesu (naredba: transfer post) na novi Padlet zid (Shelf) koji ste prethodno kreirali i razvrstaju ih u tablicu s pet stupaca, a u kojoj svaki stupac predstavlja jednu od ideologija spomenutih u videu. Svaka grupa razvrstava vrijednosti za jednu ideologiju. Za vrijednosti koje se javljaju u više ideologija neka kopiraju postojeći tekstualni okvir. Po završetku, učenici po grupama objašnjavaju kakvu poruku građanima šalju političari svojim govorima.
Odigrajte kviz ponavljanja u obliku natjecanja među grupama i proglasite pobjednika.
U završnom dijelu aktivnosti dopustite učenicima da iznesu zaključke o ideologijama stranaka u Hrvatskom saboru i kako one utječu na njihov život, odnosno kako politika oblikuje naše živote. Trebaju li se sve ideje za promjene u društvu, bez obzira na ideološku usmjerenost, provoditi uz jednakost i zaštitu slobode građana?
Pri planiranju aktivnosti može se predvidjeti na što će učenik posebno obraćati pažnju, čime je učenika unaprijed potrebno upoznati kako bi se na dogovoreni način mogao pripremiti. Za učenike s teškoćama potrebno je provjeriti razumiju li sve ključne pojmove o kojima se razgovora. Prije gledanja videozapisa uputno je učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave te im je potrebno omogućiti da pogledaju videozapis više puta kako bi bolje usvojili sadržaj. Uputno je pripremiti pisani predložak s kojega učenik može pročitati sadržaj. Također, potrebno je na predložak postaviti pitanja koja će učenicima biti upućena te je učenike s teškoćama potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha i teškoćama pažnje i koncentracije. Za aktivnost pisanja, posebno za učenike s teškoćama čitanja i pisanja, uputno je smanjiti broj zadataka kako ne bi morali puno pisati, a pogreške u pisanju, kao i u primjeni pravopisnih i gramatičkih normi, ne treba ispravljati. Tijekom rada u grupama, uputno je da učenici s teškoćama više rade u paru s najbližim suučenikom, a pritom je za sve učenike u toj skupini dobro da imaju plan rada u koracima kako bi se znalo što će koji od učenika raditi. Važno je da se učenik s teškoćama ne izdvaja ili da ne bude samo pasivni promatrač.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite učenike da napišu esej na temu Važnost životopisa i govora političara. Usmjerite ih da slijede smjernice poput: koliko su životopis i govor bitan element građanima prilikom parlamentarnih ili predsjedničkih izbora, zašto su prezentacijske vještine političara bitne glasačima, može li govorna karakterizacija odlučiti o povjerenju prema političarima, može li politički govor utjecati na budućnost učenika i njihovu svijest o pripadnosti hrvatskoj državi.
S učenicima ponovite koja su glavna tijela Europske unije te neka objasne ulogu Europskog parlamenta. Tijekom vašeg izlaganja upoznajte ih s procesom izbora zastupnika za Europski parlament. Potaknite ih da ponove naučeno na nastavi Povijesti i navedu što je politika te kako se ona provodi u društvu, odnosno kako utječe na život pojedinca, sudjelujemo li u svim političkim procesima i kako. Neka se podsjete na koji način se sve može preuzeti vlast unutar države, nasljedno unutar iste obitelji, slijedeći karizmatičnu osobu tijekom društvenih promjena i putem izbora građana. Povedite kratki razgovor o važnosti izbora, uključenosti građana u taj proces i radi zastupnika koji su izabrani. Podijelite s učenicima video Političke stranke i ideologija te nastavite raspravu o tome kako se organizira rad političkih stranaka u parlamentu.
Zajedno s učenicima proučite klubove zastupnika u Europskom parlamentu na službenim stranicama Europske unije. Nakon što ste im predstavili stranke, učenike podijelite u grupe te svakoj grupi dodijelite po jedan klub zastupnika čiji će rad, ideje i predstavnike, prikazati organizacijskim dijagramom.
Uputite ih da svaka grupa istraži dodijeljeni klub zastupnika i izdvoji stranke kojima pripadaju zastupnici kluba zastupnika. U istraživanju posebno neka naglase kojim klubovima zastupnika pripadaju hrvatski predstavnici u parlamentu. Neka istraže i za što se zalaže pojedini klub zastupnika u Europskom parlamentu, koje su mu osnovne okosnice te koliko zastupnika broji koji klub.
Neka svaka grupa, za svoj klub zastupnika, prikaže rezultate istraživanja i izradi suradnički organizacijski dijagram koristeći se alatom Popplet. Svaki predstavnik grupe neka izloži svoj dijagram ostalim učenicima u razredu. Podijelite s učenicima kviz i neka provjere poznavanje rada političkih stranka i ideologija.
Aktivnost zaključite stavovima učenika o važnosti Europskog parlamenta, izboru predstavnika država te kako oni, kao pojedinci, direktno utječu na odluke u Europskom parlamentu, a kako indirektno.
Na kraju rasprave uputite ih na značenje pojma predstavničke demokracije.
Prilikom razgovora, za učenike s teškoćama, potrebno je provjeriti razumiju li sve ključne pojmove o kojima se govori. Tijekom rasprave, uputno je da učenik s teškoćama dobije pitanja i prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje raspravlja o onom dijelu koji je za njega bio najviše motivirajući te pritom učenike koji mucaju i imaju artikulacijske poremećaje ne treba ispravljati i treba spriječiti oponašanje i ruganje. Prije gledanja videozapisa uputno je učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli pogledati te pripremiti pisani predložak s kojega učenik može pročitati sadržaj i imati pitanja koja će učenicima biti upućena u raspravi. Učenike s teškoćama potrebno je usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha i teškoćama pažnje i koncentracije. Prilikom istraživanja i rada u grupi uputno je voditi brigu o interesima učenika i mogućnosti prikupljanja podataka, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Za učenika s određenim oštećenjem potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka jedne vrste ili točno određenih podataka, a kod prikaza rezultata i korištenja digitalnog alata, uputno mu je dati kratka i jasna pitanja na koja može odgovoriti i koja će mu poslužiti u objedinjavanju podataka. Stoga je dobro da učenik s teškoćama radi s vršnjakom u paru kako bi mu bio oblik pomoći ili kontrola tijekom rada.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici neka prouče koliko svaka država ima zastupnika u Europskom parlamentu. Neka izračunaju broj stanovnika svake države na jednog zastupnika iz države iz koje zastupnik potječe. Neka rasprave smatraju li pravednim da neka država ima više zastupnika od druge. Svoje zaključke mogu prikazati infografikom u Piktochartu i predstaviti ostatku razreda.
Mreža mladih Hrvatske (2011). Mali riječnik pojmova politike za mlade i rad s mladima (23.12.2020.).
GONG. Građanin, a ne podanik! Građanka, a na podanica! (23.12.2020.).
Kuća ljudskih prava. Aktivno građanstvo. (23.12.2020.).
Medijska pismenost (23.12.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.