Kako biste učenike zainteresirali za temu, prikažite im videoisječak programa TV kalendar o prohibiciji u SAD-u, a potom povedite razgovor. Koji su bili ciljevi donošenje prohibicije, a koje posljedice? Je li se zakon zadržao i zašto nije? Zašto je prohibicija sa sobom donijela porast korupcije i kriminala? Mogu li represivni zakoni uvijek biti korisni? Mogu li zakoni stvoriti neželjene posljedice, kako ih izbjeći? Je li bolje rješenje potpuna ili djelomična zabrana? Na koji bi se način mogao bolje postići cilj smanjenja količine korištenja alkohola?
Učenicima objasnite zadatak da će osmisliti dramsku igru u tri scene kojima će ostalim učenicima, u svom ili drugim razredima, objasniti opasnosti korupcije. Učenici mogu zajednički pripremiti sve scene, ali ako izvannastavnu aktivnost polazi veći broj učenika, scene možete razdijeliti između manjih skupina učenika. Igrajući kratke scene, pokazat će kako se strogim zakonima može utjecati na društvo i otvoriti prostor koruptivnim radnjama. Korupcija, koja može nastati provođenjem različitih zakona, iako zakoni originalno imaju najbolje namjere.
Prva scena nosi naziv Uvođenje prohibicije. Učenici će pripremiti promidžbene letke u alatu Canva i izlaganje kojim će objasniti prednosti ograničenja zabrane alkohola za društvo i zajednicu. Grupa treba maksimalno naglasiti negativne strane alkoholizma i korištenja alkohola te pozitivne utjecaje na društvo zbog smanjenja alkohola (manje nasilja u obitelji i društvu, manje prometnih nesreća, produktivnost radnika, bolesti povezane s pretjeranim korištenjem alkohola i sl.). Nakon izlaganja, koristeći alat Mentimetar,ostali učenici mogu se izjasniti smatraju li prijedlog ograničenja alkohola dobrim ili lošim i bi li ga podržali.
Druge scena nosi naziv Vikend emigracija iz Finske. Učenici će pripremiti igranu scenu u kojoj će prikazati kako povećanje cijena alkohola ili djelomična zabrana, dovodi do kupovine na drugim tržištima. Alkohol je u Finskoj skup te veliki broj mladih vikendom odlazi u Estoniju kako bi uštedjeli novac. Informacije za pripremanje scene mogu pronaći na internetu (Finska ima najstrože zakone protiv cigareta i alkohola, Alkoholna pića najskuplja u Finskoj). Učenici će dramskom igrom pokazati kako je represivni zakon otvorio put korupciji i ilegalnoj trgovini između Estonije i Finske te koje su negativne posljedice (veće stope kriminaliteta, šverc, prometne nesreće…).
Treća scena nosi naziv Baka kuha pekmez, dida peče rakiju. Učenici će u sceni prikazati kako su odluke Europske unije regulirale tradicijske običaje te, informiranjem građana i uključivanjem na tržiste proizvodima, očuvali tradiciju, smanjili korupciju i ilegalnu proizvodnju proizvoda slabe kvalitete ili zdravstveno opasne proizvode, a time i korupciju među domaćim proizvođačima i kontrolorima. Učenici se pritom mogu poslužiti izvorima poput Pečenje rakije nije propalo ulaskom u EU.
Nakon završene dramske igre povedite raspravu sa svim učenicima o djelotvornosti prohibicije, strogim zakonskim regulativama i njezinim utjecajem na negativne društvene pojave poput korupcije. Razgovarajte o tome kako su zakoni omogućili korupciju pojedinaca i državnih službi te lakši uspjeh kriminalnih organizacija i kako su nadzor i registracija povećali legalnu gospodarsku aktivnost i zaradu domaćeg stanovništva. Paralelu možete povući i s modernom borbom protiv lakih i težih droga. Treba li se veći naglasak stavljati na zabrane i represije ili edukaciju i pomoć ljudima s problemom korištenja droga? Zatražite od učenika da osmisle poruku koju bi poslali društvu s ciljem smanjenja mogućnosti korupcije u državi. Svakom učeniku podijelite bijeli papir na koji će napisati svoju poruku. Poruke postavite na razredni pano.
Za kraj aktivnosti učenicima, koristeći Mentimetar, postavite pitanje mogu li strogi zakoni poput prohibicije, pomoći smanjenju korupcije ili će dovesti do njezinog povećanja.
Na početku aktivnosti podijelite učenike u 5 grupa. Četiri grupe predstavljaju neku obitelj, a u petoj grupi učenicima dodijelite uloge poput liječnika, sudca, policajca, lokalnog dužnosnika i slične uloge čije usluge koristimo u životu.
Svakoj obiteljskoj grupi "dodijelite" jednak iznos novca (npr. 5 000 kn) te im pripremite tablicu u obliku stanja na računu gdje će im pisati početno stanje. U tablicu će upisivati isplate i na kraju konačno stanje računa. Za učenike u petoj grupi također pripremite slične tablice, ali za svakog pojedinačno.
Obiteljskim grupama pripremite pisma (ista) u kojima ćete navesti u kakvim se problemima nalaze članovi njihovih obitelji te na koji način te probleme mogu otkloniti. Primjerice, jedan član vaše obitelji hitno mora na operaciju, ali liste čekanje su preduge. Posjetite doktora Mrzlića, on će vam sigurno pomoći. Zatim, vaš sin je danas prošao kroz crveno svjetlo na semaforu, znate i sami kolike su kazne, ali javite se policajcu Mirku, on će vam pomoći itd. U pismu navedite onoliko problema koliko ima učenika u 5. grupi, vodeći se njihovim ulogama.
Učenicima u petoj grupi pojasnite kako će glumiti potkupljive pojedince koji za svoje usluge traže mito. Ako je potrebno, toj grupi objasnite značenje tih pojmova. Recite im da oni sami odrede koliki će iznos tražiti za koju uslugu.
Nakon što su učenici upoznati sa svojim ulogama, pokrenite aktivnost. Učenici u grupama raspravljaju o dodijeljenim ulogama i svojem zadatku. Nakon što plate neku od usluga, na svoj račun upisuju koliko su novca isplatili, tj. popunjavaju tablicu svoga računa.
Kad sve grupe odrade svoje aktivnosti iz pisma, recite im da izračunaju koliko im je stanje na računu.
Na Padlet zidu, gdje ste već ranije pripremili 5 stupaca, s imenima obitelji, i petom grupom, koju nazovite potkupljivi pojedinci, učenici objavljuju svoja stanja na računu.
Nakon što svi objave svoja stanja na računu upitajte učenike iz obiteljskih grupa: Je li im nakon pristanka na davanje mita egzistencija ugrožena? Što ako svaki problem na koji naiđu pristanu rješavati na isti način? Jesu li učenici iz 5. grupe pošteno zaradili svoj novac? Što bi oni napravili da se nađu u takvoj situaciji? itd.
Obiteljske grupe računaju koliko novca imaju manje od učenika iz 5. grupe, a učenici 5. grupe koliko novca imaju više od obiteljskih grupa. Potaknite ih da promisle što se događa s razlikom u računima, npr. Nekome platimo 100 kn. Koliko taj pojedinac ima više od nas, 100 kn ili više?
Nakon što uoče kako se pojedinci brzo bogate, a obiteljima su ugrožene egzistencije, upitajte ih mogu li uočiti kako korupcija utječe na život ljudi. Prepoznaju li primjere korupcije u svom okruženju te, neka razmisle, smatraju li ju pozitivnom ili negativnom pojavom.
Po završetku aktivnosti i prije izlaska iz učionice na ploči nacrtajte veliki krug s nazivom Korupcija i podijelite učenicima samoljepljive papiriće zelene i crvene boje. Zamolite ih da prilikom izlaska iz učionice u krug zalijepe papirić one boje koja najbolje opisuje njihov stav prema korupciji, zeleni ako je to normalno i prihvatljivo ponašanje ljudi te crveni ako je korupcija izrazito nepoželjno ponašanje koje ugrožava ljudske živote. Nakon što svi učenici zalijepe svoje papiriće fotografirajte trenutno stanje. Na sljedećem satu prikažite učenicima fotografiju s papirićima i raspravite o tome kako su zalijepili papiriće, što to znači za društvo u cjelini, bi li društvo bilo pravednije, a samim time i bogatije, kad bismo svi zazirali od korupcije i ne pristajali na nju.
Za učenike s teškoćama uz rad u grupi, rad u paru uvijek je poticajan i djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer je omogućena podrška suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Važno je da učenici s teškoćama budu aktivni, a ne isključivo pasivni promatrači. Za aktivnost rada u tablicama, potrebno je zadatke za upisivanje isplata i stanja računa individualizirati učeniku s teškoćom da bi učenik razumio sadržaj, pojmove, računske radnje te ponuditi dodatna objašnjenja. Zadatke je potrebno pojednostaviti tako da se učeniku ponude riječi/svojstva koja će razvrstavati u pripremljene tablice ili će nadopunjavati slikovni prikaz, tj. vizualne predloške (slike, crteže, fotografije, videomaterijale) koji će (posebno učenicima s intelektualnim teškoćama) olakšati razumijevanje ključnih riječi i pomoći u lakšem usvajanju planiranih ishoda učenja. Za učenike s teškoćama (s diskalkulijom, intelektualnim teškoćama, kao i drugi učenici s teškoćama kojima je to potrebno), u matematici trebaju rješavati zadatke s manjim brojevima te im je potrebno omogućiti uporabu kalkulatora i konkretnih materijala te je važno prilagoditi usvajanje primjerene količine činjenica. Također je važno dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njihovo razumijevanje. Ako se radi o složenom zadatku (izvedba nekoliko aktivnosti), potrebno ga je razdijeliti po koracima. Zadatke je uputno planirati tako da se izmjenjuju lakši i teži zadatci.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici na temu onog što su uočili u glavnoj aktivnosti o korupciji neka također istraže oblike korupcije i posljednice te snime animirani edukativni film u Powtoonu. Mogu prikazati kako, ako nekome platimo 100 kn, taj onda ima 200 kn više od nas, tj. kako se jedni brzo bogate, a drugi postaju sve siromašniji. Video neka zaključe prijedlozima za sprječavanje koruptivnog ponašanja te ga objave.
Uvod u aktivnost neka bude interpretacija romana Balkanska mafija Dubravka Jelačića Bužimskoga. Na temelju pročitanosti djela, upitajte učenike što misle ovisi li korupcija o pojedincu ili o tome koliko ju društvo dopušta. Može li se odgojem utjecati na korupciju? Kako? Ima li obrazovanje utjecaja na to? Misle li da i za korupciju vrijedi - jednom korumpiran, uvijek korumpiran? Porazgovarajte o ideji djela, stavu autora o problemu korupcije. Je li ga izrazio na još koji način osim simboličnim imenima, primjerice za korumpiranoga suca prezimena Smetljarević? Podsjetite ih na kraj romana, kad autor zapaža da je korupcija poput ledene sante, topi se samo vrh…Neka iskažu svoje mišljenje o tome. Gdje sve ima korupcije? Neka navedu primjere koje znaju (vrste korupcije). Prikažite im video o korupciji te raspravite o njemu. Potaknite ih da navedu primjere te kako oni mogu sudjelovati u borbi protiv korupcije. Potom ih uvedite u aktivnost.
Podijelite ih u tri grupe i pojasnite im zadatke. Unutar grupa učenici se dogovaraju kojoj skupini ljudi će poslati svoje poruke kojima potiču borbu protiv korupcije, odraslima ili vršnjacima.
Prva grupa treba osmisliti i snimiti TV i radioporuku potičući borbu protiv korupcije. TV poruka mora sadržavati i sliku i tekst, a mogu se poslužiti alatom Kizoa.
Druga grupa treba izraditi sadržaj priručnika za borbu protiv korupcije tako da osmisle naslovnicu i izrade i navedu nazive poglavlja. Uputite ih da poglavlja mogu obuhvaćati različite vrste korupcije. Za izradu mogu koristiti neki od predložaka iz alata Canva.
Treća grupa treba izraditi plakat kojim promiče borbu protiv korupcije. Plakat treba prikazati primjere koruptivnog ponašanja i posljedice koje nastaju. Za izradu se mogu poslužiti alatom Canva.
Po završetku radova, predstavnik svake grupe neka predstavi rad ostalim učenicima. Potaknite raspravu. Jesu li izabrane poruke dovoljno motivirajuće za borbu protiv korupcije? Neka promisle kojim su grupama ljudi usmjerene njihove poruke kad bi ih prikazivali/puštali u eter. Neka obrazlože svoje odgovore. Na kojim biste mjestima u gradu postavili plakate da budete sigurni da će poruka biti pročitana? Potaknite ih da navedu koje bi se promjene ponašanja trebale dogoditi građanima kojima bi se mogla spriječiti korupcija.
Radove grupa i zaključke rasprave objedinite i izložite na razrednom panou.
U uvodnom dijelu aktivnosti, interpretacije književnog djela, za učenike s teškoćama čitanja i pisanja, kao i za učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti i oštećenjem sluha, potrebno je pripremiti predložak na kojem mogu pratiti tekst i pitanja iz kojih je važno izdvojiti pitanja s ključnim odrednicama sadržaja i pojašnjenjem ključnih pojmova ili točno određenim događajem/detaljem kojim će se prisjetiti ili će moći interpretirati mišljenje o kraju romana. Upute za rad na tekstu je potrebno razlomiti i tako u koracima ponuditi postupnost. Prilikom formiranja grupa, važno je osigurati rad u paru i predvidjeti ulogu koju će pojedini učenik s teškoćom imati u grupi, u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima. Tome će znatno pridonijeti zorna i vizualna pomagala na osnovu dijelova iz slika kojima će se moći služiti. U raspravi je potrebno potaknuti i ohrabriti učenike da iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života te postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore. Potrebno je provjeriti razumiju li sve ključne pojmove i ponoviti značenje. Tekstovi poruka učenika s teškoćama mogu biti realizirani jednostavnim i kraćim rečenicama, a pogreške u pisanju, kao i u primjeni pravopisnih i gramatičkih normi, ne treba ispravljati, nego ih samo naznačiti ili podcrtati riječ u kojoj se nalazi pogreška, kako bi učenik sam naučio i ispravio pogreške. Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više mogu pratiti medije (tiska, TV ili radio) tijekom dva tjedna i bilježiti članke o korupciji. Svoja zapažanja mogu prikazati u obliku infografike koristeći Piktochart.
Pripremite scenu u razredu prije ulaska učenika: preokrenite nekoliko klupa i stolaca i obilježite prostor žutom pik trakom za zabranu prilaska. Unutar obilježenog prostora, postavite materijale i obilježite ih brojevima od 1 do 5. Materijali su: zviždaljka, zgužvani papir s riječima pjesme grupe Elemental Goli i bosi, razbacane novčanice (isprintane) i pet plavih zatvorenih koverti.
Razgovor započnite o sceni u razredu. Izaberite dva učenika koja će preuzeti ulogu istražitelja u kriminalističkoj analizi dokaza. Neka navuku rukavice i prijeđu u ograničeni prostor. Zamolite ih da uzmu dokazni materijal pod brojem 1. (zviždaljku). Zaključite što iz tog predmeta mogu saznati (uzeti otiske s predmeta, otkriti simboliku predmeta). Potom analiziraju dokaz broj 2. (dio pjesme Elemental Goli i bosi; stihovi koje možete koristiti su: Zgrnuli ste pare ko da to je put do sreće; Vozili smo krivom trakom i u kontra smjeru; Smijali se dok su nas provodili do suca; Napravili nešto da se pamti godinama.)
Razgovarajte s učenicima što im poručuje pjesma (o čemu govori, koji problem ističe, opisuje li stanje društva, navode li se uzroci toga stanja, koji stihovi najjače ističu društveni problem). Pronađite pjesmu na internetu i pustite ju kao dokazni materijal. Navedite učenike da povežu stihove pjesme s trećim dokazom (razbacanim novcem) te koji je stih u pjesmi ključan za daljnje istraživanje (Zgrnuli ste pare ko da to je put do sreće). Razgovarajte o kakvoj se kriminalnoj radnji ovdje radi dokazima. Zaključite da je riječ o korupciji. Upoznajte učenike s etimologijom i značenjem riječi korupcija te im prikažite video Korupcija. Podijelite učenike u pet grupa. Svakoj grupi dodijelite jednu kovertu iz obilježenog prostora. Zadajte učenicima zadatak da, prema primjerima koje će pronaći u kovertama, odrede vrstu koruptivnog ponašanja i iznesu svoje stavove i mišljenja o navedenim primjerima. Potaknite učenike da u grupama navedu vlastite primjere koruptivnih ponašanja te ponude vlastite interpretacije. Pozovite učenike da u grupama iznesu svoj rad. Zaključite u razgovoru koji su uzroci korupcije te koje posljedice korupcija donosi.
Primjeri za koverte:
PRVA KOVERTA: PODMIĆIVANJE
Vozač nakon prometnog prekršaja pristaje policijskom službeniku dati 300 kuna kako bi izbjegao službenu kaznu od 2000 kuna.
DRUGA KOVERTA: NEPOTIZAM
Na javnom natječaju za mjesto referenta u ministarstvu kao najbolji kandidat je odabran sin voditelja odjela u kojem će referent raditi.
TREĆA KOVERTA: SUKOB INTERESA
Na javnom natječaju za izgradnju sportske dvorane posao dobiva tvrtka u suvlasništvu gradonačelnika zbog najboljeg omjera cijene i kvalitete.
ČETVRTA KOVERTA: PRONEVJERA
Zaposlenik jednog poduzeća za dostavu, prilikom raznošenja mirovina, na potvrdi o primitku krivotvorio je potpis starice od 88 godina te zadržao za sebe njezinu mirovinu.
PETA KOVERTA: IZNUĐIVANJE
Neurokirurg u javnoj bolnici za uslugu operacije kuka traži za svoju uslugu nekoliko desetaka tisuća kuna.
Nakon završetka rada grupe prezentiraju vrstu korupcije koju su obradili i iznose vlastite primjere. Učenici povezuju sve vrste korupcije s odgovarajućim primjerima rješavajući zadatak Vrste korupcije. Po završetku izlaganja i razvrstavanja vrsta korupcije, vraćaju se na pripremljenu scenu i zaključuju jesu li u analizi istražili i odgonetnuli značenja svih dokaza. Ponovno se vraćaju na zviždaljku kojoj na početku nisu otkrili značenje. Razgovarajte s učenicima o pojmu zviždač (onaj koji otkriva nepravilnosti u obliku društvene neodgovornosti, nestručnosti i mobbinga).
Potom ih uputite na interaktivni video Tko su zviždači? da na određenim primjerima prepoznaju ulogu zviždača u društvu. Rapravite o moralnom pitanju: Imaju li zaposlenici pravo, ili čak obvezu, zviždati? Kako društvo gleda na razotkrivanje neetičnih ili ilegalnih aktivnosti u korporaciji? Kako se gleda na zviždača?
Tijekom rada u grupama pustite pjesmu Elemental Goli i bosi.
Tijekom igranja uloga potrebno je za učenike s teškoćama osigurati dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka i pojednostaviti naputak za rad. Pri tome sudjelovanje učenika s teškoćom u igranju uloga pogodno je u aktivnostima koje se temelje na iskustvima učenika, svakodnevnom životu i na stečenim znanjima. Prilikom analize pjesme, potrebno je da učenik s teškoćom dobije predložak s napisanom pjesmom kao pripremu za razgovor i rad u grupi. Učenicima s teškoćama, općenito više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme, a korisno je povezati u grupi učenika s teškoćom s vršnjakom kao oblik pomoći ili kontrole rada toga vršnjaka. U analizi, uputno je potaknuti i ohrabriti učenika s teškoćom da iznese svoje pretpostavke i navede primjere iz vlastitog života što može većina učenika prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje i dr. ne treba ispravljati, već treba spriječiti oponašanje i ruganje te ne inzistirati na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele. Učenike je potrebno, kako prethodno, tako i tijekom aktivnosti, usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha, teškoćama pažnje, koncentracije, ponašanja i intelektualnim teškoćama. Primjeri u kovertama koje će dobiti učenici s teškoćama trebaju biti prilagođeni, primjerice veličinom slova, podebljanim tiskom, povećanim razmakom, dvostrukim proredom između riječi i rečenica, poravnanjem teksta s lijeve strane, a neki pojmovi mogu biti podebljani.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite učenike da izrade strip o vrstama korupcije, njezinim uzrocima i posljedicama na zajednicu te o ulozi zviždača u razotkrivanju korupcije. Fotografije stripova objavite na školskoj mrežnoj stranici, a učenici mogu biti predavači na sastancima Vijeća učenika.
Podijelite učenike u četiri grupe. Svaka grupa treba otkriti, u jednom od ovih slučajeva, na što upozoravaju videoprilozi i novinski članci te postoji li ipak i nešto pozitivno u ovim slučajevima. Prisjetite se bojanja tunela Mala Kapela, gradnje dijelova autoceste Zagreb – Split, Zlatnog WC-a u Zagrebu ili građanske inicijative Srđ je naš! Učenici neka opišu o kakvom se događaju radi, čiji interes je zastupan i je li to ispravno. Neka pokušaju otkriti tko plaća sve troškove loše gradnje i može li se to spriječiti. Postoje li kazne za one koji krše zakon? Svoje prijedloge neka usmeno iznesu svi članovi grupe, a na Padlet zidu neka svaka grupa predstavi svoj rad. Potaknite ih na komentiranje i raspravom donesite zaključke o nužnim promjenama u našem društvu.
Učenicima prikažite video Građani znaju najbolje. Potaknite ih da zaključe koliko građani trebaju biti uključeni u razvoj i gradnju svoje zajednice. Hoće li se uključivanjem građana u veće odlučivanje, smanjiti koruptivno ponašanje koje najčešće ide na štetu građana? U razgovoru s učenicima pokušajte ustanoviti što misle da nedostaje u njihovom mjestu ili kvartu, a od čega bi svi stanovnici imali koristi. Usmjerite ih prema društveno korisnim sadržajima. Može li se građanskom inicijativom potaknuti izgradnju određenih sadržaja ili prenamijeniti funkcije već postojećih građevina? Nakon rasprave odaberite jedan od konstruktivnih prijedloga i zadajte učenicima da nacrtaju nacrt, bokocrt i tlocrt građevine koju žele u svom kvartu. Ukoliko je potrebno, uključite se u izradu. Na mrežnoj stranici ZG GeoPortal odaberite 3D model grada Zagreba i u njemu pronađite takvu građevinu. Možete se približiti i pogledati iz raznih smjerova odabrani objekt i na taj način vidjeti kako izgledaju pravokutne projekcije. Postoji i opcija mjerenja između odabranih točaka u 3D modelu pa možete odrediti dimenzije građevine i pomoću pribora za tehničko crtanje prikazati crteže u mjerilu.
Za završetak aktivnosti, u minuti za kraj, neka iznesu svoje mišljenje i odgovor na pitanje: Može li se većim uključivanjem građana u odlučivanje, smanjiti koruptivno ponašanje u graditeljstvu?
Prilikom rada u grupama, uputno je da učenik s teškoćama radi u paru s najbližim suučenikom. Potrebno je definirati strukturu koja je razumljiva njegovom izražavanju i napraviti prilagođene sažetke sadržaja, iz kojih je važno izdvojiti zadatke povezane s ključnim odrednicama sadržaja i pojašnjenjem ključnih pojmova ili točno određenim događajem/detaljem koji će moći interpretirati te tako biti aktivan član u grupi. U istraživanju po grupama, potrebno je s učenikom s teškoćama dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. U aktivnostima govora i rasprave, uputno je da učenici s teškoćama dobiju predložak s pitanjima i, prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje, raspravljaju. Predložak s pitanjima (primjerice za učenike s teškoćama čitanja) može biti prilagođen, npr. veličinom slova, podebljanim tiskom, povećanim razmakom, jasnim i kratkim pitanjima, dvostrukim proredom između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane kao i uputama, a neki pojmovi mogu biti podebljani. Za učenike s oštećenjima vida uputno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresirani učenici mogu na ZG GeoPortalu u uslugama za građane pronaći još neke korisne mogućnosti. Potaknite učenike da pomoću podataka iz videa pronađu na karti “Zlatni WC”, odrede mu površinu i pošalju poveznicu na lokaciju elektroničkom poštom.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.