Razgovarajte s učenicima o tome jesu li ponekad pomislili kako bi se voljeli odseliti od roditelja, živjeti sami ili s prijateljima, znaju li što to znači i koju odgovornost sa sobom nosi odvajanje od roditelja i samostalni život. Pomisle li ponekada da bi život s najboljim prijateljem bio jednostavniji od života s roditeljima i da bi se lakše sporazumjeli i dogovorili s vršnjacima? Znači li odlazak od roditelja i financijsku neovisnost ili su ta dva parametra neovisna? Što misle koja je najbolja dob za odlazak od roditelja i uputite ih da u Google obrascima ispune anketu koju ste prethodno napravili. Prijedlog pitanja koje možete uklopiti u anketu:
S koliko godina misliš da ćeš se odseliti od roditelja? (ponuđeni odgovori: između 18. i 24., između 24. i 30., nakon 30., nikada)
S koliko godina misliš da ćeš biti financijski neovisan o roditeljima? (ponuđeni odgovori: između 18. i 24., između 24. i 30., nakon 30.)
Što planiraš s prvim stan u kojem ćeš živjeti? (ponuđeni odgovori: dijeliti s cimerom/cimericom, dijeliti s dečkom/djevojkom, živjeti sam)
Kada misliš da ćeš sklopiti brak? (ponuđeni odgovori: između 18. i 23. godine, između 24. i 30. godine, nakon 30. godine, živjet ću u izvanbračnoj zajednici, nikada)
S koliko godina planiraš imati prvo dijete? (ponuđeni odgovori: između 18. i 23., između 24. i 30., nakon 30., ne planiram imati djecu).
Zajednički komentirajte rezultate ankete (prikupljeni podatci automatski se statistički obrađuju se na kartici Odgovori i prikazuju odgovarajućim dijagramima, ovisno o tipu pitanja).
Nakon provedene ankete podijelite učenike u parove i uputite ih da svoje odgovore unesu u zajedničku Excel Online proračunsku tablicu (svaki par na jednome listu) te najavite da će svoje rezultate uspoređivati sa statističkim podatcima pojedinih država Europske unije.
Svakom paru dodijelite dvije do tri države i uputite ih da na poveznici istraže u tim državama prosječni broj godina kada djeca napuštaju roditeljski dom, a na poveznici mogu pronaći informacije o prosjeku godina stupanja u brak. O prosječnome broju godina kada žene prvi put rađaju djecu neka istraže na sljedećoj poveznici.
Rezultate svojih istraživanja unose u Excel tablicu u koju su ranije unijeli rezultate svojih anketa, tablično prikazuju, prilagođavajući tablicu prikupljenim podatcima te ih uspoređuju i grafički prikazuju na različite načine. Učenici procjenjuju prema statistici kojem europskom kriteriju neovisnosti pripadaju.
Unaprijed pripremite list u zajedničkoj Excel Online tablici u kojem objavite ranije navedene poveznice i kratke upute za rad. Na kraju komentirajte s učenicima brojčane podatke koje su pronašli, različite grafičke prikaze tih podataka te koji je grafički prikaz najprikladniji u tome slučaju. Pitajte ih jesu li iznenađeni rezultatima, koja se država ističe po brojkama, je li situacija u Europi ujednačena.
Ponovno s učenicima razgovarajte o usklađivanju potrebe za osamostaljenjem i građenjem odnosa izvan obitelji kao i s potrebom života s roditeljima.
Na početku sata učenici s ADHD-om i PSA-om dobit će informaciju o redoslijedu aktivnosti na perceptivno prilagođenime predlošku. Poželjno je da u uvodnome dijelu imaju i podsjetnik tema za raspravu s ciljem poticanja aktivnoga sudjelovanja.
Učenici s teškoćama (PSA, ADHD, teškoće učenja) odgovaraju na pitanja ankete na Google obrascima uz podršku vršnjaka u mjeri koliko im je neophodno.
S istim vršnjakom učenik s teškoćama nastavlja rad u paru i unosi u zajedničku Excel Online proračunsku tablicu, istražuje podatake za druge države i utvrđuje kojem europskom kriteriju neovisnosti pripada. U paru komentiraju tablične i grafičke pokazatelje te se odlučuju za najprikladniji grafički prikaz.
Potaknite u završnome dijelu sata i učenike s teškoćama da komentiraju dobivene rezultate i što misle o potrebi osamostaljivanja. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike uputite da rezultate ankete objedine i naprave jedan razredni dokument koji će pohraniti kao vremensku kapsulu pa će je razredni odjel prvi put otvoriti na proslavi petogodišnjice ili desetogodišnjice mature. Učenici sami istražuju alat kojim će pohraniti dokument.
Na početku aktivnosti podijelite učenike u parove. Potaknite ih da zamisle kako će se odvijati njihov privatni i profesionalni život sljedećih pet do deset godina. Neka svoje zamisli podijele s parom. Mogu navesti i primjer bliske osobe iz obitelji ili okruženja. Usmjerite razgovor sljedećim pitanjima: Planirate li nakon završene srednje škole nastaviti školovanje na nekoj visokoškolskoj ustanovi, nalazi li se ta ustanova u mjestu prebivališta, u drugome gradu ili drugoj državi? Planirate li se zaposliti odmah nakon srednje škole? Utječu li na oblikovanje vaših promišljanja stajališta i ideje vaših prijatelja, razgovarate li o njima s roditeljima ili starijima u obitelji ili smatrate da su takve odluke isključivo osobne? Kakva su vaša očekivanja vezana uz financiranje daljnjega školovanja? Očekujete li pomoć roditelja ili planirate doprinijeti tome zapošljavanjem, prijavom za stipendije na temelju izvrsnoga uspjeha u srednjoj školi? Neka svaki par na digitalnome zidu u Padletu izloži zaključke međusobnoga razgovora, pritom neka svakako istaknu očekivanu prosječnu dob potpune neovisnosti te ukratko opišu scenarij očekivane emancipacije. Zajednički komentirajte učeničke zaključke.
U nastavku aktivnosti pročitajte učenicima sljedeći citat: “Najmilostiviji kneže i gospodaru! Roditelji se trude osposobiti svoju djecu da sama mogu zarađivati svoj kruh, što je i na njihovu korist i na korist države. Ako je Bog djeci dao veći talent, to su ona obveznija upotrijebiti ga za poboljšanje svojega položaja i položaja svojih roditelja pomažući im i brinući se za svoju budućnost.” (Mozart, W. A., ur. Željko Ivanković, Epistolarna simfonija: Izbor iz pisama. Sarajevo: Art Rabic, 2016., str. 44). Tako je pisao dvadesetjednogodišnji Mozart salzburškom nadbiskupu grofu Colloredu, moleći ga za otpust iz službe koncertnoga majstora, koju je obnašao od svoje trinaeste godine, kako bi mogao otputovati u Mannheim i Pariz, nadajući se unosnijem zaposlenju u financijskom smislu, ali i daljnjem razvoju karijere. Kratko komentirajte i usporedite zaključke iz uvodnoga dijela aktivnosti s razmišljanjima učenika o pročitanome te najavite nastavak aktivnosti.
Podijelite učenike u četiri grupe s podjednakim brojem učenika. Svakoj grupi dodijelite jednoga baroknog ili klasicističkog skladatelja: Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händela, Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusa Mozarta. Neka potraže životopise u udžbeniku iz glazbene umjetnosti, literature te na mrežnim stranicama. Neka svaka grupa istraži životopis dotičnoga skladatelja, njegovo rano djetinjstvo, mjesto stjecanja glazbene naobrazbe, u kojoj se dobi potpuno odvojio od roditelja/staratelja (zbog školovanja ili zaposlenja), jesu li roditelji/staratelji odobravali i podupirali njihovu želju za bavljenje glazbom i sl. Bilješke mogu voditi u zajedničkome dijelu razredne OneNote bilježnice u kojoj pripremite zasebne stranice prema broju grupa na kojima ćete objaviti zadatke i smjernice za istraživački rad. Neka unutar grupe osmisle i u OneNote bilježnicu zapišu kratke dijaloge skladatelja s njihovim roditeljima temeljene na pročitanome, a vezane uz temu mogućega scenarija odvajanja od roditelja/staratelja. Neka se temelje na pročitanome i stečenome znanju o društvenim i obrazovnim prilikama 17. i 18. stoljeća tijekom ranijih nastavnih sati. Neka dva učenika iz grupe pred ostatkom razreda odigraju osmišljeni scenarij. Komentirajte izvedeno i dodatno upotpunite zaključke donesene prije toga dijela aktivnosti.
U početnome zadatku, koji se provodi u paru, učenici s teškoćama pažnje i teškoćama učenja kao i učenici s Asperger sindromom (PSA-om) imaju perceptivno prilagođen podsjetnik s pitanjima. Zajedno s vršnjakom donose zaključke međusobnoga razgovora koji se upisuju na digitalni zid u Padletu. U nastavku aktivnosti potrebno je da učenici s teškoćama imaju predložak s Mozartovim citatom, a uz podršku vršnjaka uspoređuju svoje i Mozartovo razmišljanje o emancipaciji.
U grupnome radu osigurava se podrška vršnjaka u istraživanju životopisa skladatelja s tim da učenik s teškoćama ima konkretan zadatak u istraživanju, primjerice, kada i kako je otkriven talent skladatelja za glazbu. Učenik s teškoćama sudjeluje uz podršku vršnjaka i u osmišljavanju dijaloga skladatelja s roditeljima.
Napomena: Doprinos vršnjačke pomoći inkluzivnom ozračju razreda ostvaruje se samo uz uvjet provođenja prema uputama nastavnika i njegovom praćenju ovog oblika rada.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Neka učenici istraže životni put skladateljica u 17. i 18. stoljeću (pr. Barbara Strozzi, Francesca Caccini, Maria Theresia von Paradis) i saznaju kakvi su bili njihovi izgledi za emancipaciju i razvoj karijere. Neka predstave zaključke razredu na sljedećem nastavnom satu s pomoću alata Prezi.
Na početku aktivnosti upoznajte učenike s Eriksonovom teorijom razvoja ličnosti. Raspravite o tome slažu li se s teorijom, jesu li na sebi, svojim prijateljima i članovima obitelji (bake, djedovi, roditelji, braća/sestre, nećaci) primijetili faze i zadatke o kojima govori Erikson. Prikažite im interaktivni sadržaj Put odgovornosti koji tematizira razvoj socijalnoga identiteta i potrebu za neovisnošću od roditelja kroz Eriksonove razvojne faze.
Nakon kraće rasprave podijelite učenike u tri grupe. Prva grupa učenika neka raspravi oko čega se sve svađaju s roditeljima, kako bi se mogle spriječiti svađe s roditeljima, kako poboljšati komunikaciju s roditeljima, a opet se izboriti za sebe.
Druga grupa učenika neka raspravlja što znači biti neovisan. Neka probaju precizno odrediti što im znači neovisnost, počevši od toga je li to emocionalna neovisnost i što ona podrazumijeva, što je financijska neovisnost itd.
Treća grupa neka raspravlja o tome čije im je mišljenje važnije - mišljenje roditelja ili vršnjaka? Kako na njih utječu roditelji, a kako vršnjaci? U kojim situacijama bi prihvatili savjet roditelja, a u kojim vršnjaka? U kojim situacijama će se obratiti roditeljima, a u kojim vršnjacima?
Unaprijed pripremite digitalni zid u alatu Padlet (obrazac Shelf s tri stupca) zajedno s pitanjima za svaku grupu. Neka svaka grupa zaključke rasprave iznese u odgovarajućem stupcu u Padletu.
Neka svaka grupa predstavi ostalim učenicima svoje ideje, s tim da se svi mogu uključiti u raspravu i nadopunjavanje. Svoje ideje, prijedloge i zaključke neka ostali učenici zatim upišu u komentar odgovarajuće objave kako bi se dobila sinteza toga dijela aktivnosti. U tu svrhu omogućite komentiranje otvaranjem zida u Padletu.
Za kraj aktivnosti pokažite učenicima motivacijski video (po potrebi odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik > u postavkama odabrati engleski (automatski generirano) i zatim hrvatski). Napomenite učenicima da je moguća pojava nespretnih prijevoda koji mogu skrenuti pažnju učenika s teme.
Za učenike s teškoćama (teškoće učenja, ADHD, PSA) poželjno je da za vrijeme upoznavanja i rasprave o Eriksonovoj teoriji ličnosti imaju na predlošku shematski ili grafički prikaz razvojnih faza ličnosti s pripadajućim zadatcima.
Pri podjeli u grupe potrebno je voditi računa da su učenici s teškoćama u grupi koja će ih uključiti u raspravu i saslušati njihovo mišljenje te po mogućnosti uvažiti njihove zaključke upisivanjem u Padlet. Uz poticaj i podršku vršnjaka i oni će upisivati svoje komentare na zaključke drugih grupa.
Ako prate motivacijski video na svojem tabletu, poželjno je odabrati usporenu (0.75) reprodukciju radi lakšega praćenja. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Neka učenici naprave manje istraživanje o tome jesu li učenici koji žive u učeničkome domu samostalniji od onih koji žive s roditeljima. Kako doživljavaju neovisnost jedni, a kako drugi? Koje su prednosti i mane života s roditeljima, a koje u učeničkome domu vezane uz oblikovanje identiteta, ostvarenje vršnjačkih odnosa i neovisnosti o svojim roditeljima? Neka svoje rezultate predstave razredu s pomoću alata Padlet, koristeći se obrascem Shelf (sa stupcima) ili alatom Canvas u kojem je moguće strelicama povezati i grupirati objave.
Na početku aktivnosti u razgovoru s učenicima saznajte što znaju o životu adolescenata u srednjem vijeku, znaju li gdje su živjeli i čime su se bavili njihovi srednjovjekovni vršnjaci, U kojoj dobi su se počeli osamostaljivati, jesu li bili zaista samostalni ili su ovisili o drugima itd. Neka saznanja učenika zapišite na ploču u obliku umne mape.
Podijelite učenike u grupe u kojima će istraživati neovisnost mladića i djevojaka u srednjem vijeku. Djevojke istražuju neovisnost mladića, a mladići neovisnost djevojaka. Istražujući mrežne izvore poput Život tinejdžera u srednjem vijeku, neka saznaju koliko su obje skupine mogle utjecati na svoj život, jesu li imali pravo zaljubiti se, raditi posao koji žele ili imati obitelj kada žele, imati hobije, školovati se, kada su mladi stupali u radni odnos i jesu li mogli raspolagati novcem koji su zaradili, jesu li se mogli vjenčati kada su htjeli, koji su bili najčešći razlozi zbog kojih su roditelji svojoj djeci dogovarali brakove, jesu li adolescenti u srednjem vijeku mogli razviti bliske (ljubavne) odnose s vršnjacima, koje su bile obveze mladića, a koje djevojaka (ovisno o staležu u kojem su živjeli), jesu li mladići i djevojke bili dovoljno emocionalno zreli za sve obveze i odgovornosti koje su im bile nametnute itd. Bilješke mogu voditi u zajedničkome dijelu razredne OneNote bilježnice u kojoj pripremite zasebne stranice prema broju grupa i ondje objavite pitanja, zadatke i smjernice za istraživački rad. Neka učenici o istraživanju u istome alatu napišu kratak esej, a na temelju najzanimljivijih eseja potaknite završnu raspravu u kojoj ćete ujedno usporediti i neovisnost tadašnjih i sadašnjih mladića i djevojaka. Razgovarajte o tome koliko su danas tinejdžeri (ne)ovisni, kada napuštaju dom i počinju samostalno živjeti, kako je društvo utjecalo na smanjenje neovisnosti tinejdžera u današnje vrijeme (broj djece u obitelji, duže školovanje i ostanak u roditeljskom gnijezdu), kako doživljavaju svoju samostalnost, u čemu su samostalni, a u čemu ovisni itd.
Učenicima s teškoćama (teškoće učenja, PSA, ADHD) potrebno je osigurati podsjetnik s pitanjima za uvodni razgovor. U grupnome radu imaju podršku vršnjaka. Zajedno s vršnjakom istražuju neka od pitanja o životu adolescenata u srednjem vijeku uz podsjetnik. Primjerice, istražuju jesu li se mladi mogli vjenčati kada su htjeli i koji su razlozi zbog kojih su roditelji svojoj djeci dogovarali brakove, što će biti njihov prilog zajedničkome dijelu razredne OneNote bilježnice.
Uz podršku vršnjaka učenik s teškoćama piše kratak esej za pitanja koja je istraživao. U završnoj raspravi poželjno je potaknuti učenika da usporedi neovisnost mladih u srednjem vijeku i danas prema onome što je već napisao i neka komentira svoju neovisnost. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Napomena: doprinos vršnjačke pomoći inkluzivnomu ozračju razreda ostvaruje se uz uvjet provođenja prema uputama nastavnika i njegova praćenja toga oblika rada.
Neka učenici istraže u kojim se kulturama danas još uvijek dogovaraju brakovi mladića i djevojaka, tko dogovara te brakove i zašto. Neka svoja saznanja predstave slikokazom (prezentacijom) u alatu Visme i prikažu ga ostalim učenicima.
Na početku aktivnosti raspravite s učenicima s pomoću pitanja vezanima za neovisnost (Kako objašnjavate pojam neovisnosti? Kada osoba postaje neovisna? Kako zamišljate neovisnu osobu? Što neovisnost donosi pojedincu?). Osvijestite učenicima brojne blagodati i pozitivne strane neovisnosti, ali i odgovornosti i obveze koje nam često nisu na listi najomiljenijih, a koje dolaze zajedno s neovisnošću kućanski poslovi, briga o financijama i budžetu koji treba trajati cijeli mjesec itd.).
Zatim zamolite učenike da procijene koliko svakodnevno doprinose kućanskim poslovima i obvezama. Neka pokažu svoj doprinos položajem tijela (čučanj - slab doprinos, sjedenje - umjeren doprinos; stajanje - značajan doprinos), a potom neka navedu za koje su sve kućanske poslove zaduženi i koliko procjenjuju da prosječno iznose dnevni troškovi u njihovome kućanstvu. Uputite ih da zajedno sa svojom obitelji tijekom mjesec dana u alatu Excel Online bilježe troškove te kućanske poslove koje svi članovi obitelji obavljaju u kućanstvu. Usmjerite učenike da tijekom bilježenja budu što detaljniji i precizniji (pr. mogu upisivati trajanje poslova i njihovu učestalost, ulogu i spol osobe koja većinom obavlja određene poslove, visinu troškova u kućanstvu prema kategorijama, iznenadne troškove i sl.). Svaki tjedan na nastavnome satu kratko pročitajte prikupljene bilješke, a zatim ih komentirajte tako što će učenici iznijeti svoja zapažanja.
Nakon što su učenici cijeli mjesec bilježili poslove i odgovornosti koje ima neovisno kućanstvo, uputite ih da u istome alatu, na odvojenome listu, naprave sažetak praćenja obveza kao i izračun mjesečnih i dnevnih troškova po osobi u kućanstvu. Zajedno komentirajte dobivene rezultate i saslušajte učenička zapažanja i dojmove (pr. vezane uz količinu poslova i potrebu za učestalim obavljanjem, spolnu podijeljenost prema određenim kućanskim poslovima, stavke u budžetu). Prikupljene podatke mogu prikazati i odgovarajućim dijagramima.
Podijelite učenike u parove te stvorite izmišljenu situaciju u kojoj će svaki par glumiti jednu obitelj. Na početku započnite jednostavnim stvarima, dajući svakom učeniku osmosatno radno vrijeme i mjesečni budžet u iznosu prosječne mjesečne neto plaće za tu godinu u Republici Hrvatskoj. Prema sažetku istraživanja u njihovim kućanstvima zadajte učenicima poslove i temeljne troškove.
Zatim svaki tjedan mijenjajte različite situacije unutar njihove „obitelji“ (bolovanje, smanjenje plaće ili dobivanje božićnice, dodavanje ovisnoga člana obitelji o kojem se moraju brinuti ili kućnoga ljubimca, financiranje maturalnoga putovanja, kvar većega kućanskog aparata i sl.). Učenici unutar „obitelji“ imaju zadatak odgovorno i suradnički brinuti se o kućanstvu, raspodijeliti kućanske poslove i budžet kako bi imali dovoljno financija tijekom cijeloga mjeseca. Ukoliko neka „obitelj“ uspije uštedjeti novac, potaknite ih da se dogovore kako će taj ušteđeni novac iskoristiti (hoće li otići na putovanje ili će sačuvati novac za neki mjesec koji dolazi). Svaka „obitelj“ vodi evidenciju poslova i kućni budžet u zajedničkoj proračunskoj tablici (svaka obitelj na svojem listu) koju također možete unaprijed pripremiti u alatu Excel Online. Na kraju godine neka učenici predaju svoja mjesečna izvješća, a prema njima zajedno proglasite najuspješniju „neovisnu obitelj“, odnosno par učenika koji je najbolje upravljao budžetom i raspoloživim vremenom i pritom se uspješno brinuo o svim situacijama koji su mu se „našli na putu“.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.