Potaknite raspravu s učenicima na koji način i kojim sve humanitarnim aktivnostima mogu uključiti zdrav način kretanja u svoj život. Kao primjer, možete im prikazati video o akcijama Terry Fox Run i Wings For Life i sličnim državnim ili međunarodnim humanitarnim sportskim akcijama.
Podijelite učenike u nekoliko grupa i uputite ih da putem mrežnih stranica istraže i prouče što su to humanitarne sportske aktivnosti i kako ih mogu uključiti u svoju svakodnevicu. Sve istraženo neka zapišu u vašu OneNote razrednu bilježnicu, u zajednički dio.
Najavite im da će i oni provoditi sličnu humanitarnu aktivnost. Svatko od njih, ovisno o mjestu stanovanja, treba pronaći jednu osobu (otac, majka, sestra, brat, baka, djed...) koju poznaje te s njom pokrenuti tjelesnu aktivnost hodanja u vremenskom trajanju od tri mjeseca, minimalno tri puta tjedno. Tijekom aktivnosti, učenici će koristi aplikaciju na svom mobitelu, npr. Strava, koja bilježi sve rezultate. Ovom aktivnosti će potaknuti svoje bližnje na tjelesnu aktivnost, druženje i očuvanje zdravlja.
Svaki učenik bilježi prijeđene kilometre s odabranom osobom u zajedničku tablicu koju ste pripremili koristeći Excel Online i podijelili koristeći vašu OneNote razrednu bilježnicu. Nakon tri mjeseca aktivnosti, prijeđene kilometre treba zbrojiti.
Učenici tijekom aktivnosti sve mogu popratititi videoisječcima i fotografijama te napraviti prezentaciju o provedenim trenutcima s odabranom osobom, koristeći primjerice PowerPoint Online. Prezentaciju mogu podijeliti s ostatkom razreda u zajedničkom dijelu vaše OneNote razredne bilježnice. Potaknite učenike da kod kuće ostalim kolegama iz razreda ostave poticajne povratne informacije u njihovim prezentacijama u obliku naljepnica unutar OneNote razredne bilježnice. Pogledajte zajedno prezentacije troje učenika koji su prešli najviše kilometara, a zatim potaknite i ostale učenike da podijele svoja iskustva i osjećaje.
Vrijednost prijeđenih kilometara nemjerljiva je s osjećajem učenika koji su u provedenim trenutcima tijekom navedenog razdoblja pozitivno doprinijeli, ne samo fizičkom, već i psihičkom zdravlju odabrane osobe. Aktivnost "Dobro se dobrim vraća" doprinosi osobnom razvoju i društvenom napretku u cjelini te upućuje učenike da na različite načine mogu doprinijeti poboljšanju zdravlja osoba kojima je to najpotrebnije.
Prije gledanja videozapisa uputno je učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli prije pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave te je dobro pripremiti pisani predložak s kojega učenik može pročitati sadržaj uz provjeru razumije li sve pojmove. Stoga je učenicima potrebno omogućiti da pogledaju videozapis više puta kako bi bolje usvojili sadržaj. Učenike je tijekom aktivnosti potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha i teškoćama pažnje i koncentracije. Prilikom provođenja aktivnosti izvan prostora škole uputno je učenika s teškoćom unaprijed upoznati s ciljem i sadržajem zadatka, kao i s očekivanjima povezanima uz ponašanje učenika te organizirati taj rad u paru s drugim učenikom kao oblik pomoći ili kontrole rada. Za taj dio aktivnosti učeniku s teškoćom uputno je izraditi predložak s pitanjima kojim će se služiti ili mu biti podsjetnik na što je potrebno obraćati pažnju. Učenicima s teškoćama uputno je napisati nekoliko važnih pitanja na temelju kojih će odgovoriti ili napisati o tome što su istražili te je dobro da imaju plan rada u koracima, bilo da se radi o traženju podataka na internetu ili radu u digitalnom alatu, odnosno tablici. Pritom učenicima s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja potrebno je definirati strukturu kako bi im pisano izražavanje bilo lakše. U tablicama je uputno označiti samo određene dijelove u koje će učenik bilježiti ili se može naznačiti mjesto u koje će upisivati. Za učenike s motoričkim teškoćama, specifičnim teškoćama čitanja i pisanja, učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti dobro je pismeni dio aktivnosti zamijeniti usmenim. Za rad u digitalnom alatu, kao i kod izrade PowerPoint prezentacije, dobro je da učenici s teškoćama rade u paru s najbližim suučenikom, da imaju plan rada u koracima te im je uputno dati kratka i jasna pitanja na koja mogu odgovoriti i koja će im poslužiti u objedinjavanju i predstavljanju podataka.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici, koji žele znati više, sudjeluju sa svojom odabranom osobom na nekoj od humanitarnih utrka, npr. Wings For Life World Run te po završetku utrke izrađuju videoprikaz u digitalnom alatu H5P gdje uključuju i prikaz svojih osobnih iskustava tijekom sudjelovanja na humanitarnoj utrci.
Pripremite kratke, jednostavne izjavne rečenice na njemačkom jeziku koje opisuju društveno korisne i humanitarne aktivnosti kao što su “Pomagao sam u skloništu za životinje.”, “Obavljao sam kupovinu za starije članove obitelji i/ili rodbine.”, “Sudjelovao sam u preuređenju školskog vrta.”, “Pomagao sam u organizaciji manifestacija u svom gradu.”, “Darovao sam odjeću, obuću i igračke Crvenom križu.”, “Sudjelovao sam u akcijama sakupljanja otpada.” i sl. Zamolite učenike da stanu u vrstu. Čitajte izjavne rečenice i uputite učenike da kod svake izjavne rečenice, koja se na njih odnosi, naprave jedan korak naprijed, a kod onih koje se na njih ne odnose, ostanu stajati. Učenici s većim brojem koraka češće su sudjelovali u društveno korisnim i humanitarnim aktivnostima od učenika s manjim brojem koraka.
Povedite kratak razgovor postavljajući pitanja na njemačkom jeziku o motivaciji za uključivanje u određene aktivnosti. Zamolite ih da ukratko opišu jednu od aktivnosti u kojoj su sudjelovali i navedu kako su se osjećali. Prema potrebi pomozite učenicima postavljanjem pitanja na njemačkom jeziku te eventualnim pojašnjenima na hrvatskom jeziku. Učenike koji eventualno nisu sudjelovali ni u jednoj društveno-korisnoj aktivnosti, upitajte bi li se željeli uključiti u takve aktivnosti.
Podijelite učenike u grupe i uputite ih da na mrežnim stranicama istraže njemačku kampanju „Humanitarne škole“ koja se provodi u organizaciji njemačkog Crvenog križa mladih. Primjere kampanje “Humanitarnih škola” možete pogledati u popisu dodatne literature. Pripremite za grupe listić sa smjernicama na njemačkom jeziku, prema kojima će istraživati i bilježiti podatke kao npr. Gdje se provodi kampanja? Od kada se provodi kampanja? Koji je cilj kampanje? Tko može sudjelovati? Kako dobiti certifikat i biti nagrađen? Izdvojite nekoliko najzanimljivijih aktivnosti iz 2019/2020 godine i navedite ciljeve aktivnosti i sudionike i sl. Omogućite učenicima korištenje rječnika i/ili online rječnika, primjerice Crodict. Dokument možete pripremiti koristeći Word Online. Pripremljeni dokument sa smjernicama podijelite s učenicima putem skraćene poveznice ili QR koda. Za izradu skraćene poveznice možete koristiti jedan od digitalnih alata, primjerice Bitly. Za izradu QR koda možete koristiti digitalni alat kao što je primjerice QR Code Generator.
Nakon provedenog istraživanja i prikupljanja podataka, zamolite učenike da u grupama zamisle da sudjeluju u projektu hrvatskog Crvenog križa mladih te osmisle po jednu aktivnost koja bi i njihovu školu istaknula kao „humanitarnu školu“ i pomoću koje bi doprinijeli zajednici. Pružite im smjernice u obliku pitanja kao npr. Koja humanitarna aktivnost? Zašto je potrebna ta aktivnost? Tko su sudionici humanitarne aktivnosti? Kako će ta aktivnost doprinijeti sudionicima, školi i zajednici?
Uputite učenike da svoju humanitarnu aktivnost predstave u obliku postera i predstave u razredu. Za izradu postera učenicima predložite Sway, alat za izradu, organizaciju i dijeljenje sadržaja koji je dio Office365 paketa. Pripremite i kratak online upitnik u kojem će učenici glasati za najbolju humanitarnu aktivnost i evaluirati cjelokupnu aktivnost koju ste s njima proveli. Za izradu online upitnika možete koristiti primjerice Forms, također dostupan u sklopu Office 365 paketa. Postere sjedinite u jedan Sway dokument u obliku brošure. Smislite zajedno s učenicima naziv brošure te ga objavite povodom obilježavanja Svjetskog dana Crvenog križa 8. svibnja na mrežnim stranicama škole u sklopu kratkog članka u kojem opisujete provedenu međupredmetnu aktivnost.
U suradnji s nastavnikom hrvatskoga jezika možete prevesti brošuru na hrvatski jezik i zajedno s učenicima ostalih razreda realizirati jednu od osmišljenih humanitarnih aktivnosti.
Isto tako, možete pronaći partner školu iz Njemačke čiji su učenici volonteri Crvenog križa mladih i pokrenuti eTwinning projekt kojim bi učenici razmijenili svoja iskustva i predstavili svoje humanitarne projekte.
Pri planiranju aktivnosti uputno je predvidjeti na što će učenik posebno obraćati pažnju, s čime je učenika unaprijed potrebno upoznati kako bi se na dogovoreni način mogao pripremiti. Također, potrebno mu je osigurati dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka, pojednostaviti naputke za rad, ali i strukturiranje na manje logičke cjeline. Za učenike koji imaju teškoće glasovno-jezično-govorne komunikacije ne treba inzistirati da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele. Prije postavljanja pitanja dobro je provjeriti jeste li zaokupili učenikovu pažnju te pri postavljanju pitanja na početku aktivnosti potrebno je potaknuti i ohrabriti učenike da iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života te je, posebno za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije i učenike s oštećenjem sluha, potrebno postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponuditi odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Za navedene učenike nije poželjno upotrebljavati iznenadna pitanja, otvorena pitanja poput primjerice „Reci mi sve što znaš o...“ ili dvosmislene poruke. Potrebno je provjeriti razumiju li sve ključne pojmove te im je značenje potrebno ponoviti. Unaprijed pripremljena pitanja na njemačkom jeziku za učenike s teškoćama potrebno je osmisliti s jednostavnim i kraćim rečenicama, ako je potrebno za određenog učenika s uvećanim fontom i pojačanim tiskom, ovisno o teškoći. Smjernice i upute za rad na tekstu prilikom prikupljanja podataka potrebno je razlomiti i tako u koracima ponuditi postupnost. Prilikom prikupljanja podataka, kao i rada s digitalnim alatom, uputno je voditi brigu o interesima učenika i dostupnosti prikupljanja podataka, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Stoga je potrebno dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka, pri čemu je pogodan rad u paru kao oblik pomoći ili kontrole rada učenika. Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Dodatno motiviranim i jezično naprednijim učenicima predložite da na mrežnim stranicama istraže podatke o Svjetskom danu humanitarne pomoći s naglaskom na humanitarnom djelovanju Europske unije te ostvare suradnju s lokalnim Crvenim križom u organizaciji i provedbi humanitarne akcije.
Na samom početku nove nastavne godine anketom istražite zainteresiranost učenika za volontiranje. Anketu možete izraditi koristeći alat Google Obrasci. Stupite u kontakt s Gradskim društvom Crvenog križa i ponudite im suradnju. Zamolite ih da pošalju svoga predstavnika koji bi učenicima održao predavanje o organizaciji, načinu njezinog rada i povijesti.
Nakon predavanja, pitajte učenike što za njih znači izreka Jaki smo koliko nam je jaka najslabija karika. Potaknite ih da iznesu svoj stav zašto je dobro volontirati i humanitarno djelovati, što volontiranje i humanitarno djelovanje dobroga čini njemu osobno, je li netko od njih ranije volontirao i kakve sve humanitarne akcije poznaju. Raspravu zaključite njihovim prijedlozima, kojim društvenim skupinama ili pojedincima, smatraju da mogu i trebaju pomoći.
Najavite učenicima da će i oni pokrenuti humanitarnu akciju kojom će prikupiti namirnice i ostale potrepštine i dostaviti starijima i nemoćnim osobama u suradnji s Gradskim društvom Crvenog križa.
Podijelite učenike u dvije grupe. Jedna grupa će pripremiti informacije o njihovoj humanitarnoj akciji te ih objediniti izradom plakata i letaka koje će izvjesiti na dozvoljenim mjestima u prostoru škole i lokalne zajednice. Za izradu se mogu poslužiti online grafičkim alatom Canva. Plakatima trebaju pozvati ljude na humanitarno djelovanje tj. da se priključe prikupljanju prehrambenih i higijenskih potrepština koje će distribuirati članovima zajednice u potrebi. Na plakat trebaju uvrstiti i primjere namirnica i drugih potrepština, koje su zaista potrebite osobama za koje je pokrenuta humanitarna akcija. Popis uskladite s djelatnicima Crvenog križa. Plakatom trebaju poslati poziv građanima na humanitarno, ali i dostojanstveno djelovanje.
Druga grupa treba pratiti akciju i evidentirati sve prikupljeno. Tijek priprema humanitarne akcije neka prate koristeći alat Planner iz paketa Office 365. U plan uključite termine prikupljanja potrepština, dežurne učenike i mjesto preuzimanja.
Po završetku prikupljanja namirnica i ostalih potrepština, u suradnji s lokalnim Crvenim križem dogovorite distribuciju najpotrebitijima prema njihovom saznanju. Prilikom svake organizacije dostavljanja namirnica uključite nekoliko učenika. Svoje akcije prikupljanja namirnica možete povremeno pokretati i pozvati lokalno stanovništvo na sudjelovanje putem mrežne i Facebook stranice škole te plakatima i letcima.
Na početku podijelite učenike u četiri grupe. Svaka od grupa istražuje jedan crkveni red koji je djelovao u srednjem i ranom novom vijeku s ciljem analiziranja utjecaja vrline milosrđa koju je propovijedala srednjovjekovna Katolička Crkva i humanitarnog djelovanja crkvenih redova tog vremena. Učenici će istraživanje obaviti putem mrežnog pretraživanja.
Za početak odredite crkvene redove koje će učenici proučavati i prikladne tekstove kojima će započeti istraživanje. Primjerice benediktince, dominikance, franjevce i templare, ali i jedan općenitiji tekst koji će učenicima dati širu sliku istraživanog fenomena (str. 379-384).
Svaka od grupa izrađuje mentalnu mapu istraživanog crkvenog reda u digitalnom alatu Coggle. Mapa treba uključivati sljedeće elemente: glavna svrha reda, način života članova, odnos prema siromaštvu i humanitarno djelovanje te ostalo po izboru učenika.
Nakon izrade, grupe predstavljaju mentalne mape razredu. Potaknite ih da uoče razlike u načinu života i djelovanju pojedinog reda. Komentirajte s učenicima: Koliko su priče o životima osnivača redova, koji su obično bili smatrani svecima, poticali na milosrđe i humanitarni rad ljudi tog vremena? Koje vrste humanitarnog rada prepoznaju? Jesu li sami crkveni redovi poticali svoje članove na humanitarno djelovanje ili ne? Jesu li se stanovnici za humanitarnu pomoć oslanjali više na crkvu ili državu? I zašto?
U nastavku aktivnosti, grupe imaju zadatak kontaktirati neki od crkvenih redova u svom gradu, no ako nema te mogućnosti, mogu kontaktirati i lokalnu župu, dogovoriti posjet i volontiranje. Neki od prijedloga mogu biti, obilazak starijih i nemoćnih, prikupljanje hrane za potrebite ili neki drugi način koji će dogovoriti s crkvenim redom ili župom. Učenici pri tome mogu zamoliti za pomoć nastavnika/nastavnicu vjeronauka ili etike.
Nakon prikupljanja informacija na terenu, grupe izrađuju prezentaciju koristeći PowerPoint Online o posjetu i povijesti samostana/župe koje su posjetili i volonterskom radu koji obavljaju. Komentirajte prezentacije na satu i aktualizirajte s učenicima položaj crkvenih redova danas u odnosu na položaj onih u srednjem vijeku. Potiču li danas crkveni redovi na humanitarno djelovanje više nego tada? Je li siromaštvo tada na našem tlu značilo isto ono što mi danas razumijemo pod "siromaštvom"? Neka učenici argumentiraju svoje odgovore.
Pri formiranju grupa potrebno je voditi računa o tome da učenici s teškoćama imaju prilike u svojim grupama uspješno ostvariti planirane zadatke. Za istraživanje, potrebno je s učenicima s teškoćama dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka te količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo, tablet, čitač ekrana, odnosno slabovidni učenici prilagodbu ekrana uz pomoć programa ZoomText. Tekst na osnovu kojega će započeti istraživanje za učenike s teškoćama čitanja i pisanja, kao i za učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti i oštećenjem sluha, potrebno je pripremiti kao predložak koji može biti prilagođen primjerice, veličinom slova, podebljanim tiskom, povećanim razmakom, jasnim i kratkim pitanjima, dvostrukim proredom između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane kao i uputama, a neki pojmovi mogu biti podebljani. Uputno je ponuditi učenicima s teškoćama pojmove koje će razvrstavati, primjerice u pripremljenu tablicu ili tako da u radu u grupi za zadatak pronađu određeni slikovni prikaz. Svaki novi pojam treba biti popraćen slikovnim materijalom i/ili jasnom definicijom te učenicima s oštećenjem vida detaljno opisan, da bi se vidjelo razumije li učenik pojmove u tekstu i o kojima se govori. U aktivnosti izrade mentalnih mapa potrebno je voditi brigu da se učeniku ne daje unaprijed neki model mentalne mape, već da učitelj najprije objasni učeniku s teškoćom kako se mentalne mape izrađuju, uz predložak s ponuđenim ključnim pojmovima koji su učeniku razumljivi te ju je uputno izrađivati zajedno. Za prikupljanje informacija na terenu uputno je učenike unaprijed upoznati s ciljem i sadržajem posjeta, pripremiti plan posjeta i očekivanja povezana s ponašanjem učenika, pri čemu treba istaknuti ono na što učenici trebaju obratiti pažnju u svojem ponašanju. U izradi PowerPoint prezentacije dobro je da učenici s teškoćama rade u paru s najbližim suučenikom, da imaju plan rada u koracima te im je uputno dati kratka i jasna pitanja na koja mogu odgovoriti i koja će im poslužiti u objedinjavnju podataka i u prezentiranju.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici istražuju razlike u borbi protiv siromaštva u srednjem i ranom novom vijeku kroz istraživanje promijenjene uloge crkve i države. Učenicima za početak istraživanja predložite dva teksta Vlade Puljiza: Siromaštvo u srednjem vijeku (I) i Siromaštvo u srednjem vijeku (II). Učenici, koristeći alat za obradu teksta Word, trebaju napisati esej od 350 riječi na zadanu temu.
S učenicima povedite razgovor o humanitarnom radu, njegovim prednostima i potrebama u današnjem društvu. Pokažite im video koji govori o humanitarizmu i kako ono utječe na izgradnju čovjekovog identiteta. Nastavite razgovor s učenicima o videu te ih potaknite da navedu što bi njih motiviralo da humanitarno djeluju. Pitajte ih jesu li sudjelovali u humanitarnim akcijama te neka opišu svoje iskustvo. Znaju li tko sve može organizirati humanitarnu pomoć? Uputite ih da odgovor potraže u videu Čovječe, budi human.
Komentirajte video te ih potaknite da odgovore znaju li koje nevladine humanitarne organizacije djeluju u njihovoj zajednici i u čiji rad bi se uključili. Predstavite učenicima putem online kataloga različite humanitarne udruge te tijekom rasprave izaberite jednu kojoj bi mogli donirati prikupljena sredstva od aukcije. Potaknite ih da navedu glavne argumente zašto su se odlučili baš za tu humanitarnu udrugu.
U suradnji s nastavnikom Likovne umjetnosti, dogovorite izradu crteža učenika, koji će se uokvireni ponuditi na online aukciji u humanitarne svrhe. Temu crteža uskladite s porukama, koje će učenici osmisliti, i svrhom humanitarne akcije.
Izradu predmeta koje ćete ponuditi na aukciji, možete dogovoriti i sa školskom zadrugom ili drugim volonterskim klubovima u školi.
Podijelite učenike u tri grupe te im objasnite da će raditi na zajedničkom projektu u online okruženju. Zadatak svake grupe je osmisliti tekst za pet motivirajućih poruka na temu doprinosa humanitarnog rada. Poruke mogu biti na osobnoj ili društvenoj razini. Na primjer, “Briga o sebi je briga o drugima.”, “Humanitarac spava u tebi. Probudi ga!” i sl. Svaka grupa osmišljene poruke upisuje na zajedničko online mjesto, na primjer Microsoft Teams kako bi bile dostupne svim učenicima. Ovu platformu možete koristiti za vođenje cijelog projekta kada niste zajedno u učionici.
Razgovarajte s učenicima o porukama koje su osmislili. Otvorite im mogućnosti za realizaciju njihovog humanitarnog rada putem online aukcije ponudom slika s porukama, koje je pripremila likovna grupa učenika ili grupe drugih predmeta koje ste dogovorili.
Prva grupa učenika izrađuje fotografije uokvirenih crteža koje nudite na aukciji te ih grafički obrađuje. Za fotografiranje se mogu služiti pametnim telefonima. Za dodavanje i uređivanje grafičkih elemenata poruke učenici mogu koristiti alat za uređivanje fotografija Pixlr (napredna inačica). Druga grupa učenika izrađuje mrežnu stranicu online aukcije. Pri tom učenici mogu koristiti alat Sway koji je dio Office365 paketa. Treća grupa osmišljava pravila online aukcije prema kojima uređuju online obrazac. Učenici, na primjer, mogu odabrati klasičnu aukciju u kojoj kupci podižu cijenu dok se ne ponudi najviše ili tajnu aukciju gdje svaki kupac ima pravo dati svoju ponudu, ali putem privatne poruke (primatelj ponude u tom slučaju ne smije javno objaviti koliki je iznos najviše ponude koju je primio).
Za prikupljanje i obradu ponuda učenici će kreirati online obrazac koristeći Microsoft Forms putem kojeg će primati i pratiti stanje ponuda u vrijeme aukcije. Obrazac će ugraditi u stranicu online aukcije.
Nakon izrade projektnog zadatka pomozite učenicima objaviti aukciju na mrežnoj stranici škole te im pomognite u realizaciji aukcije. Na samom početku aukcije, učenici neka predstave zašto su izabrali baš tu humanitarnu udrugu za suradnju te neka predstave ponuđene artikle. Po završetku aukcije, uputite učenike da riješe kviz kojim će se podsjetiti koje su prednosti i mogućnosti humanitarnog rada, a u suradnji sa stručnom službom škole pomozite učenicima u realizaciji humanitarne donacije udruzi koju su odabrali.
Za vrijeme razgovora i postavljanja pitanja, posebno za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije i učenike s oštećenjem sluha, uputno je postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponuditi odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan te ne treba inzistirati na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele. Prije gledanja videozapisa uputno je učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave te je uputno pripremiti pisani predložak s kojega učenik može pročitati sadržaj uz provjeru razumije li sve pojmove. Stoga je učenicima potrebno omogućiti da pogledaju videozapis više puta kako bi bolje usvojili sadržaj. Učenike je tijekom aktivnosti potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha i teškoćama pažnje i koncentracije. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu. Za osmišljavanje teksta i poruka, svaki novi pojam za učenike s teškoćama treba biti popraćen slikovnim materijalom i/ili jasnom definicijom te učenicima s oštećenjem vida detaljno opisan, da bi se vidjelo razumije li učenik pojmove o kojima se govori. Za to, kao i za rad s digitalnim alatom, uputno je osigurati rad u paru i predvidjeti ulogu koju će pojedini učenik s teškoćom imati u grupi u izradi, u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima (npr. priprema, pronalaženje alata, crtanje, dopunjavanje itd.). U aktivnosti upisivanja poruka, potrebno je definirati strukturu kako bi im pisano izražavanje bilo prikladno. Stoga je uputno da učenici s teškoćama, posebno učenici s teškoćama čitanja i pisanja, ne moraju puno pisati, već mogu, primjerice, unutar ponuđenog izvora odabrati slike koje bi mogle doći u obzir. Na zadatcima u grupama, rad učenika s teškoćom treba predvidjeti u paru kako bi, primjerice za učenika s motoričkim poremećajem i oštećenjem vida suučenik po potrebi mogao usmjeravati učenika ili mu pomagati te mu smanjiti broj zadataka, ali ga ne bi trebalo vremenski ograničavati.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Nakon provedene humanitarne akcije učenici osmišljavaju i izrađuju zahvalnicu u obliku slike ili uređene fotografije. Zahvalnicu objavljuju na mrežnoj stranici škole. Za izradu zahvalnice učenici mogu koristiti online grafički alat Canva.
Volonterski centar (2017). Kako ih pronaći? Kako ih zadržati? Menadžment volonteskih programa u neprofitnim organizacijama. Udruga za razvoj civilnog društva SMART, Zagreb (1.11.2020.).
Volonterski centar Osijek (2016). Volontiranje - prilika za nove kompetencije. Vodič kroz inkluzivno volontiranje za organizatore volontiranja. Volonterski centar Osijek i Hrvatska mreža volonterskih centara, Osijek (18.11.2020.).
Pavlović, V.; Karlović, A.; Morić, D. (2015). Knjiga dobrih ideja – školski projekti za razvoj kulture mira, suradnje i zajedništva. Forum za slobodu odgoja, Zagreb (18.11.2020.).
Humanitare Schule (Pristupljeno 23.10.2020.).
Jungend rot kreuz. Kampagne "Humanitare Schule" ( 23.10.2020.).
Jungend rot kreuz. Die humanitaren Projkete der Schulen (23.10.2020.).
Duden (23.10.2020.).
Langenscheidt. Deutsch - Koratisch ( 23.10.2020.).
Europska unija. Humanitare Hilfe und Katastrophenschutz (27.10.2020.).
Europska komisija. Welttag der humanitaren Hilfe: humanitares Handeln der EU (27.10.2020.).
Deutsches Rotes Kreuz. DRK - Das humanitare Volkerrecht - In Kurze (27.10.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.