S učenicima razgovarajte o primjeni informacijske i komunikacijske tehnologije u raznim zanimanjima. Što ona omogućuje? Gdje su potrebna informatička znanja? Preko obrasca (Oblak riječi) koji ste pripremili u alatu Mentimeter, učenici upisuju kategorije poslova u kojima se primjenjuje informacijska i komunikacijska tehnologija. Uz vašu će pomoć navesti što više kategorija kao što su: ekonomija, prodaja, elektrotehnika, strojarstvo, zdravstvo, poljoprivreda, obrazovanje, dizajn, umjetnost, turizam itd.
Nakon analize kategorija poslova koje su naveli, neka svaki učenik razmisli o svom budućem zanimanju, istraži ga na internetu te opiše kako bi izgledao jedan dan osobe koja taj posao obavlja. Učenici svoje radove objavljuju na Padlet ploči, koju ste unaprijed pripremili. Pritom će analizirati svoje mogućnosti i želje, u čemu su dobri ili vješti te što vole raditi. Istražit će radne uvjete, poželjne osobine, mogućnosti obrazovanja i dodatnog usavršavanja te primjenu informatičkog znanja, kao i informacijske i komunikacijske tehnologije.
Nakon objave opisa odabranih zanimanja, svi će učenici na Padlet ploči upisivati svoje komentare za svaku objavu. Pružit će podršku ili savjetovati razrednom kolegi odabir drugog zanimanja u kojem će možda biti uspješniji.
U istraživanju opisa zanimanja pojedinih poslova učenicima će pomoći sadržaji internetskih stranica e-Usmjeravanje i Zbirka zanimanja.
Učenici zajedno izrađuju razrednu internetsku stranicu u alatu Wix. Grupiraju se prema srodnim zanimanjima koja su odabrali i objavljuju njihov opis. Grupa administratora nadgleda i korigira izradu internetske stranice.
U uvodnom dijelu ispitajte razumijevanje pojmova informacijsko-komunikacijske tehnologije i kategorija zanimanja. Po potrebi ih pojasnite, osobito učenicima s intelektualnim teškoćama. Istim učenicima, kao i ostalima prema potrebi, demonstrirajte kako će na predloženim internetskim stranicama pronaći zanimanja koja ih zanimaju i izvršiti odabir ili im namijenite rad u paru s vršnjakom koji će im u tome pomoći. Kao pomoć za odabir privlačnog zanimanja, kao i za opis jednog svog radnog dana, ponudite im pitanja koja će činiti plan njihova opisa.
S učenicima popričajte o značaju informacijsko-komunikacijske tehnologije za obavljanje zanimanja osoba s invaliditetom, a ukoliko u razredu imate učenike s teškoćama, potaknite ih da navedu u čemu je njima posebno važna ta tehnologija i u kojim im aktivnostima posebno pomaže.
Učenicima dajte određene smjernice za pisanje komentara za objave učenika ili pitanja na predlošku (uputno za učenike s jezično-govornim ili intelektualnim teškoćama, PSA-om i ADHD-om).
Učenicima prema njihovim potrebama na primjeru slijedom po koracima pojasnite upotrebu planiranih digitalnih alata Mentimeter, Padlet i Wix (primjerice učenicima s intelektualnim teškoćama, PSA-om i ADHD-om). Vodite brigu o uvećanom tisku i organizaciji zapisanog (razmaci među redovima) ukoliko u razredu imate učenika s oštećenjem vida i teškoćama čitanja te uputite učenike da u svojim zapisima pišu na isti način.
Učenici će za svako zanimanje koje su opisali na internetskoj stranici dodatno analizirati mogućnost rada od kuće. Tehnologija će omogućiti brz, siguran i učinkovit rad. Učenici će razmotriti mogućnost da se zaposlenici uz pomoć tehnologije povežu, odnosno osigura se komunikacija i kolaboracija (zajednički rad) članova tima. Važna je mogućnost nadzora rada od kuće, kao i sigurnost u radu na daljinu. Svoju će analizu učenici dodati na razrednu internetsku stranicu opisa zanimanja.
S učenicima pogledajte videoprilog Ustrajnost se isplati! u interaktivnom sadržaju Kada želim, mogu sve! Razgovarajte s učenicima o tome kako ih se dojmio videoprilog. Jesu li očekivali takvu priču? Koja je tema videopriloga? Koju poruku šalje osoba koja u njemu govori? S kojim se neizvjesnostima i rizicima susrela osoba iz videopriloga? Kako ih je riješila? Nakon razgovora podijelite učenike u parove. Neka učenici u parovima razgovaraju o vlastitim prednostima koje imaju za budućnost, a zatim mogu pretpostavljati neizvjesnosti i moguće rizike. Tijekom razgovora svoja zapažanja bilježe svatko za sebe. Po završetku razgovora, neka učenici razmijene zapise svojih opažanja. Jedni drugima postavljaju pitanja i nadopunjuju se ako je potrebno. Tada ponovno vraćaju jedni drugima zapise. Učenike uputite da istraže interaktivni sadržaj pod nazivom Tipovi poduzetnika (idealist, optimizator, radnik, žongler, održavatelj). Idealisti su oni koji pokreću posao radi poslovne prilike. Optimizatori vole slobodu i fleksibilnost i ne vole imati nadređene. Radnici vole svoj posao, ulažu dodatan napor kako bi ostvarili svoje ciljeve, razrađuju dugoročne planove poslovanja i njih se drže. Žongleri su usmjereni na upravljanje poduzećem, zacrtaju sebi visoke standarde pa zbog toga posao vole obavljati sami, često istovremeno obavljaju više poslova, često nemaju vremena ni za što. Održavatelji su oni koji su stekli posao naslijeđem ili su kupili poduzeće, ne teže višem, zadovoljni su svojim trenutnim stanjem. Na temelju tih osobina učenik procjenjuje koje vještine već danas ima razvijene, a na kojima još treba raditi. Nakon toga, učenici ponovno međusobno razgovaraju i ponovno mijenjaju zapise. Na temelju razgovora, učenici jedni drugima pokušaju sugerirati djelatnosti/zanimanja kojima bi se mogli baviti u budućnosti. Ponovno razgovaraju o ponuđenim djelatnostima/zanimanjima. Argumentirano obrazlažu prihvaćaju li ili ne što im je sugerirano. Ukoliko učenik prihvati sugestiju, slijedi drugi dio aktivnosti. Ako ne prihvati, zajedno sa svojim parom dogovara novu djelatnost/zanimanje za koje je više zainteresiran. Svi parovi predstavljaju jedni drugima svoj izbor. Sada učenike uputite da razmisle na koje bi se mjesto u školi vratili za pet godina (u knjižnicu, blagavaonicu, neki poseban dio hodnika, sportsku dvoranu, neku učionicu koja im je posebno draga i sl.). Uputite ih na to mjesto. Neka sa sobom uzmu svoje zapise, jedan prazan papir, kuvertu i pribor za pisanje. Na tom mjestu neka budu sami. Učenike potaknite da dobro pogledaju prostor u kojem se nalaze, uoče detalje i napišu pismo budućem sebi, sebi za petnaest godina. Uputite ih da u pismu opišu mjesto na kojem pišu pismo i obrate se sebi u drugoj osobi (npr. Ti si sada na četvrtoj godini Ekonomskog fakulteta...). Tijekom pisanja pisma, učenici navode kroz kakav su put prošli, što im je bilo neizvjesno, kroz koje su rizike prošli, kroz kakve prepreke prošli, u čemu su uspjeli, koja su nova znanja i vještine usvojili, na što su ponosni i sl. Potaknite ih da opišu poduzetničke ideje koje su ostvarili, a motivaciju mogu pronaći u prethodnoj aktivnosti. Neka se sebi obraćaju kao poduzetniku. Za motivaciju im može poslužiti i videoprilog s početka aktivnosti. Uputite učenike na poštivanje forme pisma. Kada završe s pisanjem, učenike uputite na spremanje svog pisma u adresiranu kuvertu. Adresa može biti ona na kojoj bi htjeli živjeti. Uputite učenike da pismo zaista otvore za 15 godina i usporede svoja predviđanja sa stvarnim stanjem.
Za vođenje razgovora učenicima možete ponuditi smjernice/pitanja koja će im putem odgovora služiti kao plan za izlaganje i svojih jakih strana i mogućih rizika.
Poželjno je da svako pitanje bude u novom redu i da pitanja budu grupirana prema navedenim kriterijima (uputno za učenike s intelektualnim teškoćama, PSA-om i ADHD-om). Ukoliko je potrebno, neka zabilježbe za učenika s oštećenjima vida ili motoričkim teškoćama upisuje njihov vršnjak iz para.
Tipove poduzetnika navedene u tablici možete usmeno opisati kako biste učenicima pojasnili moguća nerazumijevanja njihovog posla (osobito učenicima s intelektualnim teškoćama, PSA-om ili jezično-govornim teškoćama).
Za aktivnost koja je planirana za odlazak na određeno mjesto u školi, uočavanje detalja i njegov opis u pismu budućem sebi, možete predvidjeti podršku učitelja ili osobnog pomoćnika ukoliko ga učenik ima (primjerice, učenik s motoričkim oštećenjima ili intelektualnim teškoćama) ili im zadajte da zadatak odrade kod kuće uz pomoć roditelja.
Za pisanje pisma samom sebi, učenicima možete ponuditi predložak s planom za usmjeravanje pisanja ili pitanja te ponuditi odgovore za izbor (osobito učenicima s intelektualnim teškoćama ili PSA-om).
Potaknite učenike da razmisle o svojim postignućima za 15 godina. Neka popišu sva svoja željena postignuća. Potaknite ih da postignuća popišu u dva stupca (jedan se stupac odnosi na postignuća u privatnom životu, a drugi neka bude za postignuća na poslovnom planu). Razgovarajte s učenicima o načinu na koji “privatna” postignuća mogu utjecati na “poslovna” i obrnuto. Što je lakše postići? Neka argumentiraju svoja mišljenja. U digitalnom alatu Canva učenik izrađuje medalju samom sebi za svoja postignuća za 15 godina. Uz medalju u istom alatu sam sebi izrađuje zahvalnicu u kojoj će biti opisana postignuća za koja je primio medalju. Medalju i zahvalnicu učenik može pohraniti na njemu blisko digitalno mjesto, a u kalendar upisati podsjetnik (alarm) koji će ga podsjetiti da otvori i pogleda medalju i pročita zahvalnicu za 15 godina te je usporedi sa stvarnim stanjem.
Učenicima prezentirajte nekoliko modela igračke Barbie iz serije koja predstavlja žene koje su mijenjale svijet (slike modela možete pronaći ako u tražilicu upišete 'Barbie historical dolls/figures'; moguće je pronaći npr. Fridu Kahlo, Ameliu Earhart, Rosu Parks, Katherine Johnson, Billie Jean King, Florence Nightingale…).
Učenike podijelite u nekoliko grupa te svakoj grupi dodijelite kraći tekst o jednoj od žena koje ste izabrali. Zadatak je učenika proučiti život i borbu određene žene te zabilježiti s kojim se poteškoćama suočila i kako ih je prevladala. Učenici će zapisati koja bi joj pitanja postavili, a zatim izabrati tri osobine koje bi određenoj povijesnoj ličnosti pripisali imajući na umu njezino zalaganje, predrasude s kojima se borila, predrasude koje je pobila, upornost itd. Na temelju svojih bilješki učenici će izraditi inspirativni meme koji progovara glasom žene čiji su život analizirali. Meme mogu izraditi na papiru ili u alatu Meme Generator.
Učenike potaknite na razmišljanje o tome čime se oni sami žele baviti kad odrastu. Na koje će prepreke naići? Što će im pomoći da ih savladaju? Učenici će preuzeti ulogu dizajnera igračaka te napraviti nacrt za igračku koja će tisuće djece potaknuti da slijede svoje snove. Igračka u ljudskom obliku predstavljat će njih same u budućnosti: na njoj će biti jasna obilježja zanimanja/hobija/strasti kojom se bavi, a učenici će razmisliti i o tome koji će se sitni predmeti prodavati s igračkom kao prateća oprema. Sa svakom igračkom/zanimanjem dolazi i priča koja ju prati, a poslužit će kao inspiracija djeci koja ju dobiju na poklon: priču će učenici napisati iz perspektive sebe samih, ali odraslih, nakon što su postigli ono što žele. Opisat će svoju današnju situaciju kao početnu točku, zatim će navesti na koje su prepreke i probleme nailazili na putu te kako su ih prevladali i ostvarili svoj cilj. Sebi osnovnoškolcu mogu udijeliti i neke konkretne savjete. Na taj način učenici će osvijestiti svoje želje, razmisliti o teškoćama koje ih čekaju na putu te izraditi nacrt kako postići željeni cilj. Od učeničkih radova složite izložbu na panou, ali i na internetskim stranicama škole.
Učenicima s oštećenjima vida prema potrebi osigurajte da modele lutaka Barbie upoznaju putem dodira i zvučnih opisa koje je potrebno omogućiti za sve vizualne prikaze (primjerice, meme ili nacrta za igračku).
Za provedbu planiranih aktivnosti predvidite rad u paru s vršnjakom koji može pružiti podršku u potrebnim dijelovima aktivnosti (primjerice, podršku učenicima s oštećenjima vida ili teškoćama čitanja i pisanja u tim aktivnostima, učenicima s motoričkim teškoćama u pisanju, izradi nacrta za lutku, učenicima s intelektualnim teškoćama u bilježenju). Učenicima također možete prirediti predloške s grafički uređenim tekstom za čitanje ili odgovaranje na postavljena pitanja primjereno potrebama učenika (s oštećenjima vida, teškoćama čitanja ili intelektualnim teškoćama).
Za pisanje priče, uz igračku učenicima možete ponuditi smjernice (primjerice učenicima s ADHD-om ili PSA-om), a učenike s intelektualnim teškoćama možete u kreiranju priče i pisanju voditi putem pitanja, potpitanja i alternativnih odgovora.
Učenici će proučiti biografije žena koje su svojevremeno promijenile svijet te će kreirati Barbie lutke koje ih predstavljaju. Učenici mogu istraživati npr. znanstvenice za čije radove su kolege dobili Nobelovu nagradu ili prve poduzetnice koje su otvorile vrata mnogim ženama koje su došle iza njih (8 women who changed the world, 16 legendary women enterpreneurs).
Učenike uputite da pretraže na internetu temu 'zanimanja budućnosti'. Pripomenite im da svakako pripaze na valjanost informacija i da se prema podacima odnose kritički. Stranice na koje ih možete uputiti su, primjerice, Moj posao, Večernji list, Lider ili HZZ. Svaki učenik, ukoliko za to postoji mogućnost, na svom tabletu istražuje na internetu te za sebe, po vlastitom nahođenju, odabire najbolje zanimanje budućnosti. Učenike motivirajte i usmjerite pitanjima prije pretraživanja interneta. Pitanja koja ćete postaviti mogu biti: Zašto se pojavljuju potpuno novi poslovi? Jesu li mnogi fizički poslovi ugroženi? Što je umjetna inteligencija? Je li tempo kojim se transformira poslovni svijet ubrzan? Hoće li radnike zamijeniti roboti? Hoće li se raditi u virtualnoj stvarnosti? Objasnite učenicima da kod odabira srednjih škola velik utjecaj imaju njihove ocjene, ali ovaj put mogu svoje buduće zanimanje odabrati prema trenutnoj želji, motivaciji i interesima. Prvi je zadatak za učenike da u nekoliko rečenica predstave zanimanje koje bi za sebe odabrali. Svaki učenik bira jedno zanimanje kojem će napisati prednosti i nedostatke, ali i rizike koje u njemu prepoznaje. Svoje bilješke podijelit će s ostalim učenicima u razredu preko komentara u razrednom kanalu u MS Teamsu. Dogovorom u razredu odabrat će se, od svih ranije predstavljenih zanimanja svakog učenika, pet najatraktivnijih i najpoželjnijih zanimanja budućnosti. Na taj način moći će se zornije grafički prikazati njihov odabir i kvalitetnije usporediti zanimanja koja su najatraktivnija među izabranima.
Učenici komentiraju odabrana zanimanja, donose zajedničke zaključke i popunjavaju kratku anketu. Anketu možete izraditi u aplikaciji MS Forms, a tematski je vezana uz odabrana zanimanja. Učenici biraju najatraktivnije i najbolje zanimanje budućnosti.
Zadatak je učenicima izraditi tablicu relativnih frekvencija te prikupljene informacije prikazati grafički u Microsoft Excel-u.
Podijelite učenike u tri grupe. Jedna grupa provodi istu anketu među ostalim učenicima sedmih razreda u školi. Druga grupa provodi istraživanje među populacijom učenika osmih razreda vaše škole. Treća grupa (administratori stranice) izrađuje pojedinačne stranice za pojedine kategorije zanimanja, radi navigaciju stranice, odabir teme, osnovni dizajn stranice, koordinaciju ostalih grupa i sl. Učenici među kojima se anketa provodi nemaju previše informacija o novim zanimanjima. Ponuđeno im je samo da odaberu zanimanje.
Učenici će, ovisno o zadatku anketiranja, napraviti grafičke prikaze. Prikupljene podatke i grafičke prikaze svi zajedno prokomentirajte. Usporedite je li informiranost utjecala na odabir pojedinog zanimanja. Postoje li buduća zanimanja koja su posebno popularna? Zanimljivo je usporediti i odabir zanimanja s obzirom na spol učenika. Preferiraju li dječaci drukčija zanimanja? Postoji li samo mit o muškim ili ženskim budućim zanimanjima? Usporedite dobivene rezultate. Može li informiranje o pojedinom zanimanju presuditi o konačnom odabiru? Koje sve informacije učenik mora imati da bi mogao odabrati adekvatno zanimanje?
Nakon što ste dobili najbolje rangirana zanimanja, učenici izrađuju interaktivni prikaz u alatu Sway. Donose moguće rizike s kojima se mogu susresti prilikom odabira određenog zanimanja budućnosti.
U pripremi za nastavni sat, recite učenicima, posebno onima s intelektualnim teškoćama i PSA-om, da kod kuće porazgovaraju o zanimanjima koja ih interesiraju i u tu svrhu im ponudite grupirane popise zanimanja ili im ponudite točno određenu poveznicu. Ukoliko je potrebno, demonstrirajte im u koracima kako će koristiti poveznicu ili im ponudite predložak s jasnim uputama. Ponudite im pitanja koja će ih usmjeriti na izdvajanje ključnog u odabranom zanimanju (na prednosti, nedostatke i rizike, što će im kasnije dobro doći u njegovu predstavljanju).
Na nastavnom satu, učenike kojima je to potrebno (primjerice, one s oštećenjima vida, motoričkim oštećenjima, intelektualnim teškoćama, PSA-om, jezično-govornim teškoćama) možete organizirati u parove s vršnjacima koji im mogu pružiti podršku u snalaženju na stranicama, čitanju potrebnih podataka, opisima usporedbi grafičkih prikaza i sl.
Prije popunjavanja ankete, učenicima dajte jasne upute o ispunjavanju, a uputno je pročitati sva pitanja kako bi se na vrijeme otklonile moguće nejasnoće. Anketu, po potrebi, primjereno grafički oblikujte (povećani i pojačani tisak, povećani razmaci), primjerice za učenike s teškoćama čitanja, oštećenjima vida s intelektualnim teškoćama, PSA-om ili ADHD-om.
U pripremi za izradu tablice relativnih frekvencija i grafičkog prikaza ispitajte razumijevanje pojmova i načina izvedbe u Microsoft Excelu i po potrebi na jednom primjeru po koracima prikažite načine njihova kreiranja te pružite podršku učenicima u radu (posebno onima s intelektualnim teškoćama ili PSA-om). Učenicima možete uručiti i predložak za korištenje pojedinog digitalnog alata u kojem ćete način uporabe prikazati po koracima i vizualno podržati. Obratite pozornost na veličinu tablice i grafičkog prikaza da budu prikladni učenicima s oštećenjima vida.
Za završne usporedbe i komentiranja, učenicima možete dati pitanja koja će im pomoći da se pripreme za što bolje sudjelovanje (primjerice, učenici s jezično-govornim teškoćama, intelektualnim teškoćama, ADHD-om).
Učenici odabiru jedno zanimanje i rade projekciju troškova koji su im potrebni da bi određeno zanimanje završili. Uključuje li odabrano zanimanje samo srednju školu ili i fakultet? Koji su troškovi školovanja? Izrađuju proračun u Microsoft Excelu. Mogu ga besplatno nadograditi tablicom po potrebi. Svoja saznanja učenici prezentiraju ostalima u razredu ili, ukoliko za to postoji prigoda, ostalim učenicima završnih razreda škole.
DW (2020). Generacija korona karijeta s preprekama (14.12.2020.).
Istraži me (2014). Razvoj karijere - zašto je važno pažljivo birati? (14.12.2020.)
Libela (2012). Stakleni strp je kao teorijski koncept za karijere suvremenih žena mrtav (14.12.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.