Na početku aktivnosti, potaknite razgovor postavljajući pitanja: Koja je svrha umjetnosti? Čemu služi umjetnost? Kako i od čega umjetnici žive? Tko ih financira i zbog čega?
Zatim upoznajte učenike s principom društveno odgovornog poduzetništva. Uputite ih na projekte poput “Moj Zaba Start” i “Erste fragmenti” koji pomažu mladim umjetnicima i kreativcima da ostvare vidljivost i koji ih financijski potpomažu. Usmjerite učenike prema internetskoj stranici Erste fragmenta i uputite ih na galeriju umjetničkih radova. Neka učenici odaberu jedan od izabranih radova prema vlastitim preferencijama. Usmjerite ih da kratko predstave odabrani rad kroz likovnu analizu, temu koja je likovnim djelom obrađena te razlog zbog kojeg smatraju da je to likovno djelo otkupljeno na natječaju.
Potaknite učenike na razmišljanje zbog čega banke i neke tvornice (Zagrebačka banka, HPB, Erste banka, Adris Grupa d. d.) dodjeljuju novce umjetnicima. Povedite razgovor o tome što takve institucije time dobivaju te koja je obostrana dobit od takvih projekta (npr. pozitivan dojam u javnosti koji prati tu banku ili kompaniju, umanjivanje negativnih čimbenika u poslovanju tvrtke, ulaganje u mlade umjetnike koji se bore s egzistencijom na početku karijere, poticanje poduzetničkih ideja i financiranje takvih ideja, otkup umjetničkih djela po povoljnim cijenama, opremanje prostora umjetničkim djelima, doprinos kulturi i zajednici…).
Uputite učenike da pročitaju članak naziva autora Karla Balenovića “Što je društveno odgovorno poduzetništvo?”. Zatim učenike podijelite u dvije grupe i organizirajte debatu na temu Trebaju li privatne tvrtke poslovati po principu društveno odgovornog poduzetništva? Prije same debate, uputite učenike da istraže poziciju koju trebaju braniti i potkrijepe ju činjenicama kako bi se što bolje pripremili za samu debatu. Nakon održane debate, upitajte učenike koji je njihov stav o toj temi.
Za istraživanje stranica “Moj Zaba Start” i “Erste fragmenti” možete predvidjeti rad u paru s vršnjakom u svrhu podrške u snalaženju na stranici, čitanju dijelova ili cijelog teksta, zvučnog opisa prikazanih slika u galeriji umjetničkih radova (primjerice, za učenike s oštećenjima vida, motoričkim oštećenjima ili teškoćama čitanja).
Učenicima kojima je to potrebno, osigurajte dovoljno vremena za pripremu i provođenje likovne analize, sudjelovanje u razgovoru, debati ili iznošenju stavova, za što im možete ponuditi smjernice ili pitanja za pripremu (posebno učenicima s jezično-govornim teškoćama, ADHD-om ili PSA-om).
Potaknite učenike koji žele znati više da istraže digitalne alate za online licitaciju. Zatim mogu napraviti i osmisliti online licitaciju predmeta koji im više nisu potrebni (knjige, odjeća, nakit), skupljenih donacija ili vlastito dizajniranih uporabnih predmeta/suvenira škole. Nakon održane licitacije, potaknite ih da dobivene novce raspodijele u određenom postotku na način da dio skupljenog novca uplate određenoj lokalnoj udruzi koju su prethodno odabrali, a drugi dio iskoriste u daljnji napredak i razvoj ideje licitacije (npr. proizvodnju novih suvenira ili organizaciju nove, veće licitacije).
Aktivnost započnite ponavljanjem o humanizmu. Neka učenici 'olujom ideja' zapišu sve što povezuju uz pojam 'humanizam' u aplikaciju Tricider. Nakon što zapišu svoje ideje, učenici komentiraju objave najmanje dvoje drugih učenika. Zatim pokrenite zanimanje za temu problemskim pitanjem: Koji biste oblik ponašanja nazvali novim humanizmom? Učenici rade tehnikom 'promisli - razmijeni u paru - podijeli sa svima'. Kad učenici promisle o novom humanizmu, upoznajte ih s pojmom socijalnog poduzetništva iz interaktivnog sadržaja i uputite ih na rješavanje kviza. Pitajte ih bi li se ono moglo svrstati u kategoriju novoga humanizma i prema kojim obilježjima.
U središnjem dijelu aktivnosti, s učenicima podijelite poveznicu na internetsku stranicu socijalne zadruge Humana nova. Učenici prema strategijama čitanja u grupama od četiri člana čitaju opis zadruge, njezinu viziju i vrijednosti za koje se zalaže. Uočavaju i tumače razliku između pojmova 'socijalna zadruga' i 'društveno poduzeće' na osnovi predloženoga teksta. Svaka grupa priprema trominutno izlaganje o zadruzi i socijalnom poduzetništvu uz prezentaciju izrađenu u digitalnoj aplikaciji Canva. Grupe međusobno uspoređuju prikupljene informacije i ideje, način njihove prezentacije u obliku bilježaka i natuknica na prezentaciji te uključene auditivne i vizualne elemente. Svoje prezentacije dorađuju prema prijedlozima drugih učenika i nastavnika te ih nakon toga pretvaraju u informativni obrazovni video o socijalnom poduzetništvu koji se može objaviti na stranicama škole kao primjer pozitivnog utjecaja medija na životni stil primatelja.
Na kraju aktivnosti, učenike potaknite da pogledaju video Crowdfunding te zajedno osmisle školski projekt prikupljanja i recikliranja tekstila. Važno je da predlože ime akcije, njezinu svrhu, punktove prikupljanja tekstila, oblike prerade, dizajn ambalaže i mjesto pohranjivanja novih proizvoda do distribucije i prodaje. Možete im predložiti da reciklirane proizvode ponude na školskom sajmu ili organiziraju licitaciju na društvenoj mreži putem crowdfunding kampanje i portala gofundme. Učenici trebaju utvrditi i s kojom će društvenom svrhom pokrenuti svoj projekt. Hoće li zarađeni novac namijeniti učenicima u potrebi ili nekoj lokalnoj udruzi? Glasanje o svim prikupljenim prijedlozima osmišljavanja, organizacije i provedbe projekta može se organizirati aplikacijom Google obrasci. Na osnovi konačnoga izjašnjavanja, oblikuje se konačni plan aktivnosti i započinje se s provedbom. Tijekom provedbe, učenici vode dnevnik aktivnosti. U njega bilježe i kako su se nosili s poteškoćama tijekom rada na projektu, koliko su ih uspješno rješavali te kojim su se strategijama rješavanja problema služili.
Učenike prema potrebi organizirajte u parove s vršnjacima zbog, primjerice, pretraživanja stranica (učenike s oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima)
Učenicima s oštećenjima vida osigurajte zvučne opise ključnih dijelova prezentacije i vizualnih prikaza iz videa o socijalnom poduzetništvu, recikliranim proizvodima i sl.
Omogućite učenicima dovoljno vremena za čitanje, pripremu i iznošenje komentara o objavama učenika ili izlaganja o zadruzi i socijalnom poduzetništvu (posebno učenicima s jezično-govornim teškoćama, ADHD-om i PSA-om). Za vođenje dnevnika, istim učenicima možete ponuditi smjernice o načinu njegova vođenja ili pitanja.
Prema potrebi demonstrirajte način korištenja aplikacije Tricider i digitalnog alata Canva te uputite učenike da pišu veličinom tiska dovoljno čitljivom učenicima s oštećenjima vida ili onima s teškoćama čitanja. Provjerite znaju li se svi učenici koristiti aplikacijom Google obrasci i poučite one kojima je to potrebno.
Učenici koji to žele, mogu istražiti kako u socijalnom poduzetništvu participiraju velike svjetske kompanije IKEA i H&M. Rezultate svog istraživanja mogu predstaviti u obliku problemskoga članka ili prikaza.
Napišite na ploču izraz 'socijalni poduzetnik'. Omogućite kratku raspravu na satu koristeći pitanja poput: Kako biste definirali pojam 'poduzetnik'? Na temelju vaše definicije, što mislite što je socijalni poduzetnik?
Najavite gledanje videozapisa o socijalnom poduzetništvu. Razgovarajte o tome što je socijalno poduzetništvo, koje su osnovne razlike između socijalnog i "klasičnog" poduzetništva te kakvi su trendovi razvoja socijalnog poduzetništva u Hrvatskoj i svijetu. Zapišite zapažanja učenika markerom na papir većeg formata.
Omogućite kratku raspravu koja obrađuje sljedeća pitanja: Dugo godina ljudi u našoj zemlji i širom svijeta osjećaju da rješavanje glavnih problema poput gladi, borbe protiv bolesti, siromaštva, obrazovanja itd. treba prepustiti vladi. Slažete li se s tom izjavom ili ne? Zašto?
Pomozite učenicima da se uključe u projekte socijalnog poduzetništva pokretanjem socijalnog poduzetničkog klub u njihovoj školi ili organiziranjem aktivne suradnje sa socijalnim poduzetnicima iz zajednica za rješavanje lokalnih problema. Jedan od primjera planiranja može biti doniranje korištenih udžbenika na kraju godine. Neki se udžbenici mogu donirati učenicima slabijeg imovinskog stanja ili ih klub može preprodati. Dobit se može podijeliti u klubu za troškove administracije programa ili za potporu socijalnim programima u zajednici. Pomozite lokalnim obrtnicima koji nemaju razvijenu marketinšku platformu izradom internetske stranice na kojoj će ponuditi svoje usluge i razviti poslovne prilike. Prihod od naknade može se koristiti za financiranje sati pripreme za maturu ili za druge oblike pomoći učenicima škole.
Podijelite učenike u grupe od četiri do šest učenika. Osigurajte im 10 do 15 minuta da razmisle i zabilježe popis onoga što smatraju najvažnijim školskim problemima s kojima se danas suočavaju. Kada je oluja mozgova završena, pozovite grupe da iznesu svoja zapažanja. Zabilježite njihove odgovore na papir. Učenicima dozvolite da se ponovno podijele u grupe sa zadatkom da osmisle akcijski plan školskog socijalnog poduzetničkog kluba u alatu Popplet. Kao dio procesa planiranja učenicima će trebati vremena za sastanke sa školskom upravom i osobljem kako bi razgovarali o specifičnostima i izvedivosti njihovih prijedloga. Učenicima će možda biti potrebno vrijeme za izmjenu planova nakon što o akcijskim planovima razgovaraju sa školskim osobljem. Osigurajte im vrijeme za to, a zatim neka učenici podijele svoje akcijske planove sa školskim kolegama prije nego što počne provedba. Oglasite na internetskoj stranici škole početak rada školskog socijalnog poduzetničkog kluba te potaknite učenike na redovito informiranje i uključivanje učenika, profesora i osoblja škole u rad kluba. Okupite u završnom izvješću sve provedene aktivnosti kluba te obavijestite širu zajednicu o uspješnosti projekta.
Započnite razgovor s učenicima o njihovim aktivnostima u kojima su jako dobri: Jeste li morali uložiti puno vremena i truda da biste to postigli? Odustajete li lakše od aktivnosti u kojima niste dobri ili ih ni ne započinjete? Usmjerite ih prema zaključku da se vježbom može značajno utjecati na rezultate. Predstavite im ideju o izradi igračke koja bi pomogla djeci s motoričkim poteškoćama i ponukala ih na vježbanje. Potaknite učenike da istraživanjem na internetu samostalno pronađu i prouče nekoliko primjera takvih igračaka.
U digitalnom uratku na poveznici učenici trebaju sastaviti strujni krug s istosmjernim izvorom napona, dvjema paralelno spojenim LED žaruljice, odnosno diodama i žicama. Učenici mogu objaviti screenshot svojih strujnih krugova na online zidu u Wakeletu. Prokomentirajte radove i njihovu funkcionalnost. Diode propuštaju struju samo u jednom smjeru, što znači da cijeli ili dio strujnog kruga neće raditi ako su pogrešno spojene.
Za izradu igračke potrebno je nabaviti drvenu kutiju i materijal za izradu strujnog kruga. Podijelite učenike u parove. Svaki par treba izraditi jednu igračku.
Na poklopac kutije trebaju postaviti dva vijka s prstenom na vrhu i učvrstiti ih maticama. Pored njih treba izbušiti rupu promjera 4,5 mm za LED diodu, odnosno žaruljicu. To je dovoljno široka rupa da dioda izviri, ali nedovoljno široka da ispadne iz poklopca zbog zadebljanja pri dnu. Vijci su s unutrašnje strane poklopca spojeni žicama prvo za svoju diodu, a potom u paralelni spoj trošila i na kućište za dvije baterije od 1,5 V. Serijski spoj dviju baterija dat će ukupni napon od 3 V, što je dovoljno za funkcioniranje LED žaruljica. Vijci su spojeni paralelno tako da lampice mogu svijetliti neovisno jedna o drugoj.
Jedan pol izvora spojen je na vijke, a drugi pol preko malo duže žice na navojnu šipku. Onaj koji vježba, navojnom šipkom treba pokušati proći kroz prstene na vijcima bez da ih dotakne. Upitajte učenike što će se dogoditi ako igrač u tome ne uspije. Što se događa ako se dotakne samo jedan vijak, a što ako se dotaknu oba? Navojna šipka i vijak zatvaraju strujni krug i zasvijetlit će lampica kad se dotaknu pa ih upitajte što bi se dogodilo da su se koristili serijskim spojem žaruljica umjesto paralelnim.
Potaknite učenike da osmisle varijacije osnovne igračke i omogućite im da izrade svoju verziju. Na taj će način korisnici igračaka imati više opcija i mogućnost promjene aktivnosti prilikom napredovanja. Neke od varijacija mogu biti: malo savijena navojna šipka, vijci s prstenom postavljeni pod nekim kutom ili jedan postavljen niže od onog drugog, LED žaruljice zamijenjene buzzerom... Vijke s prstenom može se postaviti na velikom razmaku jedan iza drugog pa je teže proći kroz oba prstena bez da ih se dotakne. Raspravite s učenicima o razlikama među igračkama i pokušajte odrediti razinu složenosti, tj. kojim bi redoslijedom igrač trebao koristiti različite verzije igračke prilikom napredovanja.
Žice i kućište baterija mogu se učvrstiti vrućim ljepilom za poklopac, ali treba misliti o paljenju same igračke i dostupnosti prekidača za uključivanje te o naknadnim promjenama baterija. Navojna šipka i žica s kojom je spojena na izvor napona moraju biti pomične do neke mjere, a opet treba spriječiti mogućnost da se prekine veza s baterijama. U tu svrhu može poslužiti klamerica za tapeciranje. Za nabavu dijelova, materijala i alata učenici bi financijska sredstva prikupili pokretanjem kampanje skupnog financiranja (crowdfunding) na jednoj od postojećih platformi koje potiču solidarizirano financiranje neprofitnih projekata za opće dobro. Kako bi saznali što je crowdfunding, učenike uputite na IS o socijalnom poduzetništvu i crowdfundingu. Učenicima predložite da skupno financiranje utemelje na donacijama. To podrazumijeva da će učenici svakog ulagača spomenuti prilikom snimanja poruke za lokalnu bolnicu, dom ili udrugu kojoj na samom kraju aktivnosti odluče poslati izrađene igračke.
Neka učenici na internetu pronađu udruge koje se bave djecom s motoričkim poteškoćama, lokalne bolnice ili domove zdravlja. Ukratko neka predstave istražene udruge ili ustanove, a potom odaberite onu kojoj je najviše potrebna pomoć. Snimite poruku u kojoj objašnjavate što ste i zašto učinili te pošaljite poruku zajedno s igračkama.
Ukoliko u razredu imate učenika s motoričkim oštećenjima, prilikom razmatranja ideja o izradi igračke koja bi pomogla djeci s takvim teškoćama, uzmite u obzir iskustva tog učenika i njegove potrebe u odnosu na načine korištenja takvog proizvoda. Po potrebi, demonstrirajte način korištenja digitalnog alata Wakelet, a učeniku omogućite podršku vršnjaka pri izradi digitalnog uratka strujnog kruga i njegovog stavljanja na online zid Wakeleta. Učenicima s oštećenjima vida, također po potrebi, osigurajte podršku u radu i zvučne opise potrebne vizualizacije.
Za izradu prave igračke učenicima predočite plan razrađen po koracima i te korake demonstrirajte kako bi se izbjegle nedoumice i nejasnoće (posebno važno za učenike s ADHD-om i PSA-om). Učenicima s motoričkim oštećenjima i oštećenjima vida dodijelite zadatke koje mogu izvesti, s time da učenici s oštećenjima vida imaju vizualne opise izvođenja rada i mogućnosti upoznavanja materijala putem dodira.
Učenici u pripremi za ovu aktivnost mogu kontaktirati udruge koje rade s djecom s motoričkim teškoćama i prikupiti potrebne informacije o toj djeci i njihovim potrebama te ih zatim na nastavi razmijeniti. Kako bi pobliže upoznali djecu, mogu i posjetiti takvu udrugu i prisustvovati izvođenju neke aktivnosti, a zatim im uručiti svoje proizvode.
Sa skupinom učenika posjetite udrugu za koju ste izradili didaktičke igračke i neka učenici predstave svoj rad. Djelatnici udruge mogu savjetima pomoći u eventualnom unapređenju te ideje ili se može dogovoriti novi projekt u kojem bi sudjelovali.
Ekonomski portal (2013). Socijalno poduzetništvo (14.12.2020.).
Poduzetnik.biz (2020). Osnove socijalnog poduzetništva (18.12.2020.).
Practical Ecommerce (2011). 13 Crowdfunding Sites for Social Cause Entrepreneurs (23.12.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.