Međupredmetna tema
Učiti kako učiti
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kako pojesti slona?

Međupredmetna tema
Učiti kako učiti

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: strip, razgovor, stvaralačko prepričavanje
  • MAT: prost broj
  • ENG: planiranje, plan rada, kalendar
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Mišjim korakom do slonovskog posla

Podijelite učenike u tri grupe. Svaka grupa neka odabere predstavnika koji će govoriti. Učenicima čitajte zanimljivosti o slonovima, ali im pritom nemojte reći da je riječ o slonovima (imaju dugo pamćenje, predu, talentirani su, društveni su, znaju plivati, najveći su, pametni su, brižni su, izvrsno čuju, donose sreću, plaču, smiju se, igraju se). Njihov je zadatak pogoditi o kome ili čemu je riječ. Nakon svake pročitane osobine zastanite kako bi se učenici u grupama mogli dogovoriti znaju li odgovor. Ako ne znaju, predstavnik kaže dalje. I tako igrate dok prva grupa ne pogodi da je riječ o slonu. Vratite se ponovno na osobine slona koje ste čitali i neka ih povežu s ljudima. Pitajte ih koje od navedenih osobina imaju pozitivni ljudi, ljudi koji vjeruju u sebe. Upitajte učenike jesu li čuli da je netko u razgovoru upotrijebio izraz pojesti slona. Neka pokušaju dokučiti što to znači. Ideje učenika možete zabilježiti u digitalnom alatu Mentimeter. Razgovarajte o njihovim idejama, potom im objasnite značenje izraza. Razgovarajte s učenicima o tome kako se osjećaju kada misle da nešto ne mogu.
Prezentirajte učenicima videozapis Okovani slon. Razgovarajte o tome što su uočili. Po završetku razgovora učenicima zadajte nek napišu priču o slonu iz priče u kojoj će promijeniti kraj - kraj neka bude pozitivan za slona. Potom neka čitaju priče jedni drugima, a najbolje priče možete objaviti na mrežnim stranicama škole. Povežite sintagmu pojesti slona s učenjem jezika tako što ćete učenicima reći da zamisle nastavne sadržaje iz jezika kao velikog slona kojeg trebaju svladati do kraja nastavne godine. Uputite učenike da prelistaju udžbenik hrvatskoga jezika. Razgovarajte o količini nastavnih sadržaja. Pitajte ih čini li im se da je to mnogo podataka za jednu školsku godinu. Razgovarajte s učenicima o njihovim ciljevima povezanima uz hrvatski jezik za cijelu školsku godinu. Pitajte ih što bi željeli naučiti? Koje su njihove jake strane, a koje slabije? Uputite ih neka istraže interaktivni sadržaj Vježbe koncentracije koji im u tome može pomoći.
Učenike ponovno podijelite u tri grupe u kojima su bili ranije. Podijelite nastavne jedinice planirane za cijelu školsku godinu u tri dijela. Učenicima podijelite prethodno iscrtanog slona na hamer papiru. Njihov je zadatak da u slona upišu nastavne jedinice i pripadajuće tehnike koje će im pomoći da savladaju nastavne jedinice. Kada su to učinili, učenici u skupinama predstavljaju svoje planove ostalim učenicima u razredu. Kako im je bilo planirati i što procjenjuju koliko će im planovi biti korisni,ispitajte uz pomoć ankete koju ste unaprijed izradili u Formsu. Svoje plakate slona učenici mogu staviti na vidljivo mjesto u učionici kao podsjetnik i motivaciju da je moguće pojesti slona ako su motivirani i znaju što im je činiti. Kako biste dodatno motivirali učenike, predložite im sljedeće. Svaki put kada njihova grupa usvoji nastavne sadržaje prikazane u dijelu slona, neka ih oboje. Učenici će biti motivirani što prije obojiti svog slona. Grupu koja prva oboji slona možete na kraju godine nagradite odličnom ocjenom iz područja jezika.

Postupci potpore

Pri podjeli učenika u grupe omogućite učenicima s teškoćama aktivno i ravnopravno sudjelovanje s ostalim vršnjacima. Po potrebi omogućite rad u paru unutar skupine (pr. učenik s oštećenjem vida). U uvodnom dijelu aktivnosti pri pogađanju pojma na temelju osobina i obilježja slona, pripremite natuknice u pisanom obliku koje ćete čitati. Navedeno će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje te intelektualnim teškoćama. Provjerite razumijevanje pročitanog učenika s poremećajem iz spektra autizma te intelektualnim teškoćama te po potrebi dodatno pojasnite i oprimjerite. U razgovoru o slonu, njegovim osobinama i karakteristikama, pripremite i proslijedite učenicima fotografiju slona. Za uporedbu osobina slona i ljudi, pripremite tablicu s osobinama kako bi ih učenici mogli usporediti, osobito za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma. Ako učenici ne razumiju napisane osobine, dodatno ih pojasnite primjerima iz svakodnevnog života učenika. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma i intelektualnim teškoćama dodatno pojasnite primjerom jezični frazem pojesti slona. Pri prikazu multimedijskog sadržaja osigurajte učenicima s oštećenjem vida sjedenje u blizini izvora multimedijskog sadržaja, a učenicima oštećena sluha titlove istog. Učenike s teškoćama pažnje pri pisanju priče usmjeravajte potpitanjima. Za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma, pripremite smjernice u obliku pitanja ili natuknica kao podršku u osmišljavanju priče, u pisanom obliku te provjerite razumijevanje upute. Za pregled nastavnih sadržaja koje će učenici upisivati u slona, pripremite u pisanom obliku popis sadržaja, što će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje radi lakšeg praćenja. Pripremite tablicu s dva stupca za upis vlastitih jakih i slabijih strana učenika. Usmjeravajte učenike potpitanjima u pisanju jakih i slabijih strana, osobito učenike intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma te iste osobine pojasnite dodatno. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu dodatno istražiti interaktivne sadržaje Kako se motivirati za učenje te Vježbe za bolju koncentraciju u interaktivnom sadržaju Učenje: dosada, frustracija ili zanesenost (flow). Na temelju svoga istraživanja neka napišu motivacijske poruke na manjim karticama. Kartice plastificirajte i ponudite učenicima u svrhu motivacije kada im je teško učiti i pratiti nastavu.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Mišjim korakom do slonovskog posla

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.5.1. Učenik govori i razgovara u skladu s interesima, potrebama i iskustvom.
  • OŠ HJ B.5.1. Učenik obrazlaže doživljaj književnoga teksta, objašnjava uočene ideje povezujući tekst sa svijetom oko sebe.
  • OŠ HJ B.5.2. Učenik razlikuje temeljna žanrovska obilježja književnoga teksta.
  • OŠ HJ C.5.2. Učenik opisuje značenje popularnokulturnih tekstova u kontekstu svakodnevnoga života.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Kako prosto do 100?

Prije nego što uvedete pojam prostog broja, prikažite učenicima popis prostih brojeva do 100 i upitajte ih uočavaju li kakvu povezanost među tim brojevima ili pravilo po kojem su upravo oni odabrani. Upitajte ih potom što misle koliko bi im vremena trebalo da te brojeve nauče napamet i koliko bi im to bio zahtjevan proces.
Nakon toga ih upitajte što bi rekli kad bi zadatak bio naučiti sve brojeve manje od 100 koji su djeljivi samo s brojem 1 i sa samim sobom. Upitajte ih mogu li navesti neki takav broj i neka obrazlože zašto su odabrali baš taj broj. Zatim ih ponovno uputite na onaj popis brojeva i recite im da napisani brojevi upravo imaju to svojstvo, tj. imaju samo dva djelitelja.
Uvedite pojam prostog broja, za što možete koristiti interaktivni GeoGebrin aplet Magično sito. Ponudite učenicima najprije niz od nekoliko brojeva manjih od 100 za koje moraju provjeriti jesu li prosti ispisivanjem skupa djelitelja. Ovdje stavite naglasak na primjenu naučenih pravila djeljivosti (s 2, 5, 10, 3 i 9). Svoja rješenja mogu provjeriti u Magičnom situ. Zatim im ponudite niz od nekoliko većih brojeva, među kojima će biti i brojevi (prosti i složeni) na koje učenici neće moći primijeniti naučena pravila djeljivosti, kako biste im osvijestili postupak provjere je li neki broj prost ili složen. Uputite ih na provjeru u Magičnom situ. Za provjeru razumijevanja učenicima možete zadati i zadatak da pomoću Magičnog sita odrede sve proste djelitelje zadanog većeg broja. Zatim učenicima demonstrirajte postupak pronalaženja prostih brojeva, tj. Eratostenovo sito. U tu svrhu im možete pripremiti tablicu s brojevima i demonstrirati postupak uz interaktivni GeoGebrin aplet.
Nakon toga upitajte učenike čini li im se zadatak s početka sad lakši, mogu li proste brojeve manje od 100 naučiti napamet, što misle koliko će im vremena trebati za to, imaju li kakav plan učenja, hoće li im biti jako naporno, može li učenje prostih brojeva biti i zabavno.
U svrhu odrađivanja grupne aktivnosti te kako biste učenicima dali primjer provjere znanja o prostim brojevima, priredite im interaktivni kviz (višestruki odgovor, točno/netočno) u Kahoot-u s pitanjima poput:
Koji od navedenih brojeva nije prosti broj?
Koliko ima prostih brojeva manjih od 10?
Koji od navedenih brojeva je prosti broj? itd.
Nakon što učenici riješe kviz, upitajte ih bi li njihov rezultat bio bolji kad bi znali koji su to prosti brojevi manji od 100.

Podijelite učenike u grupe po 4 – 5 učenika i recite im neka promisle i porazgovaraju o tome što ih pokreće i motivira na učenje, a što ih motivira za druge aktivnosti kojima se bave u slobodno vrijeme. Je li im ocjena u školi jedini pokretač?
Nakon razgovora unutar grupe neka osmisle neki njima zabavan i motivirajući način provjere znanja prostih brojeva do 100 te neka se vode onim aktivnostima koje njih izrazito motiviraju i nadahnjuju za učenje novih stvari, to može biti kviz, igra, svojevrsna potraga za blagom i sl., oni kao grupa zajedno će učiti, provjeriti i pokazati znanje.
Nakon što grupe završe s osmišljavanjem aktivnosti i prezentiraju ih ostatku razreda, uz pomoć alata Mentimeter (poll) pokrenite glasanje za najbolji prijedlog.
Nakon što su učenici odabrali prijedlog za provjeru poznavanja prostih brojeva, doradite predloženi način provjere zajedno s učenicima te u dogovoru s njima odredite termin kada će se ta provjera održati i naglasite da će se provjera usvojenosti prostih brojeva odraditi kao natjecanje među grupama.
Potaknite učenike da se dogovore kada i kako će učiti te kako će se međusobno provjeravati. Neka međusobno dijele svoje metode i strategije učenja, odrede plan učenja kako bi do odabranog termina svi bili spremni. Provjerite s učenicima drže li se plana i uče li prema dogovorenom planu. Nakon što se planirana provjera provede, upitajte učenike kako su se osjećali tijekom procesa učenja i pripremanja za ovu provjeru, je li im učenje bilo lakše jer su imali neki motiv različit od ocjene, na koji su način učili, koliko im je pomogao pri učenju jasno postavljen cilj, bi li učenje prostih brojeva bilo teže i dugotrajnije da nisu imali podršku i zajednički cilj ispred sebe, i sl.

Postupci potpore

Za učenike s teškoćama pažnje pripremite podsjetnike s prostim brojevima do 100. Pri kreiranju podsjetnika dodatno istaknite bitno, primjerice bojom. Izdvojite vrijeme za zajedničku izradu podsjetnika s učenicima kako bi i pisanjem brojeva pridonijeli njihovu učenju. Učenicima s intelektualnim teškoćama odredite brojeve s obzirom na razinu odgojno-obrazovnih ishoda predviđenih u Individualiziranom odgojno-obrazovnom programu učenika. Primjerice, ako je učenik prema predviđenim odgojno-obrazovnim ishodima usvojio brojeve do 20, uskladite zadatke prema navedenom. Pripremite primjere brojeva manje od 100, djeljive sa 1 za učenike s teškoćama učenja te intelektualnim teškoćama. Učenicima s teškoćama učenja (računanje) omogućite korištenje kalkulatora i podsjetnika u računanju te koristite djeljive brojeve. Pri podjeli učenika u grupe, omogućite učenicima s teškoćama ravnopravno i aktivno sudjelovanje, a po potrebi i rad u paru unutar grupe. Primjerice, u dijelu aktivnosti zajedničkog određivanja cilja, strategija učenja, aktivnosti učenja, učenici s intelektualnim teškoćama neka rade u paru s učenikom koji pruža podršku. Ako učenik ima podršku pomoćnika u nastavi, zajedno s njim radi u paru. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma te intelektualnim teškoćama potrebno je dodatno pojasniti i oprimjeriti svakodnevnim, konkretnim situacijama pojmove motivacija i cilj. Zajedno s učenicima pripremite podsjetnik za provjeru određenog cilja. Na podsjetniku upišite u obliku tablice: dane, datum, vrijeme učenja i datum provjere. Učenici će nakon učenja, obilježiti kvačicom ili drugim načinom označavanja kada su ispunili dnevni zadatak (učenje brojeva) te označiti emotikonom kako su se osjećali. Navedeno će biti podrška osobito učenicima s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma te teškoćama učenja. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu osmisliti društvenu igru na temu prostih brojeva. Potaknite ih neka promisle koje su njima društvene igre zanimljive i po uzoru na te igre neka osmisle svoju. U suradnji s učiteljem tehničke kulture mogu izraditi ploču za igru ili figurice te ju predstaviti npr. na Večeri matematike ili za Dan škole.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Kako prosto do 100?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT A.5.2 Rastavlja broj na proste faktore i primjenjuje djeljivost prirodnih brojeva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Riječ po riječ

Povedite uvodnu raspravu s učenicima o tome kako im izgleda radni dan: U koliko se sati ustaju? Kad im počinje škola? U koliko sati ručaju? U kojem su razdoblju na izvanškolskim aktivnostima? Imaju li dodatne redovne aktivnosti (volontiranje, hobiji, kućni ljubimci…)? Kada se druže s prijateljima? Potaknite učenike da jednostavnim rečenicama opišu svoj radni dan (pisano).
Učenici zatim istaknu vrijeme u danu koje posvećuju učenju. Ako još nemaju naviku i točno vrijeme kada uče, neka ga sada odrede. Razgovarajte s njima o tome koliko je važno odrediti točno vrijeme kada su posvećeni samo učenju i koliko bi vremena učenje trebalo trajati. Neka razmisle o tome koliko često im je potreban odmor i kakav odmor od učenja trebaju. Razgovarajte s učenicima o aktivnostima i stvarima koje im odvlače pažnju tijekom učenja (igrice, društvene mreže, sanjarenje, igranje s predmetima u sobi ili školskim priborom…).
Pokažite učenicima multimedijski videozapis Time managment - kako uspješno upravljati vremenom. Uputite učenike na interaktivni element Koliko vremena u danu. Neka istraže kako su dan provodili Nikola Tesla i Ivana Brlić-Mažuranić, a zatim neka isplaniraju svoj dan tako da ispune interaktivni sadržaj Kako trošiš svoje vrijeme?

Najavite učenicima da ste im pripremili izazov koji se sastoji od učenja sto novih riječi na engleskom jeziku. Riječi nasumično odaberite s popisa koji se nalazi u udžbeniku, koji koristite, koje ste već obradili te ih organizirajte na novom popisu (nasumično, ne abecedno poredane) uz prijevod. Objasnite im da će nove riječi učiti tijekom nekog određenog razdoblja (dvanaest nastavnih sati), odnosno da ih neće učiti odjednom.
Koristeći tehniku oluja ideja započnite raspravu o tome kako bi oni taj izazov riješili. Koliko im je vremena potrebno da nauče jednu riječ? Koliko riječi mogu naučiti odjednom? Ima li lakših i težih riječi za učenje? Bi li prvo učili teže riječi ili lakše?
Pripremite zajedničku bilježnicu u alatu One Note u kojoj pripremite kalendar za sljedećih mjesec dana (4 tjedna, odnosno 12 nastavnih sati). Neka učenici odrede vrijeme (dan i sat) između svakog sata Engleskog jezika za koji će pripremiti određeni broj riječi. Određuju i koje će riječi učiti, na primjer: u utorak od 14,15 - 14,45 učim 8 novih riječi (primjerice: midnight, basement, pickle, colourful…) i tako za cijeli mjesec.
Detaljan plan učenja svakog učenika neka bude u njegovoj zasebnoj One Note bilježnici kako bi im uvijek bio dostupan.
S učenicima povedite raspravu o tome je li im jasan plan rada, misle li da će ga se držati, što bi napravili ako se u vrijeme učenja dogodi nešto neočekivano što ne mogu planirati, što ako zaborave naučiti riječi - kako će to nadoknaditi. Neka razmisle o tome kako će se osjećati za mjesec dana kada budu znali sve riječi s popisa.
Svaki sljedeći nastavni sat odvojite nekoliko minuta za provjeru naučenih riječi tako da svakom učeniku dodijelite partnera koji će provjeriti naučeno. Po isteku dvanaest nastavnih sati grupno provjerite neke od stotinu zadanih riječi.

Postupci potpore

Za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma pripremite raspored dnevnih aktivnosti (obrazac) u koji će upisati svoje dnevne aktivnosti. Pripremite i slikovne prikaze aktivnosti te će u tom slučaju učenici odabirati i pridružiti sličice koje opisuju njihove aktivnosti u danu. Pri opisivanju svojih aktivnosti pripremite smjernice u obliku potpitanja, osobito za učenike s teškoćama pažnje i učenja. Na rasporedu dnevnih aktivnosti, zajedno s učenikom, obilježite, na učeniku preferirani način (bojom, crtežom, simbolom i sl.) vrijeme za učenje. Pokraj prikaza aktivnosti pripremite prazan kvadratić u koje će učenik nacrtati ili napisati distraktor, ako se on pojavio tijekom učenja. Navedeno će biti velika podrška učenicima s teškoćama pažnje, a za učenike s intelektualnim teškoćama ili poremećajem iz spektra autizma pripremite gotove predloške sličica mogućih distraktora, koje će učenik pridružiti pored aktivnosti, ako su se pojavili tijekom učenja. Učenik će crtanjem ustiju smiješku odrediti kako su se osjećali tijekom učenja. Broj riječi koje učenik treba naučiti prilagodite sposobnostima učenika (učenici s intelektualnim teškoćama). Provjerite razumijevanje nepoznatih riječi te po potrebi dodatno pojasnite primjerom. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma i intelektualnim teškoćama pripremite riječi na karticama, na kojima se na poleđini nalazi crtež ili fotografija riječi te prijevod. Učenicima s teškoćama pažnje, slikovni prikaz riječi bit će podsjetnik u učenju i odgovaranju naučenih riječi. Osigurajte aktivno i ravnopravno sudjelovanje učenika u radu u paru, tj. u provjeri naučenih riječi. Za par učeniku s teškoćama odredite učenika s senzibilitetom i razumijevanjem sposobnosti i različitosti među učenicima, kako bi poštivao tempo i razinu usvojenosti naučenih riječi. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike koji žele znati više na dnevni raspored Nikole Tesle i Ivane Brlić-Mažuranić iz interaktivnog sadržaja koji ste obradili te im recite neka naprave sličnu infografiku za sebe ili lik iz omiljenog filma, serije ili knjige na engleskom jeziku.

Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Riječ po riječ

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) EJ A.5.6. Zapisuje jednostavne učestale izgovorene riječi.
  • OŠ (1) EJ A.5.7. Piše kratak i jednostavan tekst poznate tematike koristeći se vrlo jednostavnim jezičnim strukturama i razlikujući upotrebu pravopisnih znakova.
  • OŠ (1) EJ C.5.1. Uočava i koristi se osnovnom kognitivnim strategijama učenja jezika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Institut za društvena istraživanja u Zagrebu (2020) Kako se potaknuti na učenje? - Za učenike 5.- 8. razreda osnovne škole, Youtube videozapis. (17. 1. 2021.)

Huić, A.: Motivacija za učenje, Kako na nju utjecati promjenom uvjerenja kod učenika. Odsjek za psihologiju FFZG. (17. 1. 2021.)


Kako se motivirati za učenje? Odgojno savjetovalište, Centar za rehabilitaciju, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu. (17. 1. 2021.)


Kako unaprijediti vještinu upravljanja vremenom?, Centar za rehabilitaciju, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu. (17. 1. 2021.)


Lipnjak, T. (2020.) Kako poticati motivaciju učenika u nastavi? (17. 1. 2021.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.