Aktivnost izvedite nakon pisanja prve školske zadaće u petom razredu. Ispravite školske zadaće na način da različitim bojama podcrtate učeničke pogreške (npr. pravopisne-crvenom bojom, gramatičke-plavom, leksičke-zelenom, stilske-ružičastom). Učenicima nemojte reći što označava koja boja. Podijelite učenike u četiri grupe. Članovi svake grupe neka izaberu jednu boju (dva učenika će biti zelena boja, jedan plava i sl.) Svatko neka uzme svoju zadaćnicu i izdvoji riječi/skupove riječi/rečenice podcrtane bojom koju je odabrao. Nakon toga predaje svoju zadaćnicu učeniku koji sjedi s njegove lijeve strane, a uzima zadaćnicu od učenika sdesna i u njoj traži greške zapisane istom bojom koju je tražio u svojoj zadaćnici i tako do kraja. Kako biste učenicima olakšali ispravljanje, svakoj grupi ponudite poveznice na jezične priručnike (poveznica 1, poveznica 2, poveznica 3). Neka učenici na kraju aktivnosti uoče i razgovaraju unutar grupe kojih je pogrešaka bilo najviše (koja je boja najzastupljenija, za kojim su priručnikom najčešće posezali). Sve pogreške učenici neka zapišu u odgovarajući stupac (prema boji) na zajedničkom digitalnom zidu u Padletu (obrazac Shelf s onoliko stupaca koliko je vrsta pogrešaka, tj. boja). Razgovarajte s učenicima o tome koju vrstu pogrešaka predstavlja koja boja. Prema broju pogrešaka mogu odrediti koliko je pogrešaka u promjenjivim, a koliko u nepromjenjivim riječima, koja pravopisna pravila ne poštuju tijekom pisanja, uz koju vrstu riječi su vezana navedena pravopisna pravila, jesu li usvojili sklonidbu, koje stilske postupke mogu poboljšati. Po završetku ove faze metodom slučajnog odabira (npr. izvlačenjem listića u bojama - četiri boje kojima su bile označene pogreške) svaka grupa usmeno ispravlja pogreške navodeći točne odgovore. Razgovarajte s učenicima o pogreškama. Što se dogodilo zbog pogrešaka koje su učinili? Pitajte učenike imaju li ideju što bi mogli učiniti s pogreškama koje su pred njima? Imaju li kakvu zanimljivu ideju. Rezultate koje ste dobili tehnikom oluja ideja zapišite na zajedničko mjesto.
Najavite učenicima da su mnogi pjesnici na nelogičnostima i pogreškama gradili svoju poeziju i da su zbog toga vrlo rado čitani. Za neke od njih sigurno su već i čuli, a neke su i čitali.
Sada učenicima koji su i dalje u grupama podijelite različite tekstove modernih dječjih pjesnika (Pajo Kanižaj - Prsluk pucam, Od dođeš do smrtiš i sl.; Zvonimir Balog - Nogom nognimo, Jednođeki Ok i sl.; Luko Paljetak - pjesme iz zbirke Miševi i mačke naglavačke; Stanislav Femenić - Četka, Tele i sl.; Grigor Vitez - Neposlušne stvari, A zašto ne bi?). Količinu pjesama odredite prema broju učenika u grupi. Svaki učenik neka uzme jednu pjesmu i u njoj pronađe nelogičnosti/pogreške i napiše kratak dojam o pjesmi. Svoj dojam neka učenici pročitaju jedni drugima.
Sada vratite učenike na pogreške iz njihovih školskih zadaća. Recite im da se stave u ulogu pjesnika. Koristeći navedene pogreške iz svojih školskih zadaća, neka napišu svoju pjesmu. Usmjerite učenike na to da mogu koristiti sve pogreške navedene na Padletu, a ne samo svoje. Dobivene pjesme neka objave na mrežnim stranicama škole kao zbirku pjesama koju će prethodno izraditi u digitalnom alatu Book Creator pod nazivom Genijalno pogrešne pjesme.
U zadatku ispravljanja školske zadaće, osigurajte podršku učenicima s teškoćama unutar grupe. Ispravljanje prilagodite sposobnostima i mogućnostima učenika s teškoćama. Pripazite na sastav grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama, kako bi atmosfera u grupi bila podržavajuća te kako bi teškoće učenika bile iza njegovih sposobnosti, po važnosti za zadatak. Provjerite razumijevanje upute te po potrebi dodatno pojasnite. Upute napišite na list papira za učenike s teškoćama pažnje, neka budu kratke i učenicima razumljive. Naznačene pogreške te njihovo izdvajanje u grupama predstavite učenicima kao način učenja, a ne kritiku za neznanje. To osobito pojasnite učenicima s poremećajem iz spektra autizma i intelektualnim teškoćama. Upotrebu tehnike oluja ideja dodatno pojasnite i uputite učenike primjerima. Tekstove koje pripremate učenicima za rad u grupi grafički prilagodite za učenike s teškoćama učenja (čitanja i pisanja) te spoznajno prilagodite za učenike s intelektualnim teškoćama. Prilagodite veličinu i font slova, razmak između riječi, prored, isticanje bitnog. Semantički pojednostavite tekstove za učenike s intelektualnim teškoćama. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma riječi u pjesmi popratite slikovnim prikazima. Usmjeravajte potpitanjima učenike u radu na pjesmi. Zadatak uživljavanje u ulogu pjesnika dodatno pojasnite učenicima s poremećajem iz spektra autizma te intelektualnim teškoćama. Pri pisanju pjesme na temelju pogrešaka, učenicima s teškoćama pažnje istaknite pogreške na listu papira, radi preglednosti u radu, Za učenike s intelektualnim teškoćama odredite dvije do tri rečenice umjesto cijele pjesme, u kojima će koristiti izdvojene pogreške.
Učenici koji žele više mogu odabrati jednog od navedenih pjesnika i analizirati njegove pjesme prema vlastitome izboru te na temelju analize teksta (izdvajanje motiva i nelogičnosti/netočnosti) napisati pripovjedni tekst koji će također sadržavati navedene nelogičnosti.
Dajte učenicima zadatak da na papiru A4 formata pokušaju nacrtati tušem i kistom ili tušem i perom savršen krug. Usporedite nastale crteže i zamolite učenike da pronađu one s najmanje i one s najviše odstupanja od „savršenog“ kruga.
Objasnite učenicima da je ovaj zadatak mladim umjetnicima davao Pablo Picasso te bi im nakon zadatka objasnio da još nitko nije uspio nacrtati savršen krug i da su upravo te greške ono što svaki od tih krugova čini posebnim, jedinstvenim.
Projicirajte učenicima kratki videozapis u kojemu mogu pratiti na koji način umjetnik Pablo Picasso pretvara jedan motiv u drugi. Nakon gledanja, nekoliko učenika neka opiše proces crtanja koji su uočili u videozapisu; na koji je način umjetnik razvijao svoju početnu ideju? Pitajte učenike što misle, je li u nekom trenutku crtanja umjetnik mogao stati i zaključiti da je crtež završen?
Podijelite zatim učenike u parove. Projicirajte im detalj, jednostavnu linijsku sekvencu (liniju ili kombinaciju nekoliko linija) izdvojenu iz nekog Picassova crteža. Recite im da precrtaju detalj na svoj papir te „završe“ crtež onako kako oni zamišljaju da bi trebao izgledati, prateći karakter i tok linija na detalju. Dok jedan učenik u paru crta, drugi učenik neka bilježi proces crtanja nizom fotografija snimljenih u kratkim intervalima (postupkom stop animacije; fotografiraju samo novonastale linije na papiru, ne i kretanje ruke). Po završetku crtanja neka zamijene uloge. Za fotografiranje mogu koristiti svoje uređaje.
Nakon što završe crteže, niz snimljenih fotografija neka spreme kao animaciju te je podijele na virtualnom panou u Padletu (omogućite komentiranje pri otvaranju zida). Animaciju tj. video iz fotografija mogu napraviti unutar Galerije na svojim uređajima ili mogu koristiti digitalni alat za fotoanimaciju GIFMaker.me. Projicirajte reprodukciju cjeline originalnog Picassova crteža, a učenici neka ga usporede sa svojim crtežom i procijene u kojoj su mjeri oni slični. Svoje procjene neka zapišu u komentarima svojih objava. Usporedite crteže učenika i skrenite učenicima pažnju na bogatstvo raznolikih rješenja.
Zajedno pogledajte pojedinačne videozapise i potaknite učenike da tijekom projekcije videozapisa s njihovim crtežom objasne drugim učenicima što ih je ponukalo da na taj način crtaju i zašto su se odlučili za određena rješenja. Pitajte ih i što bi učinili drugačije da crtaju ponovo. Možete zaustaviti snimku u određenom trenutku i pitati druge učenike kako bi oni nastavili crtež.
Pogledajte zajedno multimedijski videozapis Život je pustolovina i povedite razgovor o kognitivnim uvjerenjima - o stabilnosti ili mogućnosti rasta i razvoja naših sposobnosti i vještina. Ukažite učenicima kako iz različitih kognitivnih uvjerenja proizlazi i različit odnos prema greškama. Kroz razgovor s učenicima zaključite da u umjetnosti ne postoji jedno ispravno rješenje te odmak od jednog dobrog rješenja ne znači grešku, već novo i jedinstveno (originalno) rješenje.
Pružite potporu učenicima s motoričkim teškoćama u crtanju kruga, primjerice fizičkom podrškom (vođenje ruke) ili pripremite predložak kruga koje će učenik opcrtati. Također, zbog motoričkih teškoća, birajte deblji kist za crtanje tušem. Tijekom prikaza videozapisa posjednite učenike s oštećenjem vida u blizini izvora zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha pripremite titlove videozapisa. Omogućite aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u razgovoru o Pablu Picassu tako da prije razgovora pripremite natuknice o umjetniku i temi razgovora, što će biti osobita podrška učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma. Osigurajte aktivno i ravnopravno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u paru.Uputite oba učenika u paru što im je činiti u zadatku. Po potrebi pružite podršku učenicima s intelektualnim teškoćama pri bilježenju tijeka crtanja njihova para. Također pružite podršku učenicima s motoričkim teškoćama u crtanju. Pripremite predložak za bilježenje tijeka crtanja u radu u paru, što će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje i učenja. Pružite podršku učenicima u zadatku fotografiranja. Opišite primjerom na primjeru fotografije što i kada trebaju dokumentirati.
Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više mogu u digitalnom alatu za obradu fotografija i videa nastaviti, tj. doraditi pojedinačne fotografije i snimku crtanja, dodajući boju, digitalno docrtane detalje, čak i glazbu. Svoje radove mogu podijeliti i usporediti na virtualnom panou s drugim učenicima kako bi uočili koliko se daleko i različito može razviti ista početna, pa i slučajna ideja.
Podijelite učenike u 4-5 grupa. Svaka grupa u aplikaciji GeoGebra crta po volji odabrane skupove točaka u ravnini. Potaknite učenike da svaki član grupe nacrta barem jedan takav skup točaka (krug, mnogokut, dužinu, pravac). Točke raspoređuju po ploči kako žele, odabiru boju objekta i stil, itd. Nakon što svi učenici nacrtaju svoj skup točaka, sliku izvoze iz aplikacije Geogebra i lijepe ju na zajednički zid na Padletu (obrazac Shelf s onoliko stupaca koliko je grupa). Vrednujte zajedno s učenicima objavljene slike: jesu li one ugodne oku, izgleda li ta kompozicija njima lijepo, bi li takvu sliku htjeli izložiti na panou u školi, što na kompoziciji nedostaje, što su mogli drugačije odraditi, itd. U tu svrhu, pri otvaranju zida u Padletu, omogućite komentiranje i reakcije. Pitajte učenike jesu li crtajući skupove točaka pogriješili. Smatraju li možda da su pogrešno složili kompoziciju i kako se sad osjećaju ako su napravili grešku. Pogledajte zajedno multimedijski videozapis Život je pustolovina i povedite razgovor o kognitivnim uvjerenjima - o stabilnosti ili mogućnosti rasta i razvoja - naših sposobnosti iz kojih proizlazi i različiti odnos prema pogreškama.
Pitajte ih zatim kako bi izgledali npr. ljudi kad bi imali samo jednu stranu tijela, bi li to izgledalo neobično, bi li izgledalo kao da je priroda napravila neku veliku grešku. Potaknite ih da osvijeste činjenicu da su ljudska tijela osnosimetrična.
Neka u aplikaciji Geogebra dovrše svoj crtež koristeći osnu simetriju, po volji odabiru os simetrije i preslikavaju osnom simetrijom sve skupove točaka na slici, potaknite ih da se poigraju bojama, i sl. Završni crtež opet izvoze u obliku slike i postavljaju na isti Padlet zid ispod početnog rada. Nakon objave svih crteža ponovno potaknite raspravu o tome što sad učenici misle o svojim radovima, jesu li skladniji ljepši, kompletniji, ugodniji oku, i sl. Smatraju li sad svoj početni crtež greškom ili korakom ka boljem, ljepšem i uspješnijem uratku. Na koji način naša uvjerenja o stabilnosti odnosno mogućnosti rasta i razvoja utječu na našu motivaciju za rad i učenje?
Ispod svojih crteža učenici pišu motivirajuću poruku o greškama i uspjehu, npr. početak ne mora biti uspješan, ali je početak ili sl. Učeničke radove izložene na Padlet zidu možete objaviti na mrežnim stranicama škole.
Pripazite na sastav grupa, osigurajte aktivno i ravnopravno sudjelovanje učenika s teškoćama. Po potrebi osigurajte rad u paru unutar grupe (primjerice, učenici s oštećenjem vida). Pripremite primjer skupova točaka kao predložak za crtanje učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s teškoćama vidne percepcije. Vrednovanje slika popratite podpitanjima za učenike s teškoćama. Za prikaz osne simetrije ljudskog tijela pripremite podsjetnik sa crtežom ljudskog tijela, podijeljenog ravnom linijom na dva dijela. Za rad u Geogebri napišite kratke i jasne upute, navedene u koracima, što će biti velika podrška učenicima s intelektualnim teškoćama te teškoćama pažnje. Upute slikovno potkrijepite za učenike s poremećajem iz spektra autizma (crtež, piktogtam, simbol). Provjerite razumijevanje uputa i zadataka. Također, kao podsjetnik pojma kompozicije pripremite različite primjere s naznačenim sastavnicama kompozicije. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Iako je simetrija oku ugodna i sve što je simetrično smatramo lijepim i skladnim u prirodi, to načelo ponekad nije zastupljeno. Učenici koji žele više mogu istražiti primjere asimetričnosti u prirodi koji predstavljaju nešto posebno i neobično, no koje unatoč tome percipiramo skladnima. Potaknite ih primjerima slika životinja popularnih na društvenim mrežama upravo zbog asimetričnog izgleda. Učenici primjere mogu pripremiti kao Power Point prezentaciju i prikazati u razredu s porukom I priroda radi greške, ali i greške mogu biti prekrasne.
Tijekom upoznavanja učenika petog razreda sa znanstvenom metodologijom, prođite zajedno interaktivni sadržaj Istraživački rad. Neka u paru promotre predloženi rad učenika tek nešto starijih od njih, primjerice radove učenika sedmog razreda na mrežnoj stranici Bioznalac. Zadatak im je proučiti i prikazati glavne korake u pisanju istraživačkog rada, što mogu učiniti i u obliku kognitivne mape. Nekoliko dobrovoljaca može predstaviti svoje zaključke, a nakon toga pokrenite raspravu kako biste vidjeli jesu li svi parovi dolazili do istih zaključaka. Upitajte ih što bi se dogodilo da su oni pisali rad, a pogrešno su opisali metode rada ili rezultat. Zašto je važno paziti tijekom pokusa da se pravilno predvidi svaki korak u izvođenju, spriječiti vanjska onečišćenja i nekontrolirane utjecaje te voditi detaljan dnevnik rada?
Je li pogriješiti uvijek loše? Ispričajte im priču o Flemmingu i otkriću penicilina, što možete popratiti i pisanim tekstom kako bi učenici priču lakše pratili. Je li Flemming ciljano uzgojio plijesan? Što bi bilo da Flemming nikada nije pogriješio? Prikažite učenicima multimedijski videozapis Život je pustolovina, povedite razgovor o kognitivnim uvjerenjima - o stabilnosti ili mogućnosti rasta i razvoja - naših sposobnosti iz kojih proizlazi i različit odnos prema pogreškama.
Neka u alatu Canva izrade plakat o otkriću penicilina. Neka zapišu na plakat i što je penicilin, zašto je toliko važan za čovječanstvo, koliko je vremena prošlo prije nego što se počeo komercijalno proizvoditi i slično. Pomozite im zaključiti da se znanstveni rad zasniva na nizu pokušaja i pogrešaka. Pogreške su dobrodošle, jer se napredak u znanosti ne događa ako uvijek mislimo isključivo u jednom ispravnom pravcu. Učeničke radove izrađene u Canvi možete objaviti na mrežnim stranicama škole.
Na kraju priču o Flemingovoj pogrešci i otkriću penicilina povežite s osobnim iskustvom učenika te zajedno prođite i prokomentirajte interaktivni sadržaj Što kada pogriješim?
Strukturu istraživačkog rada prikažite u obliku kognitivne mape s glavnim sastavnicama i njihovim primjerima. Navedeno će biti podrška učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma. Pripremite upute o pretraživanju i analizi radova na mrežnoj stranici Bioznalac. Pripremite kratke upute, u koracima te provjerite njihovo razumijevanje. Glavne korake u pisanju istraživačkog rada pripremite u obliku primjera, što će biti podrška učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Osigurajte rad u paru s učenikom koji ima razvijen senzibilitet i može potaknuti učenika s teškoćama, kako bi učenici s teškoćama aktivno i ravnopravno sudjelovali u radu. Priču o Flemmingu pripremite u pisanom obliku, kako bi učenici s teškoćama pažnje lakše pratili vaše pričanje priče. Tekst priče grafički prilagodite za učenike s teškoćama čitanja i pisanja (veličina, font, razmak, prored, isticanje bitnog te spoznajno prilagodite za učenike s intelektualnim teškoćama. Priču prikažite u kratkim i jednostavnim rečenicama, popraćene slikovnim prikazima (primjerice strip) za učenike s intelektualnim teškoćama te učenike s poremećajem iz spektra autizma. Za izradu plakata, upute i sastavnice plakata pripremite u pisanom obliku. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu pronaći informacije o tome postoje li još neke slučajnosti ili pogreške koje su imale važan utjecaj na razvoj čovječanstva. Uputite ih neka istraže o važnosti mutacija na evoluciju živih bića. Svoja saznanja neka podijele s ostalim učenicima iz razreda.
Potaknite učenike na raspravu pokazivanjem primjera čestih jezičnih pogrešaka, ne samo na talijanskom, već i na hrvatskom jeziku, primjerice ho/o, capelli/cappelli , svijetlo/svjetlo, spavačica/spavaćica te postavljanjem sljedećih pitanja nakon što analizirate primjere pogrešaka, značenje i što iz njih možemo naučiti: Kako komentirate poznatu izreku Tko radi, taj i griješi. Kao i Na greškama se uči? Možemo li učiti zahvaljujući pogreškama? Mogu li nam pogreške pomoći u učenju stranoga jezika? Jesu li pogreške dobrodošle? Zašto i kako bi nam pogreške mogle biti korisne?
Podijelite učenike u skupine i uputite ih na izradu stripa u kojem će na šaljiv i slikovit način prikazati pogreške, odnosno osvijestiti da samo vježbom mogu postati dobri govornici talijanskog jezika i razviti sve četiri jezične vještine.
Za izradu stripa mogu koristiti digitalni alat Pixton. Upotrebljavajući formu stripa, neka namjerno naprave pogreške. Svakoj skupini zadajte različite pogreške stavljajući naglasak na gramatičke pogreške, primjerice na pravilne/nepravilne glagole u prezentu, uporabu člana, položaj pridjeva u odnosu na imenicu. Eventualno uključite i pravopisne pogreške (glagol essere/sastavni veznik e; ho/o; hanno/anno; cuoco/cuochi; amico/amici;....) sukladno usvojenom vokabularu.
Učenicima dajte smjernice: upotrijebite 3 do 5 oblačića, primijenite talijanski jezik uz barem dvije namjerne pogreške zadanog tipa, koristite šaljivost i slikovitost u prikazu.
Nakon što naprave zadano, učenici će objaviti svoje stripove na digitalnom zidu u Padletu (obrazac Shelf s onoliko stupaca koliko je skupina). Dok svaka skupina prezentira svoj strip, članovi drugih skupina traže pogreške kako bi analizom pogrešaka učili. Nakon što uoče pogreške, ispravljaju ih na Padletu označavajući ih različitim bojama, npr. plava boja točno napisane, a crvena pogrešno napisane riječi. U tu svrhu, pri otvaranju zida u Padletu, omogućite komentiranje. Zajedničkom interakcijom i raspravom učit će jedni od drugih i spoznati da se na pogreškama doista uči.
Osvijestit ćete učenicima neizbježnost pogrešaka u učenju stranog jezika koje ponekad mogu biti komične i slikovite te nam mogu pomoći u zapamćivanju jezičnih sadržaja.
Prije rasprave učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s intelektualnim teškoćama upoznajte s njihovom ulogom u raspravi te zajedno istaknite nekoliko natuknica o temi, kako bi mogli aktivno sudjelovati. Podijelite učenike u skupine smišljeno, ne metodom slučajnog odabira, s obzirom na sastav skupine u kojoj sudjeluje i učenik s teškoćama. Učenici tijekom rada u skupini. Po potrebi omogućite rad u paru učeniku s teškoćama, unutar skupine (primjerice, učenik s intelektualnim teškoćama, učenik s oštećenjem vida). Za izradu stripa pripremite kratke, učenicima razumljive upute, napisane u koracima, što će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje. Provjerite razumijevanje stranih riječi na talijanskom jeziku te po potrebi dodatno pojasnite. Izradite kartice s nepoznatim riječima, na čijoj se poleđini nalazi prijevod riječi sa slikovnim prikazom riječi. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici će istraživati najčešće jezične pogreške u talijanskom jeziku te će ih prikazati u obliku prezentacije koju mogu izraditi u digitalnom alatu PowerPoint Online.
Alagić, I. (2016) Stilovi mišljenja i kreativnost. Mrežna stranica klikeraj.hr (17. 1. 2021.)
Tony, R., Thinkers keys. Mrežna stranica thinkerskeys.com (17. 1. 2021.)
Robinson, K.: Do schools kill creativity? Ted Talks (17. 1. 2021.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.