Međupredmetna tema
Učiti kako učiti
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Baba Yetu

Međupredmetna tema
Učiti kako učiti

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GU: afrička glazba, glazbe svijeta, glazbena fuzija
  • LU: boja, simbolika boja, značenje boja
  • POV: Etrušćani, multikulturalizam, kulturna asimilacija
  • NJEM: identitet, kulturna raznolikost
  • TAL: jezik, manjina, povijest naroda
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnost

Iz različitih perspektiva

Aktivnost provedite, primjerice, kao uvod u aktivnost u temu Glazbe svijeta te obilježja i utjecaje afričke glazbe. Započnite najavom slušanja skladbe Baba Yetu američkoga skladatelja Christophera Tina, skladbe nastale za video igru Civilizacija IV. Neposredno prije prvog slušanja skladbe učenicima zadajte da u alatu Padlet podijele osobni dojam o slušanoj skladbi. Učenici neka pročitaju izložene dojmove na Padletu, prema želji netko od učenika ili nastavnik može dodatno prokomentirati izloženo.
Prije drugog slušanja podijelite učenike u manje grupe (3 - 4 učenika) te im zadajte sljedeće zadatke:

1. opisati karakter slušane glazbe
2. navesti vrstu glazbe ili glazbeni žanr, odgovor potkrijepiti najmanje jednim glazbenim obilježjem.

Pročitajte i zajedno prokomentirajte odgovore te istaknite ispreplitanja afričke i zapadnoeuropske glazbe. U razgovoru o ponuđenim odgovorima istaknite značenje teksta skladbe, Oče naš na svahiliju. S učenicima prođite digitalni obrazovni sadržaj Oče naš, a ne Oče moj koji pojašnjava tu molitvu. Od glazbenih obilježja i utjecaja možete istaknuti ritmičnost, uporabu tradicijskih udaraljki, izmjenu solista i zbora (u odnosu call and response), uporabu homofonog višeglasja po uzoru na gospel zborove i sl. Više informacija o obilježjima afričke glazbe učenici neka saznaju iz udžbenika Glazbene umjetnosti ili primjerice iz sljedećih izvora: Music of Africa, Kako se razvijala afrička glazba?.

Pri trećem slušanju skladbe podijelite učenike u dvije skupine te osvijestite ranije navedena glazbena obilježja aktivnim oblicima muziciranja. Jedna neka slušanje poprati tjeloglazbom (ritamske uzorke učenici mogu improvizirati, zajedno osmislite i uvježbajte jednostavnu ritamsku pratnju prije slušanja ili se poslužite sljedećim videozapisom Body Percussion Baba Yetu), a druga pjevanjem (pjevanjem melodije zborske dionice, naučene po sluhu (tekst možete pronaći na sljedećoj poveznici What Is Baba Yetu?) ili improvizacijom na neutralne slogove). Prokomentirajte u kojoj su mjeri odabrani načini izvođenja u skladu s glazbenim obilježjima karakterističnima za afričku glazbu.

Potaknite učenike na dalje promišljanje o toleranciji, potrebi za prihvaćanjem različitosti, temeljnih vrijednosti multikulturalnog društva. Pogledajte s učenicima Ted razgovor The Danger of a Single Story te porazgovarajte o videozapisu. Pritom se možete poslužiti i sljedećim pitanjima: Što čini “opasnost jedne priče” za Chimamandu Ngozi Adichie? Smatraju li učenici da je ovaj problem karakterističan samo za Afriku? Može li se “jednostrana priča” odnositi na ljude cijelog svijeta pa tako i učenike same? Smatraju li da su ljudi, generalno gledajući, namjerno netolerantni kad stvari gledaju samo iz osobne perspektive? Koliko je bitno da različite životne situacije sagledamo iz različitih perspektiva? Što o tome možemo naučiti učeći o vlastitoj kulturi i nasljeđu, ali i o kulturi i baštini drugih naroda, primjerice glazbenim obilježjima i običajima različitih kultura na lokalnoj i globalnoj razini te učeći o vlastitoj i drugim kulturama iz perspektive drugih kultura? Razgovor zaključite učeničkim primjerima iz okruženja, svakodnevice ili medija, na kojima će primijeniti naučeno. Prethodno učenike podijelite u skupine, a primjere neka s ostalim učenicima u razredu podijele u alatu Padlet.

Postupci potpore

Za učenike s oštećenjem sluha prilagodite zadatak koji se odnosi na slušanje skladbi. Primjerice pripremite detaljan opis skladbe, tj. njena obilježja (jačina zvuka, dinamika, tempo, raspoloženje, instrumenti i sl.), po potrebi omogućite rad u paru. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi, u kasnijem dijelu aktivnosti u skupini. Odnosno, obratite pozornost na sastav učenika, kako bi se minimalizirale teškoće učenika, a u prvi plan stavile sposobnosti učenika s teškoćama. Pripremite primjere vrsta i žanrova skladbi, kako bi u drugom slušanju odabrali navedene karakteristike skladbi obzirom na slušano. U tablici pripremite karakteristike afričke i zapadnoeuropske glazbe što će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje i učenja. Grafički oblikujte tekst skladbe: povećajte slova (min 14pt), oblikujte primjerenim fontom (Arial), povećajte prored među redcima, razmak između riječi, lijevo poravnajte tekst, istaknite bitno, što će biti podrške učenicima s teškoćama učenja. Provjerite razumijevanje pojmova u tekstu te po potrebi dodatno oprimjerite i pojasnite riječi. S učenicima provjerite razumijevanje pojma tolerancije prije prikaza videozapisa vezanih na tu temu. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte sjedenje blizu izvora zvuka videozapisa te osigurajte titlove učenicima s oštećenjem sluha. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže druge glazbene primjere i glazbene stilove u kojima je očito ispreplitanje i bogatstvo glazbenih utjecaja, osobito afričke glazbe (primjerice, minimalizam u klasičnoj glazbi, jazz i sl.). Zaključke izrađene u alatu Canva neka podijele s razredom na sljedećem nastavnom satu.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnost

Iz različitih perspektiva

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GU A.1-4.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi.
  • SŠ GU A.1-4.3. Učenik slušno prepoznaje i analizira obilježja glazbeno-stilskih razdoblja te glazbenih pravaca i žanrova.
  • SŠ GU A.1-4.4. Učenik slušno prepoznaje i analizira obilježja hrvatske tradicijske glazbe i glazbi svijeta.
  • SŠ GU B.1-4.1. Učenik ostvaruje različite glazbene aktivnosti u skladu s vlastitim interesima i sklonostima.
  • SŠ GU C.1-4.4. Učenik razlikuje različite vrste glazbe i glazbene žanrove te opisuje njihove međusobne utjecaje i spajanja (crossover i fuzija).
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Likovna umjetnost

Što nam boje govore?

Podijelite učenicima isprintanu tablicu s napisanim imenima boja i zamolite ih da u stupac ispod boje upišu asocijacije koje vezuju uz tu boju. Upitajte učenike zbog čega ih određene boje asociraju na nešto što su naveli iz tablice (primjerice zbog čega ih crna asocira na smrt, a crvena na ljubav). Upitajte ih povezuju li automatski plavu boju uz dječake, a ružičastu uz djevojčice te zbog čega dolazi do toga. Razgovorom ih dovedite do zaključka da na našu percepciju određene boje te značenje koje joj pridajemo utječu kultura, odgoj i običaji te da se simbolička vrijednost boje može mijenjati ovisno o tome.
Učenike podijelite u timove po troje (max 9 timova). Svakom timu učenika dodijelite jednu boju, a svakom učeniku unutar tima jedan kontinent koji treba istražiti vezano uz tu boju (npr. narode Afrike, Azije i Europe). Uputite učenike da pomoću različitih izvora istraže dodijeljenu boju, fizikalni proces nastanka te boje, njezino značenje nekad i danas te mijenjanje značenja i simbolike te boje ovisno o percepciji u dobivenoj kulturi. Pri istraživanju, uputite ih da svakako pogledaju epizodu o dodijeljenoj boji emisije „Moć boja“ na HRTi te da pročitaju „Moć boja: kako su boje promijenile svijet“ Etnografskog muzeja u Zagrebu izdano u povodu otvorenja istoimene izložbe 2009. godine. Uputite učenike i da samostalno, pretraživanjem interneta, istraže dobivenu boju. Nakon istraživanja neka učenici izrade plakat u alatu Canva kojim će predstaviti svoje istraživanje o dodijeljenoj temi ostatku razreda.
Nakon izlaganja, povedite raspravu o različitostima među kulturama i o tome koliko učenje o drugim kulturama može obogatiti našu percepciju i promijeniti naš pogled na svijet te nas usmjeriti da propitamo vlastite običaje i stavove na koje i ne obraćamo pozornost. Kao zaključak ove aktivnosti, prikažite učenicima Ted razgovor naziva “Learn a new culture” u kojem autor Julien S. Bourrelle govori o važnosti širenja horizonta u upoznavanju različitih kultura.

Postupci potpore

Primjereno oblikujte tablicu u koju učenici upisuju asocijacije, primjerena veličina stupaca i redaka, osobito za učenike s teškoćama pisanja i čitanja te grafomotorike. Provjerite razumijevanje upute za aktivnost, kao i generalizacija na temelju boja, u primjeru plave boje i dječaka te ružičaste boje i djevojčica. Učenicima pružite primjer kroz situacije bliske njima, iz njihove neposredne blizine. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika u radu u timovima. Ovisno o potrebi, osigurajte nekim učenicima, primjerice učenicima s oštećenjem vida, rad u paru unutra tima. Prilagodite zadatke u kojima je glavno obilježje boja učenicima s daltonizmom ili oštećenjem vida. U navedenoj situaciji provjerite razumijevanje boja primjerima. Za pretraživanje interneta pripremite pisane upute, odnosno smjernice u koracima koje će usmjeravati učenike, osobito s teškoćama pažnje, u pretraživanju. Prije rasprave provjerite razumijevanje uloge učenika, osobito učenika s poremećajem iz spektra autizma. Za učenike s teškoćama pažnje, radi aktivnog sudjelovanja u raspravi, pripremite podsjetnik s natuknicama o temi rasprave. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma provjerite razumijevanje pojmova, poput percepcije, stavova, običaja i sl. te oprimjerite iste pojmove. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da prošire svoje istraživanje o multikulturalnosti sada se fokusirajući na različite ideale ljepote i percepcije idealnog ljudskog tijela kroz različite kulture s ciljem da učenici shvate da je pojam ljepote i idealnog ljudskog tijela promjenjiv i ovisi o brojnim faktorima.

Nastavna aktivnost za predmet Likovna umjetnost

Što nam boje govore?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ LU A.1.1. Učenik istražuje odabrani problem u sklopu tema »Ljudsko tijelo u likovnoj umjetnosti« ili »Pogled na svijet« te prezentira/izlaže rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
  • SŠ LU C.1.1. Učenik prosuđuje međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Zagonetna Zagrebačka lanena knjiga

Cilj je ove aktivnosti dvojak: s jedne strane to je osposobljavanje učenika da u izučavanje povijesti krenu kroz analizu povijesnih izvora, a s druge da uoče međuovisnost i utjecaj koji različite kulture imaju jedne na druge. Uvodno povedite razgovor s učenicima o tome kako se čuvalo znanje u starom vijeku, porazgovarajte o ulozi usmene predaje, vjerskih tekstova, umjetnosti i knjiga u prenošenju znanja na nove generacije. Podijelite učenike u grupe po četvero. Zadajte im zadatak neka mrežnim pretraživanjem istraže što je to Zagrebačka lanena knjiga. Možete im predložiti izvor: Zagrebačka egipatska mumija i lanena knjiga. Učenici trebaju zapisati što ih je zainteresiralo i koja pitanja su im se pojavila dok su izučavali taj povijesni izvor. Primjerice: Iz kojeg razloga su se pisali tekstovi na tkaninu kojom se mumija zamotavala? Otkud etrušćanski natpis na egipatskoj mumiji? Kako to da se mumija našla u Zagrebu? Kakav su utjecaj imali Egipćani na Etruščane? Što se dogodilo s Etruščanima? Itd.
Grupe imaju zadatak istraživati utjecaj Etruščana na Rim. Svaka od grupa će istraživati drugu domenu utjecaja. Predložite nekoliko domena i njima pripadajuće tekstove za početak istraživanja: politika Politička povijest Etruščana - od početka do kraja (30.-39. str.), umjetnost i pismo Etruščani, religija Etruščanska vjera, ideje o zagrobnom životu i nekropole te urbanizam i arhitektura Etruščanski grad i rimski grad - sličnosti i razlike (23.-26. str.). Učenici mogu i sami odabrati neku drugu domenu za koju imaju interesa. Uz tekstove koje im predložite, neka učenici naprave i dodatno mrežno pretraživanje. Uputite ih na potrebu da se služe pouzdanim izvorima informacija. Učenici mogu napraviti plakat u digitalnom alatu Piktochart. Izrađene plakate projicirajte tako da svi učenici mogu vidjeti, a glasnogovornik svake grupe ukratko objašnjava što se nalazi na plakatu i koje su utjecaje Etruščana na Rimljane uočili. Povedite raspravu o prožetosti rimske civilizacije s etruščanskom kulturom. Aktualizirajte s učenicima pitanje multikulturalnih utjecaja u vodećim kulturama svijeta danas, koliko su one sklone prihvaćati strane utjecaje? U čemu se ti utjecaji očituju?

Postupci potpore

Pripremite primjere u obliku fotografija ili crteža za povijesne izvore o kojim se govori u zadatku što će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi, po potrebi omogućite rad u paru unutar grupe (primjerice, učenik s oštećenjem vida). Za pretraživanje interneta pripremite pisane upute i smjernice, što će biti podrška osobito učenicima s teškoćama pažnje. Pripremite predložak u obliku primjerene podloge za pisanje (više mjesta) za upisivanje pitanja, za učenike s teškoćama pisanja i grafomotorike. Provjerite razumijevanje pojmova i tema te po potrebi dodatno pojasnite i potkrijepite primjerom. Prije rasprave pripremite natuknice u pisanom obliku koje će biti smjernica u diskusiji učenicima s teškoćama pažnje. Provjerite kod učenika razumijevanje sudjelovanja, odnosno njihove uloge u diskusiji. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Za izradu plakata pripremite upute u koracima te primjere današnjih kultura i utjecaja kultura u svijetu za završnu raspravu.

Za učenike koji žele znati više

Učenici biraju jednu civilizaciju starog vijeka po svom izboru (izuzev egipatske civilizacije) i izrađuju njeno slikovno pismo imajući u vidu poznate motive te civilizacije. Učenici osnove pisma mogu izraditi u digitalnom Quizlet alatu. Neka izrade 20-ak slikovnih motiva. Vježbu učenici izlažu pred razredom i objašnjavaju kojom su se logikom vodili pri izradi pisma, a zatim dijele s učenicima poveznice na vježbe u zajedničkom Google dokumentu kako bi svi mogli učiti i istraživati.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Zagonetna Zagrebačka lanena knjiga

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV A.1.1. Učenik analizira društvene promjene i odnose između društvenih skupina u prapovijesti i starome vijeku.
  • SŠ POV D.1.1. Učenik istražuje proces stvaranja i širenja države na Starome Istoku i u Europi.
  • SŠ POV E.1.2. Učenik istražuje pojavu i razvoj pisma te obilježja religija u starome vijeku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Raznolikost pod istim krovom

Na početku odigrajte s učenicima igru “DA- NE”. Na dva suprotna kraja učionice postavite natpise DA i NE. Zamolite učenike da stanu na sredinu učionice dok im čitate i prikazujete kratke izjavne rečenice kao npr. Rođen sam u Hrvatskoj., Dečko sam., Hrvatski je moj materinski jezik., Slavim Božić., Vegetarijanac sam., Obitelj mi je važna., Nakon škole ću odmah studirati., Govorim više od dva strana jezika., Vjera mi je važna., Volim putovati u inozemstvo., Slušam hrvatsku glazbu., Volim jesti kebab., Hrvat/Hrvatica sam., Rado se upoznajem s vršnjacima iz drugih zemalja., Život u nekoj drugoj državi mi je nezamisliv. i sl. Uputite ih da ovisno o tome odnose li se pojedine izjave na njih ili ne, odaberu jedan kraj učionice. Ako se ne mogu odlučiti, neka ostanu stajati u sredini. Za prikaz izjavnih rečenica možete koristiti jedan od prezentacijskih alata, primjerice PowerPoint. Možete voditi evidenciju o tome koliko je učenika pri pojedinim izjavama bilo na suprotnim krajevima učionice i u sredini.
Zamolite učenike zatim da pogledaju rečenice koje su čuli te ih potaknite na kratak razgovor postavljanjem pitanja kao npr. Kod kojih rečenica ste bili velika jedinstvena grupa?, Što mislite zašto ste bili jedna velika grupa?, Kod kojih rečenica ste bili podijeljeni?, Kako ste se osjećali kao dio velike grupe, a kako kao dio manje grupe ili pojedinac? i sl.
Podijelite učenike u grupe i uputite ih da tehnikom oluja ideja zabilježe obilježja koja predstavljaju pojedine izjave. Možete im pružiti pomoć kroz primjer (Dečko sam., obilježje je spol i rod ). Omogućite im prema potrebi korištenje rječnika i/ili online rječnika, primjerice Crodict. Dopustite grupama da navedu sva obilježja koja su prepoznali i zabilježili te osigurajte da na kraju budu navedena sva potrebna obilježja (primjerice jezik, tradicija, nacionalnost, hrana, glazba, stavovi, vrijednosti, uvjerenja, očekivanja, norme i sl.). Naglasite da su to neka od obilježja osobnog i kulturnog identiteta.
Potaknite učenike na razgovor postavljajući pitanja kao npr. Poznajete li kulture drugih naroda?, Ima li u Hrvatskoj kultura drugih naroda?, Kulture kojih naroda vas zanimaju/biste voljeli upoznati?, Možete li zamisliti da živite u jednom multikulturalnom gradu?, Što mislite, koje su prednost i nedostaci suživota sa različitim kulturama? itd.
Podijelite učenike u parove i uputite ih da na mrežnim stranicama pronađu virtualnu izložbu “Villa Global - The next generation” Muzeja mladih (Jugend Museum) u Berlinu na temu “Migracije i raznolikost u Berlinu”. U 14 osobno dizajniranih soba upoznaju različite ljude i njihovu kulturu. Neki su rođeni u Berlinu ili već duže vrijeme žive u gradu, drugi tek nedavno.
Neka svaki par odabere jednu ili dvije različite osobe iz “Ville Global”, pogleda njihove sobe, pročita njihovu biografiju i izradi na A4 papiru tzv. “cvijet kulture” s primjerice osam latica u koje upisuju najvažnije informacije pomoću zadanih smjernica kao npr. podrijetlo, vjera, jezici koje govori, običaji, obitelj/odgoj, želje/snovi, interesi, prijateljstvo/ljubav i sl. dok u središnji dio cvijeta upisuju ime osobe na koju se odnose informacije. Zamolite učenike da pametnim telefonima i/ili drugim mobilnim uređajima fotografiraju svoje uratke i objave ih na zajedničkom online zidu, primjerice Padletu, a crteže na A4 papiru okače u učionici. Naglasite kako sada pred sobom imaju “livadu raznolikih cvjetova kulture” te ih uputite da pogledaju i pročitaju druge “cvjetove kulture” bilo u učionici ili na online zidu te ih potaknite na završni razgovor. Pomozite im da iznesu svoja zapažanja i mišljenje postavljajući im pitanja, kao Što mislite koja su obilježja bitna za bolje razumijevanje nečije kulture?, Kako možemo postići bolji suživot s drugim kulturama?,Što vam se posebno dojmilo iz životnih priča koje ste pročitali?Zašto? i sl.

Postupci potpore

U igri “DA-NE” osigurajte podršku vršnjaka u kretanju po učionici učenicima s motoričkim teškoćama. Provjerite s učenicima s teškoćama pažnje, jesu li razumjeli uputu. U razgovoru o rečenicama koje su čitane učenicima u igri, pripremite popis rečenica za učenike s teškoćama pažnje. Zbog distraktibilnosti pažnje, rečenice možete napisati jednu po jednu ili dozirajte broj rečenica na jednom listu papira. Grafički prilagodite tekst (primjerena veličina slova, font, prored, razmak između riječi, isticanje bitnog) za učenike s teškoćama učenja (čitanja i pisanja). Prije primjene tehnike oluja ideja, pojasnite uputu učenicima te po potrebi oprimjerite postupak. Pripremite pisane upute u koracima za pretraživanje rječnika za učenika s teškoćama pažnje. Pojmove poput kulturni i osobni identitet pojasnite primjerima bliskim učenicima. Pripremite primjeren prostor za pisanje u obliku predloška za upisivanje obilježja izjava, za učenike s teškoćama čitanja i pisanja te grafomotorike. Za potrebe razgovora o kulturama i drugim narodima pripremite primjere koje možete potkrijepiti i slikovnim prikazima. Koncepte značajke kultura i naroda pripremite u pisanom obliku u tablici što će biti podrška učenicima s teškoćama učenja i pažnje. U dijelu aktivnosti gdje učenici izrađuju tzv. “cvijet kulture”, za učenike s teškoćama grafomotorike, pripremite predložak cvijeta u koji će učenici upisivati traženo. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Dodatno motiviranim i jezično naprednijim učenicima predložite da na mrežnim stranicama istraže i prouče istraživanja i statistike o tome što Nijemci misle o kulturnoj raznolikosti u njihovoj zemlji. Predložite učenicima nekoliko mrežnih stranica, primjerice Religionsmonitor: Wie begegnen die Deutschen der kulturellen Vielfalt? , Statista: Die Jungen wollen kulturelle Vielfalt, Migazin: Kulturelle Vielfalt im hohen Maße in Deutschland akzeptiert, Vielfalt leben - Gesellschaft gestalten: Unser Fazit: Kulturelle Vielfalt ist gut für Unternehmen – und die ganze Gesellschaft. Uputite učenike da izdvoje najzanimljivije podatke i predstave ostatku razreda u obliku prezentacije. Možete im predložiti korištenje jednog od prezentacijskih alata, primjerice Sway.

Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Raznolikost pod istim krovom

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ (2) NJ A.2.1. Učenik razumije srednje duge i srednje složene tekstove pri slušanju i čitanju.
  • SŠ (2) NJ A.2.3. Učenik sudjeluje u srednje dugoj i jednostavnoj govornoj interakciji.
  • SŠ (2) NJ A.2.4. Učenik piše srednje duge, jednostavne tekstove.
  • SŠ (2) NJ B.2.1. Učenik izvještava o različitim informacijama, sličnostima i razlikama između vlastite kulture i kultura povezanih s njemačkim jezikom u aspektima svakodnevnoga života i aktualnih događanja te u značenju i uporabi pojedinih jezičnih izričaja i načina ponašanja.
  • SŠ (2) NJ B.2.3. Učenik poštuje jezičnu, kulturnu i osobnu različitost u osobnome okružju i široj zajednici.
  • SŠ (2) NJ C.2.1. Učenik kombinira i primjenjuje veći broj strategija učenja i uporabe jezika koje odgovaraju njegovu stilu učenja.
  • SŠ (2) NJ C.2.2. Učenik uspoređuje i vrednuje informacije iz različitih izvora na stranomu jeziku i pritom se služi osnovnim vještinama kritičkoga mišljenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Talijanski jezik

Chi sono gli italiani?

Za uvodnu aktivnost putite učenicima pjesmu Lasciatemi cantare i kažite im da prate tekst pjesme (verzija koja se nalazi uključena u opis ove aktivnosti uključuje prikaz teksta) i zapišu koje sve karakteristike Italije i Talijana se spominju. Nakon slušanja pjesme raspravite u plenumu karakteristike koje su zapisali i malo prokomentirajte jesu li te karakteristike istinite i što je to što neku osobu ‘čini’ Talijanom. U nastavku aktivnosti prikažite na projektoru/pametnoj ploči interaktivnu kartu Italije po jezičnim manjinama i porazgovarajte s njima o tome koja regija ima koje manjine i u kojem broju. Nakon toga ih podijelite u dvije grupe: jedna neka dobije zadatak da istraži Moliške Hrvate, a druga tradicijski običaji Moliških Hrvata. Svaka grupa treba nakon istraživanja izraditi plakat o najvažnijim dijelovima svoje teme. Za izradu plakata neka koriste Canvu, a svoje plakate neka objave na Lino koji je otvoren za ovu temu.

Postupci potpore

Pri slušanju pjesme osigurajte učenicima s oštećenjem sluha rad u paru te pripremite detaljan opis glazbe (ritam, jačinu, raspoloženje, dinamiku, instrumente i sl). Pripremite i proslijedite učenicima tekst pjesme koji prethodno grafički prilagodite (primjerena veličina slova, font, prored, razmak između riječi, isticanje bitnog) za učenike s teškoćama učenja (čitanja i pisanja). Provjerite poznavanje stranih riječi u pjesmi. Izradite s učenicima kartice s nepoznatim riječima, na čijoj će se poleđini nalaziti slikovni prikaz riječi te prijevod na hrvatski jezik što će biti osobita podrška učenicima s teškoćama pažnje. Pripremite tablicu s karakteristikama Talijana, kako bi učenici s teškoćama pažnje i razumijevanja aktivno sudjelovali u razgovoru. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi, po potrebi omogućite rad u paru unutar grupe (pr. učenik s oštećenjem vida). Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu se detaljnije baviti temom manjina u Italiji te istražiti koja prava imaju pripadnici manjina u Italiji te ih usporediti s pravima manjina u Hrvatskoj.

Nastavna aktivnost za predmet Talijanski jezik

Chi sono gli italiani?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ (2) TJ B.2.1. Učenik razlikuje bitna obilježja talijanske kulture uspoređujući ih s obilježjima hrvatske kulture.
  • SŠ (2) TJ A.2.1. Učenik razumije kratak i srednje složen tekst na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • SŠ (2) TJ A.2.4. Učenik sudjeluje u kratkome i srednje složenome razgovoru na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Bartulović, M. (2016) Što je interkulturno obrazovanje? Priručnik za nastavnike i druge znatiželjnike. (17. 1. 2021.)


Devernay Cimić, I. i sur. (2019) Media Lab, integrative approach to teaching media, digital, reading, science, multilingual and multicultural literacy. (17. 1. 2021.)


Grabner Haider, A. (1997) Praktični biblijski leksikon, Kršćanska sadašnjost, Zagreb
School Education Gateway: Kulturna raznolikost u vašoj učionici (17. 1. 2021.)
Vidaković, K. i sur. (2020) Biti pismen - moj je izbor, I., Kurikul izvannastavnog programa za 1. razred srednje škole. (17. 1. 2021.)
Vidaković, K. i sur. (2020) Biti pismen - moj je izbor, II., Kurikul izvannastavnog programa za 2. razred srednje škole. (17. 1. 2021.)

NJEMAČKI JEZIK
Begleitheft zur Ausstellung, Villa Global - The next generation. (17. 1. 2021.)


Langenscheidt online rječnik. (17. 1. 2021.)
Duden online rječnik. (17. 1. 2021.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.