Upoznajte učenike s pričom o devet muza - kako se zovu i što su za Grke i Rimljane predstavljale. Ukažite im na poznatu mnemotehniku za pamćenje njihovih imena: TUM PECCET (tada neka pogriješi). Uputite ih na interaktivni sadržaj Majka devet muza, neka povežu imena muza s njihovim područjima i atributima.
Podijelite učenike u parove. Premda postoji uvriježena ikonografija za svaku od devet muza, potaknite ih da sami osmisle za svaku od njih kako bi ju prikazali – kako odjevenu i s kojim atributima prema grani umjetnosti ili znanosti koju predstavljaju. Svaki par ima zadatak zajednički likovno prikazati rodoslovno stablo (Zeusa, Mnemozinu i njihove kćeri muze) s atributima koje su im dodijelili zasad ne upisujući imena muza. Svi učenici neka potom pogađaju koji lik predstavlja koju muzu i međusobno komentiraju odabir atributa na svojim uradcima. Dobivena rodoslovna stabla neka dovrše upisivanjem imena muza, a uratke možete izložiti u učionici kao trajno nastavno pomagalo.
Nakon toga podijelite učenike u dvije velike skupine. Prva skupina ima zadatak dodijeliti svakoj muzi ime neke poznate osobe iz hrvatske javnosti, znanosti i umjetnosti (suvremene ili iz prošlosti) koja pripada istom području djelovanja i u alatu Quizlet (Match) sastaviti igru uparivanja pojmova muze i odabrane poznate osobe. Druga skupina mora svakoj muzi dodijeliti mjesto u gradu/zgradu institucije u kojoj bi ta muza mogla djelovati (kazalište, zvjezdarnica…) i na isti način sastaviti igru uparivanja. Učenici jedne skupine neka potom odigraju kviz druge skupine pogađajući rješenja.
Prezentirajte učenicima videozapis Mnemotehnike za bolje pamćenje. Ponudivši im, zatim, tri načela mnemotehnika (imaginacija, asocijacija i lokacija) od učenika zatražite da objasne čemu služe mnemotehnike i kako je pojam mnemotehnike povezan s temom muza.
Pri prikazu mnemotehnike TUM PECCET pripremite podsjetnik za učenike s teškoćama pažnje i učenike s teškoćama učenja. Napišite značenje svakog slova te svako slovo obojite drugom bojom. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u paru i u skupinama, odnosno birajte učenike sa senzibilitetom za različitost u učenju i sposobnostima. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Pripremite podsjetnik za učenike s teškoćama učenja i učenike s teškoćama pažnje s tri metode mnemotehnike (imaginacija, asocijacija i lokacija) te tim tehnikama pridružite i primjere.
Učenicima koji žele više zadajte dva zadatka: 1. navesti što više pojmova (latinizama ili grecizama) koji potječu od pojma muza ili njihovih imena. (muzej, muzika…); 2. istražiti koje izreke ili poslovice koriste pojam muza kao personifikaciju za znanost ili umjetnost.
Zapitajte na početku aktivnosti učenike zašto je u suvremenoj kulturi ponovno važno moći naizust govoriti tekstove poznatih govornika, pjesnika, pisaca. Svoj odgovor upisuju na post-it listiće koje lijepe na ploču i komentiraju. Zatražite da se odrede prema tvrdnji da se citiranjem cjelovitih tekstova mogu dokazati kao kompetentne osobe spremne za brze usporedbe i analogije. To će učiniti podizanjem palca gore ili dolje. Nakon izjašnjavanja o pamćenju cjelovitih tekstova prikažite učenicima videozapis Kako radi pamćenje?. Zatim najavite da će se tijekom aktivnosti upoznati sa strategijama pamćenja koje će im olakšati učenje pjesama napamet, a i pridonijeti sposobnosti pohranjivanja veće količine teksta u dugoročno pamćenje. Kao uvodnu aktivnost u kazivanje poezije s učenicima uvježbavajte strategiju vizualizacije pjesme (npr. “Jesenje veče” Antuna Gustava Matoša) crtajući ključne motive i pjesničke slike na ploči i u bilježnicama. Učenici koji nisu vješti crtači mogu umjesto crteža izrađivati kolaže fotografija prikupljenih na besplatnim poslužiteljima poput Pixabaya pazeći na autorska prava ili, pak, samostalno fotografirajući tražene pjesničke slike i motive.
Najprije prvi put samostalno kazujte pjesmu napamet. Zatim zamolite učenike da pokušaju nacrtati ili ilustrirati fotografijom svaki stih koji kazujete, a oni ga čitaju (npr. olovne i teške oblake nad tamnim gorskim stranama, blatnjavu i žutu rijeku, sjene povijenih vrba na vodama, mokre njive, kućice i toranj u magli, krvavo zalazeće sunce, crne vrane na vrbinim granama, ceste što nestaju u magli, jablan sa šuštavim lišćem uperenim u nebo). S učenicima podijelite tekst pjesme poveznicom na e-Lektire. Na portal se učenici prijavljuju svojim AAI@EduHr računom. Nakon što učenici ilustriraju crtežima ili fotografijama ključne motive, pjesničke slike i vizualno prikažu svoj doživljaj humaniziranog krajolika, skicirajte svoj crtež na ploči ili prikažite pripremljen kolaž fotografija u aplikaciji Canva. Zamolite učenike da ga usporede sa svojima.
Povežite zatim učenike u grupe od tri do pet članova. Članovi grupa uspoređuju svoje radove i komentiraju sličnosti i razlike u mentalnim predodžbama i njihovoj izvedbi u obliku ilustracija. Učenici nakon toga samostalno u svoj crtež ili kolaž upisuju stihove, podcrtavaju riječi koje se rimuju ili su naglašene aliteracijama i asonancama te tako pamte pjesmu kao jedinstveni sinestezijski i sinkretički doživljaj koji će prenijeti sukcesivnim kazivanjem pojedinih riječi, slika i stihova svojim osobnim govornim ritmom. Svaki učenik samostalno uvježbava kazivati pjesmu i snima je kad je zadovoljan svojim uređajem ili koristeći aplikaciju Vocaroo te snimku dijeli s drugim učenicima pomoću poveznice na zajedničkom mrežnom mjestu, npr. u virtualnoj učionici na Teamsu. Pozovite učenike da preslušaju zvučne zapise ostalih učenika i usporede ih međusobno, kao i s vlastitim kazivanjem.
Pripremite govor starih tekstova u pisanom obliku te pritom perceptivno oblikujte tekst (veličina i font slova, razmak između riječi, prored, istaknite bitno u tekstu). Učenicim s teškoćama pažnje kroz cijelu aktivnost provjeravajte razumijevanje upute te usmjeravajte potpitanjima kroz zadatke. S učenicima provjerite nepoznate riječi u pjesmi te po potrebi dodatno pojasnite i oprimjerite iste. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupama, po potrebi omogućite rad u paru unutar grupe (učenici s oštećenjem vida). Tekst pjesme perceptivno oblikujte te izbjegavajte podcrtavanje ili kurziv učenika s teškoćama čitanja. Potaknite učenike na različite načine obilježavanja aliteracije i asonance te rime u stihovima, primjerice označavanje različitim bojama, zaokruživanje, podebljavanje. Navedeno će biti podrška učenicima s teškoćama učenja. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više mogu doraditi svoje kazivanje pjesme Jesenje veče Antuna Gustava Matoša tako što će snimiti svoj tekst slijedeći tekstovni predložak na kojem će biti obilježeni naglasci i izgovorne cjeline te će pritom dodatno uvježbati primjenu pravogovorne norme u izražajnome govorenju.
Aktivnost provedite u tri koraka:
KORAK 1.
Započnite razgovor s učenicima o njihovu iskustvu učenja nastavnih sadržaja Fizike: Je li teško učiti Fiziku i zašto? Uče li Fiziku na drugačiji način od ostalih predmeta? Koliko vremena im treba za učenje u usporedbi s drugim predmetima? Imaju li poteškoća s pamćenjem? Prikažite učenicima videozapis Kako radi pamćenje?. Prokomentirajte viđeno s učenicima te ih potaknite da uoče i istaknu važne čimbenike koji utječu na učenje i pamćenje kao što su: povezanost novih informacija s već postojećim ili problemi koji mogu nastati kada su nove informacije suprotstavljene starima. Pitajte učenike: Zbog čega zaboravljamo? Postoje li neki podaci ili situacije koje je nemoguće zaboraviti? Koliko im kontekst učenja pomaže u zapamćivanju? Pogledajte zatim videozapis Na vrh jezika, u kojem je objašnjen proces zaboravljanja te prokomentirajte najvažnije pojedinosti. Prokomentirajte i interaktivni zadatak nakon što ga učenici riješe.
KORAK 2
Zajedno s učenicima pogledajte zanimljiv videozapis preuzet s YouTube kanala SmarterEveryDay The Backwards Brain Bicycle. U postavkama videozapisa možete uključiti titlove na hrvatskom jeziku.
Pripremite križaljku s fizikalnim pojmovima iz gibanja i projicirajte riješenu križaljku učenicima (bez opisa pojmova). U tu svrhu možete koristiti digitalni alat Crossword Labs koji nudi mogućnost ispisa rješenja i preuzimanja na svoj uređaj u formatu slike.
Zadatak učenika je da smisle pitanja na već postojeće odgovore u križaljci. Cilj je ove aktivnosti da učenici promijene uobičajen način na koji pristupaju nastavnim sadržajima, ali i da sažet odgovor pokušaju dobiti kroz jednostavno i svima razumljivo pitanje. Prokomentirajte pitanja za svaki od pojmova i skrenite pozornost na dobar način postavljanja pitanja.
KORAK 3
Podijelite učenike u manje grupe. Zadatak grupe je napraviti nekoliko različitih parova za igru memory. Tema pojedinoj grupi može biti: Jednoliko pravocrtno gibanje, jednoliko ubrzano gibanje, I. Newtonov zakon, II. Newtonov zakon, III. Newtonov zakon...
Svaka od grupa radi različite kombinacije parova tako da na karticama predloži definiciju, mjerne jedinice, oznake za fizikalne veličine, formule, grafičke prikaze, dijagram sila ili crteže koji opisuju neki pojam povezan s pojedinim nastavnim sadržajima. Možete upotrijebiti i par kartica s opisom pokusa koji su vidjeli na satu i crtežom istog pokusa.
Ovo je dobar trenutak da upoznate učenike sa zanimljivom mnemotehnikom bizarnog predočavanja. Za ovu aktivnost upotrijebite listove papira istih dimenzija jer se ne smiju razlikovati kad su okrenuti naopačke. Možete presavinuti A4 papir dva ili tri puta i s nekoliko rezova škarama dobiti male papire istog pravokutnog oblika. Veličina kartica za ploču mora biti veća od veličine za igru na stolu pa u različitim razredima možete izraditi veće i manje verzije.
Prikažite sve parove učenicima i zajedno s njima prokomentirajte radove. Moguće je da kroz komentare s učenicima uočite neke kartice koje bi se mogle upariti s karticama iz drugih parova. U tom slučaju potaknite učenike da pronađu zašto je to tako i po čemu se parovi razlikuju, a po čemu su slični. Npr. tri kartice mogu međusobno činiti logički par, ali četvrtu se može upariti samo s jednom od te tri. Na taj način bi nastao problem tijekom igre. Moguće je i da dio crteža, teksta ili grafova bude nepotpun te je važno da uočite i prokomentirate s učenicima moguće nedostatke. Dopunite ili prepravite kartice odmah nakon rasprave s učenicima, dok je još svježe u pamćenju. Magnetima pričvrstite listiće na ploču i poučavajte kroz igru.
Iste kartice možete upotrijebiti za igru asocijacija otvaranjem okvira.
Možete potaknuti učenike da izrade i digitalnu inačicu igre koristeći obrazovnu mrežnu stranicu LearningApps (obrazac Matching Pairs). U tu svrhu mogu digitalizirati crteže koristeći svoje uređaje.
Zajedno s učenicima procijenite razinu složenosti prikaza na pojedinoj kartici i dodijelite joj odgovarajući status, odnosno broj bodova koji donosi. Radove jednog razreda koristite u igri s nekim drugim razredom i obrnuto.
Pripremite pitanja u pisanom obliku za uvodni dio razgovora o Fizici za učenike s teškoćama učenja i pažnje. Pri gledanju videozapisa, osigurajte učenicima s oštećenjem vida sjedenje u blizini izvora zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha titlove sadržaja prikazanih u videu. Križaljku s fizikalnim pojmovima pripremite i u pisanom obliku, na listu papira što će biti pomoć učenicima s teškoćama pažnje i učenicima s teškoćama učenja. Usmjeravajte učenike u osmišljavanju pitanja potpitanjima. Kako bi učenike poučili da na dobar način postave pitanja, pripremite nekoliko primjera pitanja. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupa, po potrebi omogućite rad u paru unutar grupe (pr. učenik s oštećenjem vida). Pripremite podsjetnik s primjerima “bizarnog predočavanja”, osobito za učenike s teškoćama učenja. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike koji žele više potaknite neka osmisle i izrade didaktičku igru temeljenu na sadržajima iz fizike. U svrhu inspiracije možete zajedno posjetiti Park Znanosti – gdje je znanost zabava ili ih potaknite da na internetu istraže i pronađu slične zanimljivosti.
Na početku aktivnosti zatražite učenike neka opišu način na koji inače uče te kako pamte teže pojmove i strukture. Prikažite učenicima videozapis Kako radi pamćenje?. Upitajte ih uče li različite predmete na različite načine te o čemu ovisi način na koji će pristupiti učenju nekog predmeta. Pokažite učenicima videozapis Mnemotehnike za bolje pamćenje te povedite razgovor o prednostima ovih tehnika zapamćivanja i mogućim načinima korištenja. Pitajte Ih jesu li ikada spontano ili namjerno koristili neku mnemotehniku za svladavanje nastavnih sadržaja.
Zatim im prikažite članak “How To Recognise Famous Painters According To The Internet” te dovedite učenike do zaključka da svaki umjetnik ima vlastiti rukopis koji je vidljiv u njegovim umjetničkim djelima i po kojem možemo odrediti pripadnost nekog umjetničkog djela pojedinom autoru.
Nakon toga podijelite učenike u parove. Svakom paru dodijelite jednog poznatog umjetnika i tri reprezentativna primjera njegovih umjetničkih djela (isprintane reprodukcije) (prijedlozi umjetnika: Vincent Van Gogh, Kazimir Maljevič, Vasilij Kandinsky, Pablo Picasso, Jackson Pollock, Salvador Dali, Frida Kahlo, Gustav Klimt, Edgar Degas, Piet Mondrian,…). Uputite učenike da u obliku natuknica izdvoje zajedničke karakteristike koje prepoznaju na sva tri umjetnička djela (npr. boja, potez kista, linije, motiv). Kada su gotovi, uputite učenike u sam praktičan zadatak: par učenika treba napraviti cjelovito rješenje na horizontalno položenom formatu A3 papira tako da unutar imena umjetnika integrira što više izdvojenih karakteristika njegovih umjetničkih djela. Uputite učenike da prvo razrade ideju pomoću skica na manjim formatima, a zatim da na papiru A3 formata kvalitetno izvedu finalno rješenje.
Kako biste provjerili koliko su se svojim rješenjem približili samim umjetničkim djelima, za sljedeći susret pripremite kviz koristeći obrazovnu mrežnu stranicu LearningApps (obrazac Group assignment) na način da učenicima ponudite nekoliko umjetničkih djela različitih autora, a učenici trebaju prema učeničkim rješenjima prepoznati o kojem je umjetniku riječ i objasniti zbog čega su se za tog umjetnika opredijelili. U tu svrhu digitalizirajte učenička rješenja i kviz izradite na način da u pozadinu stavite umjetnička djela kojima učenici pridružuju svoja vizualna rješenja. Možete pripremiti različite inačice digitalne vježbe. Na taj način kod učenika potaknite vrednovanje i samovrednovanje rješenja - uspješna će rješenja dovesti do točnog prepoznavanja dok će kod manje uspješnih rješenja učenici teže pronaći vezu između umjetničkog djela i samog praktičnog rješenja.
Uputite učenike da ovu tehniku mogu koristiti i samostalno za lakše svladavanje pojedinih umjetničkih stilova i većih segmenata (npr. gotička arhitektura, antička grčka arhitektura, barokno slikarstvo) primarno u predmetu Likovna umjetnost, ali i u svladavanju nastavnih sadržaja drugih predmeta (Hrvatski jezik, Povijest, Glazbena umjetnost, Geografija).
Arar, Lj., Milotić, B. (2001) Neka djeca i u nastavi budu djeca! Neka im nastavnici budu modeli!, Filozofski fakultet, Sveučilište u Rijeci. (17. 1. 2021.)
Gršković, V. (2013) Može li se pamćenje izvježbati? Studije slučaja ljudi s izvrsnim sposobnostima pamćenja. Mrežna stranica istrazime.com (17. 1. 2021.)
Tot, T. (2012) Mnemotehnike, podjela i obilježja, Završni rad, Filozofski fakultet, Sveučilište J.J. Strossmayera u Osijeku. (17. 1. 2021.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.