A.4/5.4 Kritičko mišljenje - Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje. (Izvannastavna aktivnost)
A.4/5.1 Upravljanje informacijama - Učenik samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, transformira ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema.
D.4/5.2 Suradnja s drugima - Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć. (Izvannastavna aktivnost)
Svijet je moja domovina, a čovječanstvo je moja obitelj. Khalil Gibran
REFUGEE GO HOME! - He would if he could. (Izbjeglice, odlazi kući! - Bi, da može.) UNHCR poster
Razmislite o ovim mislima. U čemu su bitne razlike među njima? Kako biste opisali osobu koja svijet doživljava kao svoju domovinu, a kako osobu koja poručuje izbjeglicama da se vrate kući? Koja se od tih misli temelji na predrasudama i stereotipima koje stvaramo prije nego što smo uopće upoznali određenu osobu ili društvenu skupinu?
Multikulturalna pismenost
Multikulturalna pismenost uključuje uspostavljanje kritičkog odmaka prema vlastitoj kulturi i njezinom shvaćanju kao neupitne te iskazivanje hrabrosti u nastojanju da razumijemo različite kulture i njihove složene međuodnose.
U tome vam može pomoći sljedeći videozapis. Pogledajte ga i otkrijte zašto se javlja strah od stranaca.
Multikulturalna pismenost Važna karakteristika naše vrste jest činjenica da migriramo. Zbog ekonomskih, političkih a ponekad i sasvim privatnih razloga napuštamo svoj zavičaj, a ponekad i kolijevku svoje kulture te se susrećemo s novim društvenim normama, pravilima i običajima. Takvi susreti često nam otvaraju nove perspektive u naše živote ali nas mogu izložiti i predrasudama i odbijanjima, posebice ako pritom ističemo neke vrijednosti i obilježja kulture iz koje dolazimo. Migracije su danas u porastu, a s njima paralelno i antiimigracijski stavovi. Migrante se često povezuje s kriminalom, nasiljem, ekonomskim pa čak i ekološkim problemima. Postoji li nešto u našoj prirodi što nas čini nepovjerljivima prema strancima? Jedno od evolucijskih objašnjenja zbog čega smo nepovjerljivi prema strancima je to da ako živimo u oskudici nije korisno i poželjno da dijelimo. Percepcija imigranata kao prijetnje nerijetko se ističe kao najvažniji pokazatelj antiimigracijskih stavova, a najčešće se istražuje preko dva aspekta prijetnje, realnog i simboličkog. Realni aspekt prijetnje odnosi se na sukob oko različitih, najčešće ekonomskih, resursa između imigranata i domaćeg stanovništva, a simbolički aspekt na određena kulturna obilježja kao što su norme, simboli i vrijednosti, kojima pripadnici domaćeg stanovništva ponekad pridaju veću važnost nego osobnim interesima. No, odgovor nije jednostavan, čini se da se potreba nekih ljudi da grade zidove i drže kulture odvojeno temelji na prastaroj psihološkoj osobini koja nas je svojedobno čuvala od zaraza. Naime, naš biološki imunološki sustav najbolje se bori protiv bakterija i zaraza na koje je navikao. Zbog toga je primjerice dolazak europljana u Ameriku bio poguban za tamošnje stanovnike jer se nisu mogli boriti s nekim bolestima koje su europljanima bile bezopasne. Kao posljedica toga čini se da smo razvili ponašanja odnosnos tzv bihevioralni imunološki sustav koji nas čini opreznima pa čak i gadljivima u kontaktu sa strancima. I danas kada postoje znanstvena objašnjenja širenja zaraznih bolesti naš mozak je ostao pretjerano oprezan, ljudi koji se jako boje zaraze imaju često oštrije stavove prema imigraciji i češće zauzimaju konzervativnije političke stavove. Razumijevanje pravih razloga, predrasuda i stavova oko migracija, a ponekad i pretjeranog optimizma nužno je za opstanak zapadne civilizacije. Premještanje ove rasprave iz ideološke u znanstvenu domenu može nam pomoći da prihvatimo našu multikulturalnu budućnost i razmotrimo sve pozitivne i negativne strane susreta različitih kultura.. Transkript: .
Što nas čini nepovjerljivima prema strancima? Na čemu se temelji potreba nekih ljudi da grade zidove i drže kulture odvojeno? Koji ljudi češće zauzimaju oštrije stavove prema imigraciji? Zašto je važno razumijevanje predrasuda i stavova vezanih uz migracije?
Multikulturalna pismenost usmjerena je promicanju različitosti kao društvenog bogatstva. Ona omogućuje kvalitetan život za sve, ne s obzirom na njihove razlike ili usprkos njihovim razlikama, nego tako da te razlike uzimamo kao temelj autentičnosti odnosa. Multikulturalna pismenost očituje se u borbi protiv predrasuda i diskriminacije te preobrazbi društva prema stanju pravednosti.
Izbjeglička kriza - Tko je tko?
Što mislite, zašto ljudi odlaze s jednog mjesta na drugo? Primjerice, u drugi grad, mjesto, zemlju?
Proučite kartice s važnim pojmovima vezanim uz izbjegličku krizu, zatim riješite zadatke na karticama koje slijede i provjerite svoje razumijevanje tih pojmova.
Na koji se način odrazio posljednji, još uvijek aktualan, dolazak velikog broja izbjeglica na strukturu europskog društvenog tkiva još uvijek ne možemo sa sigurnošću predočiti. Možemo ustvrditi da je potreba za razvojem multikulturalne pismenosti danas aktualnija nego ikada prije.
RAZMISLITE i pokušajte odgovoriti na sljedeća pitanja:
Što će biti s tim ljudima?
Kako zemlje primateljice mogu pomoći i podržati njihovo uključivanje u društvo?
Koja je uloga škole i obrazovnih sustava u tom procesu?