Potaknite interes učenika tako što ćete im prikazati videozapis s temom iz područja socijalne percepcije Get Service. Navedite učenike da vam izdvoje detalje iz videozapisa u kojima su prepoznali halo efekt i pogrešku prvog dojma.
U stvarnom svijetu nemamo čarobne naočale, ali zato imamo druge načine kojima možemo utjecati na socijalnu percepciju i održavati kvalitetnu komunikaciju.
Uputite učenike neka istraže interaktivni sadržaj Koji ćeš prozor otvoriti? u kojem je opisan model Johari prozora. Nakon upoznavanja s modelom Johari prozora podijeliti ih u petočlane grupe. Pripremite u razrednoj OneNote bilježnici stranicu s dvjema tablicama, tablicu sa šest kolona i Johari prozor prema predlošku iz interaktivnog sadržaja te ispod tablica pripremite popis pridjeva. Stranicu zatim podijelite sa svim učenicima u njihovom osobnom prostoru u razrednoj OneNote bilježnici. U tablici će na vrhu svake kolone napisati svoje ime i imena ostalih članova grupe. U šestu kolonu će na vrhu upisati naziv Grupa. Potom će svaki od učenika pogledati popis pridjeva i prvo odabrati pet ili šest pridjeva koji ga dobro opisuju. Nakon toga će odabrati pridjeve za svakog člana svoje grupe i upisati ih u kolonu ispod imena pojedinog člana. Slijedeći je korak da u prostoru za suradnju u OneNote bilježnici napravite stranicu za svaku grupu gdje će svaki član zalijepiti grupnu tablicu i tako može vidjeti kako su ga opisali ostali članovi grupe. Neka u kolonu Grupa upiše one pridjeve kojima ga je opisala većina ostalih članova. Nakon toga neka usporede prvu kolonu (svoje opise sebe) sa zadnjom (grupni opisi). Svaki pridjev koji se nalazi na oba popisa neka sada upišu u polje Arena u svom Johari prozoru. Sve pridjeve koji se nalaze samo na njihovu popisu trebaju napisati u polje Fasada, a sve pridjeve koji se nalaze samo u grupnom popisu neka upišu u polje Slijepa pjega. Polje Nepoznato ostaje prazno jer se odnosi na one naše osobine o kojima ni mi niti drugi ne znamo ništa. Neka unutar grupe svaki od članova odabere jedan pridjev iz polja Arena i ispriča ostalim članovima zašto i kako ga opisuje. Nakon toga, neka svaki od članova odabere jedan od pridjeva iz polja Slijepa pjega što će omogućiti ostalim članovima grupe da mu daju povratnu informaciju.
Naglasite učenicima da je povećanje kvalitetne komunikacije moguće ili ako se smanji Fasada, a to znači da su oni spremni reći neke podatke o sebi koje grupa o njima ne zna ili ako se smanji Slijepa pjega, tj. ako tražimo povratne informacije od grupe koje ona zna o nama, a nama nisu vidljive. Na taj način mijenja se i socijalna percepcija te posljedično tome i ponašanje. Zajedno s učenicima pogledajte multimedijski videozapis Zašto nerado primamo feedback te raspravite o razlozima zašto nam je teško čuti i primiti povratnu informaciju. Uputite učenike da istraže interaktivni sadržaj Vještina davanja i primanja povratnih informacija.
Na kraju aktivnosti ponudite učenicima videozapis I am Blind koji ćete zaustaviti nakon 1:10 min. Svaki od učenika neka predloži kako bi promijenio natpis na kartonu s ciljem da slijepom prosjaku osigura više kovanica vodeći se metodom Johari prozora. Pozovite ih da pročitaju svoje prijedloge i zajednički ih raspravite. Nakon toga učenicima pustite videozapis do kraja i omogućite zaključke o tome kako je proširivanje individualnog polja Arene slijepog prosjaka dovelo do promjene socijalne percepcije i ponašanja okoline.
Na podsjetniku pripremite primjere i sastavnice Johari modela, što će biti podrška u daljem radu učenicima. Osigurajte aktivno i ravnopravno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi, a po potrebi i rad u paru unutar grupe. Tablice, u koje učenici upisuju, grafički prilagodite, omogućite dovoljno prostora za upis, povećajte veličinu slova te svaki stupac označite različitom bojom što će biti podrška osobito učenicima s teškoćama učenja, čitanja i pisanja.
Tijekom iznošenja podataka pripazite na raspoloženje i emocije učenika te ne inzistirajte na izlaganju pred cijelim razredom ako učenik to ne želi. Ako učenik ima teškoće u izražavanju ili u glasovno-govorno-jezičnoj komunikaciji, pružite podršku te usmjeravajte potpitanjima.Tijekom prikaza videozapisa omogućite učenicima s oštećenjem vida sjedenje u blizini izvora zvuka te rad u paru s vršnjakom, a za učenike s oštećenjem sluha osigurajte titlove videozapisa. Pripremite upute, odnosno smjernice za izdvajanje detalja tijekom videozapisa. Navedeno će biti podrška osobito učenicima s teškoćama pažnje. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koje zanima ova tema prikažite videozapis, primjerice: The Power of Expectations | Invisibilia | NPR, multimedijski videozapis Pigmalionov efekt ili samoispunjavajuće proročanstvo. Neka pokušaju pronaći način kako će pomoću metode Johari prozora smanjiti efekt samoispunjavajućeg proročanstva na nekom konkretnom primjeru iz života. Svoje ideje mogu prezentirati u obliku stripa izrađenog u alatu Make Beliefs Comix .
Učenicima dajte zadatak da istraže rad određenog umjetnika te se okušaju u ulozi kustosa koji će organizirati tematsku izložbu s njegovim radovima. Postavite nekoliko osnovnih kriterija koje mora zadovoljiti izložba. Koncept izložbe se treba zasnivati na nekoj od ideja prisutnih u radu umjetnika (tematska opredijeljenost umjetnika, stilske odrednice, odnos prema tehnici ili mediju, odnos prema motivu, povijesni ili specifičan društveni kontekst koji se očituje u njegovim djelima i sl.).
Virtualnu izložbu učenici mogu napraviti u alatu ArtSteps. Uz izbor djela umjetnika, koja odgovaraju konceptu izložbe, učenici mogu upisati i određene informacije uz djela, poput onih koji se nalaze na legendama u muzejima.
Nakon što „postave“ izložbu, podijelite učenike u manje skupine. Objasnite im da će tijekom aktivnosti učenici mijenjati nekoliko uloga: 1. kustos, 2. posjetitelji izložbe, gledatelji, 3. novinar. Kustos ima zadatak voditi posjetitelje kroz virtualnu izložbu te ih pri tome i potaknuti na interakciju s djelima postavljajući im određena pitanja ili kraće zadatke koji će im pomoći u razumijevanju izložbe. Novinar prati čitav proces i bilježi svoja opažanja vodeći se sljedećim pitanjima: Poznaje li kustos dobro rad umjetnika, daje li točne i precizne informacije? Jesu li jasno argumentirani razlozi za odabir pojedinih djela uvrštenih u izložbu? Pomažu li pitanja i zadaci koje postavlja kustos pred posjetitelje u razumijevanju izložbe?
Vodstvo treba biti završeno u 10 minuta. Nakon toga učenici koji su bili u ulozi posjetitelja mogu dati kratku povratnu informaciju “kustosu” o tome što su zapamtili i što im je bilo zanimljivo na izložbi. Učenik u ulozi novinara daje povratnu informaciju na osnovu svojih opažanja.
Kako bi komunikacija između učenika tijekom aktivnosti bila što kvalitetnija uputite ih neka istraže interaktivni sadržaj Vještina davanja i primanja povratnih informacija.
Uputite učenike da ukoliko naprave svoj račun u aplikaciji ArtSteps mogu pisati i neke komentare u samoj aplikaciji o virtualnoj izložbi te komunicirati unutar aplikacije.
Nakon toga učenici mijenjaju uloge; primjerice, učenik koji je bio u ulozi novinara sada je u ulozi kustosa te treba prezentirati svoju izložbu, a onaj tko je bio u ulozi posjetitelja/gledatelja sada će biti u ulozi novinara.
Za istraživanje rada umjetnika pripremite jasne i precizne upute, razumljive učenicima. Za organiziranje izložbe pripremite primjere sličnih izložbi te napišite natuknice o čemu sve učenik, u ulozi kustosa, mora voditi računa u pripremi izložbe. Ako se učenik s govorno-jezičnim teškoćama nalazi u ulozi kustosa, pripremite pitanja prilagođena njegovim sposobnostima, ispisana na listu papira. Ako učenik ima veće teškoće u pisanju, pružite vršnjačku podršku u radu u paru za zapisivanje izjava kustosa ili omogućite snimanje zvuka.
Kako bi učenik u ulozi kustosa imao pregled vremena za prezentiranje, koristite kartice s ispisanim brojevima 5 i 1 kao podsjetnik na vrijeme tijekom izlaganja. Kartice se odnose na minute. Za učenike s teškoćama pažnje razradite izlaganje po vremenskim intervalima. Tijekom prikaza interaktivnog sadržaja omogućite učenicima s oštećenjem vida rad u paru, kroz podršku vršnjaka u opisivanje gledanog i zajednički rad. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Na osnovi dobivenih povratnih informacija, učenici koji žele više mogu izraditi videoprezentaciju izložbe te je objaviti u virtualnoj učionici.
Pokažite učenicima motivacijsku fotografiju kako biste ih uveli u temu o davanju i primanju povratnih informacija. Metodom vruće olovke provjerite trenutačno znanje učenika o pojmu feedback. Uputite učenike neka istraže interaktivne sadržaje Vještina davanja i primanja povratnih informacija i Model Johari prozore.
Pojasnite im da nam je radi unapređenja našeg rada ponekad potrebno osvijestiti stvari kojih nismo svjesni. Zatim provedite kratki anketni upitnik koristeći Google obrasce o tome kako učenici primaju te kako daju povratne informacije drugima?
Učenicima ponudite kutiju u kojoj se nalaze listići različitih boja na kojima pišu različite teme vezane za Drugi svjetski rat. Broj tema ovisi o broju učenika u razredu. Grupe formirajte prema bojama tema koje su učenici izvukli iz kutije, neka sami osmisle ime svoje grupe. Prije nego što učenici krenu s istraživanjem tema i pisanjem kratkog rada, dogovorite s njima zajedničke kriterije rada u grupi na temelju kojih će učenici na kraju svog istraživanja dati feedback jedni drugima. S učenicima razradite kriterije pisanog dijela istraživačkog zadatka (što sve tema o kojoj pišu mora sadržavati, a možete opisati uz pomoć rubrike) jer će jedni drugima davati i pisani feedback nakon istraživanja.
Odredite tko će kome unutar grupe dati povratnu informaciju. Upute pripremite u jednom Google dokumentu kako bi učenici imali objedinjeno na jednom mjestu sve upute i poveznice na druge dokumente. Neka učenici svoje istraživanje provedu samostalno, a rezultate svog istraživanja zapišu u već pripremljene Google dokumente prema unaprijed dogovorenim kriterijima. Nakon što su napisali svoj rad, učenici komentiraju rad učenika koji im je dodijeljen. Gledaju je li učenik zadovoljio sve kriterije pisanja rada te mu u dokumentu kao komentar ostavljaju povratnu informaciju. Ako povratna informacija nije pozitivna, sugerirajte učenicima da ju pokušaju napisati koristeći JA - poruke. Na kraju rada neka učenici unutar grupe provedu usmeno davanje povratnih informacija o radu unutar grupe, a nakon toga prodiskutirajte s učenicima koliko su bili uspješni u davanju povratnih informacija.
Pogledajte multimedijski videozapis Zašto nerado primamo feedback te raspravite o razlozima zašto nam je teško čuti i primiti povratnu informaciju. Kako su se osjećali kada su primili pozitivnu povratnu informaciju, a kako kada su primili negativnu te kakva je bila njihova reakcija? Koliko su im dobivene informacije bile korisne? i sl.
Pripremite detaljan opis prikazane fotografije za učenike s oštećenjem vida, a po mogućnosti omogućite im rad u paru. Provjerite razumijevanje pojma feedback te izradite podsjetnik s primjerima situacija u nastavi s feedbackom učenika ili učitelja što će biti podrška učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Usmjeravajte učenike u pregledu interaktivnog sadržaja. Pružite podršku potpitanjima učenicima s teškoćama pažnje. Provjerite razumijevanje pitanja anketnog upitnika te ih po potrebi semantički pojednostavite. Pripazite na oblikovanje teksta (font-Arial, veličinu slova-min 14pt, razmak između riječi i redaka, istaknuti bitno) u pripremi anketnog upitnika za učenike s teškoćama pisanja i čitanja. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika u radu grupe odnosno birajte sastav učenika koji podupire sposobnosti i mogućnosti učenika s teškoćama. U pripremi listića s temom iz 2. svjetskog rata, za učenike s poremećajem iz spektra autizma pripremite kartice sa slikovnim prikazima pojmova ili situacija. Pripremite upute i smjernice za provedbu istraživanja. Napišite kratke i učeniku razumljive upute, u pisanom obliku s koracima izvođenja, što će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje i učenicima s teškoćama učenja. Pripremite tablicu za praćenje izlaganja drugih učenika, s već naznačenim sastavnicama bilješki. Učenici će u tablicu upisivati + ili - pri navedenoj sastavnici sukladno izlaganju. Za samovrednovanje, za učenike s teškoćama u jezično-glasovno-govornoj komunikaciji, pripremite gotove emotikone koje učenici mogu zaokružiti.
Neka učenici koji žele znati više izrade prezentaciju o aktivnom slušanju koje je preduvjet za davanje kvalitetnog feedbacka. Mogu proučiti izvore Kratki vodič za aktivno slušanje – Plavi ured, „Ja“ i „Ti“ poruke | Nastavni zavod za javno zdravstvo i AKTIVNO SLUŠANJE te o aktivnom slušanju izraditi plakat u alatu kao što je Canva i prezentirati ga ostalim učenicima.
Porazgovarajte s učenicima o pojmu feedback. Razgovor vodite pitanjima: Što je feedback? Kako bi preveli riječ feedback na hrvatski? Neka učenici daju nekoliko primjera feedbacka u nastavi. Zajedno s učenicima pogledajte multimedijski videozapis Zašto nerado primamo feedback te raspravite o razlozima zašto nam je teško čuti i primiti povratnu informaciju. Uputite učenike neka istraže interaktivni sadržaj Vještina davanja i primanja povratnih informacija s preporukama kako dati dobar feedback. Zatim podijelite učenike u grupe. Svaka grupa neka ima maksimalno 5 učenika.
Unutar grupe učenici neka se sami podijele tako da jedan učenik bude predavač, a ostali slušatelji. Predstavite učenicima temu o kojoj će učiti: ozonski sloj. Aktivnost možete provesti i o nekoj drugoj temi po vašem izboru, primjerice freoni, insekticidi, umjetna gnojiva, teški metali i slično. Cilj je da predavači unutar svojih grupa slušateljima održe kratko predavanje o zadanoj temi te da slušatelji na kraju predavaču daju povratnu informaciju o održanom predavanju.
Predavačima pokažite videozapis o temi Ozonski sloj. Videozapis im može pomoći u pripremi svog izlaganja. Predložite im alate u kojima mogu pripremiti svoje izlaganje, primjerice Prezi ili PowerPoint Online. Isto tako, uputite ih u elemente vrednovanja za njihovo izlaganje: to mogu biti primjerice kvaliteta sadržaja (Je li struktura molekule ozona točno prikazana? Je li jednadžba kemijske reakcije nastajanja ozona točno napisana?) , prikladnost podataka, prikaz podataka (kvaliteta slike, izvor slike) te učenikovo (predavačevo) izlaganje u cjelini. Dok se predavači pripremaju, slušatelji neka osmisle i zabilježe svoje elemente vrednovanja u alatu Padlet kojima će na kraju predavaču dati feedback. Dok se pripremaju, obiđite ih i i usmjeravajte po potrebi.
Nakon što se predavači i slušatelji pripreme, predavači neka započnu sa svojim izlaganjima unutar svake skupine. Za vrijeme izlaganja, slušatelji neka vrednuju predavača svoje grupe prema unaprijed sastavljenim elementima.
Nakon završetka izlaganja slušatelji jedan po jedan neka daju predavačima feedback o njihovu izlaganju. Ako imate dovoljno vremena u sljedećem krugu učenici mogu zamijeniti uloge. Nakon odrađenog zadatka raspravite s učenicima o važnosti davanja povratnih informacija odnosno feedbacka te ih uputite neka istraže interaktivni sadržaj Model Johari prozora. Pitajte ih je li im u ulozi slušatelja bilo teško sastaviti elemente/kriterije na temelju kojih su dali povratne informacije. Prokomentirajte s predavačima o tome koje su stvari o sebi saznali slušajući povratne informacije od slušatelja. Zajedno na ploču zapišite smjernice za davanje pozitivne i dobre informacije.
Pripremite primjere za pojam feedback u obliku podsjetnika, što će biti smjernica i podsjetnik u daljem radu u aktivnosti. Primjere koje koristite povežite s iskustvima učenika, situacijama iz razreda. Osigurajte podršku učenicima s oštećenjem vida radom u paru s vršnjakom pri prikazu interaktivnog sadržaja. Osigurajte aktivno i ravnopravno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupe, a po potrebi osigurajte rad u paru unutar grupe. Podijelite uloge unutar grupe, odnosno tko će biti slušatelj, a tko predavač, kako bi sposobnosti učenika s teškoćama došle u prvi plan. Pri prikazu videozapisa omogućite učenicima s teškoćama vida sjedenje u blizini izvora zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha titlove sadržaja videozapisa. Pripremite upute u obliku koraka za potrebe pripreme izlaganja te elemenata vrednovanja. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više neka u alatu Canva naprave plakat na temu Feedback ili povratna informacija pri samostalnom izvođenju pokusa u nastavi kemije.
Podijelite učenike u grupe i pripremite zadatke u kojima učenici određuju i skiciraju trigonometrijske funkcije na brojevnoj kružnici, računaju kutove ako je zadana vrijednost trigonometrijske funkcije u određenom intervalu, računaju vrijednosti ostalih trigonometrijskih funkcija ako je zadan interval i jedna od njih te odredite vrijeme potrebno za rješavanje zadataka. Zadatke možete postaviti u prostor za suradnju razredne OneNote bilježnice tako da napravite toliko novih stranica koliko ima grupa. Također u OneNote stranice možete uključiti i interaktivne zadatke izrađene u GeoGebri. Učenici mogu zadatke rješavati u OneNote bilježnici ili na listu papira koji će zatim fotografirati te kao fotografiju uvrstiti u razrednu bilježnicu.
Nakon isteka vremena grupe otvaraju stranicu drugih grupa prema dogovorenom redoslijedu te drugoj grupi ispravljaju zadatke, boduju i daju povratnu informaciju o greškama koje su napravili učenici rješavajući zadatke.
Neka učenici istraže interaktivni sadržaj Vještina davanja povratne informacije.
Uputite ih da povratnu informaciju daju za svaki riješeni zadatak i prije zapisivanja povratne informacije neka se sjete danih preporuka. Svakako neka izbjegavaju rečenice tipa: Katastrofalna pogreška, kako možeš tako nešto napraviti, pa znaš li ti čitati zadatak. Umjesto takvih rečenica neka pokušaju reći nešto kao: Ovo bi bio točno riješen zadatak da nismo specificirali interval u kojem se nalazi kut.
Nakon primljenih povratnih informacija povedite raspravu u razredu kako na njih utječu ovako napisane povratne informacije. Kako im je bilo pročitati povratnu informaciju? Koliko im je bilo zahtjevno i teško razmišljati o osjećajima svojih kolega dok su pisali i davali povratnu informaciju? Prokomentirajte s učenicima je li i koliko je važno razmišljati o tuđim osjećajima i poruci svojih riječi, rečenica i postupaka.
Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi, a po potrebi omogućite rad u paru (primjerice učenici s oštećenjem vida). Provjerite razumijevanje upute, koje pripremite kratke i precizne, rječnikom razumljivim učenicima. Zadatke popratite skicom s označenim kutovima, trigonometrijskim funkcijama. Stranice trokuta označite različitim bojama. Za učenike s teškoćama učenja (računanja) pripremite podsjetnike s formulama za izračunavanje trigonometrijskih funkcija. Po potrebi omogućite korištenje kalkulatora. Prilagodite broj zadataka i vrijeme rješavanja zadatka za učenike s teškoćama pažnje. Pripremite smjernice u koracima rješavanja zadatka. Usmjeravajte učenike u rješavanju zadataka po koracima. Za pregled interaktivnog elementa, osigurajte učeniku s oštećenjem vida rad u paru sa svrhom vršnjačke potpore (opis interaktivnog materijala). U svrhu pisanja i slušanja povratnih informacija, pripremite tablicu za opis povratnih informacija uz emotikone koji prikazuju osjećaje učenika. Demonstrirajte primjere afirmativne kritike, odnosno povratnih informacija.
Uputite učenike da u grupi prouče interaktivne sadržaje Model Johari prozora i Što označava pojedino polje u Johari prozoru? te prilikom rješavanja različitih zadataka pokušaju osvijestiti svoju Arenu i Fasadu, a uz pomoć drugih i Slijepu pjegu. Koliko im koji prozor pomaže u savladavanju nastavnih sadržaja i koliko su toga svjesni? Učenici na osnovi svojih zapažanja izrađuju plakat u Canvi i prezentiraju razredu.
Ružić, B. .Kako dati i primiti povratnu informaciju o učinku. Artis Rei d.o.o. (17. 1. 2021.)
Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Povratna informacija u prezentaciji Škole za život Vrednovanje. (17. 1. 2021.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.