Razgovarajte s učenicima o učenicima njihove škole koji sviraju neko glazbalo. Napravite popis s imenima tih učenika i glazbalima koje sviraju. Odaberite nekoliko učenika s tog popisa imajući u vidu različitost u odabiru glazbala, zastupljenost oba spola, različitost u dobi i godini učenja glazbala. Olujom ideja osmislite zanimljiva pitanja koja bi htjeli postaviti tim učenicima, npr.:
Zašto sviram baš taj instrument?
Koliko često vježbam i kako mi se to da?
Tko me (i je li me) nagovorio da se bavim glazbom?
Što najviše volim svirati?
Slušaj kako sviram!
Imam ja i drugih hobija osim glazbe.
Kad narastem bit ću...
Moji prijatelji o meni kažu…
Ako među glazbenicima ima učenika koji skladaju svoju glazbu ili sviraju u bendu dodajte i pitanja vezana uz to.
Nekoliko učenika podijelite u parove. Neka svaki par dobije samo jedno pitanje koje će postaviti odabranim učenicima-glazbenicima. Prilikom intervjuiranja jedan učenik neka bude novinar, a drugi snimatelj. Učenici snimaju na svojim mobilnim uređajima. Dio učenika koji nije sudjelovao u intervjuiranju postavlja video snimke na računalo i spaja u digitalnom alatu EDpuzzle. Prije snimanja provedite uobičajeni protokol postupanja u skladu s pravima djeteta na privatnost i zaštitu osobnih podataka.
Završeni video uradak može se prikazati u svim razredima tijekom nastave glazbene kulture te na taj način potaknuti raspravu među učenicima, ali i promovirati bavljenje glazbom kao svrsishodno korištenje slobodnog vremena. Isto tako, video može biti dobar povod za organiziranje tematskog dana u školi na temu “Moj budući posao”, “A sutra sam…” ili “Kad narastem bit ću…”.
Učenike s teškoćama preciznim, jasnim i njima razumljivim uputama uvedite u aktivnost. Tijekom podjele učenika u parove, učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim se druži i koji mu može pružiti podršku tijekom zadatka. Jasno definirajte ulogu i zadatak učenika s teškoćama u paru ovisno o njegovoj teškoći. Važno je da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u zadatku. Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u digitalnom alatu te im dajte pisane upute po koracima kako bi mogli biti samostalniji u radu. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
U lokalnoj zajednici sigurno žive ljudi koji su poznati glazbenici klasične, popularne ii tradicijske glazbe. Potaknite učenike da i njih intervjuiraju i snime te pozovu na gostovanje u školu na premijeru videouratka nakon kojeg mogu izvesti kraći koncert ili predavanje.
U dogovoru s gradskom knjižnicom organizirajte terensku nastavu pod nazivom Radionice za brbljaonice. Zamolite knjižničara da vam u vlastitom aranžmanu ili možda u dogovoru s gostujućim umjetnikom pruži podršku u knjižnici pri sudjelovanju učenika u umjetničkim radionicama pripovijedanja priča, lutkarskog izražavanja kroz kazalište sjena i likovne izrade figura i podloga za stvaranje priča kroz tehniku stop animacije (npr. prema Pričama iz davnine, Ivane Brlić-Mažuranić). Stop animaciju možete raditi u alatu Stop Motion Studio. Kako bi se bolje upoznali s animacijskim tehnikama, uputite učenike na interaktivni sadržaj Slika po slika. Neka pogledaju videozapis i riješe osmosmjerku.
Knjižničaru predstavite svoj plan terenske nastave pa razmijenite ideje i dogovorite način realizacije. U planu izložite sljedeće korake:
Kad svoj plan terenske nastave izložite knjižničaru, dogovorite mogućnosti izvedbe, uz osiguravanje potrebnih materijala i uvjeta za izvedbu, a učenike pripremite tako što ćete im dati zadatak samostalnog čitanja pojedinih bajki i tako što ćete ih uputiti u zadatke koji ih čekaju.
U dogovoreno vrijeme realizirajte radionice, a uz pomoć knjižničara i/ili pozvanog gosta umjetnika, sudjelujte u pripovijedanju priča, organiziranju i usmjeravanju učenika u radu. Na kraju ih potaknite na izricanje dojmova i pitajte ih jesu li to zapravo bile Radionice za dobre brbljaonice. Na kraju terenske nastave omogućite učenicima rad na računalima/tabletima da bi svaka grupa mogla odabrati fotografije kojima će predstaviti rad svoje grupe objavom na web stranici škole. Potom ih usmjerite u suradnju pri odabiru video snimki i uređivanju u alatu Stop Motion Studio, a radove također možete objaviti na web stranici škole. Prije toga svakako pitajte roditelje pristaju li na fotografiranje njihove djece i na stavljanje tih fotografija na javno dostupno mrežno sjedište. Ako pristaju, zamolite ih da potpišu suglasnost.
Pri odlasku s učenicima na terensku nastavu u knjižnicu, važno je učenicima s teškoćama posebice onima s poremećajem spektra autizma pravovremeno najaviti posjet knjižnici. Učenicima s teškoćama najavite plan rada u knjižnici i upoznajte ih sa zadacima. Za učenike s motoričkim teškoćama omogućite fizičku podršku tijekom odlaska na terensku nastavu. Provjerite kakav je prostor knjižnice te sukladno tome organizirajte podršku. Sa svim učenicima, tako i s učenicima s teškoćama, ponovite pravila ponašanja u knjižnici. Učenicima s teškoćama na vrijeme pripremite i prilagodite priče kako bi ih stigli pročitati. Tijekom podjele učenika u grupe, učenika s teškoćama stavite u grupu u kojoj će imati podršku drugih učenika te će moći aktivno sudjelovati. Jasno definirajte ulogu i zadatke učenika s teškoćama unutar grupe ovisno o njihovim sposobnostima. Važno je da učenik aktivno sudjeluje u zadacima koje može samostalno ili uz podršku odraditi. Ako učenik zbog teškoća (govorno-jezičnih, poremećaji iz spektra autizma) ne može ili ne želi sudjelovati u izvedbi predstave, dajte mu zadatak fotografiranja ili pisanja izvješća. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu se uključiti u uvodno pripovijedanje ili mogu u završnom dijelu snimiti audiozapis pripovijedanja koje bi pratilo priču u videu napravljenom u tehnici stop animacije.
Aktivnost se ostvaruje vezano uz terensku nastavu obilaska skulptura u javnom prostoru.
Prije same terenske nastave upoznajte učenike s planiranim tijekom obilaska kao i pitanjima na koja će trebati naći odgovor tijekom obilaska: Kako se zove skulptura? Tko je njen autor? Kada je napravljena? Gdje se točno nalazi? Kako izgleda prostor u kojem se nalazi? Kakav je njen postav u odnosu na okolni prostor? Od kojeg je materijala napravljena i koje su glavne osobine tog materijala? Što je specifično u njenom obliku? Iz kojeg kuta je najzanimljiviji pogled na skulpturu? Kako reagiraju prolaznici u susretu sa skulpturom? Koje vrste interakcije su moguće sa skulpturom? Kako su oni (učenici) doživjeli skulpturu? Postoji li neka priča ili anegdota vezana uz tu skulpturu?
Također, uputite učenike da prije obilaska, na internetu samostalno istraže osnovne informacije o skulpturi i pronađu neke zanimljivosti vezane uz nju.
Podijelite učenike u parove ili manje grupe te im recite da će tijekom obilaska odgovore na zadana pitanja bilježiti fotografijama kojima će kasnije oblikovati fotostrip. Prisjetite se različitih vrsta kadra, plana i rakursa u fotografiji i stripu kao i njihovim izražajnim mogućnostima. Također, prije samog obilaska, neka učenici u grubim natuknicama naprave neku vrstu okvirnog scenarija stripa koji će im biti nit vodilja pri samom fotografiranju tijekom terenske nastave. Dozvolite im da u nekoj mjeri na samom terenu mijenjaju početnu ideju. Potaknite ih da u svoje scenarije ubace i humor.
Tijekom same terenske nastave, obilaska skulpture ili više skulptura, koristite se unaprijed pripremljenim pitanjima; potičite učenike da samostalno traže na skulpturi potrebne informacije o autoru i nazivu djela, koriste plan grada (kako bi odredili točan smještaj skulpture), istražuju osobine oblika i materijala, bilježe interakciju i reakcije prolaznika na skulpturu. Potaknite ih da koriste različite vrste kadrova, planova i rakursa pri fotografiranju, a svoj doživljaj kao i ono što su saznali u kontaktu sa samom skulpturom, prikažu na originalan i slikovit način.
Po povratku u učionicu učenici neka naprave fotostrip iz fotografija snimljenih tijekom obilaska. U stripu treba biti jasno prikazano što su učenici saznali o skulpturi tijekom terenske nastave, kao i njihov doživljaj same skulpture. Podsjetite ih na prijašnja iskustva s izradom stripa: mogućnosti upotrebe kadra i plana te odnosa slike i teksta u postizanju jasnoće i izražajnosti priče.
Strip mogu izraditi u PowerPointu u kojem mogu izrezivati fotografije u željene kadrove, dodavati jednostavne grafičke elemente i uređivati tekst.
Učenici neka svoje radove podjele u virtualnoj učionici primjerice Edmodo i međusobno procjene prema unaprijed zadanim kriterijima. Svoje ocjene mogu argumentirati u pisanim komentarima. Najbolji strip može predstaviti terensku nastavu na web stranici škole ili u školskom listu.
Učenicima s teškoćama posebice učenicima sa poremećajem iz spektra autizma pravovremeno najavite terensku nastavu. Objasnite im točno gdje idete i što ćete raditi te koji su njihovi zadaci na terenskoj nastavi. Za učenike s oštećenjem vida možete pripremiti detaljan opis skulptura koje ćete vidjeti na terenskoj nastavi ili im pripremite male 3D modele istih (ukoliko je to moguće) kako bi mogli uspješnije sudjelovati u zadatku. Vodite računa da učenik s motoričkim oštećenjima može bez prepreka obići zadane skulpture. Tijekom podjele u parove i grupe, učenika s teškoćama podijelite u par ili grupu s učenikom koji će mu biti podrška te mu pomoći u izvršavanju zadataka. Par ili grupu gdje je učenik s teškoćama češće obilazite tijekom izvršavanja zadatka te pružajte podršku. Učeniku s oštećenjem vida važno je da ga se dobro orijentira tijekom obilaska skulptura te da mu se svaka skulptura detaljno opiše. Ukoliko je moguće, učenik iz razreda može navoditi učenika s oštećenjem vida da se složi u položaj skulpture kako bi mu bio jasniji izgled pojedine skulpture. Unutar para i grupe definirajte ulogu učenika s teškoćama te mu točno odredite zadatak koji on unutar svojih sposobnosti može uspješno odraditi. Tijekom izrade stripa učeniku s oštećenjem vida jasno se opisuju slike te ga se uključuje u izradu tako da se svojim mišljenjem i sugestijama sudjeluje u izradi istog. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više mogu strip pretvoriti u animaciju određivanjem vremenskog trajanja pojedinog slajda u prezentaciji te dodavanjem zvučnih zapisa.
Potaknite učenike na razgovor o fotografiranju. Do you like taking photos? What type of photos do you usually take? Why do people like to document special events? What kind of stories can a photo tell us? i sl.
Nakon toga recite učenicima da će dobiti zadatak bilježiti svakodnevne fotografije sa svog maturalnog putovanja tj. ekskurzije na koju učenici završnih razreda osnovne škole obično idu. Podijelite učenike u minimalno 4 grupe od 4 ili 5 učenika i svakoj grupi dodijelite određenu temu za fotografiranje te im recite da je važno da svaki dan snime barem jednu fotografiju vezanu za temu koju je njihova grupa dobila. Fotografirati mogu svojim mobilnim uređajima ili pak fotografskim aparatima ukoliko učenik ima isti.
Prva grupa može biti zadužena za fotografiranje i skupljanje fotografija vezanih za hranu i piće (food and drinks), druga za kulturne znamenitosti koje posjećuju (cultural sights), treća za određene zabavne aktivnosti (fun and traveling), četvrta za prirodne ljepote (natural attractions) i sl. Važno je da fotografije skupljaju redom od prvog do zadnjeg dana i dijele ih u svoju određenu OneDrive mapu koju ste prethodno za njih kreirali. Svaki učenik bi dnevno trebao podijeliti barem jednu fotografiju.
Nakon što se vrate sa svog maturalnog putovanja trebaju kreirati tzv. timelapse videe prema prethodnoj zadanoj temi dodajući i popratni tekstualni opis pojedinih fotografija na engleskom jeziku kako bi video priču učinili što zanimljivijom, npr. Visiting the beautiful Krka National Park, Skradinski Buk with its magnificent waterfalls i sl. Fotografije moraju pratiti redoslijed od prvog do zadnjeg dana. Svoj video uradak mogu kreirati u Animoto for Education. Možete omogućiti i vršnjačko vrednovanje.
Timelapse video isječke s putovanja nek podijele na službenim mrežnim ili Facebook stranicama škole pod određenom Creative Commons licencom.
Učenike s teškoćama podijelite u skupine učenika koji im mogu pružiti podršku u radu. Omogućite im ravnopravno i aktivno sudjelovanje u radu u skupini. Po potrebni omogućite i rad u paru unutar skupine, posebice za učenike s oštećenjem vida kod opisivanja slika i korištenja digitalnih alata te za učenike s motoričkim teškoćama kod fotografiranja. Jasno definirajte zadatak i ulogu učenika s teškoćama unutar skupine sukladno s njegovim mogućnostima. Tijekom rada u paru/skupini provjeravajte razumiju li učenici s teškoćama zadatke te im pružite podršku. Za korištenje digitalnih alata za učenike s teškoćama pripremite pisane/slikovne upute po koracima kako bi bili samostalniji i uspješniji u radu. Učenicima s teškoćama učenja i intelektualnim teškoćama pripremite prijevod nepoznatih riječi koje će koristiti tijekom zadatka. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenik koji želi znati više može objediniti sve video isječke u jedan zajednički video.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.