Razgovarajte s učenicima o tome što su u vrtićkoj dobi željeli postati u budućnosti. Izradite anketu u alatu Mentimeter o tome koja im se tri zanimanja danas čine najprivlačinija i najbolja. Pokažite im rezultate istraživanja o preferencijama djece u Njemačkoj što se zanimanja tiče na mrežnoj stranici Berufswünsche von Kindern und Jugendlichen. Usporedite rezultate.
Prikazom interaktivnoga sadržaja Višestruke inteligencije upoznajte učenike s pojmom višestrukih inteligencija (Multiple Intelligenz) prema Gardneru i neka riješe upitnik na hrvatskome jeziku, a rezultate ćete obrađivati na njemačkome jeziku.
Za daljnje aktivnosti na njemačkome jeziku poslužite se informacijama na mrežnoj stranici Theorie der multiplen Intelligenz gdje su slikovno prikazane višestruke inteligencije.
Prethodne aktivnosti trebale bi im pomoći pronalasku zanimanja koja odgovaraju njihovim rezultatima upitnika. Neka učenici pronađu srednje škole u kojima bi se mogli školovati za ta zanimanja, odnosno škole koje razvijaju i podržavaju vrstu inteligencije koja im najbolje odgovara. Potaknite ih da napišu sastavak na njemačkome jeziku o tome koja su njihova idealna zanimanja. Time ćemo ih potaknuti da svjesno vizualiziraju i razmišljaju o jednoj od najvećih odluka u životu.
Neka u svojemu radu upotrijebe modalne glagole, weil - i wenn – rečenice i glagol werden (futur). Primjerice, Meine Intelligenz ist visuell – räumlich. Ich soll Architekt oder Bildhauer werden. Die beste Schule für mich wäre die Bauschule in Čakovec, weil ich gut in Kunst bin und gerne zeichne. Dort kann ich Architekturtechniker, Innenarchitekt oder Bautechniker werden. usw.
Učenici svoje radove mogu napraviti u alatu Book Creator te ih objaviti i predstaviti na satu.
Pri upoznavanju učenika s pojmom višestrukih inteligencija (Multiple Intelligenz) prikazom interaktivnoga sadržaja Višestruke inteligencije osigurajte za učenike s intelektualnim teškoćama i s PSA-om slikovni prikaz višestruke inteligencije (Theorie der multiplen Intelligenz) s prijevodom njemačkih riječi na hrvatski jezik.
Učenici s ADHD-om, PSA-om i s intelektualnim teškoćama rješavaju upitnik u paru s učenikom koji ih bolje poznaje. Istražuju mrežne stranice škola u koje bi se mogli upisati prema svojim rezultatima u upitniku višestrukih inteligencija.
Pri izboru vršnjaka za rad u paru potrebno je osigurati da vršnjak može pružati potporu u procesu učenja i u korištenju IKT-a uz upute i praćenje nastavnika.
Za pisanje sastavka o idealnome zanimanju omogućite učenicima s teškoćama učenja, intelektualnim teškoćama i PSA-om uporabu predloška s njemačko-hrvatskim rječnikom za zanimanja i modalne glagole. Nekim učenicima (intelektualne teškoće, PSA) trebat će slikovni rječnik za zanimanja. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Predlažemo da s učenicima usporedite hrvatski i njemački sustava školovanja. Za uvod u aktivnost iskoristite video Das deutsche Bildungssystem. Dodatne informacije (sustav ocjenjivanja, nastavni predmeti, praznici) potražite na nekoj od internetskih stranica škola u Njemačkoj koje vam se čine prikladnima. Neka učenici uporede sustave koristeći se alatom Conceptboard (predložak Venn Diagram). Raspravite s učenicima važne razlike (pr. u kojoj se dobi učenici profesionalno usmjeravaju, kada su spremni za tržište rada, koju školu moraju završiti da bi mogli studirati i sl.). Učenici mogu usporediti i tijek obrazovanja istoga zanimanja u Hrvatskoj i Njemačkoj.
Aktivnost možete provesti na svojoj izvannastavnoj aktivnosti nakon što učenici kao djelo za cjelovito čitanje pročitaju roman Bilješke jedne gimnazijalke Nade Mihelčić. Razgovarajte s njima o glavnoj junakinji, kako je, unatoč teškoj životnoj situaciji nakon pogibije roditelja, uspjela razviti svoje interese, spoznala svoje vrijednosti i izborila se za njih u društvu te se usmjerila u obrazovnome smislu.
Raspravite s učenicima njihove izbore srednjih škola, uputite ih da promisle o svojim vrijednostima, interesima kako ih ne bi vodila rečenica “Vidjet ću koliko ću imati bodova.”, nego da im putokazi na raskrižju života budu vlastite mogućnosti, vrijednosti i interesi. Uputite ih da istraže stranicu projekta Profesionalni razvoj u adolescenciji: razvoj modela tranzicije karijere adolescenata Put karijere i izrade svoj profil ispunjavajući upitnike koji su im ponuđeni. Razgovorom ih uvedite u dramsku aktivnost Ogrtač stručnjaka. Uputite ih da će se zaogrnuti ogrtačem stručnjaka, onoga za kojeg se žele školovati. Budući da će privremeno, zaogrnuvši se ogrtačem stručnjaka, biti onaj/ona za kojeg se žele školovati, potrebno je da svaki od učenika u skupini detaljno “istraži” svoje buduće zanimanje kako bi ga što vjerodostojnije odglumio i kao stručnjak odgovarao na pitanja ostalih učenika iz skupine ili ostalih učenika škole na Danu karijera.
Prije nego što počnu vježbati dramski dio, svaki od učenika neka napiše sinopsis za svoju ulogu, a uputite ih da se, kao dio aktivnosti, pobrinu i za rekvizite, kostime i odgovarajuću scenografiju (može biti nacrtana i na kartonu kako bi se izbjegli troškovi). Neka snime dobro uvježbane uloge (razigrani i otjelovljeni glasovi, čvrst izgovor, spoj glasa i pokreta) mobilnim uređajima u videouratke koje mogu urediti koristeći se alatom H5P. Oni se mogu “vrtjeti” dok ostalim učenicima u školi, zainteresiranima za njihova zanimanja, savjetuju i upućuju ih kako usmjeriti svoj obrazovni put k željenom cilju.
Za uvod pogledajte kratak video različitih turističkih atrakcija i destinacija SAD-a.
Raspravite s učenicima o tome koji bi dio SAD-a posjetili, neka obrazlože izbor, kako im putovanje može poslužiti osim turističkoga razgledavanja, kolika bi bila cijena puta na drugi kontinent i razgledavanje toliko velike države. Objasnite im da će na današnjem satu pripremiti plan svojega posjeta SAD-u koji bi si mogli sami platiti.
Raspravite o tome koji su poslovi trenutačno traženi u SAD-u i u svijetu. Ujedno možete ponoviti podjelu zanimanja po sektorima zanimanja, ali naglasite i razlike među pojedinim zanimanjima istoga sektora (pr. inženjer ili radnik u tvornici, ugostiteljski radnik ili menadžer hotela). Usporedite starije tradicionalnije poslove (tvornički, ugostiteljski radnici) s novim zanimanjima i brzo rastućim područjima gospodarstva (programeri, inženjeri). Upoznajte ih s mogućnostima programa rada i putovanja po SAD-u. Da bi im jasnije objasnili koncept, možete se poslužiti i stranicama različitih turističkih agencija koje nude slične programe. Primjere takvih programa možete naći na poveznici, a pročitati iskustva i doznati više o američkoj kulturi na sljedećoj poveznici. Naglasite učenicima da su takvi programi namijenjeni punoljetnim osobama, ali da imati priliku pripremati se za nešto slično što će moći ostvariti kada budu stariji.
Pitajte učenike s pomoću aplikacije Mentimeter (Word Cloud) koja bi zanimanja mogli već sada obavljati sa svojim znanjem, a koja bi odgovarala traženim poslovima u SAD-u. Prokomentirajte rezultate i istaknite da su to većinom slabije plaćena zanimanja ili zanimanja koja mogu biti zamijenjena automatizacijom. Nakon toga prikažite im Profesionalni interesi te ih potaknite da se svrstaju u jedan od šest tipova profesionalnih interesa. Neka razmisle koja bi zanimanja bi pripadala navedenome tipu, a zatim ih pitajte u Mentimeteru koja bi zanimanja željeli raditi uz dodatno školovanje nakon osnovne školei koje su im škole potrebne za ta zanimanja.
Objasnite učenicima zadatak u kojem pripremaju petominutni do desetominutni video kojim bi se predstavili budućem poslodavcu. Cilj je reći poslodavcu više o sebi, objasniti razlog odabira zanimanja ili djelatnosti i predočiti mu svoj plan boravka u SAD-u. Poslodavcu mogu predstaviti svoje najbolje strane, osobine i sposobnosti te dosadašnje uspjehe koje su imali u školskim ili izvanškolskim aktivnostima, a koje bi im pomogle ostvariti što bolji dojam. Da bi poslodavca više oduševili, trebaju mu predstaviti cijeli svoj plan puta: koja će mjesta posjetiti i što će vidjeti na tim lokacijama, kojim će se prijevoznim sredstvima kretati, koliko novca planiraju zaraditi radeći, a koliko potrošiti putujući i sl. Za svoj filmski uradak mogu se poslužiti alatom Microsoft PowerPoint u kojoj bi izradili slikokaz (prezentaciju) koji im može pomoći u predstavljanju svojega putovanja budućem poslodavcu.
Najbolje uratke prikažite ostalim učenicima i zajednički ih komentirajte. Pokušajte istaknuti sličnosti većega broja uradaka prema zanimanjima koja su učenici birali ili koja područja su posjetili.
Napomena: Aktivnost se ne mora nužno provoditi za područje SAD-a, već može poslužiti i za istraživanje ostalih dijelova svijeta.
Pripremite učeniku s PSA-om i ADHD-om na početku sata predložak s redoslijedom aktivnosti. Bilo bi poželjno da se učenici s PSA-om i intelektualnim teškoćama unaprijed upoznaju s interaktivnim sadržajem Profesionalni interesi i da razmisle što bi moglo biti njihovo zanimanje. Potpora vršnjaka bit će im potrebna tijekom cijele aktivnosti uz predložak za predstavljanje poslodavcu.
Učeniku s ADHD-om odgovarat će rad u paru jer će mu pomoći u usmjeravanju na zadatke. Povučeni učenik s teškoćama učenja lakše će izvršiti zadatak predstavljanja poslodavcu nakon što vidi kako to čini vršnjak u paru koji će mu biti i podrška tijekom njegovoga izlaganja.
Napominje se da je pri izboru vršnjaka za rad u paru potrebno voditi računa da vršnjak može biti potpora u procesu učenja i u korištenju IKT-a, uz upute i praćenje nastavnika.
Poželjno je potaknuti učenike s teškoćama, primjerice s motoričkim poremećajima, da se upoznaju s mogućnostima izbora zanimanja i zaposlenja za osobe s invaliditetom u SAD-u i da iskoriste te informacije u predstavljanju poslodavcu. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Neka učenici izrade u alatu ThingLink interaktivnu kartu svojega putovanja po SAD-u u koju će ugraditi različite slikovne i videosadržaje o mjestima koja su posjetili, željenome radnom mjestu i iskustvima koja bi mogli doživjeti. Svoje uratke mogu predstaviti drugim razredima i mogu poslužiti kao uvod u slične buduće aktivnosti.
Zadajte učenicima da unaprijed ili na satu ispune Upitnik radnih vrijednosti.
Ako upitinik ispunjavaju za domaću zadaću, unaprijed ih uputite na Upitnik radnih vrijednosti na mrežnoj stranici putkarijere.hr gdje će saznati odgovore na pitanja o tome što žele ostvariti radom i koje su njihove vrijednosti i ciljevi. Potrebna je besplatna registracija na stranici.
Neka svojih prvih pet rezultata upišu u neki od alata za provođenje anketa (pr. Google obrasci). Tako će dobiti popis rezultata po redoslijedu za najpopularnije radne vrijednosti u svojem razredu. Nakon istraživanja neka odrede frekvencije i relativne frekvencije dobivenih rezultata i neka tablično i stupčastim dijagramom frekvencija prikažu pet najzastupljenijih radnih vrijednosti.
Ako se odlučite na popunjavanje upitnika na satu, možete ga samostalno oblikovati u Google obrascu i prilagoditi svojim učenicima i mogućnostima. Takav upitnik može biti kraći i sastavljen od vašega izbora pitanja iz gotovoga upitnika.
Mogu se prikupiti i podatci i učenika ostalih sedmih razreda te napraviti jedan zajednički dijagram za sve sedme razrede. Predlažemo da učenici ispune Test informiranosti o zanimanjima za osnovnoškolce i saznaju koliko dobro poznaju zanimanja i obrazovne programe na putkarijere.hr.
Neka prema dobivenim rezultatima istraže na mrežnim stranicama koja zanimanja mogu izabrati i koje srednje škole upisati. Neka pronađu nekoliko zanimanja za koja smatraju da nitko neće upisati. Neka nakon rada svaka skupina predstavi rezultate u alatu Padlet i raspravi o dobivenim rezultatima.
Rezultate sačuvajte pa ih možete prikazati u osmome razredu i raspraviti jesu li se promijenila njihova razmišljanja.
Predložak s redoslijedom aktivnosti učenik s PSA-om i ADHD-om dobiva na početku sata. Pri popunjavanju Upitnika radnih vrijednosti i Testa informiranosti o zanimanjima za osnovnoškolce na putkarijere.hr učenici s intelektualnim teškoćama u razumijevanju trebat će podršku vršnjaka (ili ukućana u slučaju da upitnike ispunjavaju kod kuće), a učenici s PSA-om u razumijevanju i prilagodbi trajanja u skladu s njihovim opsegom pažnje. Učenik s ADHD-om može popunjavati upitnik u nekoliko etapa.
Samostalnost pri upisivanju svojih prvih pet rezultata u neki od alata za provođenje anketa ovisi o učenikovoj usvojenosti korištenja tih alata. U zadatcima koji zahtijevaju korištenje digitalnih alata učenicima s teškoćama osigurava se vršnjačka pomoć, uz upute i praćenje nastavnika.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Rezultati razreda dobar su poticaj za razgovor o ciljevima i očekivanjima učenika od posla te spremnosti za svladavanje zahtjeva koje pred njih postavljaju određene radne vrijednosti. To je ujedno prilika da se učeniku s teškoćama, koji ima vrlo niska očekivanja, pruži podrška za veća očekivanja od sebe u odnosu na radne vrijednosti, ali i da se ukaže na opasnosti od neralno visokih očekivanja ako se uoče.
Neka učenici izrade brošuru za svaki razred posebno i neka im ih predstave. Neka relativne frekvencije zadane radne vrijednosti predstave krugovima različitim površina tako da je površina kruga jednaka relativnoj frekvenciji vrijednosti. Tako će dobiti s pet krugova različitih veličina. Za izradu brošure mogu se koristiti alatom Canva.
Predstavite učenicima projekt izrade zajedničke majice za obilježavanje zadnjega dana osmoga razreda i podjelu različitih poslova kojima ćete ga ostvariti. Za to se možete poslužiti planerom u digitalnome alatu Canva. Istaknite učenicima da u suštini svakoga zadatka može doći do izražaja jedna ili više sposobnosti i prikažite im multimedijski videozapis Na koliko sve načina možeš biti inteligentan.
Potaknite ih da, upisujući svoje ime u planer, izaberu jedan od poslova koji im je najprivlačniji i koji bi mogli najbolje ostvariti:
Faza 1 - razrada ideje
Faza 2 - izrada prototipova
Faza 3 - odabir i izvedba konačnoga rješenja
Podijelite učenike u timove tako da u svakome bude barem jedan učenik koji će raditi specifičan posao.
Potaknite učenike da rasprave u timu što je karakteristično za njihov razred. Neka prvo metodom oluje ideje iznesu sve važne asocijacije, zatim neka ih grupiraju i rasprave koja se ideja pojavljuje kao dominantna za njihov razred.
Nakon odabrane poruke o razredu učenici dijele zadatke prema dodijeljenim/odabranim ulogama kojima će prenijeti ideju u određeni medij. Nakon odrađenoga pojedinačnog dijela učenici uspoređuju učinjeno, zajednički izrađuju majicu i pripremaju njezino predstavljanje ostatku razreda. Neka učenici u timovima fotografiraju svoja idejna rješenja učenici i umetnu fotografije u PowerPoint prezentaciju.
Svaki tim neka predstavi svoju majicu, a ostali biraju najbolju s pomoću unaprijed pripremljenih kriterija: orginalnost ideje, jasnoća prijenosa poruke (znak, tekst), usklađenost teksta i znaka, usklađenost slike i znaka s oblikom i bojom maijce. Odabir se vrši s pomoću liste vrednovanja izrađene u digitalnome alatu Mentimeter (Ranking). Na sličicu slikokaza (prezentacije) postavite fotografije majica svih timova, a potom neka ih svaki učenik pojedinačno posloži prema zasluženome mjestu.
Prije završnoga vrednovanja prikažite učenicima multimedijski videozapis Svakome ponešto od inteligencije i uputite ih da riješe Listu za samoprocjenu višestrukih inteligencija. Otkrijte im koja je inteligencija u podlozi kojega zadatka i uputite ih da se osvrnu na proces rada - neka procijene jesu li zadovoljni svojom ulogom u izradi, jesu li dobro procijenili kojom ulogom i kako mogu najviše doprinijeti radu tima, je li im se neki drugi dio učinio zanimljiviji, čini li im se da su mogli drukčije iskoristiti svoje potencijale. Istaknite da je intrapersonalna inteligencija zadužena za dobro osluškivanje sebe i prepoznavanje svojih jakih i slabih strana te provjerite jesu li oni, koji smatraju da su pravilno odabrali svoje zaduženje (u skladu s rezultatima liste za samoprocjenu), postigli visoki rezultat i u intrapersonalnoj inteligenciji. Na kraju neka procijene rad tima kao cjeline - jesu li dobro surađivali, jesu li se njihove ideje nadopunile, jesu li ih mijenjali i razvijali da bi se prilagodili i tako ih unaprijedili. Istaknite učinkovitost učenja o sebi i da se sva područja inteligencija i dalje mogu razvijati.
Odabrana se majica izrađuje za zadnji dan škole.
Pri podjeli učenika u timove važno je voditi računa o tome da je učenik s teškoćama u podržavajućem timu, a po mogućnosti i da će svojim radom vrijedno doprinijeti timskom uratku izrade majice.
Učenicima s ADHD-om i PSA-om potrebni su perceptivno prilagođeni predlošci za redoslijed zadataka u aktivnosti, za izbor posla u zadatku tima, za korake timskoga rada te za kriterije kojima će se rukovoditi pri vrednovanju gotovih uradaka. Učeniku s intelektualnim teškoćama osigurava se podrška vršnjaka tijekom cijele aktivnosti.
Nastavnik sudjeluje u opredijeljenju učenika s teškoćama za posao koji će najbolje moći obaviti u timu. Pri tome može pomoći i vršnjak koji se s učenikom više druži i dobro ga poznaje. Podrška vršnjaka dobro će doći u procesu donošenja odluke (ADHD, PSA) o ideji za majicu i u izvedbi zadatka.
Tijekom rasprave u kojoj učenici procjenjuju svoju ulogu u radu i rad tima dobro će poslužiti prikladni podsjetnik s pitanjima.
U prikazu interaktivnoga sadržaja Višestruke inteligencije preporuča se rad u paru s vršnjakom koji će pružiti podršku u usmjeravanju na prepoznavanje svojih jakih i slabijih područja. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite učenike da videom i fotografijom zabilježe cijeli proces osmišljavanja i izrade majica te neka na kraju predstave sve ideje učenika o razredu. Snimke mogu oblikovati u jedinstveni video s pomoću aplikacije Stop Motion studio.
Za aktivnost Likovna kultura:
Škola za život (2019), Stop motion studio - kratke upute za korištenje. Youtube videozapis (17. 1. 2021.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.