su različiti oblici obiteljskog suživota koji nisu dominantni u suvremenom društvu, kao što su samački život, kohabitacija, brak bez djece, samohrano roditeljstvo, istospolna zajednica i komuna.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je vrijeme značajnih psihičkih, tjelesnih i društvenih promjena obilježeno razvojem stavova i mišljenja o ljudima i okolini te traženjem sebe i svojega mjesta u svijetu koji se mijenja.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je društveno prihvaćena seksualna zajednica dviju ili više osoba.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je društvena struktura sastavljena od hijerarhije položaja i uloga, a djeluje na osnovi preciznih pravila i procedura.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
jesu društvene grupe i institucije koje utječu na cjeloživotni proces socijalizacije i razvoj pojedinca.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je trajni sustav dijelova društva (sastavnica) i njihovih međuodnosa jednako prisutan u modernim i tradicionalnim društvima.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
su najšire i najtrajnije sastavnice društvene strukture i određuju norme, vrijednosti, obrasce ponašanja i posljedice ponašanja u nekom društvu. Pet univerzalnih, odnosno temeljnih institucija su ekonomske, političke, religijske, obrazovne institucije i obitelj. (Institucije imaju svoje pripadne organizacije.)
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je mjesto koje pojedinac zauzima u društvenoj strukturi na temelju svojeg materijalnog, obrazovnog i profesionalnog postignuća. Razlikujemo pripisani (askribirani) i postignuti položaj.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je skup prava i obveza koje definira naša sredina (kultura) u obliku očekivanja. Razlikujemo idealnu i stvarnu (realnu, zbiljsku) ulogu.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je skup dvoje ili više ljudi u trajnoj interakciji. Razlikujemo primarne, sekundarne i referentne grupe.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je ponašanje koje se širi iz jedne točke i uključuje potencijalno velik broj ljudi (glasine, trend, moda ili masovna histerija).
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je pojava pri kojoj pojedinci na temelju društvenog položaja nemaju iste izglede ili prilike za uspjeh i napredak u društvu.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je oblik nejednakosti u kojem pojedinci imaju različit pristup društvenoj moći (odnosno nejednake društvene izglede) na temelju pripadanja određenu društvenom sloju ili skupini.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je kretanje pojedinaca, obitelji i kućanstava unutar društvenih (socioekonomskih) položaja i između njih.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je sklonost kršenju društvenih normi, odnosno odstupanju od očekivanog ponašanja. Uključuje društvenu kontrolu kao sustav sankcija koje društvo provodi za neprihvatljivo ponašanje.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
su skup značajnih pomaka u društvenim i kulturnim obrascima proizvodnje i razmjene dobara te ponašanja i doživljavanja sebe i drugih ljudi.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
jest ponašanje koje uzima u obzir zajedničke norme i vrijednosti neke grupe te osobna uvjerenja i motive.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
skup su veza i utjecaja koje pojedinci ostvaruju s drugim ljudima.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
jest ona u kojoj supružnici ravnopravno odlučuju o svemu.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je znanost koja proučava odnose među organizmima te odnose organizama i njihova okoliša.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
društveni su pokreti koji se temelje na ekološkome osvještavanju i aktivizmu.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je pojava ubojstva žena od strane bračnih i izvanbračnih partnera.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je teorijska perspektiva koja polazi od toga da društvo ima strukturu, odnosno da je sastavljeno od dijelova kao što su obitelj, religija, društvene institucije i sl., te njihovih međusobnih veza.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je kretanje stanovništva unutar istog socioekonomskog položaja i podrazumijeva promjenu prebivališta.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
su pokret koji je nastao 60-ih godina prošloga stoljeća kad su grupe mladih ljudi odlučile svijetu pokazati svoj revolt i nadu u bolji svijet.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je teorijska perspektiva koja se bavi interakcijom među pojedincima kao temeljnim preduvjetom nastanka i održavanja društva.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je spontano, neorganizirano i nepredvidivo ponašanje većeg broja ljudi. Ključna obilježja uključuju ograničenu interakciju među sudionicima, nejasne socijalne granice među njima i neuobičajene norme.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je ponašanje koje se zbiva u istoj prostornoj i vremenskoj točki (gomila u kojoj se pojedinci ponašaju sugestibilno, deindividualizirano i neranjivo).
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je zajednički život partnera bez formalnog ulaska u brak.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je zajednica, odnosno kolektiv u kojem članovi odbacuju privatnu imovinu, monogamni brak, obiteljsku privatnost, a poštuju zajedničku imovinu, neformalno partnerstvo ili komunalni brak.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je ukupnost nasljeđa, i materijalnog i duhovnog, koje se prenosi na nove generacije.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
su grupe koje se razlikuju od dominantne kulture, ali svojim se normama, vrijednostima i stilom života suprotstavljaju široj kulturi.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
jest teorijska perspektiva koja polazi od toga da sukobi u društvu mogu biti izvor društvenih promjena te da postoje suprotstavljeni interesi različitih grupa koji uzrokuju podjele u društvu.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je poseban oblik devijantnosti koji uključuje mlade i nezrele osobe u razvoju, što znači i drukčiji oblik sankcioniranja.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
jest stanje u kojem osoba ostvaruje svoje sposobnosti, može se nositi sa stresom svakodnevnoga života, produktivno i plodno raditi te pridonositi zajednici.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je skup oblika nasilnog ponašanja među članovima obitelji i može biti fizičko, seksualno, verbalno i psihičko, kao i ekonomsko nasilje. Najčešće žrtve obiteljskog nasilja su žene, djeca i stariji članovi kućanstva.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
su pisana i nepisana pravila, odnosno skup pravila kojima se određuje ljudsko ponašanje.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je primarna društvena grupa čiji su članovi povezani brakom, srodstvom ili usvajanjem, zajednički obitavaju, emocionalno i ekonomski surađuju.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
jest ideja uravnoteženoga razvoja pri čem svi procesi proizvodnje i potrošnje trebaju voditi računa o prirodnim resursima ekosustava u kojima se odvijaju.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
su skup pojava u obitelji koje povezujemo s razvojem modernog društva (kasnije stupanje u brak, rast broja razvoda, veći udio izvanbračne djece, manji prosječni broj djece u braku, veći udio alternativnih stilova života i dr.).
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je koncept razvoja suvremenog društva u kojem će inovacije, obrazovanje, znanost i informacije igrati presudnu ulogu.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
jest ona u kojoj najvažniju ulogu ima najstariji muškarac koji ima najvišu moć te pravo donošenja bitnih odluka.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je brak između više osoba te obuhvaća poliginiju i poliandriju.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je proces učenja potpuno novih obrazaca ponašanja ili suprotnih onima ranije naučenima.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je kulturno određen i odnosi se na definiranje muškosti i ženskosti.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je sustav vjerovanja u nekoga ili nešto, uključuje simbole koji izazivaju osjećaje obožavanja ili strahopoštovanja te rituale u kojima sudjeluje zajednica vjernika.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
su dijelovi društvene strukture, a nalazimo ih na dvjema razinama: mikrorazina društvene strukture uključuje uloge, položaje i grupe (mikrostruktura), a makrorazina društvene strukture uključuje institucije i organizacije (makrostruktura).
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
su stabilni i trajni sustavi raslojavanja i povijesno razlikujemo zatvorene sustave (robovlasništvo, kastinski sustav i feudalizam) i otvorene sustave (klasni sustav i sustav socioekonomskih položaja).
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je višekriterijski pristup raslojavanju u modernom društvu, a njegovo je temeljno obilježje međuovisnost ekonomskoga, socijalnog i političkog kriterija.
je skup znanstvenih postupaka (usporedba, procjena, istraživanje i dr.) kojim se društvene pojave objašnjavaju na individualnoj, grupnoj i institucionalnoj razini.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je znanstveni postupak kojim se sustavno prikupljaju informacije uz poštivanje temeljnih koraka: postaviti problem i temeljna pitanja, istražiti postojeća saznanja i informacije, postaviti hipotezu, izraditi i provesti istraživanje, oblikovati zaključke i predstaviti rezultate. Osnovne istraživačke metode su metoda ankete, intervju, promatranje i eksperiment, a osnovni pristupi su kvalitativni i kvantitativni.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je znanost koja se bavi sustavnim istraživanjem i objašnjavanjem društvenoga ponašanja ljudi, društvenih odnosa i pojava.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je proces usvajanja znanja, stavova, vrijednosti i normi te razvijanja emocionalnih i socijalnih vještina nužnih za sudjelovanje u životu društva.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je biološki određen i označava tjelesne značajke muškaraca i žena te je povezan s biološkom reprodukcijom i seksualnim ponašanjem.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
su grupe koje se po svojim normama, vrijednostima i obrascima ponašanja razlikuju od ostalih članova društva.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
su ustanove u kojima pojedinci borave dobrovoljno ili pod prisilom kako bi se podvrgnuli kontroli i postupku resocijalizacije (zatvori, psihijatrijske ustanove, internati i dr.).
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je sociološki pristup devijantnosti koji u obzir uzima činjenicu da se svako ponašanje uči, pa tako i devijantno. Što ćemo učiti, ovisi o skupini u kojoj se nalazimo (diferencijalna asocijacija), što znači da će pojedinci koji se nađu u devijantnim skupinama vrlo vjerojatno i sami postati devijantni.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je sociološki pristup koji devijantnost vidi kao reakciju na stalne promjene u društvu. Anomija je stanje u kojem ne postoji odgovor na promjene. Reakcija većine ljudi na anomiju bit će konformistička, što znači da će nastaviti raditi ono što društvo od njih očekuje. Oni drugi će tražiti devijantna rješenja poput bijega, ovisnosti, nasilja ili kriminala. Devijantnost je u tom slučaju posljedica društvenih promjena.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je sociološki pristup devijantnosti koji polazi od pretpostavke da se devijantnost razvija od lakših prema težim oblicima. Okolina je ta koja definira devijantni čin, što ovisi o interesu onih koji imaju društvenu moć, a pojedinci napreduju od primarne devijantnosti, koja se ne kažnjava ozbiljno, do sekundarne devijantnosti, koja se kažnjava ozbiljno i kojom se stječe etiketa devijantnosti. U konačnici se devijantni pojedinci međusobno povezuju u vlastitoj supkulturi.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je obrazac znanja, vještina i organizacijskih modela kojima ljudi zadovoljavaju svoje potrebe.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je proces porasta broja gradskoga stanovništva, smanjivanje seoskoga i poljoprivrednoga stanovništva te nastanak specifičnoga urbanog načina života.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
jest dio sociologije koji se bavi proučavanjem rasta i razvoja gradova, gradskim životom i oblicima prilagodbe na takav način života.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je pomicanje stanovništva na ljestvici socioekonomskih položaja. Može biti silazna ili uzlazna te unutargeneracijska ili međugeneracijska.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
su apstraktna i opća načela koja nas usmjeravaju prema ispravnomu i prihvatljivomu ponašanju.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je osvijestiti kulturne razlike, razumjeti ekonomske i političke promjene te pomoći nam u sagledavanju nas samih.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je stanje potpunoga psihičkog, fizičkog i socijalnog blagostanja.
Koristi se u sljedećim videolekcijama:
je društveno prepoznatljiv i prihvatljiv način na koji pojedinci jedu, izgledaju, odijevaju se, provode slobodno vrijeme, biraju budućnost i dr.
su izgledi koje pojedinci imaju za poboljšanje kvalitete svojih života u određenu društvu.