Učitavanje

3. Poredak je bitan!

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći razlikovati neobilježeni, obilježeni i obvezni red riječi.
  • U potpunosti ću moći uočavati položaj nenaglasnica ili klitika u obveznom redu riječi.
  • U potpunosti ću moći znati objasniti pravila standardnoga jezika o položaju klitika.
  • U potpunosti ću moći samovrednovati proces učenja i svoje rezultate, procjenjivati ostvareni napredak te na temelju toga planirati buduće učenje.
  • U potpunosti ću moći učiti o tome koliko se propisana pravila standardnoga jezika o položaju enklitika razlikuju od jezičnoga uzusa govorenoga hrvatskoga jezika, odnosno govora u svakodnevnim i jednostavnim komunikacijskim situacijama.
  • Moći ću utvrditi pravilan poredak riječi u rečenici.
  • Moći ću razlikovati neobilježeni i obilježeni red riječi.
  • Moći ću uočiti pogreške u pisanju zanaglasnica.
#1 Zadatak

Razvrstajte riječi iz dviju ponuđenih rečenica u dva polja: NAGLASNICE i NENAGLASNICE.

 

Pio sam vodu ne slušajući tvoje upute.

Čitat ću knjigu i staviti je na klupu.

sam
staviti
slušajući
ne
knjigu
je
Čitat
i
vodu
na
Pio
upute
klupu
tvoje
ću
NAGLASNICE
NENAGLASNICE
#2 Zadatak

Nadopunite rečenice upisujući u prazna polja odgovarajuće pitanje na koje odgovor daje rečenica u nastavku. Razmislite je li red riječi u tim rečenicama stilski obilježen ili neobilježen.

  sluša priču? – Suradnica sluša priču. 
 
  suradnica radi? – Sluša suradnica priču. 
 
 suradnica sluša? – Priču sluša suradnica.
Zanaglasnice ili enklitike (riječi koje nemaju vlastiti naglasak, nego se naslanjaju na riječ ispred sebe i s njom čine naglasnu cjelinu – zamjenične: me, te, se; glagolske: je, su, će, bih; čestica li) stoje na drugome mjestu u rečenici uz subjekt uz koji ne stoji atribut ili apozicija ( Vještica je zarobila Ivicu i Maricu. Vještica je lukava .). Ako uz rečenični subjekt stoji atribut ili apozicija, zanaglasnica može stajati iza dijela predikata koji nosi značenje: Lukava vještica zarobila je Ivicu i Maricu. ili na drugome mjestu u rečenici, odnosno iza prve naglašene riječi u rečenici s kojom čini naglasnu cjelinu: Lukava je vještica zarobila Ivicu i Maricu. Rastavljanje imena i prezimena zanaglasnicom, npr. Ana je Horvat ušla u razred., Osnovna je škola Miroslava Krleže pobjednik natjecanja., stilski je obilježeno, odnosno red riječi u takvim rečenicama nije neutralan.

Procjena znanja

Zamijenite imenice enklitičkim oblicima zamjenica i posložite rečenicu upisujući riječi u odgovarajući poredak.

Šapnula sam majci poruku.
.

Zamijenite imenice enklitičkim oblicima zamjenica i posložite rečenicu upisujući riječi u odgovarajući poredak!

Pozvali su Lucianu vozača.
.

Zamijenite imenice enklitičkim oblicima zamjenica i posložite rečenicu upisujući riječi u odgovarajući poredak.

Postavili smo roditeljima zamku.
.

Odredite točnost napisanih rečenica s obzirom na položaj enklitičkih oblika. 

Lisa joj ga je danas nazvala.

 

 

Odredite točnost napisanih rečenica s obzirom na položaj enklitičkih oblika. 

Danas joj ga je Lisa nazvala.

Odredite točnost napisanih rečenica s obzirom na položaj enklitičkih oblika. 

Nazvala joj ga je Lisa danas.

Iz padajućeg izbornika odaberite naglašenu riječ i(li) enklitiku koju treba umetnuti na zadano mjesto u složenoj rečenici.

Diana je rekla da će otići i 


Budući da je nismo prepoznali 

.

Razvrstajte rečenice prema poretku riječi u obilježen i u neobilježen red riječi.

Vinkovce u svom srcu nosim.
Ti ne znaš što nosim u torbi.
Ste se smjestili?
Po šumama moji te pomagači traže.
Nosim Vinkovce u svom srcu.
Moji pomagači traže te po šumama.
Smjestili ste se?
Ne znaš ti što u torbi nosim.
NEOBILJEŽEN RED RIJEČI
OBILJEŽEN RED RIJEČI

Izbacite uljeza u rečenici.

Plakala se je danima.

Izbacite uljeza u rečenici.

Namučila se je prošloga ljeta dok je radila sa mnom.

Izbacite uljeza u rečenici.

Vidjela me je u Moslavini kad sam išla stricu u posjetu.

3. Poredak je bitan!

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći razlikovati neobilježeni, obilježeni i obvezni red riječi.
  • U potpunosti ću moći uočavati položaj nenaglasnica ili klitika u obveznom redu riječi.
  • U potpunosti ću moći znati objasniti pravila standardnoga jezika o položaju klitika.
  • U potpunosti ću moći samovrednovati proces učenja i svoje rezultate, procjenjivati ostvareni napredak te na temelju toga planirati buduće učenje.
  • U potpunosti ću moći učiti o tome koliko se propisana pravila standardnoga jezika o položaju enklitika razlikuju od jezičnoga uzusa govorenoga hrvatskoga jezika, odnosno govora u svakodnevnim i jednostavnim komunikacijskim situacijama.
  • Moći ću utvrditi pravilan poredak riječi u rečenici.
  • Moći ću razlikovati neobilježeni i obilježeni red riječi.
  • Moći ću uočiti pogreške u pisanju zanaglasnica.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Jezik u funkciji - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati rečenice u tekstu i primijeniti sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju., U potpunosti ću moći razlikovati leksičke slojeve općeuporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika., U potpunosti ću moći usporediti organske govore hrvatskoga jezika s hrvatskim standardnim jezikom na uporabnoj razini., Djelomično ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
    1. Videolekcija 4.1: Kako dobro utkati rečenice u tekst? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati tekstna vezna sredstva, konektore i modifikatore., U potpunosti ću moći usporediti linearnu i paralelnu tekstnu vezu., U potpunosti ću moći razlikovati tekst i diskurs., U potpunosti ću moći primjenjivati sintaktička znanja u oblikovanju teksta., U potpunosti ću moći isprobavati različite nove postupke i tehnike pisanja., Moći ću prepoznati obilježja rečenice., Moći ću razlikovati tekstna vezivna sredstva., Moći ću prepoznati načine povezivanja teksta.
    2. Videolekcija 4.2: Što je zajedničko svim rečenicama? Po čemu su posebne? - Ishodi učenja: U potpunosti ću se moći upoznati s rečenicama po sastavu., U potpunosti ću moći razlikovati složene rečenice., U potpunosti ću moći analizirati nezavisnosložene, zavisnosložene i višestruko složene rečenice., U potpunosti ću moći primijeniti pravila o pisanju složenih rečenica., U potpunosti ću moći se upoznati s vrstama složenih rečenica., U potpunosti ću moći primijeniti norme hrvatskog jezika., Moći ću odrediti obilježja složenih rečenica., Moći ću primijeniti pravila o pisanju zareza u rečenicama., Moći ću odrediti vrstu nezavisnosloženih rečenica., Moći ću odrediti vrste zavisnosloženih rečenica., Moći ću analizirati višestrukosloženu rečenicu.