Učitavanje

2. Zašto je smiješno nekad tužno?

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći razlikovati različite postupke iskazivanja smiješnoga.
  • U potpunosti ću moći analizirati postupke iskazivanja smiješnog na ulomku iz komedije Dundo Maroje.
  • U potpunosti ću moći opisati obilježja snalažljivog sluge plautovskog tipa na primjeru Pometa.
  • U potpunosti ću moći uočiti uporabu stilskih sredstava za iskazivanje smiješnoga u medijskome tekstu.

Pozorno pročitajte odlomak pa odgovorite na pitanja. 

POMET: Bogme će prvi Pomet znat ovu nôvu; morebit Pometu bude dobar kolač. Knjige su u mene; budem ih otvorit. Ma ja sam zašao u feličita, ter ne idem iskat moga idola, sinjor Uga, koji se je malo razgnjevio na mene. Kad mu donesem nôvu er je sinjora Laura Mandalijena kći Ondarda od Auguste, komu je umrla žena i djeca, i sinjora Mande ima bit ereda od velikoga imanja Ondardova; – cur? quare? cuius? neće mačka larda! – a Pomet će dobit sto dukataca! Ma na pari mariđ bijeh zaboravio. Poću ja najbrže na voštariju nać opeta onoga junaka Hrvata, da mi tko drugi ne izije lov koji sam ulovio, i da mi ga je bolje i ispitat. Bogme je Mande ova Mandalijena ku on ište, neće ina bit, senji su dosle svi. Ah, kud ja idem? Ovamo je na voštariji della grassezza, a sinjor Marin alodža veće na ošpedao.  

manje poznate riječi i tuđice

feličita – sreća, blaženstvo

ereda – baštinica, nasljednica

- cur? quare? cuius? – „zašto?, zbog čega?, čiji? pravno-sudski termini koje Pomet oponaša kao pitanja kojima aludira na to kako će ga Ugo iznenađen zapitkivati

neće mačka larda – poslovica „neće mačka slaninu“ slična onoj „Gdje će suza nego na oko.“

voštarija – gostionica

della grassezza – kod obilja

ošpedao – bolnica, ubožnica 

Što će promijeniti Pometovu sudbinu? 

Što je komično u sljedećoj rečenici? (Više je točnih odgovora.) 

Ma ja sam zašao u feličita, ter ne idem iskat moga idola, sinjor Uga, koji se je malo razgnjevio na mene. 

feličita – sreća, blaženstvo

Procjena znanja

Dopunite rečenicu točnim odgovorom iz padajućeg izbornika.

Smijeh i plač prema istraživanjima potječu od 

 živčanih struktura i emocionalnih podražaja.

Povežite načine iskazivanja smiješnog s primjerima iz sljedećeg ulomka. 

POPIVA: Uzmi ovu pratež! Jaoh si ve, moja nemoći, Petrunjelice, huda ptičice, vidiš kao te hranim, a ti tvrđa kamena, sjetnico, komu se hraniš? Zloćesto' starosti? 

Daj se, daj se, a ne haj se, 

daj se za me i udaj se; 

nećeš lačna sa mnom biti, 

zimi vruća, hladna liti. 

 (II, 11)

Jaoh si ve, moja nemoći, Petrunjelice, huda ptičice, vidiš kao te hranim, a ti tvrđa kamena, sjetnico, komu se hraniš? Zloćesto' starosti? sarkastična poruga iskazana psovkom
POMET (iza kantuna): ironizacija petrarkističkog načina iskazivanja ljubavi
(Ah, pse jedan, i Petrunjele mi se hitaš?!) humor izazvan situacijom virenja iza ugla

Koja su obilježja svojstvena Pometu Trpezi? (Više je točnih odgovora.)

Na koji je način iskazano smiješno u Pometovim replikama? 

MAZIJA: Pomo, Pomete, da t' tokam ručicu. Seta Gospođe, hvala tebi! Dobar mi je glas kad te sam srio. 

POMET: Muzavijeru, što muzuvijeriš? 

MAZIJA: Ja ću ovi put pit, jesti i trunfat na gospocku. 

POMET: Unjigalo, s kijem unjigaš? 

Kojim je stilskim sredstvom iskazano smiješno u naslovu članka? 

Ako treba birati između ljubavi i novca, ljubav ne pobjeđuje (Marin Držić: Dundo Maroje) 

izvor: https://www.srednja.hr/lektire/marin-drzic-dundo-maroje/

2. Zašto je smiješno nekad tužno?

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći razlikovati različite postupke iskazivanja smiješnoga.
  • U potpunosti ću moći analizirati postupke iskazivanja smiješnog na ulomku iz komedije Dundo Maroje.
  • U potpunosti ću moći opisati obilježja snalažljivog sluge plautovskog tipa na primjeru Pometa.
  • U potpunosti ću moći uočiti uporabu stilskih sredstava za iskazivanje smiješnoga u medijskome tekstu.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 10: Drama - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primijeniti književnoteorijske pojmove., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst., U potpunosti ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
    1. Videolekcija 10.1: Što su radili obijesni mladići oko 1500-e? – studija jednog (ne)sretnog slučaja - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti doživljaj komedije., U potpunosti ću moći povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., U potpunosti ću moći objasniti važnost nenasilja i kritičkoga odnosa prema vlastitu ponašanju., U potpunosti ću moći analizirati Novelu od Stanca na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz dramske vrste., U potpunosti ću moći opisati renesansno razdoblje u kojem je nastala Novela od Stanca., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja stilske formacije i dominantne književne poetike u renesansnoj komediji., U potpunosti ću moći tumačiti izdvojene pojedinosti koje čitatelja potiču na razmišljanje., Moći ću analizirati kompoziciju Novele od Stanca., Moći ću analizirati sadržajnu razinu Novele od Stanca., Moći ću analizirati stih Novele od Stanca.
    2. Videolekcija 10.3: Što ako je život samo san? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti doživljaj drame., U potpunosti ću moći povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., U potpunosti ću moći tumačiti izdvojene pojedinosti koje čitatelja potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći objasniti važnost nenasilja i kritičkoga odnosa prema vlastitu ponašanju., U potpunosti ću moći analizirati dramu Život je san na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz dramske vrste., U potpunosti ću moći opisati barokno razdoblje u kojem je nastala drama Život je san., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja stilske formacije i dominantne književne poetike u baroknoj drami., Moći ću razvrstati književnopovijesna razdoblja kronološki., Moći ću prepoznati končeto kao stilsko obilježje baroka., Moći ću prepoznati žanrovska obilježja dramskog teksta.
    3. Videolekcija 10.4: Determinirana usudom, osuđena na ljubav - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati mit o Fedri., U potpunosti ću moći interpretirati na odlomcima tragediju Fedra Jeana Racinea., U potpunosti ću moći odrediti obilježja klasicističke tragedije., U potpunosti ću moći usporediti mit i književno djelo., U potpunosti ću moći komentirati postupke lika., U potpunosti ću moći navesti svoje mišljenje o postupcima likova., Moći ću odrediti motive mita o Fedri., Moći ću prepoznati teme mitova., Moći ću odrediti obilježja djela., Moći ću opisati osobine likova., Moći ću utvrditi povijesno razdoblje.
    4. Videolekcija 10.5: Kad smo postali neosjetljivi na osjetljive? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznati obilježja drame., U potpunosti ću moći usporediti svoju interpretaciju s interpretacijama drugih čitatelja., Moći ću prepoznati značajke drame Fragile!., U potpunosti ću moći tumačiti sadržajna i izrazna obilježje drame Fragile!., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati., Moći ću prepoznati stvaralaštvo Tene Štivičić., Moći ću prepoznati tematiku drame Fragile!., Moći ću uočiti obilježja drame., Moći ću prepoznati stilska obilježja drame i ulogu jezika u drami.