Učitavanje

4. Je'l da wow smjesta s oho smijenim?

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći primjenjivati pravila jezične kulture u različitim komunikacijskim situacijama.
  • U potpunosti ću moći uočavat i ispravljati česte pogreške i upotrebljavati hrvatske standardne riječi.
  • U potpunosti ću moći primjenjivati znanja o morfološkim obilježjima riječi u stvaranju teksta.
  • U potpunosti ću moći razlikovati gramatičke kategorije riječi i vrsta riječi na zadanim primjerima u kontekstu.
  • Moći ću razlikovati brojeve i priloge.
  • Moći ću razlikovati uzvike prema značenju.
  • Moći ću definirati gramatičke kategorije riječi i vrste riječi.
  • U potpunosti ću moći razlikovati priloge i pridjeve, prijedloge i priloge, veznike i čestice.
#1 Zadatak

U sljedećem zadatku razvrstajte riječi na promjenjive i nepromjenjive.

čestice
glagoli
prijedlozi
pridjevi
imenice
neki brojevi
uzvici
neki brojevi
veznici
zamjenice
prilozi
Promjenjive vrste riječi

 
Nepromjenjive vrste riječi
#2 Zadatak

Izbacite tri uljeza.

Najčešće su čestice

Odredite vrstu istaknute riječi u sljedećim rečenicama.

Za pomno proučavanje nacionalnoga identiteta potrebno je poznavati značenje samoga pojma identiteta.

Pomno je proučavao nacionalni identitet.

Odgovarat će poslije.

Poslije mene ćeš ti odgovarati.

Već ste pretraživali informacije.

Niste samo pretraživali informacije, već ste nešto i naučili.

Kad bi osjećaj europejstva kod većine građana mogao ojačati?

Osjećaj europejstva mogao bi ojačati kad bi se pojačala prekogranična razmjena i suradnja.

Otkriješ li mi svoju tajnu, neću je nikome reći.

Jesi li doznala njenu tajnu?

U jeziku je važno primjenjivati pravila jezične kulture u različitim komunikacijskim situacijama. Pogledajte radove učenika 4. razreda osnovne škole pa, kao učitelji, ispravite pogreške.

Promotrite sličice i pažljivo pročitajte tekst u oblačićima pa riješite zadatke.

Koja je nepromjenjiva riječ točno napisana na sličici?

Kojoj vrsti nepromjenjivih riječi pripada pogrešno napisana riječ?

Koja je rečenica točno ispravljena?

Koja je rečenica točno ispravljena?

 Kako treba ispraviti rečenicu u prvom oblačiću?

Koji pravopisni znak nedostaje u odjeljivanju uzvika?

Kako treba ispraviti rečenicu u oblačiću?

Koja je vrsta riječi u ovoj rečenici pogrešno sastavljeno napisana s glagolom?

Procjena znanja

Spojite zadane pojmove s navedenim primjerima

promjenjivi brojevi jedan, jednoga, jednomu…
nepromjenjivi brojevi brzo, dobro, pametno…
prilozi koji se mogu stupnjevati jučer, tamo, ljetos…
prilozi koji se ne mogu stupnjevati pet, šest, sedam…

Razvrstajte zadane primjere u pojedine vrste uzvika.

ajme
o
hej
au
buć
jao
pljas
joj
bravo
oho
he-he
fiju
oj
ej
pljus
ah
fuj
eh
hop
izražavanje veselja
izražavanje tuge, bola, gađenja, hladnoće, neugode, nemoći
oponašanje zvukova iz prirode
dozivanje, poticanje, privlačenje pozornosti

Čestica kojom se izriče usporedba u hrvatskome standardnom jeziku glasi ko, a ne kao. Nije pravilno: On je brz kao munja., nego je pravilno: On je brz ko munja.

Načinski prilozi najčešće stoje uz glagole i odgovaraju na pitanje Kako?, a pridjevi srednjega roda najčešće stoje uz imenice i odgovaraju na pitanje Kakvo?​.

Uzvici su samostalne riječi i od ostatka se rečenice ne odvajaju zarezom. Kad je usklik samostalna rečenica, iza njega se ne piše uskličnik.

Čestica zar koristi se u upitnim rečenicama kad se pita sa sumnjom, nevjericom, čuđenjem, odbijanjem te poricanjem, a zajedno s niječnicom ne upotrebljava se kad se očekuje potvrdan odgovor.

Pročitajte rečenice pa odredite vrstu podcrtane riječi odgovorom iz padajućeg izbornika.

U, stigli ste na vrijeme! 

  Stavio sam ključ u džep. 

 Da, posjetit ću Nacionalni park Kornati. 

 Saznali su da je Mirna najduži površinski vodotok u Istri. 

 Kako je Motovunska šuma posebna pojava, jedan njezin dio stavljen je pod posebnu zaštitu. 

 Kako se pripremaš za planinarenje? 

Dopunite rečenice točnim odgovorom iz padajućeg izbornika.

U rečenici: Mi smo to sve brzo počistili. Podcrtana je riječ: 


U rečenici: Na treningu sam uočio brzo dijete. Podcrtana je riječ: 


U rečenici: Razgovarali smo o zaštiti biljnog svijeta. Podcrtana je riječ: 


O, razgovarat ćemo mi još o tome. Podcrtana je riječ: 


U rečenici: Hodate li planinarskim vrhovima, naići ćete na runolist. Podcrtana je riječ: 


U rečenici: Hoćete li se brinuti o očuvanju biljnih vrsta?. Podcrtana je riječ: 

.

4. Je'l da wow smjesta s oho smijenim?

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći primjenjivati pravila jezične kulture u različitim komunikacijskim situacijama.
  • U potpunosti ću moći uočavat i ispravljati česte pogreške i upotrebljavati hrvatske standardne riječi.
  • U potpunosti ću moći primjenjivati znanja o morfološkim obilježjima riječi u stvaranju teksta.
  • U potpunosti ću moći razlikovati gramatičke kategorije riječi i vrsta riječi na zadanim primjerima u kontekstu.
  • Moći ću razlikovati brojeve i priloge.
  • Moći ću razlikovati uzvike prema značenju.
  • Moći ću definirati gramatičke kategorije riječi i vrste riječi.
  • U potpunosti ću moći razlikovati priloge i pridjeve, prijedloge i priloge, veznike i čestice.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Jezik u funkciji - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati morfološka obilježja riječi i primijenjivati znanja pri oblikovanju teksta., U potpunosti ću moći objasniti tvorbu riječi prema različitim tvorbenim načinima., U potpunosti ću moći opisati osnovna obilježja funkcionalnih stilova na tekstu.
    1. Videolekcija 3.1: Po-slov-ic-a (ni)je uz-reč-ic-a - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznati oblikotvornu osnovu., U potpunosti ću moći razvrstati morfeme u leksičke i oblikotvorne., U potpunosti ću moći imenovati morfeme po položaju., U potpunosti ću moći raščlaniti riječi na morfeme., U potpunosti ću moći razlikovati slog i morfem., Moći ću prepoznati riječi tvorene sufiksalnim morfemima., Moći ću prepoznati oblikotvornu osnovu i nastavak., U potpunosti ću moći razlikovati osnovni morf i alomorf., U potpunosti ću moći razlikovati poslovice od uzrečica., Moći ću uočiti osnovni i izmijenjeni morf (alomorf).
    2. Videolekcija 3.2: Gore gore gore gore? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati promjenjive i nepromjenjive vrste riječi., U potpunosti ću moći uočiti greške u tvorbi oblika riječi., Moći ću razumjeti kako se naziva promjena po padežima., Moći ću prepoznati točnu uporabu brojevnog priloga., U potpunosti ću moći primijeniti znanja o morfološkim obilježjima u stvaranju tekst., Moći ću prepoznati podjelu riječi., Moći ću prepoznati podjelu promjenjivih vrsta riječi., Moći ću prepoznati podjelu glagolskih načina.
    3. Videolekcija 3.3: Ispeci pa reci precizno i točno - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati glagolske oblike., U potpunosti ću moći pravilno primijeniti oblike pasiva u kontekstu rečenice., U potpunosti ću moći primijeniti pravilne glagolske oblike u kontekstu rečenice., U potpunosti ću se moći služiti društvenim mrežama i računalnim oblacima za potrebe učenja i osobnoga razvoja., U potpunosti ću moći primijeniti oblike prikladne funkcionalnom stilu kojim je oblikovan tekst., U potpunosti ću moći primijeniti znanje o morfološkim obilježjima riječi u stvaranju teksta., Moći ću točno upotrebljavati glagolska vremena i načine., Moći ću primijeniti morfološka pravila pri oblikovanju teksta.
    4. Videolekcija 3.5: U jednoroga roščić, rog ili rožina, a u babaroge rozi - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći odrediti način nastanka i pisanja pokrata., U potpunosti ću moći objasniti pojmove tvorenice, tvorbene osnove, tvorbeni načini., U potpunosti ću moći opisati, objasniti i razlikovati tvorbene načine., U potpunosti ću moći objasniti razliku između morfemske i tvorbene analize., U potpunosti ću moći razlikovati tvorbene od netvorbenih riječi., U potpunosti ću moći objasniti razliku između osnovne riječi, tvorenice i tvorbene osnove., Moći ću definirati pojmove u tvorbi riječi., Moći ću tvorbeno analizirati riječ., Moći ću odrediti tvorbene načine na primjeru.