Učitavanje

2. Suze plača, suze smijeha

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj teksta.
  • U potpunosti ću moći potkrijepiti primjerima svoje mišljenje i stavove.
  • Moći ćete analizirati i interpretirati ulomke iz barokne religiozne poeme Suze sina razmetnoga.
  • U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva.
  • U potpunosti ću moći opisati društveni, povijesni i politički kontekst nastanka barokne poeme i njezine univerzalne teme.
  • Moći ću zaključiti o sličnostima i razlikama između književnih poetika i književnopovijesnih razdoblja na uspoređivanim tekstovima
  • U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati ulomke iz komične barokne poeme Derviš.
  • U potpunosti ću moći zaključiti o sličnostima i razlikama književnih poetika na uspoređivanim tekstovima.
  • U potpunosti ću moći opisati reprezentativnost poeme u književnopovijesnom razdoblju baroka.
  • Moći ću interpretirati na osnovi usporedbe književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.
#1 Zadatak

Razvrstajte primjere sveza riječi prema prepoznatoj emociji.

ganut do suza
sakriti suze
gutati suze
biti lak na suzi
suze radosnice
gorke suze
bistar kao suza
čist kao suza
ugodne emocije
neugodne emocije
#2 Zadatak

Svrstajte djelo u jednu od dviju ponuđenih skupine.

Armida
Dijana
Posvetilište ljuveno
Adon
Arijadna
Koraljka od Šira
Osman
Kleopatra
Prozerpina ugrabljena
Čerera
Sedam pokornih psalama kralja Davida
Dubravka
Galatea
Suze sina razmetnoga

Porod od tmine
 

Porod od svjetlosti

Ja sam Dedo ašik derviš

ki ti izranjan padam prid dvor;

izid’, džanum, da me vidiš

i da čuješ moj razgovor –

je li sladak, a, što veliš? –

ja sam Dedo smamljen derviš!

ašik - zaljubljen

džanum - duša

 

Gdje se događa radnja?

Ja sam Dedo ašik derviš

ki ti izranjan padam prid dvor;

izid’, džanum, da me vidiš

i da čuješ moj razgovor –

je li sladak, a, što veliš? –

ja sam Dedo smamljen derviš!

ašik - zaljubljen

džanum - duša

 

Zašto je Dedo izranjan?

Ja sam Dedo ašik derviš

ki ti izranjan padam prid dvor;

izid’, džanum, da me vidiš

i da čuješ moj razgovor –

je li sladak, a, što veliš? –

ja sam Dedo smamljen derviš!

ašik - zaljubljen

džanum - duša

 

Koja se osobina NE odnosi na derviša u ponuđenom ulomku?

Ja sam Dedo ašik derviš

ki ti izranjan padam prid dvor;

izid’, džanum, da me vidiš

i da čuješ moj razgovor –

je li sladak, a, što veliš? –

ja sam Dedo smamljen derviš!

ašik - zaljubljen

džanum - duša

 

Kakav dojam ostavlja na vas opis derviša?

#4 Zadatak

Ispišite stih u kojem je iskazana usporedba koja se odnosi na djevojčinu put.

Pobjelja si nego gruda
prem ožeta mlijeka vlaška,
ali vajmeh gnjeva i huda
moje od mene srce baška
bez milosti svakčaš držiš –
uvrijeđen sam Dedo derviš!
 
#5 Zadatak

Pripusti me, neć’ se kajat,

er ćeš vidjet ke sam moći,

maskareći er pristajat

neću u dne ni u noći

šujle-bujle da se čudiš –

tamašan sam Dedo derviš!

 

Koja tvrdnja se može povezati s derviševom samohvalom.

#6 Zadatak

Nijesam čoban ni kopile,

jok, ja nijesam kiridžija, –

od kadune ja sam vile

s kôm me rodi čelebija;

da čemu me već ne grliš? –

plemenit sam Dedo derviš!

kiridžija – najamnik, konjovodac

čelebija - gospodin

 

Što izaziva komičan dojam u ovoj strofi? (Moguće je više točnih odgovora.)

#7 Zadatak

Već za tebe ne uzdišem,

dušu mi si ogriješila,

veće te se kurtališem,

bre, veće mi nijesi mila;

idem na te dozvat teptiš –

rasrčen sam Dedo derviš!

kurtalisati se – osloboditi se

tepiš – sud, kazna

 

Koji se neočekivan preokret događa na kraju poeme?

Procjena znanja

U književnopovijesnom razdoblju baroka književnici se oslanjaju na svoje osjećaje više nego na  razum.

Glavno je obilježje barokne poezije domišljatost i kićenost.

Končeto je stilski postupak koji se temelji na povezivanju udaljenih i neočekivanih pojmova s domišljatom poentom koja treba iznenaditi čitatelja.

Koja je poanta sljedeće strofe?

Pristavljenih vrhu kosi

trepte od cvitja perivoji;

na ušiju cvijetje nosi,

na prsijeh cvijetje stoji;

cvijetje u rukah, cvijetje svuda,

i ona u cvijetju zmija huda.

Na kojim se figurama temelji sljedeća strofa? (Moguće je više odgovora.)

život u ki tko vjeruje,

još da umre, žive uvike,

pače u smrti život čuje

slave izvrsne i velike,

gdi on dobar daje dobro

dobrijem kih je za se obro.

Što izaziva smijeh u sljedećoj strofi?

Od pilava draža s’ meni

i od masla i od meda,

ali pogled tvoj ljuveni

smrtno bode tužna Deda,

kad ga oholo k njem’ obratiš –

žalostan sam Deda derviš!

pilav – tursko jelo od riže

Što povezuje dva žanra baroknih poema?

2. Suze plača, suze smijeha

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj teksta.
  • U potpunosti ću moći potkrijepiti primjerima svoje mišljenje i stavove.
  • Moći ćete analizirati i interpretirati ulomke iz barokne religiozne poeme Suze sina razmetnoga.
  • U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva.
  • U potpunosti ću moći opisati društveni, povijesni i politički kontekst nastanka barokne poeme i njezine univerzalne teme.
  • Moći ću zaključiti o sličnostima i razlikama između književnih poetika i književnopovijesnih razdoblja na uspoređivanim tekstovima
  • U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati ulomke iz komične barokne poeme Derviš.
  • U potpunosti ću moći zaključiti o sličnostima i razlikama književnih poetika na uspoređivanim tekstovima.
  • U potpunosti ću moći opisati reprezentativnost poeme u književnopovijesnom razdoblju baroka.
  • Moći ću interpretirati na osnovi usporedbe književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 6: Epska poezija - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći zraziti svoj literarni doživljaj i usporediti svoje stavove sa stavovima drugih čitatelja., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove iste teme ili žanra na sadržajnoj i izraznoj razini i tumačiti reprezentativnost književne vrste u različitim književnopovijesnim razdobljima., U potpunosti ću moći interpretirati književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.
    1. Videolekcija 6.1: Zašto se danas ne pišu epovi? - Ishodi učenja: Moći ću smjestiti ep u književnopovijesni kontekst., Moći ću prepoznati povijesnu poetiku epa., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst., U potpunosti ću moći analizirati i usporediti hrvatske i svjetske književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini., U potpunosti ću moći opisati reprezentativnost epske poezije u različitim književnopovijesnim razdobljima., U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj teksta., U potpunosti ću moći opisati vlastiti kulturni i nacionalni identitet u odnosu na druge kulture.., Moći ću prepoznati obilježja epske poezije.
    2. Videolekcija 6.3: Epilij o tiraninu Smail-agi ili zašto je aga postao baba? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći interpretirati Mažuranićev spjev Smrt Smail-age Čengića., U potpunosti ću moći smjestiti spjev u književnopovijesni i društveni kontekst., U potpunosti ću moći odrediti žanrovske specifičnosti spjeva., U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj teksta., U potpunosti ću moći identificirati diskriminaciju i kršenje ljudskih prava po različitim osnovama., Moći ću prepoznati romantičarska obilježja spjeva., Moći ću tumačiti spjev u kontekstu hrvatskog narodnog preporoda., Moći ću prepoznati kompoziciju spjeva., Moći ću prepoznati žanrovska obilježja književnog teksta., Moći ću interpretirati književni tekst.