Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
Naučit ćete objasniti elemente topografske karte.
Naučit ćete analizirati na topografskoj karti elemente prirodne i društvene osnove.
Naučit ćete koristiti se brojčanim mjerilom.
Naučit ćete odrediti geografsku širinu i dužinu zadanoga mjesta na općim geografskim kartama.
Naučit ćete orijentirati se kompasom.
Naučit ćete izraditi jednostavnu skicu kretanja po azimutu.
Naučit ćete koristiti se satelitskom navigacijom.
Naučit ćete služiti se digitalnim kartama za potrebe planiranja putovanja.
Podijeli ovu lekciju
Mrežna adresa je kopirana u međuspremnik
Upoznajte Hrvatsku školsku kartografiju. Transkript: Hrvatska školska kartografija je javna ustanova koja je počela s radom 1947. godine pod imenom „UČILA“. Osamostaljenjem Republike Hrvatske preimenovana je u Hrvatska školska kartografija koje ime nosi i danas. Hrvatska školska kartografija bavi se izradom zemljopisnih i povijesnih atlasa i karata. Trenutno imamo desetak zaposlenih. Naše proizvode uglavnom koriste obrazovne ustanove u Republici Hrvatskoj, osnovne i srednje škole i fakulteti. Uz geografske i povijesne atlase koji su temelj našeg poslovanja, imamo i četrdesetak naslova zidnih karata, geografskih, i desetak naslova povijesnih zidnih karata..
#1 Zadatak
Označite točan odgovor.
Kolika je udaljenost u prirodi između Zagreba i Karlovca na karti mjerila 1 : 2 500 000?
Udaljenost u prirodi između Zagreba i Karlovca jest
#2 Zadatak
Označite točan odgovor.
S pomoću brojčanog mjerila izračunajte udaljenost u prirodi između Karlovca i Rijeke na karti mjerila 1 : 2 500 000 ako je udaljenost na karti centimetara.
Udaljenost u prirodi između Zagreba i Karlovca jest
#3 Zadatak
Mišem povucite zadane pojmove i razvrstajte ih u pripadajuću skupinu elemenata.
okvir karte
naselja
vegetacija
prometnice
reljef
geografska mreža
granice
vode
ekvidistanca
mjerilo
Matematički elementi
Geografski elementi
Za one koji žele znati više
Satelitski navigacijski sustav
GPS (Globalni pozicijski sustav) – sustav koji omogućuje pouzdanu i brzu orijentaciju i navigaciju na terenu koristeći signale sa satelita koji se nalaze u orbiti oko Zemlje. Princip rada: GPS uređaj određuje položaj mjerenjem dužine do geostacionarnih satelita čiji je položaj poznat. GPS uređaj svoj položaj određuje preciznim mjerenjem vremena potrebnog da satelitski signali, koji putuju brzinom svjetlosti, stignu do njega.
Za ispravan rad GPS prijamnik mora prikupiti signale od najmanje 4 satelita. Većina GPS uređaja koristi model Zemljine kugle WGS84 koji najegzaktnije opisuje zakrivljenost površine na cijeloj Zemlji. Službeni koordinatni sustav u Hrvatskoj i većem dijelu Europe jest TM (Transverse Mercator), koji se temelji na Gauss-Krügerovoj cilindričnoj transverzalnoj projekciji.
GPS uređaj nam na svojoj karti pokazuje točan položaj, put koji smo prošli, geografske koordinate naše stajne točke, pruža nam dodatnu sigurnost, osobito na nepoznatom terenu, loše označenom ili u uvjetima loše vidljivosti. Trag GPS uređaja zapis je točaka koje je GPS uređaj prošao. Točke se bilježe u određenim vremenskim razmacima (nekoliko sekundi).
Putna točka je u memoriju uređaja pohranjen položaj neke točke (geografska dužina i širina te nadmorska visina). Pri izboru GPS uređaja moramo voditi računa o veličini zaslona, trajanju baterija i točnosti (preciznosti). Povezivanje GPS uređaja s računalom otvara niz dodatnih mogućnosti, npr. prikaz traga na raznim kartama, obrada podataka (i tragova), prikaz statističkih podataka o putovanju...
Trag se može prikazati i u programu Google Earth, gdje se može predočiti trodimenzionalna slika terena kojim smo se kretali.
Orijentacija. Transkript: Sada ćete samostalno mjeriti azimute kompasom! Učenici A razreda izmjerit će azimut na rubu onog bijelog zida, a učenice iz c razreda, izmjerit će azimut tamo na ovo drvo. Krenite! Profesore, izračunao sam – 148 stupnjeva. Bravo! Imam jedan zanimljiv zadatak za vas. Noa i Oskar, otiđite brzo do onog roštilja i od tamo izmjerite azimut prema meni. Krenite. Ja ću vam reći koliki je vaš azimut! Azimut koji ste izmjerili na mene iznosi 128 stupnjeva, mogu pogriješiti najviše za dva, tri stupnja. Da, 126 stupnjeva! Pa kako ste to znali? Jednostavno, ako se nas dvojica međusobno gledamo, razlika kuteva pod kojima se vidimo iznosi 180 stupnjeva. Kada ste išli prema dolje, brzo sam sa svojim kompasom izmjerio azimut, ispalo mi je 308 stupnjeva, smanjio sam to za 180 stupnjeva i ispalo mi je 128 stupnjeva. To što nam se azimuti ne poklapaju potpuno, rezultat je toga što smo ili ti ili ja nedovoljno precizno mjerili. Sada ćemo znanja o obrnutim azimutima koja smo ranije usvojili iskoristiti da odredimo svoje stajalište na topografskoj karti. Metoda koju ćemo koristiti zove se presijecanje pravaca. U prirodi moramo pronaći dva objekta koja su jasno uočljiva i koje znamo pronaći na topografskoj karti. U našem slučaju to će biti zagrebačka katedrala, vidite ju tamo, i to će biti neboderi koji se zovu rakete - možete uočiti tri nebodera. Azimut ćemo mjeriti na onaj koji je najzapadniji, nama najljeviji. Učenici iz A razreda izmjerit će - morate biti precizni - azimut na najzapadniju raketu, a učenice iz C razreda izmjerit će azimut na zagrebačku katedralu. Krenite. Jeste? Koliko vam je ispalo? Jedan stupanj. Dobro, a vama? 292 stupnja. Odlično, sada ćemo otići do parkića i tamo ćemo konstruirati obrnute azimute na osnovu azimuta koje smo izmjerili. Dođite, idemo! Azimute koje smo izmjerili s nasipa sada ćemo preračunati u obrnute azimute i konstruirati ih na topografskoj karti. Za početak ćete od raketa i katedrale konstruirati okomice prema sjeveru, a nakon toga ćete uz pomoć tih okomica konstruirati obrnute azimute. Jedan krak, dakle, bit će krak prema sjeveru, a drugi krak izmjerit ćete kutomjerom. Krenite na posao! Konstruirali smo obrnute azimute i pronašli mjesto gdje se sijeku. Na sjecištu dva obrnuta azimuta naša je stojna točka. Očito nismo mjerili previše precizno, pa smo malo promašili mjesto i naše sjecište nalazi se u Savi, pravostojna točka, bila bi oko 50 m južnije na savskome nasipu. Topografske vještine koje smo danas usvojili, pomoći će vam da se uspješnije orijentirate na topografskoj karti. Pripremio sam za vas orijentacijsku stazu sa startom, ciljem i dvije kontrolne točke. Nećete imati jednaku stazu - učenici iz A razreda obilazit će kontrolne točke koje su označene ružičastom bojom, a učenici iz C razreda obilazit će kontrolne točke koje su označene plavom bojom. Na kraju ćemo se svi naći na cilju. Uzmite kompase i topografske karte, pripremite se, kada vam dam znak, krenut ćete na stazu. Vidimo se na cilju! Priprema, pozor, krenite! Tko će prije doći do cilja? Jeste živi? Kako je bilo na stazi? Jeste se uspješno orijentirali? Da! Jesmo! Mislila sam da ćemo stići prvi, trčali smo svom snagom! Mi bi sigurno stigli prvi da Karlo nije krivo izmjerio azimut. Ovo je bilo super! Kaže profesor da ima neki sport - orijentacijsko trčanje. Mogli bi probati! Mogli bi!.
Procjena znanja
Označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.
Od ponuđenih elemenata, matematički elementi topografske karte su:
U sljedećem zadatku uz pomoć isječka topografske karte razvrstajte zadane pojmove u matematičke ili geografske elemente.
geografska mreža
okvir karte
naselja
mjerilo
ekvidistanca
prometnica
objekt u prostoru
vode
reljef
Mišem povucite zadane pojmove i razvrstajte ih u pripadajuću skupinu elemenata.
željeznička pruga
potok Lužnica
ekvidistanca
sportsko igralište
okvir karte
mjerilo
geografska mreža
Javorje
livada
Matematički elementi
Geografski elementi
Na topografskoj karti u jerilo 1: 100 000 duljina između dviju točaka iznosi 10 cm. Kolika je zračna udaljenost između tih dviju točaka u prirodi?
Zračna udaljenost između tih dviju točaka jest
km.
Na slijepu kartu svijeta na točno određeno mjesto stavite točke sa zadanim geografskim koordinatama.
Točka A nalazi se na 60° sjeverne geografske širine i na 20° istočne geografske dužine.
Točka B nalazi se na 40° južne geografske širine i na 60° zapadne greografske dužine.
A
B
Dopunite rečenicu.
Magnetna igla na kompasu pokazuje smjer
.
Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.
Najčešći satelitski sustav koji imamo u automobilima i mobitelima i koristimo kod putovanja naziva se GPS.
NE
Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.
Azimut je kut koji zatvara smjer sjevera sa smjerom kretanja.
Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.
Azimut juga je 180°.
ili % točno odgovorenih pitanja
Procijenili ste svoje znanje o sljedećim ishodima:
Uspješno ste naučili:
Potrudite se još malo kako biste bolje naučili:
1. Kreni i čitaj kartu
Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
Naučit ćete objasniti elemente topografske karte.
Naučit ćete analizirati na topografskoj karti elemente prirodne i društvene osnove.
Naučit ćete koristiti se brojčanim mjerilom.
Naučit ćete odrediti geografsku širinu i dužinu zadanoga mjesta na općim geografskim kartama.
Naučit ćete orijentirati se kompasom.
Naučit ćete izraditi jednostavnu skicu kretanja po azimutu.
Naučit ćete koristiti se satelitskom navigacijom.
Naučit ćete služiti se digitalnim kartama za potrebe planiranja putovanja.