Učitavanje

1. Gospodarenje otpadom

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete objasniti važnost smanjivanja i promjene načina korištenja otpada.
  • Naučit ćete objasniti važnost recikliranja i ponovnog korištenja otpada.
  • Naučit ćete analizirati probleme gospodarenja otpadom u zavičaju.
  • Naučit ćete analizirati probleme gospodarenja otpadom u Hrvatskoj.
  • Naučit ćete analizirati probleme gospodarenja otpadom u svijetu.
  • Naučit ćete samostalno i u skupini planirati, organizirati i provesti akciju zbrinjavanja otpada u školi i/ili zavičaju.
Otok Krk je sa stažem od 18 godina hrvatski pionir u odvojenom prikupljanju otpada. Odvaja se oko 60% otpada. Sustav odvojenog prikupljanja sastoji se od kamiona i raznobojnih kanta te podzemnih i polupodzemnih spremnika. Na Krku je izgrađen još 2005. godine sustav za sortiranje i kompostiranje, kako bi ono što njihovi korisnici odvojeno prikupe mogli obraditi i poslije plasirati kao sekundarnu sirovinu. Svako kućanstvo i svaki gospodarski subjekt na otoku ima pet kanti: plavu za papir i karton, žutu za plastiku i sitne metale, smeđu za biootpad, crnu za staklo i zelenu za miješani komunalni otpad. Imaju i poluukopane i ukopane spremnike na koje će postaviti "otpadomjere", koji će očitati karticu korisnika i evidentirati njegovu količinu otpada. Četiri kante, one koje zovu "korisni otpad", dovoze u svoje reciklažno dvorište, a peta, s miješanim komunalnim otpadom, se putem pretovarne stanice odvozi u centar Marišćinu. U reciklažnom dvorištu na Krku nalazi se sortirnica gdje se papir i karton dodatno sortiraju na još tri frakcije, a plastika i metali na još pet frakcija. Sortirani otpad se zatim balira, preša i mota u kocke te predaje trgovcu. U reciklažnom dvorištu nalazi se i kompostana, gdje se od biootpada dobiva kompost. Zelenilo, panjevi i granje se melju i plasiraju uglavnom u Sloveniju i Austriju za toplane, za grijanje.. Transkript: Otok Krk je sa stažem od 18 godina hrvatski pionir u odvojenom prikupljanju otpada. Odvaja se oko 60% otpada. Sustav odvojenog prikupljanja sastoji se od kamiona i raznobojnih kanta te podzemnih i polupodzemnih spremnika. Na Krku je izgrađen još 2005. godine sustav za sortiranje i kompostiranje, kako bi ono što njihovi korisnici odvojeno prikupe mogli obraditi i poslije plasirati kao sekundarnu sirovinu. Svako kućanstvo i svaki gospodarski subjekt na otoku ima pet kanti: plavu za papir i karton, žutu za plastiku i sitne metale, smeđu za biootpad, crnu za staklo i zelenu za miješani komunalni otpad. Imaju i poluukopane i ukopane spremnike na koje će postaviti "otpadomjere", koji će očitati karticu korisnika i evidentirati njegovu količinu otpada. Četiri kante, one koje zovu "korisni otpad", dovoze u svoje reciklažno dvorište, a peta, s miješanim komunalnim otpadom, se putem pretovarne stanice odvozi u centar Marišćinu. U reciklažnom dvorištu na Krku nalazi se sortirnica gdje se papir i karton dodatno sortiraju na još tri frakcije, a plastika i metali na još pet frakcija. Sortirani otpad se zatim balira, preša i mota u kocke te predaje trgovcu. U reciklažnom dvorištu nalazi se i kompostana, gdje se od biootpada dobiva kompost. Zelenilo, panjevi i granje se melju i plasiraju uglavnom u Sloveniju i Austriju za toplane, za grijanje..

Za one koji žele znati više

Postupak recikliranja plastike

Proces recikliranja vrlo je složen i sastoji se od nekoliko koraka prilagođenih različitim vrstama otpada. Primjerice, postupak recikliranja plastike prikazan na slici sadrži čak osam koraka. Kako bi se sve to moglo provesti i pritom očuvati najvišu razinu standarda zaštite okoliša, potrebno je uložiti mnogo financijskih sredstava. Zbog toga brojne zemlje u razvoju zaostaju u procesima recikliranja jer u svojim procesima gospodarskog razvoja zaštitu okoliša u trenutačnim uvjetima funkcioniranja svjetskog tržišta ne mogu držati svojim razvojnim prioritetom.

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. 

Pravilno razvrstajte otpad tako da u pravi spremnik bacite stvari iz kućanstva koje su navedene.  

To ćete učiniti tako da kliknete na napisanu vrstu otpada, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

plastična ambalaža
papirnate vrećice
staklene čaše
plastične vrećice
staklenke
tetrapak
plastične folije
staklene boce
bilježnice
papir
krhotine staklenih elemenata
karton
plastične boce
novine
PAPIR
STAKLO
PLASTIKA

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. 

Pravilno razvrstajte otpad tako da u pravi spremnik bacite stvari iz kućanstva koje su navedene.  

To ćete učiniti tako da kliknete na napisanu vrstu otpada, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti. 

 

kore od voća i povrća
britvice
opušci
higijenski ulošci
ljuske od jajeta
ostatci od mesa
limenke
aluminijske folije
papirnate maramice
piljevina
konzerve
uvelo cvijeće
suho granje
vijci
onečišćena ambalaža
metalni alati
METAL
BIOOTPAD
MIJEŠANI KOMUNALNI OTPAD

Za one koji žele znati više

Izračunajte svoj ekološki otisak!

Kako bi ljudi mogli pobliže shvatiti koliki utjecaj njihov stil života ima na naš planet, skupina znanstvenika osmislila je pokazatelj koji se naziva ekološki otisak. Njegova je svrha pokazati koju površinu zemljišta svaki pojedinac troši za proizvodnju hrane, energije i ostalih stvari koje su nam potrebne za uobičajen život. Za izračun ekološkog otiska postoje različiti obrasci s pitanjima, a vi ćete ovdje moći riješiti jedan od njih te ćete na kraju saznati koliko bi površine Zemlje trebalo kada bi cijelo stanovništvo na svijetu živjelo na način na koji vi živite.

Kategorija: PROMET

Udaljenost koju godišnje prijeđem automobilom:

  1. više od 10 000 km (12 bodova)
  2. između 5000 i 10 000 km (10 bodova)
  3. između 1000 i 5000 km (6 bodova)
  4. manje od 1000 km (4 boda)
  5. uopće ne koristim automobil (0 bodova)

Udaljenost koju godišnje prijeđem javnim prijevozom:

  1. više od 10 000 km (12 bodova)
  2. između 5000 i 10.000 km (6 bodova)
  3. između 1000 i 5000 km (4 boda)
  4. manje od 1000 km (2 boda)
  5. uopće ne putujem (0 bodova)

Država u koju idem najčešće na odmor:

  1. Hrvatska (2 boda)
  2. države srednje ili jugoistočne Europe (6 bodova)
  3. ostatak Europe (8 bodova)
  4. drugdje u svijetu (20 bodova)

Kategorija: ENERGIJA

Koliko moje kućanstvo mjesečno troši na grijanje?

  1. više od 250 eura (8 bodova)
  2. između 150 i 250 eura (5 bodova)
  3. između 50 i 150 eura (3 boda)
  4. manje od 50 eura (1 bod)

Koliko moje kućanstvo mjesečno troši na struju?

  1. više od 250 eura (10 bodova)
  2. između 150 i 250 eura (7 bodova)
  3. između 50 i 150 eura (5 boda)
  4. manje od 50 eura (1 bod)

Koristim li obnovljive izvore energije za svoje kućanstvo (npr. solarni kolektori, vjetroelektrana i sl.)?

  1. da (2 boda)
  2. ne (15 bodova)

Kategorija: HRANA

Konzumiram li meso i životinjske proizvode?

  1. Ne, vegan/veganka sam. (2 boda)
  2. Ne, vegetarijanac/vegetarijanka sam. (4 boda)
  3. Redovito Jedem meso 5 – 6 puta tjedno. (10 bodova)
  4. Meso jedem svaki dan više puta. (12 bodova)

Koje je podrijetlo hrane koju konzumiram?

  1. uglavnom svježa hrana domaće proizvodnje (2 boda)
  2. djelomično domaća, a djelomično hrana iz supermarketa (6 bodova)
  3. uglavnom hrana iz supermarketa (12 bodova)

Kategorija: KUĆANSTVO

U kakvoj kući ili stanu živim?

  1. u velikoj kući (više od 200 m2) (10 bodova)
  2. u kući srednje veličine (od 100 do 200 m2) (7 bodova)
  3. u maloj kući (do 100 m2) (4 boda)
  4. u stanu u stambenoj zgradi (2 boda)

Koliko ljudi osim mene živi u mojem kućanstvu?

  1. nitko (14 bodova)
  2. jedna osoba (12 bodova)
  3. dvije osobe (10 bodova)
  4. tri osobe (8 bodova)
  5. četiri osobe (6 bodova)
  6. pet osoba (4 boda)
  7. više od pet osoba (2 boda)

Koliko je djece u mojem kućanstvu uključujući mene?

  1. nema ih (0 bodova)
  2. jedno (3 boda)
  3. dvoje (6 bodova)
  4. troje (8 bodova)
  5. četvero (10 bodova)
  6. više od četvero (12 bodova)

Kategorija: OTPAD U KUĆANSTVU

Koliki obujam otpada tjedno proizvodi moje kućanstvo?

  1. više od 120 litara (50 bodova)
  2. između 90 i 120 litara (40 bodova)
  3. između 60 i 90 litara (30 bodova)
  4. između 30 i 60 litara (20 bodova)
  5. između 15 i 30 litara (20 bodova)
  6. manje od 15 litara (5 bodova)

Koje skupine otpada razdvajam i recikliram? (Ukupan je broj bodova 24, a za svaku se oduzimaju po četiri boda.)

  1. staklo
  2. plastika
  3. papir
  4. metal
  5. biootpad
  6. elektronički otpad

Kategorija: POTROŠNJA VODE

Koliko puta tjedno radi perilica posuđa u mojem kućanstvu?

  1. više od devet puta (3 boda)
  2. između četiri i devet puta (2 boda)
  3. između jedan i četiri puta (1 bod)
  4. nemam perilicu posuđa (0 bodova)

Koliko puta tjedno radi perilica rublja u mojem kućanstvu?

  1. više od devet puta (3 boda)
  2. između četiri i devet puta (2 boda)
  3. između jedan i četiri puta (1 bod)
  4. nemam perilicu rublja (0 bodova)

Pogledajte sada svoje rezultate.

Rezultati:

Ako zbroj vaših bodova iznosi 55 bodova i manje: Čestitamo! Potrebno je vrlo malo prostora i prirodnih resursa za vaš životni stil. Ako bi svaka osoba bila poput vas, cijeli bi se svijet mogao održivo razvijati.

Ako zbroj vaših bodova iznosi 56 – 110 bodova: Vaš životni stil stvara značajan pritisak na Zemljine resurse, ali je u skladu s prosječnim ekološkim otiskom većine Europljana. Kada bi svi ljudi na svijetu tako živjeli, bio bi nam potreban još jedan planet sličan Zemlji.

Ako zbroj vaših bodova iznosi 111 – 150 bodova: Vaš životni stil crpi vrlo mnogo Zemljinih resursa. On je sličan prosjeku za najrazvijenije države svijeta. Kada bi svi ljudi na svijetu tako živjeli, bila bi nam potrebna još dva planeta Zemlje da bi se takav stil mogao održati.

Ako zbroj vaših bodova iznosi 151 bod i više: Vaš životni stil predstavlja vrlo visok pritisak na Zemljine resurse. Kada bi svi na svijetu živjeli na taj način, bila bi nam potrebna tri dodatna planeta Zemlje da bi se takav život mogao održati.

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točne odgovore.

Što je od navedenog izravna mjera kojom javna uprava utječe na smanjivanje nastanka otpada?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Što od navedenog nije jedan od koraka u kružnom gospodarstvu?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji je od navedenih predmeta svrstan u ispravan spremnik za otpad?

Svaka jedinica lokalne samouprave (grad ili općina) u Hrvatskoj na svojem teritoriju mora imati fiksno ili mobilno reciklažno dvorište. U njega se mogu odvojeno odlagati predmeti koji se mogu odložiti u spremnike ili u vrećice za odvojeno prikupljanje otpada koje se dijele kućanstvima, ali i neke posebne vrste otpada, poput elektroničkog otpada, boja i lakova, tekstila, lijekova, akumulatora ili građevinskog otpada, koji nije dopušteno stavljati u spremnike ili vrećice.

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove/riječi prema uputi.

Označite riječ i nakon toga označite odgovarajući stupac.

Razvrstajte nekoliko predmeta iz svojega kućanstva prema tome smiju li se baciti u spremnik, odnosno vrećicu ili isključivo odlagati na reciklažna dvorišta.

 

tetrapak
plastična vrećica iz trgovine
novine
bilježnica
tinta za pisač
stare hlače
LED žarulja
baterija
tipkovnica za računalo
RECIKLAŽNO DVORIŠTE
SPREMNIK/VREĆICA ZA ODVOJENO PRIKUPLJANJE OTPADA

U sljedećem zadatku pojmove poredajte prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Poredajte djelatnosti u sustavu gospodarenja otpadom po redu od trenutka kada pojedinac u spremniku ili u vrećici odloži otpad iz svojeg kućanstva.

1. prijevoz otpada
2. prikupljanje otpada iz spremnika ili vrećica
3. zbrinjavanje otpada
4. prerada, recikliranje ili oporaba otpada

1. Gospodarenje otpadom

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete objasniti važnost smanjivanja i promjene načina korištenja otpada.
  • Naučit ćete objasniti važnost recikliranja i ponovnog korištenja otpada.
  • Naučit ćete analizirati probleme gospodarenja otpadom u zavičaju.
  • Naučit ćete analizirati probleme gospodarenja otpadom u Hrvatskoj.
  • Naučit ćete analizirati probleme gospodarenja otpadom u svijetu.
  • Naučit ćete samostalno i u skupini planirati, organizirati i provesti akciju zbrinjavanja otpada u školi i/ili zavičaju.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 6: UPRAVLJANJE PROSTOROM - Ishodi učenja: GEO SŠ C.2.1. Učenik opisuje različite načine korištenja i zbrinjavanja otpada te u njima aktivno sudjeluje., GEO SŠ C.A.B.2.2. Učenik primjenjuje geografska znanja i vještine u rješavanju pitanja iz svakodnevnoga života vezanih uz prostorno planiranje kroz istraživački rad.
    1. Videolekcija 6.2: Prostorno planiranje, zemljišne knjige i katastar - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti osnovnu funkciju zemljišne knjige (gruntovnice) i katastra te razlikovati katastarsku općinu od katastarske čestice, Naučit ćete navesti ciljeve i načela prostornoga uređenja Hrvatske u skladu s važećim zakonskim odredbama, Naučit ćete na odabranim primjerima opisati postupak provedbe zahvata u prostoru primjenjujući geografska znanja i vještine, Naučit ćete se služiti informacijskim sustavom prostornoga uređenja (ISPU), Naučit ćete se služiti preglednikom katastarskih podataka za pronalazak katastarskih čestica na katastarskom planu, Naučit ćete upotrebljavati aplikaciju za pregled zemljišnih knjiga