Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Pristanak, doprinos, dar

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: kultura suradnje, rasprava, frazemi/pleonazmi/neologizmi/ sinonimi/antonimi/posuđenice
  • IZVAN: instalacija, sociokracija, umjetnost u prostoru
  • IZVAN: autokratsko odlučivanje, participativna demokracija, Kultura suradnje
  • IZVAN: krug, dogovor, pristanak
  • GEO: sociokracija, arbitraža, države
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Kultura održive suradnje

Prikažite učenicima fotografije različitih učionica svijeta (možete vidjeti fotografije na stranici Pogledajte kako izgledaju učionice širom svijeta. Neka učenici usporede viđene fotografije sa svojim učionicama. Povedite s učenicima razgovor o njihovom školovanju od fizičkih uvjeta do njihovih ideja što bi htjeli poboljšati, koje bi nove predmete uveli, kako bi uredili interijer i eksterijer škole, bi li i što mijenjali kod vrednovanja i sl.

Nakon toga razgovarajte s učenicima o sedam međupredmetnih tema koje su utkane u svaki nastavni predmet. Na zajedničkom Padlet (Shelf) zidu napravite tablicu sedam međupredmetnih tema. Neka učenici ideje koje su imali svrstaju u međupredmetnu temu koja im je najprihvatljivija za to. Recite učenicima da će sada metodom Kulture suradnje (sociokracije) odabrati ideju kojom će se baviti, a u svrhu unapređenja rada škole. Kako bi uspjeli u tom procesu najprije će istražiti terminologiju koja im je za to potrebna.

Učenike podijelite u dvije grupe. Svakoj grupi zadajte riječi čije značenje trebaju pronaći u rječniku i značenje zadanih riječi zapisati na Lino ploči. Jednoj grupi zadajte pojmove: demokracija, konsenzus, autokracija, hijerarhija, anarhija, transformacija. Oni neka ispisuju riječi na plavim papirićima. Drugoj grupi zadajte pojmove: perspektiva, argument, prigovor, primjedba, moderator, agilnost. Oni neka ispisuju na crvenim papirima. Igrajte igru tko će prije pronaći značenje svih zadanih riječi. Učenike potaknite da tijekom igre koriste Hrvatski jezični portal. Kada su učenici istražili riječi, ponovite što su frazemi, pleonazmi, neologizmi, sinonimi, antonimi i posuđenice. Neka riječi koje su istraživali stave u skupinu kojoj pripadaju. Ako neki pojmovi nisu zastupljeni, neka ih pronađu pazeći da su povezani sa značenjem riječi koje imaju.

Razgovarajte o rezultatima kratkog istraživanja značenja riječi. Učenicima prikažite video o donošenju odluka pristankom. Dodijelite svakom učeniku tri “točkice” koje može dodijeliti po vlastitom nahođenju idejama u alatu s početka aktivnosti (može ih raspodijeliti na tri ili dvije ideje, ili samo jednu). Identificirajte tri ideje s najvećim brojem točkica. Zatim podijelite učenike u tri grupe, svakoj dodijelite jednu od tih ideja i zadajte da, slijedeći hodogram metode odlučivanja pristankom, donesu tu odluku ako nema valjanih prigovora na nju. Ako je potrebno, možete najprije upriličiti pokazni postupak tako da ste vi u ulozi facilitatora. Učenici zatim predstavljaju svoje odluke kao prijedloge Vijeću učenika, predlažu Vijeću da odluči o njima metodom pristanka, i kreću u moguću realizaciju.

Postupci potpore

Imate li u razredu učenike oštećenog vida, obratite pažnju na odabir slika učionica svijeta. Odaberite fotografije koje su dovoljno velike, sa što manje detalja, dobre razlučivosti i kontrasta kako bi bile jasnije vidljive slabovidnim učenicima. Učenicima oštećenog vida fotografije detaljno opišite i pri tome odaberite manji broj onih koje najbolje prenose željenu ideju. Koristite jednostavne i jasne izraze, imenujte sve ključne dijelove prikaza, a izbjegavajte općenite i nejasne pojmove koji učenika mogu zbuniti.

Potaknite učenike s teškoćama na sudjelovanje u raspravi i iznošenje svojih ideja i izazova s kojima se susreću zbog prostornih i drugih prepreka s kojima se susreću tijekom školovanja, a koje ostali učenici možda ne primjećuju.

Objasnite metodu sociokracije na primjeru i provjerite jesu li učenici razumjeli koncept.

Prilikom dijeljenja u grupe osigurajte smještanje učenika s teškoćama u skupine u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti potrebnu podršku drugih učenika te potičite suradnju i uvažavanje svih članova unutar skupine u skladu s kulturom suradnje.

Popis traženih riječi slijepim učenicima pripremite u obliku koji mogu koristiti pomoću čitača ekrana, a učenicima s oštećenjem sluha, specifičnim teškoćama učenja, poremećajem pažnje i poremećajem iz spektra autizma povećajte prored i veličinu fonta kako bi im olakšali čitanje složenijih riječi. Pripremite i pisani sažetak za ponavljanje pojmova frazemi, pleonazmi, neologizmi, sinonimi, antonimi i posuđenice. Uz svaki od njih dajte i primjer koji će pomoći učenicima da pravilno razmjeste dobivene riječi u pripadajuću skupinu.

Tijekom gledanja videozapisa o donošenju odluka pristankom učenicima s oštećenjem vida osigurajte mjesto blizu izvora zvuka te opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa.

Provjerite mogu li učenici s oštećenjem vida i većim motoričkim teškoćama, uz pomoć asistivne tehnologije koju imaju, samostalno koristiti alat Padlet (Shelf) i hodogram metode odlučivanja pristankom. Prema potrebi omogućite podršku suučenika koji će izvoditi praktičan rad u alatu prema usmenom naputku učenika s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više izrađuju Rječnik kulture suradnje u kojem su riječi podijeljene na frazeme, pleonazme, neologizme, sinonime, antonime, posuđenice. Rječnik se nadopunjuje svakom novom odlukom donesenom pristankom.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Kultura održive suradnje

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.8.1. Učenik govori i razgovara u skladu sa svrhom govorenja i sudjeluje u planiranoj raspravi.
  • OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Iznenađenje u školskom prostoru

Zadajte učenicima Likovne grupe da nacrtaju tlocrt škole te grafički prikažu uobičajeno kretanje učenika u prostoru škole: gdje se učenici najčešće zadržavaju, gdje ponekad nastaje gužva, gdje najmanje borave i sl. Neka učenici podijele fotografije svojih crteža na zajedničkoj Padlet ploči. Komentirajte zajedno crteže i potaknite ih da zaključe što sve utječe na kretanje u prostoru škole (organizacija nastave, oblik prostora, interesi i aktivnosti učenika). Razgovarajte s učenicima i o tome kako oni doživljavaju prostor škole i kretanje prostorom škole.

Upoznajte učenike s tezom da umjetnost propituje naš "doživljaj svijeta" te postavite pred njih prijedlog: oblikovat će instalaciju/napraviti intervenciju u prostoru škole, neku vrstu prepreke koja će na jedan dan promijeniti uobičajeno kretanje učenika i doživljaj prostora.

Recite učenicima da individualno promisle o ovom prijedlogu, o njegovim dobrim i mogućim lošim stranama. Objasnite im i da je za provođenje ovog projekta nužan pristanak svih učenika u razredu. Metodu odlučivanja pristankom približite im pomoću videozapisa i dijagrama. Odluka se smatra donesenom ako su pristanak na vaš prijedlog dali svi članovi grupe te niti jedan član grupe nema prigovora. Moguće prigovore učenika zapišite te, ukoliko su dobro argumentirani, pozovite učenike da na osnovu njih zajedno dorade prijedlog. Primjerice, ukoliko je prigovor da takva intervencija može ometati kretanje učenika s teškoćama, usmjerite učenike da dorade prijedlog na način da iz njega bude jasno da intervencija mora uvažavati ovaj aspekt.

Primjedbe, tj. moguće prepreke koje su učenici također predvidjeli u ostvarivanju ove ideje, zapišite na ploču. Nakon donošenja odluke upotrijebite ih kako biste, zajedno s učenicima, definirali kriterije koje ta instalacija/intervencija treba zadovoljavati. Primjerice, mora biti oblikovana od materijala koji su učenicima dostupni i koje im je lako oblikovati. Kao poticaj možete učenike uputiti na primjere Numen for use (ovješene instalacije od mreže, ljepljive trake i niti kroz koje čovjek može prolaziti) Carsten Höller i Tobogan Alema Korkuta, 2012.

Učenike zatim podijelite u grupe od kojih svaka treba izraditi prijedlog instalacije/intervencije. Uputite učenike da fotografiraju prostor u školi u kojem žele napraviti instalaciju/intervenciju te svoj prijedlog naprave u obliku digitalnog crteža ili skice na fotografijama u programu za crtanje Bojanje 3D. Svaka grupa neka prezentira svoj prijedlog te ih zajedno procijenite prema unaprijed određenim kriterijima: dostupnost materijala, praktičnost izvedbe, stvarni učinak u prostoru (u kojoj mjeri i kako će utjecati na kretanje u prostoru i sl.). Uključite u proces odabira i člana stručnog tima škole kako biste dobili povratnu informaciju o mogućim preprekama u organizaciji čitavog događanja u zajedničkom prostoru škole.

Odaberite najbolji prijedlog i organizirajte njegovu izvedbu.

Izvannastavna aktivnost

Iznenađenje u školskom prostoru

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Usvajanje participativnih demokratskih praksi kroz razvoj umjetničkog projekta za školski prostor.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

‘’Dobar, loš, zao’’

Na uvodnom sastanku učenici uz vašu pomoć trebaju kroz kratki razgovor odabrati neki problem za koji žele napisati prijedlog rješenja. Primjerice uređenje školskog dvorišta, uređenje učionice, lokalnog parka ili pisanje školskog bontona.

Nakon što odaberu problem koji žele riješiti, učenike podijelite u tri grupe pri čemu će svaka na drukčiji način napisati prijedlog rješenja problema i odlučiti o njemu: jedna će u sastavljanju i donošenju prijedloga odlučivati demokratski (glasanjem većinom), druga će odlučivati autokratskom metodom (ždrijebom će se odabrati učenika/učenicu koji/a će imati ulogu autokrata i sam/a odlučivati o podjeli rada unutar grupe i o prijedlogu), a treća kulturom suradnje (sociokracijom) pomoću metode pristanka. Sve zapise u aktivnosti učenici će izrađivati koristeći alat za obradu teksta Google dokumenti, suradnički unutar grupe.

Sa svakom grupom prethodno razradite kratka pravila rada u grupi i odlučivanja unutar nje. Istraživanje učenici rade mrežnim pretraživanjem, no predložite im materijale za početak istraživanja, primjerice za demokratsko i autokratsko odlučivanje i za kulturu suradnje. Potrebno je da procedure odlučivanja budu kratke i jasne te u skladu s načinom odlučivanja unutar grupe kojoj učenici pripadaju.

Svaka grupa (odnosno autokrat) tada treba pristupiti izradi prijedloga rješavanja problema. Nakon što ga izrade (1 - 2 kartice), na zajedničkom plenumu svih učenika, svaka pojedinačno javno odlučuje o svom prijedlogu u skladu s metodom odlučivanja koja je odabrana.

Nakon toga svatko treba samostalno zapisati u Google dokument prednosti i mane u postupku sastavljanja prijedloga rješenja problema i u načinu odlučivanja svoje grupe. Primjerice, učenici će u autokratskom načinu odlučivanja možda istaknuti da su se osjećali isključenima, ili u demokratskom da su nadglasani unatoč dobrim prijedlozima, a u sociokratskom da im nije bila dovoljno jasna razlika između prigovora i primjedbe. Komentare pročitajte i komentirajte na zajedničkom plenumu svih učenika. Neka učenici komentiraju što misle o načinu odlučivanja u drugim grupama.

Učenici uz vaše vodstvo izrađuju usporedbu donesenih odluka. To mogu napraviti kroz izradu interaktivne infografike koristeći digitalni alat Genially. Infografika mora prikazivati konkretna rješenja problema od strane svake grupe. Učenici je mogu prezentirati na satu razrednika i s ostalim učenicima podijeliti kako različite metode donošenja odluka rezultiraju sličnim/različitim odlukama i predložiti da se naučeno primijeni u donošenju različitih zajedničkih odluka u razredu i školi.

Izvannastavna aktivnost

‘’Dobar, loš, zao’’

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred i osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Učenici upoznaju i uspoređuju tri metode odlučivanja: demokratsku (odlučivanje natpolovičnom većinom glasova sudionika), autokratsku (odlučuje osoba na vrhu hijerarhije) i sociokratsku (odlučuje se pristankom prema metodi Kulture suradnje).
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Operacija “Morski pas”

Za izvođenje uvodnog dijela aktivnosti pripremite određeni broj obruča koje učenici koriste na satu Tjelesne i zdravstvene kulture. Oslobodite prostor za kretanje i razmjestite obruče po podu. Učenicima objasnite igru "Morski pas”. Igra se igra tako da se učenici slobodno kreću prostorom koji predstavlja more dok traje glazba. Kada glazba prestane, povičite "Morski pas!” Na te riječi učenici traže spas u jednom od krugova. U slučaju da za njih nema mjesta u jednom obruču, a prije početka drugog dijela glazbe ne nađu novi krug, ispadaju iz igre. Odigrajte igru tako da svaki put smanjujete broj obruča tako da na kraju igre ostane tek nekoliko igrača. Razgovarajte o učeničkim osjećajima te o poruci igre. Prema ovakvim pravilima jasno je da je morski pas pobjednik i da će igrači jedan po jedan ispadati iz igre.

Igrajte istu igru, ali uz male preinake. Rasporedite krugove po podu tako da jedan krug bude centralni krug. Najavite učenicima da će u sljedećem dijelu igrati istu igru, ali da će se kod prvog napada morskog psa rasporediti tako da u svakom krugu bude otprilike isti broj igrača, no da u centralnom krugu ne smije biti niti jedan igrač.

Dopustite učenicima da u desetak sekundi odaberu suigrače u krugu, a mogu se dogovarati i za trajanje glazbenog ulomka. Nakon zaustavljanja glazbe dozvolite učenicima da se rasporede u krugovima. Poželjno je da u svakom krugu bude jednak broj učenika. Najavite učenicima da su, iako odijeljeni krugovima, zajednica kojoj je cilj preživjeti dane do dolaska broda za spašavanje, a on će se pojaviti ako sve grupe odrade igru bez greške. Radi efikasnosti trebaju brzo odlučiti o načinima preživljavanja, stoga predložite da svaka grupa donese odluku koju će prihvatiti i ostale grupe. Pripremite kartice na kojima piše dio dana (jutro, prijepodne, podne, popodne, večer, noć) koje će učenici nasumično odabrati kao temu odlučivanja u njihovom krugu. Učenici pristankom odlučuju koja će pravila vrijediti za taj dio dana, što će raditi, čime će se baviti. Metodu odlučivanja pristankom približite im pomoću videozapisa i dijagrama. Odluka se smatra donesenom ako su pristanak dali svi članovi grupe te niti jedan član grupe nema primjedbi i prigovora. Objasnite im da će svaka grupa odabrati dva delegata u centralni krug, a oni će ostalim delegatima prenijeti odluku i saslušati druge odluke te nakon povratka u svoje grupe prenijeti odluke drugih grupa. Grupe biraju i zapisničara svoje grupe koji zapisuje odluku grupe.

Nakon rada u grupama delegati prenose odluke drugim delegatima u centralnom krugu. Delegati po povratku u svoje grupe ostalima prenose informacije, pravila i odluke.

Ponovno pokrenite igru tako da izgovorite glasno dio dana (npr. Jutro!), a sve grupe trebale bi raditi isto. Provjerite na taj način koliki je učinak dogovaranja grupa i jesu li delegati dobro prenijeli sve odluke. Ako grupe točno izvrše sve dijelove igre, recite im da je brod za spašavanje stigao.

Razgovarajte s učenicima o načinu donošenja odluka u krugovima. Svoje dojmove i osjećaje učenici mogu ispisati na listićima u boji i zalijepiti ih u krug nacrtan na ploči ili bijelom hamer papiru. Zatim porazgovarajte s njima o tome kako bi mogli primijeniti naučeno u svojem životu, uključujući razred i školu.

Izvannastavna aktivnost

Operacija “Morski pas”

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Svrha
  • Usvajanje i razvijanje različitih postupaka dogovaranja (kroz dramske metode i tehnike) stvarajući društveno relevantne oblike kojima sudionici aktivno sudjeluju u odlučivanju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Riješimo probleme između država sociokracijom!

Potaknite učenike da se prisjete nekog međusobnog spora i kako su ga riješili. Zatim ih pitajte koriste li svjesno neku metodu kada moraju zajednički donijeti neku odluku i kako to funkcionira (neka povežu učinkovitost odlučivanja s prevencijom sporova). Ponovite s učenicima koja su glavna tijela Europske unije, kako se donose odluke u njoj te kako funkcionira arbitraža (arbitražni sud). Pitajte ih imaju li prijedloge za poboljšanje.

Pomoću videozapisa upoznajte učenike s kulturom suradnje (sociokracijom) kao metodom odlučivanja koja nastoji zamijeniti kulturu sukoba koja je prisutna u predstavničkoj demokraciji. Zatim uputite učenike da istraže nesuglasice između država Europske unije (mogu biti već i riješene) unazad 10-ak godina te ih zapišu u Prostor za suradnju vaše OneNote razredne bilježnice (koje države su se sporile i oko čega).

Podijelite učenike u timove tako da svaki odabere jedan spor te ima po jednog facilitatora i po jednog učenika predstavnika svake uključene države. Unutar Prostora za suradnju vaše OneNote razredne bilježnice pripremite po jednu sekciju za svaki tim unutar koje će bilježiti svoje rezultate. Uputite učenike da organiziraju svoj rad po stranicama. Najprije neka uz vašu pomoć odu u povijest, prije nego što se dogodio sukob, i otkriju koja je odluka oko koje se države nisu mogle usuglasiti te zapišu tu odluku. Zatim neka odu još dalje u povijest i pronađu zajednički cilj ili ciljeve država (zapamtite, sve su članice Europske unije). Neka zapišu ciljeve. Potom neka kratko rasprave o temi odluke dok netko ne iznese prijedlog nove odluke koja će biti u skladu sa zajedničkim ciljevima. Neka zapišu prijedlog te provedu postupak donošenja odluke pristankom u skladu s hodogramom koji ćete im pojasniti. Ako je potrebno više iteracija, to je u redu, ali im zadajte određeno vrijeme za odlučivanje i zatim za unošenje odluke u zapisnik. Svaki prigovor treba biti argumentiran i zapisan. Poveznicu na interaktivni sadržaj, kao i ostale korisne materijale, organizirajte u Biblioteci sadržaja vaše OneNote razredne bilježnice.

Neka timovi predstave razredu svoje procese/zapisnike s odlukama ili pokušajima odlučivanja. Dajte im povratnu informaciju o kvaliteti provedenog postupka te porazgovarajte s njima o iskustvu i o tome kako bi ga mogli primijeniti u svojem školskom i svakodnevnom životu.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama, posebno učenike s poremećajem iz spektra autizma, oštećenjem sluha ili poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, potaknite da se uključe u raspravu o sporovima i pri tome ih potpitanjima i sugestijama usmjeravajte na željeni zaključak. Postavljajte jasna i kratka pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore. Tijekom uvodne i završne rasprave učenicima s oštećenjem sluha osigurajte mjesto s kojeg će moći pratiti komunikaciju svih uključenih u raspravu. Idealno bi bilo da klupe u razredu budu postavljene u polukružni oblik kako bi učenik imao jasan pregled svih sudionika. Govornici neka budu licem okrenuti prema svjetlu i govore jasno i razumljivo kako bi učenik mogao čitati s usana. U slučaju da učenik nije razumio, izgovorene rečenice treba ponoviti, skratiti i preoblikovati.

Pripremite pisani i grafičkim prikazima poduprt sažetak glavnih tijela Europske unije, načina donošenja odluka i provođenja arbitraže.

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s oštećenjem sluha, učenicima s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti i učenicima s poremećajem iz spektra autizma dajte jasne smjernice, a prema potrebi i točne poveznice i ključne pojmove za istraživanje nesuglasica između država EU.

Aktivnosti gledanja videozapisa, grupnog rada i korištenja digitalnih alata i hodograma prilagodite na ranije opisan način.

Rad u OneNote razrednoj bilježnici olakšajte učenicima s teškoćama pažnje i poremećajem iz spektra autizma te učenicima oštećenog sluha na način da date i pisani podsjetnik s koracima aktivnosti, odnosno potpitanjima na koja učenici trebaju pronaći odgovore. Provjerite razumijevanje zadatka i prema potrebi dodatno objasnite. Ako učenici s oštećenjem vida ne mogu koristiti OneNote Razrednu bilježnicu, omogućite im da, ako to žele, na pitanja odgovaraju u Word dokumentu ili na drugi način koji im odgovara.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici istraže proces rješavanja graničnog problema između Hrvatske i Slovenije te rezultate prikažu koristeći Sway. Usmeno neka pokažu kako se to pitanje moglo riješiti metodom odlučivanja pristankom.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Riješimo probleme između država sociokracijom!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GEO A.B.7.3. Učenik obrazlaže nastanak, razvoj i značenje Europske unije u Europi i svijetu te utjecaj institucija EU-a na pojedinca i države.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Rau, T. J., Koch-Gonzalez, J. (2018). Many Voices One Song: Shared Power with Sociocracy. Amherst, MA, USA: Institute for Peacable Communities Inc.

Bockelbrink, B., Priest, J., i David, L. (2020). A Practical Guide for Evolving Agile and Resilient Organizations with Sociocracy 3.0. (17.1.2021.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.