Upoznajte alate za formativno vrednovanje Testmoz, Kahoot! i Quizziz
- Razina digitalnih kompetencija: Srednja
- Područje digitalnih kompetencija: Praćenje i vrednovanje
- Trajanje: 8 minuta
- 1 od 6
Učitelj Marko uživa u svakodnevnom radu sa svojim učenicima. Uvijek se trudi pripremiti zanimljive aktivnosti za učenike koje će ih motivirati i potaknuti na marljiv rad. Učenicima se sviđaju svi dodatni sadržaji koje za njih priprema njihov učitelj i rado se koriste mogućnostima nastave potpomognute korištenjem informacijsko-komunikacijske tehnologije. Ipak, učitelj Marko ponekad nije u potpunosti zadovoljan rezultatima svojih učenika. Njegov trud u pripremanju nastave čini mu se uzaludnim jer učenici ne ostvaruju ishode na onoj razini koju on očekuje. Primijetio je da bi mu od velike pomoći bile brze i točne informacije o ostvarenim ishodima na kraju svakog nastavnog sata.
U kolokvijalnom rječniku brojnih učitelja riječ „ocjenjivanje“ bliskoznačnica je pojmovima vrednovanja, praćenja i provjeravanja. Budući da da je „ocjenjivanje“ samo jedna od sastavnica vrednovanja – i to ona koja se odnosi na dodavanje brojčane ili opisne vrijednosti rezultatima praćenja i provjeravanja učenikovog rada, iznimmo je važno definirati vrednovanje i različite vrste vrednovanja.
Vrednovanje
Prema vremenu provođenja razlikujemo formativno i sumativno vrednovanje.
provodi se istovremeno s procesom učenja i poučavanja i namijenjeno je poticanju razvoja i napretku učenika tijekom provođenja nastavnih aktivnosti. Neprekidan je proces u kojem učitelj prati potrebe učenika na temelju prikupljenih povratnih informacija od učenika. Prikupljene podatke učitelj koristi za prilagođavanje onoga što učenici trebaju napraviti, a u svrhu stalnog napretka.
odnosi se na vrednovanje na kraju nekog obrazovnog razdoblja/ciklusa ili na kraju obrade nastavnog sadržaja. Usredotočeno je na rezultat učenja i mjeri ono što su učenici postigli.
Učitelj Marko želi unaprijediti svoje vještine formativnog vrednovanja kako bi imao brze povratne informacije koje će mu pomoći da osigura stalan napredak svojih učenika. Kako bi u kratkom vremenu uspio prikupiti povratne informacije, odlučio je koristiti digitalne alate za formativno vrednovanje.
Digitalni alati za formativno vrednovanje
Korištenje informacijsko-komunikacijske tehnologije u svrhu prikupljanja povratnih informacija od učenika ima bitne prednosti – štedi vrijeme i energiju učitelja. Uz navedene, bitna je prednost i da se prethodno osmišljeni materijali izrađeni u nekom od digitalnih alata za formativno vrednovanje mogu koristiti bilo gdje i bilo kad uz uvjet postojanja mrežne povezanosti.
Pored prednosti za učitelje, digitalni alati za formativno vrednovanje i učenicima nude mogućnost da dobiju brzu povratnu informaciju koja im može pomoći u samovrednovanju i analizi vlastitog rada.
Iako CARNET-ov portal e-Laboratorij nudi mnoštvo alata za formativno vrednovanje, spomenut ćemo tri koja su se pokazala vrlo praktičnima i provjereno pouzdanima u nastavi uživo i na daljinu:
Testmoz je besplatan digitalni alat za brzu i jednostavnu izradu testova/kvizova za provjeru znanja. Alat možete koristiti bez prethodne registracije, što znači da učitelji koji su autori testova/kvizova, ali i učenici koji ga ispunjavaju nisi obvezni izraditi korisnički račun. Testmoz ima jednostavno sučelje, izrađeni materijali dijele se preko mrežne poveznice, a na istoj poveznici dostupni su i detaljni rezultati koje učitelj može koristiti za pisanje opisnih bilježaka i neprekidno praćenje rezultata rada učenika.
Digitalni alat Testmoz moguće je uz ograničenja koristiti besplatno, a u plaćenoj verziji nudi i neke napredne mogućnosti.
Vrlo vjerojatno je da ne postoji učenik koji barem jednom nije odigrao kviz u najpoznatijem alatu za izradu interaktivnih kvizova – Kahoot!.
Kahoot! je besplatan interaktivni digitalni alat za brzu i jednostavnu izradu testova/kvizova za provjeru znanja i upitnika. Rezultati su vidljivi u stvarnom vremenu, što znači da nakon svakog pitanja sudionici kviza mogu pratiti gdje se nalaze u odnosu na druge što u učionici može potaknuti pozitivan natjecateljski duh. Igranje u učionici zahtjeva postojanje najmanje dva uređaja – jedan se koristi za prikazivanje pitanja i rezultata, a drugi koristi učenik/učenici za davanje odgovora. Učenici na svojim uređajima s kojima igraju kviz imaju prikazane samo odgovarajuće boje i oblike koji kriju točne/netočne odgovore. Pored igranja uživo u učionici, kviz je moguće zadati kao zadatak za domaću zadaću.
Quizizz je besplatan interaktivni digitalni alat za izradu testova za provjeru znanja i izradu kartica za učenje. Učitelj prethodno pripremljeni kviz može podijeliti s učenicima te ga koristiti u učionici ili ga postaviti za domaću zadaću. Pitanja se pojavljuju na zaslonu uređaja svakog učenika tako da oni mogu odgovarati na njih vlastitim tempom i na kraju pregledati odgovore. Bitna je prednost alata što postoji velika baza (knjižnica) već izrađenih kvizova i pitanja na hrvatskom jeziku.
Digitalni alat Quizizz moguće je uz ograničenja koristiti besplatno, a u plaćenoj verziji nudi i neke napredne mogućnosti.
Zaključak
Digitalni alati Testmoz, Kahoot! i Quizizz učenicima daju povratne informacije koje pokazuju stupanj usvojenosti određenih odgojno-obrazovnih postignuća – znanja, vještina i sposobnosti te ih mogu potaknuti na autonomno i samoregulirano učenje. Mogu se koristiti i u procesu vršnjačkog vrednovanja, a sam postupak formativnog vrednovanja čine bržim i lakšim.
Učitelj Marko odlučio je koristiti se digitalnim alatima za formativno vrednovanje kako bi unaprijedio svoj način rada i s pomoću prikupljenih podataka pomogao učenicima da kontinuirano napreduju. Prikupljene podatke pohranjivao je u mape za svakog učenika na svojem računalu, a podijelio je ih i s roditeljima kako bi i oni imali uvid u rezultate svojeg djeteta.
Provjerite naučeno
Naučili ste:
- razlikovati formativno i sumativno vrednovanje
- opisati nekoliko digitalnih alata za formativno vrednovanje.