Nećete vjerovati što se krije iza ovog naslova
- Razina digitalnih kompetencija: Početna
- Područje digitalnih kompetencija: Digitalne kompetencije učenika
- Trajanje: 9 minuta
- 1 od 8
Knjižničarka Ana u potrazi je za novim knjigama koje bi voljela vidjeti na policama svoje školske knjižnice. No, dok pretražuje kataloge izdavačkih kuća i liste najposuđivanijih knjiga u gradskim i općinskim knjižnicama, neprestano nailazi na članke i objave s naslovima koje ne može zanemariti – „Pogledajte što je učenik pronašao u posuđenoj lektiri!“, „Nećete vjerovati koju su knjigu za letiru dobili učenici 3. razreda!“.
Koliko god bila jaka u namjeri da zanemari te senzacionalističke naslove, Anina znatiželja je jača i Ana želi otkriti koje se to priče kriju ispod tih naslova. I da, pogađate – Ana vrlo brzo shvaća da članci s takvim i sličnim naslovima ne sadrže ništa što je očekivala.
Sigurno ste otkrili što se krije iza naslova ove mikrolekcije – nekoliko korisnih informacija o clickbait člancima. Clickbait članci ili naslovi zapravo su vijesti objavljene na internetu koje ne sadrže važne informacije već su osmišljeni kako bi privukli pozornost i natjerali čitatelja da klikne na njih i otvori ih. Budući da ne sadrže ono što čitatelj očekuje, slični su mamcu pa otuda i dolazi naziv clickbait (eng. bait – mamac).

Primjer clickbait naslova
Clickbait u školskim kanalima komunikacije
Čitajući tiskane novine ili časopise ponekad možete naići na naslove za koje mislite da bi pomogli kolegama u školi u kojoj radite. Naslovi su možda tematski vezani uz obrazovanje ili naizgled nude rješenje na probleme s kojima se ponekad susrećete u nastavi. Imajte na umu – suvremeni tiskani i digitalni mediji znaju ponekad objaviti neki senzacionalistički naslov koji bi trebao privući pozornost – no to nije razlog da sadržaj ili poveznicu na sadržaj odmah dijelite u školskoj virtualnoj zbornici ili nekom drugom komunikacijskom kanalu kojega koristite u školi.
Digitalno novinarstvo koje je svoj novi dom pronašlo na internatskim portalima sve više je ovisno o oglašivačima koji su glavni izvor njihovih prihoda. Pojednostavljeno – financiranje rada interneskih portala ovisi o broju klikova na pojedine novinske članke i broju učitavanja stranica.
Clickbait i društvene mreže
Društvene mreže postale su također mjesto na kojem je vrlo jednostavno „zagristi mamac” – otvoriti te podijeliti sadržaj/objavu senzacionalističkog sadržaja ili naslova. Svakako je dobro zapamtiti da dijeljenjem takvih objava omogućavamo da objava dobije na vidljivosti i duže se zadrži na mreži. Zato prije dijeljenja, dobro razmislite!
Najčešće takvi sadržaji sadrže nevjerojatne ishode, misteriozne priče, tračeve o poznatim osobama, vijesti o sportskim transferima, revolucionarna rješenja za neke česte probleme (ćelavost, prekomjernu tjelesnu težinu i sl.) ili žele izazvati vašu inteligenciju („Samo 2 % ljudi može reći što je na slici!”).

Primjer clickbait objave na društvenim mrežama
Kako prepoznati radi li se o clickbaitu
- Ima li ta objava odgovore na novinarska pitanja: tko, što, kada, gdje, zašto i kako?
- Tko je autor objave?
- Možete li prepoznati izvore informacija u objavi?
- U kakvoj je vezi naslov sa sadržajem teksta?
- Promovira li objava neki proizvod?
- Je li ovo prvi put da ste primijetili ovakav naslov?
- O kojoj se temi radi?
- Ako su navedeni neki podaci mogu li se provjeriti?
- Je li uz objavu objavljena i fotografija?
- Biste li na to kliknuli ponovno?
- Kako ste se osjećali nakon što ste kliknuli i pročitali cijelu objavu?
Na što trebate obratiti pozornost prilikom preuzimanja informacija u digitalnom okruženju, pogledajte u animiranom videosadržaju.
Zaključak
Anina znatiželja posve je normalna, u svakome od nas krije se želja da saznamo nešto više o temi koja se krije ispod senzacionalističkog naslova. No, najčešće se iza takvih naslova ne krije ono što smo očekivali ili se nalaze informacije koje nemaju nikakvu stvarnu vrijednost, a najavljuju se kao ekskluzivne. Takvi naslovi i članci služe kako bi se povećao broj klikova, a time i zarada za vlasnika stranice na kojoj se nalazite.
Provjerite naučeno
Naučili ste:
- što je clickbait
- čemu služe clickbait naslovi
- kako prepoznati radi li se o clickbaitu.