Učitavanje
Međupredmetna tema
Učiti kako učiti
Veličina slova
Naslovna slika
Interaktivni sadržaj za učenike

Stilovi učenja

5. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovna očekivanja

Na koji način učite? Koje sve tehnike i strategije koristite da biste si olakšali proces učenja i smanjili vrijeme potrebno da nešto naučite?

Htjeli to ili ne, učiti moramo... Dobra je vijest da učenje može biti značajno uspješnije i lakše, ali je pritom važno znati koji vam stil učenja najviše odgovara.

Upitnik

Riješite upitnik u nastavku da biste dobili informaciju o svom dominantnom stilu učenja.

Stilovi učenja

Postoje tri različita stila učenja: vizualni, slušni i tjelesni. Svi kod sebe možemo prepoznati poneke osobine svakog stila, samo je pitanje koji je stil dominantni stil našeg učenja.

Pažljivo pogledajte sljedeći videozapis i saznajte osobine svih triju stilova učenja.

Stilovi učenja Mnogi odrasli, a djeca pogotovo, nisu svjesni koji im stil učenja najviše odgovara. Učenici se često opiru učenju upravo zato što ne znaju kako učiti. Može se dogoditi da uložiš puno vremena i truda u učenje, a postigneš slabiji rezultat od očekivanog. Konačna posljedica je da se osjećaš frustrirano i nemaš više volje za učenjem. Zbog toga je važno otkriti koji ti stil učenja odgovara. Postoje tri dominantna stila učenja. Kod određenog broja ljudi ti stilovi međusobno se kombiniraju. U skladu s načinom učenja i učenici se obično dijele na: vizualni, slušni i tjelesni tip. Učenici kojima leži vizualni stil učenja najbolje usvajaju nove informacije gledanjem. Odgovara im kad učitelji pri poučavanju koriste materijale poput prezentacija, slika, dijagrama, grafičkih prikaza, videozapisa, filmova i slično. Odlično pamte kada mogu slikovno predočiti sadržaje te zapisivati i organizirati informacije po vlastitom sustavu. Lako uočavaju detalje i skloni su dugoročnom planiranju. Flomasteri u različitim bojama omiljeno su im pomagalo. Imaju osjećaj za boje i nijanse, te mogu imati umjetničke sklonosti. Dobri su čitači i više vole samostalno čitati, nego pratiti dok netko čita. Dobro pamte nova lica i orijentirani su na izgled. Usmene upute ili poruke lako zaboravljaju. Često znaju što bi rekli, ali teže pronalaze odgovarajuće riječi. Najbolje uče sami. Prilikom učenja ne smeta ih buka u okolini. Za vizualne tipove učenika preporuke su da prilikom učenja upotrebljavaju grafičke i slikovne prikaze, gledaju fotografije i videozapise, uvijek uče iz vlastitih bilješki, koriste različite načine označavanja tekstualnih sadržaja (npr različitim bojama i simbolima), izrađuju kognitivne mape i druge slikovne prikaze. Pomaže im upotreba različitih planera ili kalendara prilikom zapisivanja školskih obaveza. Učenici koji preferiraju slušni stil učenja najbolje uče i pamte kada čuju neku informaciju. Vole slušati dok im se objašnjava i vole sami objašnjavati. Vrlo su detaljni kada nešto opisuju. Tijekom poučavanja odgovaraju im razni oblici aktivnog sudjelovanja te predavanja (vlastita i tuđa), rasprave, interaktivna predavanja, debate i sl. Na nastavi rijetko vode bilješke i vole učiti u društvu. Preporuke za slušne tipove učenika su da u što većoj mjeri slušaju izlaganja i angažiraju se u razrednim raspravama, čitaju i uče na glas te u društvu s drugima, izrađuju vlastite audio zapise i naknadno ih preslušavaju. Nekim učenicima koji vole auditivni stil odgovara kada sadržaj lekcije uglazbe i od pjevaju na poznatu melodiju ili prilikom učenja povežu sadržaj sa zanimljivim pričama, anegdotama i slično. Za učenike s ovim stilom važno je otkriti uče li bolje u tišini ili uz pozadinsku glazbu. Učenici s dominantnim tjelesnim stilom učenja najlakše usvajaju nove informacije kroz pokret, dodir i motoričku aktivnost. Tijekom nastave odgovara im kada imaju priliku raditi s konkretnim materijalima o kojima uče, upotrijebiti svoja osjetila, istraživati, raditi u laboratoriju ili na terenu, sudjelovati u igranju uloga i dramatizaciji, iskustveno učiti. Može im biti naporno mirno sjediti kroz dulji vremenski period. Uživaju na terenskim nastavama i putovanjima. Orijentirani su na tjelesnu aktivnost i često su pokretu. Najbolje pamte izvodeći određeni pokret. Često tekst prate prstom te koriste geste i mimiku dok pričaju. Znaju lupkati olovkom po stolu ili trzati nogama dok uče. Preporuke za tjelesni tip učenika je da se kreću prilikom učenja ili ponavljanja nastavnih sadržaja, povezuju sadržaje s konkretnim iskustvima i primjerima, koriste modele i makete pri učenju, ponavljaju sadržaje dok obavljaju neku tjelesnu aktivnost (npr vježbaju, voze bicikl, plešu, trče). Također važno je za njih da planiraju i provode češće pauze u radu.. Transkript: .

Neka istraživanja su pokazala kako korištenje strategija učenja koje odgovaraju onom stilu učenja, koji je prema rezultatima upitnika nama dominantan, neće nužno imati učinak na poboljšanje rezultata učenja. Naravno, neće se dogoditi ništa negativno ako se usredotočite na strategije učenja koje odgovaraju tom stilu, no valja imati na umu da svi možemo učiti i pamtiti gledajući, slušajući i provodeći različite aktivnosti.

Unaprijedi nerazvijeni stil učenja

Mali broj učenika spontano uči načinom koji pripada samo jednom stilu učenja: vizualnom, slušnom ili tjelesnom. Većina nas sklona je određenom stilu učenja, ali to ne znači da ne koristimo i druge. Primjerice, možeš imati sklonost prema vizualnom stilu učenja, ali ti ponekad koristi i učenje prema slušnom i tjelesnom stilu. Zato je važno znati kako možemo razviti i one stilove učenja koji nam nisu najbolje razvijeni.

Poznavanje nerazvijenih stilova učenja može poboljšati proces učenja i donijeti vam koristi i u drugim područjima života.