Na početku aktivnosti upitajte učenike što znaju o štetnim posljedicama ovisnosti o alkoholu i opojnim drogama. Kako opojne supstancije utječu na vrijeme reakcije? Pogledajte zajedno video Vrijeme reakcije. Razgovor potom usmjerite prema reakciji organizma na alkohol, pogotovo na gubljenje ravnoteže pri njegovoj konzumaciji.
Podijelite učenike u grupe od po 4 – 5 učenika. Objasnite im kako će uz pomoć jednostavnog eksperimenta pokušati istražiti na koji način gubitak ravnoteže može utjecati na vrijeme naše reakcije.
Demonstrirajte učenicima postupak određivanja vremena reakcije pomoću dugačkog ravnala (za potrebe eksperimenta pripremite ravnalo minimalne duljine 30 cm). Ispitivač uhvati ravnalo za vrh, kod najvećeg prikazanog broja, a ispitanik postavi svoje prste na dno ravnala ne dodirujući ga. Ispitivač ispusti ravnalo bez prethodne najave, a ispitanik ga mora uhvatiti. Nakon što ispitanik uhvati ravnalo, ispitivač na ravnalu očita udaljenost na mjestu gdje ga je ispitanik uhvatio, tj. u razini njegova palca. Pomoću te iste udaljenosti može se izračunati i vrijeme reakcije u sekundama pomoću formule gdje je udaljenost u cm, je akceleracija sile teže koja iznosi a je vrijeme reakcije u sekundama.
Na početku izvođenja eksperimenta svaki učenik u grupi jednom određuje vrijeme svoje reakcije - hvataju ravnalo, zapisuju udaljenost u tablicu, koju im vi možete pripremiti, te računaju prosječnu udaljenost na kojoj je ravnalo uhvaćeno. Uvrštavanjem dobivene vrijednosti u navedenu formulu računaju prosječno vrijeme reakcije u sekundama.
Kako bi imitirali stanje pijanstva, sljedeća mjerenja provode tako da se prije ponovnog hvatanja ravnala prvo zavrte oko svoje osi 2 puta, zatim 4 puta, pa 6 puta, ili dokle god više ne uspijevaju uhvatiti ravnalo. Nakon što se svi članovi grupe izvrte, ponavljaju izračun kao i u prvom mjerenju (za svaki broj okreta). Recite im neka zamisle kako svake dvije vrtnje predstavljaju jednu čašu alkoholnog pića.
Izračunate vrijednosti (vrijeme reakcije) potom unose u interaktivni element Pravac regresije kao točke: apscisa predstavlja broj vrtnji (broj čaša alkoholnog pića), a ordinata vrijeme reakcije u sekundama te crtaju pravac koji prolazi najbliže svim ucrtanim točkama (pravac regresije) kako bi mogli promatrati što bi se događalo s reakcijom pri još većoj konzumaciji alkohola.
Svaka grupa prezentira svoje rezultate ostatku razreda i izlaže svoj zaključak o opasnosti konzumacije alkohola.
Nakon izlaganja potaknite raspravu i postavite pitanja poput: Zamislite da vozite auto i na cestu vam istrči dijete, a vi ste pod utjecajem alkohola, što bi se dogodilo? Što ako pod utjecajem alkohola šetate s prijateljem uz rub litice i on se poklizne, biste li ga uspjeli uhvatiti i spasiti mu život? Vozite bicikl pod utjecajem alkohola i ispred vas iz sporedne ulice izleti auto, biste li uspjeli na vrijeme se zaustaviti ili skrenuti? Hodate cestom pod utjecajem alkohola i prema vama naglo skrene automobil, biste li se uspjeli na vrijeme maknuti i spasiti život? Itd.
Za aktivnosti gledanja videozapisa učenici s teškoćama (intelektualne teškoće,poremećaj pažnje, specifične teškoće u učenju) mogu unaprijed pogledati videozapis (film, videoisječak) kako bi ga mogli pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave, što im omogućuje veću samostalnost u radu. Učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje. Za gledanje videozapisa mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja.
Neki učenici s motoričkim teškoćama neće moći sudjelovati u zadatku s ravnalom. Osmislite za njega neki zamjenski zadatak (npr. promatra i bilježi rezultate drugih učenika i sl.)
Za rješavanje zadatka izračuna brzine reakcije za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju ili intelektualnim teškoćama, jasno istaknite i označite sve elemente formule. Možete im dati i primjer riješenog zadatka. Po potrebi, omogućite učenicima upotrebu kalkulatora.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici izrađuju edukativni animirani video koristeći PowToon gdje prikazuju produljeno vrijeme reakcije pri konzumaciji alkohola koristeći podatke mjerenja iz glavne aktivnosti. U videu osim podataka prikazuju i moguće pogubne posljedice za one koji konzumiraju alkohol, ali i za njihovu okolinu. Izrađeni video učenici objavljuju na mrežnoj stranici škole.
Uputite učenike da kod kuće prouče interaktivni sadržaj Kako droga utječe na mozak i saznaju kako alkohol i druga opojna sredstava utječu na središnji živčani sustav, reflekse, koordinaciju i usredotočenost te zajedno na satu prokomentirajte što su pogledali i naučili iz interaktivnog sadržaja.
Učitelj podijeli učenike u dvije grupe.
Učitelj izrađuje kartice na način da je na svakoj kartici opisana jedna od ovisnosti i njen utjecaj na reflekse, koordinaciju, koncentraciju, usredotočenost i slične teškoće. Kartice izradite koristeći alat za obradu teksta Microsoft Word. Učenici na satu igraju štafetnu igru podijeljeni u dvije grupe. Svakom učeniku iz grupe dodjeljuje se različita uloga temeljem izvučene kartice te iz te uloge izvršava poligon.
Učenik prvo trči do agilnih ljestava u kojima skače sunožno, trči dalje do švedske klupe, uzima loptu i hodajući po klupi loptu baca i hvata, trči na početak švedske klupe, ostavlja loptu za sljedećeg svog igrača, trči prema vijači, uzima vijaču i na mjestu skače sunožno 10 puta s vijačom. Ostavlja vijaču i vraća se pravocrtnim kretanjem do kolone. Dotakne dlanom sljedećeg učenika i odlazi na začelje kolone. Učenik koji glumi dodijeljenu mu ulogu ovisnika usporen je, nekoordiniran i nespretan, lopta mu ispada iz ruku, ne zna gdje treba ostaviti loptu i što učiniti s vijačom. Druga skupina promatra igru i pokušava naslutiti o kojem se problemu radi.
Razumljivo je da će učenici teško raspoznati o kojem se ovisničkom problemu radi jer sva opojna sredstva slično utječu na ponašanje, a ponašanje ovisi o količini konzumiranog sredstva. Izgradite na tom razgovor. Upitajte zatim učenike kako su se osjećali tijekom igre, kako su doživjeli nespretnost učenika koji je glumio ovisnika, jesu li bili ljutiti na njega ili su mu bili spremni pomoći. Proširite raspravu i na probleme vezane uz ovisnost: o čemu sve mladi ljudi mogu biti ovisni, kako ovisnost utječe na njihovo zdravlje i školske obveze, kako ovisnost pojedinca utječe na njegovu obitelj i zajednicu (problemi vezani uz krađu, preprodaju i druge zakonom zabranjene radnje).
Prilagodite zadatke u štafetnim igrama ako u razredu postoje učenici s motoričkim teškoćama. Za upotrebu digitalnih alata izradite pisane ili slikovne upute. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku-suučenika koji će mu opisivati situacije u dvorani.
Učenici koji žele znati više neka istraže biografiju poznatih sportaša čije je karijere uništila ovisnost o psihoaktivnim tvarima. Neka izrade “prije/poslije” plakat koristeći Microsoft PowerPoint koji možete istaknuti ispred dvorane ili u svlačionicama.
Tijekom poučavanja o živčanom sustavu čovjeka, provedite s učenicima ovu aktivnost. Najprije potaknite raspravu prikazom fotografije Refleksni luk. Upitajte učenike što slika prikazuje, što je refleks i koja je važnost refleksa u našem životu.
Pripremite unaprijed interaktivni listić koristeći alat Wizer.me u kojem ćete postaviti poveznicu na ovu zanimljivu igricu koja će testirati njihove reflekse. Osim poveznice postavite im i upute te nekoliko pitanja. U uputama navedite da igricu pokrenu ukupno pet puta. U pitanjima (otvorenog tipa) ih upitajte koliko im je najviše, a koliko najmanje igrica pokazala godina. Na kraju ih upitajte o čemu je ovisio njihov rezultat.
Nakon što predaju listiće i pregledate odgovore, potaknite raspravu pitanjima poput: Što sve usporava naše reflekse? Kakav utjecaj na naš život može imati usporavanje refleksa? Zašto policija često ističe plakate i reklame “Ako piješ, ne vozi”? Koje posljedice za pojedince i društvo u cjelini imaju prometne nesreće (materijalne štete i ljudski životi)? Koja zakonska ograničenja i kazne poznaju vezano uz nepoštivanje prometnih pravila?
Navedite ih da zaključe da je jedan od krivaca za usporavanje refleksa i alkohol.
Pogledajte zajedno video Vrijeme reakcije, a onda ih uputite da samostalno prouče interaktivni element Čimbenici sigurne vožnje.
Zadajte zatim učenicima da u grupama, koje ste nasumično složili, sami snime simulacije usporenih refleksa. Neka u simulaciji svakako prikažu usporeno kretanje i normalno kretanje. Mogu koristiti i autiće, robote, bilo što im je dostupno, a mogu i isključivo glumiti. Neka na snimke dodaju i poruke upozorenja po uzoru na reklame MUP-a. Dopustite im da budu kreativni. Učenici videoisječke mogu snimati svojim pametnim telefonima, a potom ih montirati koristeći alat Animoto.
Kada su sve simulacije gotove, organizirajte gledaonicu i predstavite sve radove. Objavite radove na stranici škole uz primjeren kraći tekst posvećen odgovornom ponašanju u prometu inače, ali i u vrijeme Martinja.
Učenici s oštećenjem vida i neki učenici s motoričkim teškoćama neće moći sudjelovati u igri testiranja refleksa. Za njih osmislite neku zamjensku aktivnost u kojoj će trebati refleksno reagirati. Predlažem ovu aktivnost za učenike s oštećenjem vida.
Za korištenje digitalnih alata izradite kratke pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti djelovanje refleksnog luka i važnost činjenice da je to nesvjesni pokret - u smislu rasterećenja velikog mozga.
Učenici zajednički crtaju u grupama po četvero na jednom velikom papiru. Svaki učenik na svom dijelu papira tušem i kistom crtama prikazuje pojam statično. Crtaju svojom dominantnom rukom. Zatim rotiraju papir i iste crte crtaju rukom koja im nije dominantna. Nakon toga ponovno rotiraju papir i iste crte crtaju dominantnom rukom, ali zatvorenih očiju. Promatraju nastali crtež. Uspoređuju crte nastale na tri različita načina, raspravljaju kako od nastalog rada ostvariti skladnu cjelinu. Predložene ideje realiziraju tako da dvoje učenika drži papir okomito u zraku, a dvoje crta tušem i kistom u pokušaju da cijeli crtež spoje u skladnu cjelinu.
Po završetku crtanja promatraju gotov crtež. Raspravljaju djeluje li crtež statično ili dinamično te koliko je način crtanja utjecao na izgled crta i dojam koji na nas ostavljaju. Potaknite ih da objasne kako su se osjećali u svakoj fazi crtanja i koliko su mogli kontrolirati potez kistom pri crtanju nedominantnom rukom, zatvorenih očiju i pri crtanju na papiru u zraku. Objašnjenja kako su se osjećali i kakve crte su nastale pri različitim načinima crtanja učenici neka snimaju svojim pametnim telefonima. Gotove crteže neka fotografiraju.
U uvodnom dijelu aktivnosti učenici su simulacijom otežanih uvjeta percepcije osjeta vida, kontrole pokreta, koordinacije, percepcije prostora pokušali prikazati navedene smetnje pri konzumaciji različitih opojnih sredstava. Povedite raspravu s učenicima o tome kako poremećena percepcija stvarnosti osoba pod utjecajem opojnih sredstava može utjecati na ponašanje u svakodnevnom životu (promet, odnosi s drugim ljudima, odnosi prema djeci, agresija, depresija, zanemarivanje sebe i obitelji, gubitak posla, problemi s policijom i sl.)
Uputite učenike na poveznicu Utjecaj novih sintetičkih droga i marihuane na mentalno zdravlje mladih. Učenici mogu samostalnim pretraživanjem primjerenih mrežnih stranica dodatno istražiti na koji način alkohol, droga i druga sredstva ovisnosti mijenjaju percepciju stvarnosti i dugotrajnom konzumacijom negativno utječu na mentalno zdravlje. Primjerice, o posljedicama neodgovornog ponašanja u prometu pod utjecajem droga učenici mogu saznati na stranicama HAK-a .
Uputite učenike da pripreme pitanja i svojim pametnim telefonima snime intervju sa školskim psihologom i/ili s liječnicima službe za mentalno zdravlje mladih pri zavodima za javno zdravstvo.
Fotografije svojih likovnih uradaka, rezultate svojih istraživanja te zanimljivosti koje su saznali tijekom intervjuiranja stručnjaka, mogu montirati koristeći alat Adobe Spark u kojem, po želji, mogu dodati i tekst i glazbu. Objavite video na mrežnoj stranici škole.
Povedite razgovor s učenicima što su to ovisnost i rizično ponašanje. Uputite ih da na zajedničkoj Lino ploči unesu sve moguće ovisnosti kojih se mogu sjetiti. Porazgovarajte s učenicima o pojedinim oblicima ovisnosti, koje su moguće posljedice ovisnosti i rizičnih ponašanja. Provjerite jesu li učenici naveli ovisnost o računalnim igricama, ovisnost o pisanju poruka, pregledavanju galerija, ovisnost o čitanju vijesti i surfanju internetom. Ako nisu, potaknite ih i na te odgovore. Na Lino ploči neka navedu posljedice navedenih ovisnosti i loših navika vezanih za računala i mobitele. Zajedno komentirajte napisano te povedite razgovor na "Pravilo 7" posebice o tome kako korištenje mobitela utječe na vožnju, koncentraciju i vidno polje vozača ili pješaka. Ponuđeno je i nekoliko videa, izaberite koje ćete zajedno pogledati.
Sastavite grupe od 4-5 učenika. Učenici će ispitati koliko tipkanje, čitanje ili razgovor na mobitelu mogu zasmetati pri vožnji automobila, romobila, bicikla, pri hodanju i prelasku ceste. Najavite da cijelo svoje istraživanje dokumentiraju i poprate fotografijama kako bi mogli uspješno izraditi završno izvješće.
U prvom zadatku uspoređuju koliko mogu dobro nacrtati neki crtež u digitalnom alatu Bojanje 3D, dok istovremeno pišu poruku na mobitelu. Zadajte im točno koji crtež trebaju nacrtati i koju poruku trebaju natipkati. Poruka mora biti upisana u točno određenom vremenu. Za početak neka samo crtaju (bez tipkanja na mobitelu) kako bi usporedili učinak paralelnih radnji. Zatim crtež izrađuju lijevom rukom dok desnom tipkaju poruku. Nakon toga, isti zadatak naprave tako da zamijene aktivnosti desne i lijeve ruke.
U drugom zadatku, dvoje učenika razgovaraju mobitelom dok im ostali učenici iz grupe povremeno bace lopticu koju hvataju slobodnom rukom. Isti zadatak neka ponove bez telefoniranja te usporede dobivene rezultate. Lopticu bacaju 10 puta pa u oba slučaja određuju omjer ulovljenih i bačenih loptica.
Nakon završenog praktičnog dijela istraživanja uputite učenike da pretraživanjem mrežnih stranica saznaju više o posljedicama neodgovornog ponašanja u prometu. Koristeći program za obradu teksta Word Online neka napišu izvješće o tijeku i rezultatima svog istraživanja. Upozorite učenike da ispravno navedu izvore. Svaka grupa neka osmisli video temeljen na njihovu istraživanju kojim upozoravaju na posljedice korištenja mobitela u vožnji. Video mogu snimati svojim pametnim telefonima, a montrati koristeći Animoto.
Svoje video uratke neka pojedine grupe predstave na roditeljskim sastancima u svojoj školi. Neka upitaju roditelje kako će se ponašati kada tijekom vožnje zazvoni mobitel ili prime poruku? Zamolite razrednike da roditeljima pošalju i detaljno izvješće grupe.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.