European Union flag

Istražimo djelovanje različitih abiotičkih čimbenika na fotosintezu

Intenzitet fotosinteze može se odrediti tako da se izmjeri potrošnja reaktanata ili količina nastalih produkata. U virtualnom pokusu istražili ste utjecaj temperature na fotosintezu, pri čemu ste  intenzitet fotosinteze mjerili količinom proizvedenoga kisika koji je u obliku mjehurića izlazio iz listova vodene biljke.

Sada ćemo opisati drugi način mjerenja intenziteta fotosinteze, a vi ćete zatim samostalno konstruirati svoj pokus. 

Intenzitet fotosinteze može se odrediti tako da se izmjeri potrošnja reaktanata ili količina nastalih produkata. U virtualnom pokusu istražili ste utjecaj temperature na fotosintezu, pri čemu ste  intenzitet fotosinteze mjerili količinom proizvedenoga kisika koji je u obliku mjehurića izlazio iz listova vodene biljke.

Sada ćemo opisati drugi način mjerenja intenziteta fotosinteze, a vi ćete zatim samostalno konstruirati svoj pokus. 

Što vam sve treba za izvođenje ovoga pokusa:

  • listovi špinata ili neke druge biljke
  • slamka (radi zaštite okoliša koristite metalne ili kartonske slamke)
  • štrcaljka (injekcijska šprica)
  • čaše s vodom
  • soda bikarbona
  • pinceta
  • štoperica
  • izvor svjetlosti.

Uz navedeni materijal i pribor, bit će vam potreban i dodatan pribor, ovisno o tome koji ćete abiotički čimbenik istraživati pokusom.

 

Slika 1.: Listovi špinata

Postupak:

Pripremite vodenu otopinu sode bikarbone tako da prstohvat sode bikarbone otopite u 200 mL vodovodne vode. Slamkom izrežite listove špinata ili neke druge biljke na deset diskova jednakih veličina. Diskove prenesite pincetom u medicinsku štrcaljku. Ukoliko se neki disk zalijepio za stjenku štrcaljke, pincetom ga spustite ga do suženoga dijela. Zatim uvucite oko 10 mL otopine sode bikarbone u štrcaljku. Okrenite štrcaljku tako da je vrh prema gore i lagano istisnite zrak koji se nalazi u štrcaljki. Zatim prstom zatvorite otvor na vrhu štrcaljke te povucite klip štrcaljke lagano prema dolje da biste stvorili vakuum, zadržite nekoliko sekundi i onda pustite klip. Postupak ponovite nekoliko puta bez da mičete prst s otvora štrcaljke. To je potrebno učiniti da bi iz listova izašao sav zrak i umjesto njega ušla otopina sode bikarbone. Prisjetite se kako je građen list i u kojem se sloju lista zadržavaju plinovi. Nakon što ste izvukli sav zrak iz diskova, prenesite ih u čašu s otopinom sode bikarbone iznad koje ste postavili stolnu lampu koja služi kao izvor svjetlosti. Uključite štopericu i svaku minutu zabilježite broj diskova koji se nalazi na površini vode. Diskovi listova podizat će se na površinu vode u čaši jer su u njima žive stanice koje fotosintezom proizvode kisik koji ispunjava transpiracijski parenhim.  

Zadaci:

1. Kako bi stanice u diskovima listova mogle provoditi fotosintezu, potrebno im je osigurati sve reaktante i izvor svjetlosti. Na koji je način u opisanom pokusu osiguran ugljikov(IV) oksid?

2. Koji se još metabolički proces, osim fotosinteze, događa u stanicama diskova koje ste izrezali?

3. Što biste učinili da iz jednoga diska nije u potpunosti izvučen zrak pa je disk odmah na početku pokusa ostao na vrhu čaše s vodom?

4. Osmislite vlastiti pokus u kojem ćete intenzitet fotosinteze mjeriti na opisani način. Pri tome slijedite korake znanstvenog istraživanja.

  • Razmislite što želite istražiti o procesu fotosinteze te postavite istraživačko pitanje.
  • Postavite hipotezu na temelju činjenica o fotosintezi koje već znate.
  • Osmislite pokus kojim ćete istražiti učinak određenog abiotičkog čimbenika na intenzitet fotosinteze. Odredite zavisnu, nezavisnu i  kontrolne varijable te eksperimentalnu i kontrolnu skupinu. Možete, primjerice, istražiti učinak različitih valnih duljina svjetlosti ili jačine osvjetljenja, temperature, količine ugljikova(IV) oksida ili pak usporediti intenzitet fotosinteze u listovima različitih vrsta biljaka.
  • Bilježite rezultate koje ćete zatim analizirati i prikazati tablično ili grafički.
  • Na temelju rezultata pokusa izvedite zaključak.
  • Podijelite svoja saznanja s ostalim učenicima u razredu.
Natrag