Učitavanje

1. Čitamo stručnu literaturu – prikazujemo časopis Hrvatski jezik

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći oblikovati koncept za pisanje izlagačkih tekstova u skladu s određenom strukturom, oblikom i funkcionalnim stilom: administrativnim, publicističkim, znanstveno-popularnim.
  • U potpunosti ću moći odabrati valjane informacije s obzirom na svrhu teksta.
  • U potpunosti ću moći analizirati jezično-strukturna obilježja izlagačkih tekstova te ih oblikovati prema modelu.
  • U potpunosti ću moći oblikovati prema konceptu prikaz popularno-znanstvenog ili stručnog članka.
  • U potpunosti ću moći primijeniti pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika i obilježja funkcionalnoga stila teksta koji oblikuje.
  • U potpunosti ću moći prosuditi kako su informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu.
  • Moći ću analizirati jezično-strukturna obilježja izlagačkih tekstova.
  • Moći ću povezivati informacije i ideje iz teksta sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima.
  • Moći ću razlikovati izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
  • Moći ću istraživati podatke o autoru, izdanju i nakladniku izvora.
  • Moći ću objasniti strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila.

Označite točan odgovor.

Članak je pisan

stilom.

Dopunite rečenicu točnim odgovorom iz padajućeg izbornika.

Sažeto izrečen sadržaj teksta nalazi se u:

Uvodni dio potiče na razmišljanje o temi.

Dopunite rečenicu točnim odgovorom.

Prvi odlomak članka poštuje pravilo 5 W, odgovarajući na pitanja: tko,
, gdje,
, zašto.

Glavni događaj / glavna tema analizira se u:

Boljem razumijevanju teme ne pridonose pozadinske informacije (o kontekstu i okružju).

U člancima koji iskazuju mišljenje, u središnjem se odlomku predstavlja teza, ali ne može se i osporiti protuteza (tj. suprotno stajalište).

Na kraju članka iznosi se zaključak i potvrđuje se vlastito stajalište. Obično se članak zatvara znakovitom ili snažnom rečenicom koja će čitatelja potaknuti na razmišljanje.

Listanje časopisa. Transkript: Listanje časopisa.

Članak je napisan znanstveno-popularnim stilom.

Dopunite sljedeće rečenice točnim odgovorom iz padajućeg izbornika.

U članku se navodi

primjera kojima se obrazlaže postavljena tema.

Sažeto izrečen sadržaj teksta nalazi se u

.

Rečenica To je jezik kojim se služe mladi u međusobnoj (često mrežnoj) komunikaciji i rijetko, gotovo nikad, u razgovoru s odraslima. nalazi se u

.

Rečenica Veliki utjecaj na žargon mladih imaju i novi mediji te engleski jezik. nalazi se u

Rečenica U sljedećoj tablici skraćene riječi raspoređene su u dvije skupine s obzirom na dva osnovna načina kraćenja. nalazi se u

Rečenica Svaka generacija ima svoj način izražavanja, skraćene riječi i izraze kojima se ona sporazumijeva. nalazi se u

Članak je završen snažnim citatom: „Jezik je živa tvorevina koja mora živjeti u svojoj punini i biti otvorena da bismo sačuvali i oblikovali ono što je naš jezični poklad, bogatstvo i raznolikost.”
Napiši ime i prezime autora citirane rečenice.
#3 Zadatak

Poredajte korake u pisanju prikaza, pa za početak oblikujte vlastiti koncept za pisanje prikaza članka „Vdms na hrv! – Kraćenje riječi u jeziku mladih Srednje škole Tina Ujevića u Vrgorcu“.

1. izdavač i glavni urednik časopisa, učestalost izlaženja časopisa, mjesto i godina objavljivanja članka
2. autor članka, naziv časopisa u kojem je članak objavljen
3. sadržaj ili problematika članka
4. vrsta teksta
5. naziv članka
6. značenje i važnost članka

Procjena znanja

Razvrstajte pojmove:

obiluje osobnim dojmovima
ne iznose se osjećaji
iznose se osobni dojmovi
obavijesni prikaz
kritički prikaz
iznose se osjećaji
autor ne daje osobni komentar
iznose se osnovni podatci s vlastitom prosudbom
iznose se osnovni podatci bez vlastite prosudbe
subjektivno se predstavlja neko djelo
objektivno se predstavlja neko djelo
objektivni prikaz
subjektivni prikaz

Prikaz znanstveno-popularnog ili stručnog članka, sažetak i motivacijsko pismo izlagački su tekstovi, a kritika i polemika raspravljački su tekstovi.

Znanstveno-popularni stil pokazuje odmak od poštivanja pravopisnih i jezičnih pravila hrvatskoga standardnog jezika.

Spojite parove.

prikaz kratki prikaz sadržaja duljeg teksta ili govora; rezime
sažetak istaknuti svoju motivaciju za prijavu za određeni posao
osvrt književnoumjetnički stil
poetizmi prikazivanje, predstavljanje čega tekstom (usmeno/pismeno), brojčano ili grafički
motivacijsko pismo kraći prikaz ili komentar kakva događaja, knjige, članka, kazališne predstave i sl.

„Hrvatski jezik“  je znanstveno-

časopis za kulturu hrvatskoga jezika. Namijenjen profesorima, učiteljima, lektorima, prevoditeljima, novinarima,

i studentima, stručnjacima različitih struka koji o svojoj struci pišu radove na hrvatskome jeziku te koji izgrađuju nazivlje svoje struke i svima kojima je stalo do

hrvatskoga jezika. Časopis „Hrvatski jezik“ izlazi

puta godišnje.

Koje se obilježje ne odnosi na prikaz kao tekstnu vrstu?

1. Čitamo stručnu literaturu – prikazujemo časopis Hrvatski jezik

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći oblikovati koncept za pisanje izlagačkih tekstova u skladu s određenom strukturom, oblikom i funkcionalnim stilom: administrativnim, publicističkim, znanstveno-popularnim.
  • U potpunosti ću moći odabrati valjane informacije s obzirom na svrhu teksta.
  • U potpunosti ću moći analizirati jezično-strukturna obilježja izlagačkih tekstova te ih oblikovati prema modelu.
  • U potpunosti ću moći oblikovati prema konceptu prikaz popularno-znanstvenog ili stručnog članka.
  • U potpunosti ću moći primijeniti pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika i obilježja funkcionalnoga stila teksta koji oblikuje.
  • U potpunosti ću moći prosuditi kako su informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu.
  • Moći ću analizirati jezično-strukturna obilježja izlagačkih tekstova.
  • Moći ću povezivati informacije i ideje iz teksta sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima.
  • Moći ću razlikovati izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
  • Moći ću istraživati podatke o autoru, izdanju i nakladniku izvora.
  • Moći ću objasniti strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Produktivne jezične djelatnosti - pisanje - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati leksičke slojeve općeuporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika., U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja., Djelomično ću moći pisati izlagačke tekstove u kojima se ostvaruju obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
    1. Videolekcija 3.2: Želim volontirati u Parkovima Hrvatske - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći odabrati valjane informacije s obzirom na svrhu teksta., U potpunosti ću moći analizirati jezično-strukturna obilježja pisma., U potpunosti ću moći oblikovati motivacijsko pismo prema modelu., U potpunosti ću moći primjenjivati pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika i obilježja funkcionalnoga stila teksta., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje., U potpunosti ću moći oblikovati koncept za pisanje izlagačkih tekstova u skladu s određenom strukturom, oblikom i funkcionalnim stilom., Moći ću navoditi vrste pisama., Moći ću opisivati obilježja motivacijskog pisma., Moći ću određivati strukturu pisma., Moći ću određivati tekstnu vrstu., Moći ću određivati dijelove strukture pisma.
    2. Videolekcija 3.3: Koja su obilježja dobrih anketnih pitanja? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći samostalno oblikovati anketni obrazac u tiskanome i/ili elektroničkome obliku., U potpunosti ću moći kritički odabrati odgovarajuću digitalnu tehnologiju., U potpunosti ću moći kreativno djelovati u različitim područjima učenja., U potpunosti ću moći opisati obilježja ankete i njezine svrhe., U potpunosti ću moći primjenjivati pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika., Moći ću opisivati osobine anketnog pitanja., Moći ću uspoređivati obilježja razgovornih vrsta., Moći ću određivati strukturu ankete., Moći ću određivati pripadnost retoričkoj vrsti., Moći ću određivati obilježja anketnog pitanja.