Učitavanje

2. Medij je mediju – vuk

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Moći ću provjeriti stupanj svoje medijske pismenosti.
  • Moći ću usvojiti pojam važan za razvoj medijske pismenosti i povezati ga s njegovim značenjem.
  • Moći ću uočiti moć fotografije u prezentiraju medijskog sadržaja.
  • U potpunosti ću moći prosuđivati kako informacijama, koje nam nude, različiti medijski servisi mogu utjecati i na naš životni stil.
  • U potpunosti ću moći uočiti da medijski tekstovi promiču određene ideje i stavove i tako utječu na oblikovanje životnog stila.
  • U potpunosti ću moći doznati zašto se novinarstvo smatra stupom demokracije i zašto se novinare naziva čuvarima vrata.
  • U potpunosti ću moći istražiti koliko ima televizijskih nakladnika, radijskih nakladnika, elektroničkih publikacija.
  • U potpunosti ću moći doznati kako velik dio medijskog tržišta čine komercijalni mediji, ali i da postoje javni medijski servisi.
  • U potpunosti ću moći doznati da postoje neprofitni mediji.
  • U potpunosti ću moći kritički postaviti pitanje tko je zapravo autor ili kreator nekog sadržaja.

Pažljivo proučite rezultate istraživanja javnog mnijenja što ga je proveo Reutersov institut za proučavanje novinarstva 2022. godine.

Izvor: Reuters Institute for the Study of Journalism, Digital News Report 202 (N=93 500 ispitanika u 46 zemalja)

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2022-06/Digital_News-Report_2022.pdf

Procijenite i označite koji bi odgovor bio točan prema podatcima preuzetim iz Nacrta prijedloga zakona o elektroničkim medijima iz 2009.
Na području Republike Hrvatske uz Hrvatsku radioteleviziju 2009. djelovalo je:

Broj osoba koje objavljuju elektroničke publikacije (urednički oblikovane internetske stranice i/ili portali koji sadrže elektroničke inačice tiska i/ili informacije iz medija na način da su dostupni širokoj javnosti bez obzira na njihov opseg):

#2 Zadatak

Označite točne odgovore.
(Podatci preuzeti prema zakonu o elektroničkim medijima iz 2009.)
Audiovizualna komercijalna komunikacija:

„Saznaje li potrošač masovnih medija zaista ono što se u svijetu događa ili je pak plijen velikih međunarodnih, globalnih medijskih korporacija koje ujedinjene s ostalim multinacionalnim kompanijama stvaraju sliku svijeta po „svojoj“ slici i prilici? Je li obični konzument masovnih medija informiran o tome što se događa u Iraku, zna li zaista što je to svjetski terorizam, razumije li pozadinu politike State Departmenta i može li kvalificirano odlučivati o europskim integracijama? Jesu li mediji istiniti, točni, pošteni, uravnoteženi i nepristrani, kako ih definira W. Lance Bennet ili pak „odražavaju interese moći“, kako ih žestoko kritizira Noam Chomsky? Postoje li više uopće nezavisni mediji koji nisu podložni utjecajima raznih centara moći, multinacionalnim kompanijama ili velikim silama? I, na kraju, žele li uopće potrošači masovnih medija ozbiljnu, uravnoteženu informaciju i kritičku analizu zbivanja ili se zadovoljavaju s infotainmentom?... … Svjetskim javnim mnijenjem prevladavaju stavovi koji se objavljuju u svjetskim relevantnim medijima: The New York Times, BBC, Reuters, CNN, Frankfurter Allgemeine Zeitung, The Guardian, Le Monde. Teško se probijaju kvalitetni stavovi, pogledi i razmišljanja objavljeni u medijima manjih zemalja ili onima koji ne spadaju u mainstream svjetskih medija. Glasovi manjih novinskih agencija, posebno državnih, vrlo malo utječu na stvaranje javnog mnijenja, jer su ona već po definiciji, glasnogovornici pojedinih država. Agencije poput Hsinhue ili HINE imaju sasvim omeđenu informativnu vrijednost u međunarodnoj razmjeni vijesti, jer se smatraju oficijelnim glasnogovornicima državne administracije. Slično je i s državnim televizijama, radio-postajama ili novinama u vlasništvu ili pod kontrolom države.“

Procjena znanja

Odredite točnost tvrdnje.
Na internetu računalni softveri i algoritmi funkcioniraju tako da vas pronalaze i „ciljaju” na osnovi onoga što ste ranije pretraživali ili pregledavali.

Odredite točnost tvrdnje.
Razlozi i motivi za namjerno kreiranje i širenje lažnih vijesti mogu biti različiti, ali najčešće nisu materijalni (zarada) ili ideološki (širenje određenih političkih ideja).

Odredite točnost sljedeće tvrdnje.
U suvremenome novomedijskom okružju mogu se na različitim platformama i u medijima  vidjeti montirane fotografije, audiosnimke i videosnimke.

Kako se sve naziva poveznica koja mami da se na nju pritisne mišem (klikne)?
U pravilu je riječ o senzacionalističkim naslovima ili dijelovima teksta koji vode do mrežnih materijala upitne vrijednosti. Posjet internetskoj stranici preko neke od tih poveznica stvara prihode za kreatore takvih sadržaja.

Razvrstajte fotografije prema tome pomažu li u kreiranju pozitivne ili negativne emocije.

pozitivna emocija
negativna emocija

2. Medij je mediju – vuk

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Moći ću provjeriti stupanj svoje medijske pismenosti.
  • Moći ću usvojiti pojam važan za razvoj medijske pismenosti i povezati ga s njegovim značenjem.
  • Moći ću uočiti moć fotografije u prezentiraju medijskog sadržaja.
  • U potpunosti ću moći prosuđivati kako informacijama, koje nam nude, različiti medijski servisi mogu utjecati i na naš životni stil.
  • U potpunosti ću moći uočiti da medijski tekstovi promiču određene ideje i stavove i tako utječu na oblikovanje životnog stila.
  • U potpunosti ću moći doznati zašto se novinarstvo smatra stupom demokracije i zašto se novinare naziva čuvarima vrata.
  • U potpunosti ću moći istražiti koliko ima televizijskih nakladnika, radijskih nakladnika, elektroničkih publikacija.
  • U potpunosti ću moći doznati kako velik dio medijskog tržišta čine komercijalni mediji, ali i da postoje javni medijski servisi.
  • U potpunosti ću moći doznati da postoje neprofitni mediji.
  • U potpunosti ću moći kritički postaviti pitanje tko je zapravo autor ili kreator nekog sadržaja.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 13: Medijska pismenost - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu., U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja.
    1. Videolekcija 13.1: Kako nas zavode reklame, a kako uvjeravaju novinari? - Ishodi učenja: Moći ću analizirati svrhu stilske figure u reklami., Moći ću prepoznati stilska obilježja novinskog teksta., Moći ću procijeniti tematske odrednice medijskog teksta., Moći ću procijeniti utjecaj stilskih figura na primatelja u medijskom tekstu., U potpunosti ću moći prepoznati stilske figure u medijskim tekstovima., U potpunosti ću moći analizirati upotrebu stilskih sredstava u medijskim tekstovima., U potpunosti ću moći prosuđivati kako su informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu., U potpunosti ću moći opisati metode uvjeravanje u novinskim tekstovima., U potpunosti ću moći prosuđivati mogućnosti manipulacije medijskim tekstom.
    2. Videolekcija 13.3: Istražite strip u časopisima - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći definirati strip., Moći ću odrediti autore prvoga hrvatskog stripa., Moći ću opisati strip kao umjetnost., Moći ću objasniti elemente stripa., Moći ću prepoznati onomatopeje u stripu., U potpunosti ću moći odrediti važnost vizualnog i tekstualnog dijela u stripu., U potpunosti ću moći analizirati strip., U potpunosti ću se moći upoznati s poviješću hrvatskog stripa., U potpunosti ću moći izraziti svoj doživljaj stripa.