Učitavanje

1. Treba li se u književnosti zrcaliti stvarnost?

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći protumačiti Aristotelovo tumačenje književnosti kao oponašanja.
  • U potpunosti ću moći navesti odrednice realizma kao književne epohe.
  • U potpunosti ću moći prepoznati obilježja realističke poetike.
  • U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati ulomke iz realistične novele Na Badnjak Ksavera Šandora Gjalskog.
  • U potpunosti ću moći usporediti ulomke iz novela Na Badnjak i Školjka prema načinu oblikovanja likova i uporabi književnih tehnika.
  • U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj teksta.
  • U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje potiču na razmišljanje.
  • U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva.
  • Moći ću odrediti obilježja realizma.

Pozorno pročitajte ulomak teksta. Prosudite prema prethodnim odrednicama lik iz sljedećeg ulomka. U svakom zadatku samo je jedan odgovor točan.

 

Kornel pl. Batorić – ili kako je bilo na njegovoj litografiji (bio je naslikan u modroj, zlatom izvezenoj surki): Cornelius Battorzch alias Miloshich de Nehaj et Livno, perpetuus in Bresovitya, S. C. A. R. Majestatis consiliarium aques auratus et inclyti comitatus…ensis supremus comes etc, etc – rodio se pod konac osamnaestog stoljeća u Brezovici od oca Vuka, bivšega vicebana i zagrebačkog vel. župana, i matere Leonore rod Virány de Tomasin et Ráczfallu, kćeri veoma ugledne mađarske obitelji u Bačkoj. Batorići su pripadali također redu najstarijih hrvatskih obitelji. (…) Međutim se počelo sve jačim šumom javljati novo vrijeme. Kako je Batorić bio mirne i obzirne ćudi, mogao je i u Hrvatskoj i u Ugarskoj postrance ostati. (…) Poslaše ga na istragu protiv „iliraca“ u …sku županiji. On je to shvatio kao građansku parnicu, pa se je držao strogo objektivnoga prava. No to se nije sviđalo Mađarima i prijateljima njihovim koji su mislili da će barem deset iliraca vidjeti na vješalima. A i ilirci se oboriše na nj što ih zove na sud radi čina skroz patriotičnih i za „probuđenje narodne svijesti potrebitih“.

Mađari ga obijediše sa slaboće, pače ga osumnjičiše sa šurovanja s ilircima i s kamarilom; ilirci opet mišljahu da je sluga Mađarâ, jer su znali da je osobni prijatelj Aleksandra grofa Draškovića i Josipa Briglevića.

Ksaver Šandor Gjalski, Illustrissimus Battorych

 

Kojeg je podrijetla Kornel Batorić?

Pozorno pročitajte ulomak teksta. Prosudite prema prethodnim odrednicama lik iz sljedećeg ulomka. U svakom zadatku samo je jedan odgovor točan.

 

Kornel pl. Batorić – ili kako je bilo na njegovoj litografiji (bio je naslikan u modroj, zlatom izvezenoj surki): Cornelius Battorzch alias Miloshich de Nehaj et Livno, perpetuus in Bresovitya, S. C. A. R. Majestatis consiliarium aques auratus et inclyti comitatus…ensis supremus comes etc, etc – rodio se pod konac osamnaestog stoljeća u Brezovici od oca Vuka, bivšega vicebana i zagrebačkog vel. župana, i matere Leonore rod Virány de Tomasin et Ráczfallu, kćeri veoma ugledne mađarske obitelji u Bačkoj. Batorići su pripadali također redu najstarijih hrvatskih obitelji. (…) Međutim se počelo sve jačim šumom javljati novo vrijeme. Kako je Batorić bio mirne i obzirne ćudi, mogao je i u Hrvatskoj i u Ugarskoj postrance ostati. (…) Poslaše ga na istragu protiv „iliraca“ u …sku županiji. On je to shvatio kao građansku parnicu, pa se je držao strogo objektivnoga prava. No to se nije sviđalo Mađarima i prijateljima njihovim koji su mislili da će barem deset iliraca vidjeti na vješalima. A i ilirci se oboriše na nj što ih zove na sud radi čina skroz patriotičnih i za „probuđenje narodne svijesti potrebitih“.

Mađari ga obijediše sa slaboće, pače ga osumnjičiše sa šurovanja s ilircima i s kamarilom; ilirci opet mišljahu da je sluga Mađarâ, jer su znali da je osobni prijatelj Aleksandra grofa Draškovića i Josipa Briglevića.

Ksaver Šandor Gjalski, Illustrissimus Battorych

 

U kakvoj je obitelji odrastao Batorić?

Pozorno pročitajte ulomak teksta. Prosudite prema prethodnim odrednicama lik iz sljedećeg ulomka. U svakom zadatku samo je jedan odgovor točan.

 

Kornel pl. Batorić – ili kako je bilo na njegovoj litografiji (bio je naslikan u modroj, zlatom izvezenoj surki): Cornelius Battorzch alias Miloshich de Nehaj et Livno, perpetuus in Bresovitya, S. C. A. R. Majestatis consiliarium aques auratus et inclyti comitatus…ensis supremus comes etc, etc – rodio se pod konac osamnaestog stoljeća u Brezovici od oca Vuka, bivšega vicebana i zagrebačkog vel. župana, i matere Leonore rod Virány de Tomasin et Ráczfallu, kćeri veoma ugledne mađarske obitelji u Bačkoj. Batorići su pripadali također redu najstarijih hrvatskih obitelji. (…) Međutim se počelo sve jačim šumom javljati novo vrijeme. Kako je Batorić bio mirne i obzirne ćudi, mogao je i u Hrvatskoj i u Ugarskoj postrance ostati. (…) Poslaše ga na istragu protiv „iliraca“ u …sku županiji. On je to shvatio kao građansku parnicu, pa se je držao strogo objektivnoga prava. No to se nije sviđalo Mađarima i prijateljima njihovim koji su mislili da će barem deset iliraca vidjeti na vješalima. A i ilirci se oboriše na nj što ih zove na sud radi čina skroz patriotičnih i za „probuđenje narodne svijesti potrebitih“.

Mađari ga obijediše sa slaboće, pače ga osumnjičiše sa šurovanja s ilircima i s kamarilom; ilirci opet mišljahu da je sluga Mađarâ, jer su znali da je osobni prijatelj Aleksandra grofa Draškovića i Josipa Briglevića.

Ksaver Šandor Gjalski, Illustrissimus Battorych

 

Što je odredilo Batorićevu sudbinu?

Pozorno pročitajte ulomak teksta. Prosudite prema prethodnim odrednicama lik iz sljedećeg ulomka. U svakom zadatku samo je jedan odgovor točan.

 

Kornel pl. Batorić – ili kako je bilo na njegovoj litografiji (bio je naslikan u modroj, zlatom izvezenoj surki): Cornelius Battorzch alias Miloshich de Nehaj et Livno, perpetuus in Bresovitya, S. C. A. R. Majestatis consiliarium aques auratus et inclyti comitatus…ensis supremus comes etc, etc – rodio se pod konac osamnaestog stoljeća u Brezovici od oca Vuka, bivšega vicebana i zagrebačkog vel. župana, i matere Leonore rod Virány de Tomasin et Ráczfallu, kćeri veoma ugledne mađarske obitelji u Bačkoj. Batorići su pripadali također redu najstarijih hrvatskih obitelji. (…) Međutim se počelo sve jačim šumom javljati novo vrijeme. Kako je Batorić bio mirne i obzirne ćudi, mogao je i u Hrvatskoj i u Ugarskoj postrance ostati. (…) Poslaše ga na istragu protiv „iliraca“ u …sku županiji. On je to shvatio kao građansku parnicu, pa se je držao strogo objektivnoga prava. No to se nije sviđalo Mađarima i prijateljima njihovim koji su mislili da će barem deset iliraca vidjeti na vješalima. A i ilirci se oboriše na nj što ih zove na sud radi čina skroz patriotičnih i za „probuđenje narodne svijesti potrebitih“.

Mađari ga obijediše sa slaboće, pače ga osumnjičiše sa šurovanja s ilircima i s kamarilom; ilirci opet mišljahu da je sluga Mađarâ, jer su znali da je osobni prijatelj Aleksandra grofa Draškovića i Josipa Briglevića.

Ksaver Šandor Gjalski, Illustrissimus Battorych

 

U kojem je povijesnom trenutku živio Batorić?

Pozorno pročitajte tekst. Potom odgovorite na pitanja o tekstu.

Bio je posljednji Badnjak što ga  njim provedoh, zato ga i spominjem premda nemam da pričam nikakvih čudesnih zgoda ni zanimljivih zapletaja. No taj je Badnjak još sjećao na stara vremena kad je taj dan svojim običajima i obredima u jedan čas i veličao slavu Božju i izrazio skrušenu hvalu vjernikâ, a opet znao tako nedužno jednostavno i ujedno tako sigurno razveseliti i utješiti smirena ljudska srca.


U kojem je licu ispripovijedan prvi ulomak novele? 
Upišite kratak odgovor u za to predviđen prostor 

Što je potaknulo pripovjedača na iznošenje teme? Odaberite sve odgovore koji su primjenjivi.

Batorić je stajao pred dvorom u svom sivom lovačkom odijelu i u visokom ogromnim čizmama. O boku mu visila draga njegova „duplonka“, ruke složio preko trbuha i turio ih u mošnju od lisičje kože, koja je visila na zelenoj uzici, prebačenoj oko vrata: imao je također uza se ogromnu lovačku torbu kao da se nada bogzna kakvu plijenu. Uz Batorića stajala je četa lugara i momaka, svi snabdjeveni starinskim nevaljalim jednocijevkama, iz kojih ipak naši seljaci gađaju sa tako nepojmljivom sigurnošću. Od grdne su se studeni branili svojim kratkim surinama.

Rulja pasa, sve dva po dva zakorlaćena, nestrpljivo je poskakivala, repovima mahala i gledajući lovce radosno lajala.

- Dobro jutro illustrissime! – javim se s prozora – zar zbilja, ta po tako nezgodnu vremenu?

- Oho, a ti lenčina nećeš – prekine me u šali starac; - ne, tak ne sme biti. Još, još, kad su mi se zmekli Štefica, Lacica, Tomica, ali ti, ajde ti z menom. Danas je Badnjak, svaki dobar kršćenik ide u lov; ne bi, re vera, znal da je zutra Božić kad bi danas ostal doma.

 

Koji je tradicionalni običaj vezan uz Badnjak opisan u ulomku?

S kim u društvu odlazi u lov stari Batorić? Odaberite sve točne odgovore.

Tko je odbio odlazak u lov zbog lošeg vremena?

Ispišite iz teksta.

Batorić je stajao pred dvorom u svom sivom lovačkom odijelu i u visokom ogromnim čizmama. O boku mu visila draga njegova „duplonka“, ruke složio preko trbuha i turio ih u mošnju od lisičje kože, koja je visila na zelenoj uzici, prebačenoj oko vrata: imao je također uza se ogromnu lovačku torbu kao da se nada bogzna kakvu plijenu. Uz Batorića stajala je četa lugara i momaka, svi snabdjeveni starinskim nevaljalim jednocijevkama, iz kojih ipak naši seljaci gađaju sa tako nepojmljivom sigurnošću. Od grdne su se studeni branili svojim kratkim surinama.
Rulja pasa, sve dva po dva zakorlaćena, nestrpljivo je poskakivala, repovima mahala i gledajući lovce radosno lajala.
- Dobro jutro illustrissime! – javim se s prozora – zar zbilja, ta po tako nezgodnu vremenu?
- Oho, a ti lenčina nećeš – prekine me u šali starac; - ne, tak ne sme biti. Još, još, kad su mi se zmekli Štefica, Lacica, Tomica, ali ti, ajde ti z menom. Danas je Badnjak, svaki dobar kršćenik ide u lov; ne bi, re vera, znal da je zutra Božić kad bi danas ostal doma.

Kakav dojam izaziva Batorićev lik?

Odaberite točan odgovor.

Je li Batorić tipičan predstavnik svoje sredine i društvenog sloja?

Od kojih je načela realističke poetike odstupio Gjalski? Odaberite točan odgovor.

Kako je duh Badnjaka dočarao pripovjedač? Odaberite sve primjenjive odgovore.

U staroj je kući sve odisalo mirisom pečenih kolača, gibanica i kuhanih šunka. Iz kuhinje se čulo zapovjednički glas starog sukača Petra i žurna poslanost sluškinja. Štropot ribeža, mužara, noževa zvonkom se jekom razlijegao po svim kutovima drvenog dvora, te miješajući se s veselim glasovima poslenika tako je jasno odavao radost koju donosi u kuću Božić.

Gore u sobi dočekaše nas Batorićevi gosti. Bijaše već sve za Božić priređeno. Zidovi bili iskićeni borovinom i jelovinom, i sav zrak u sobi bio napunjen mirisom zimzelenog granja.

Kojem su hrvatskom kraju svojstveni opisani običaji?

Na koji je način zadnji ulomak novele povezan s početnim? Odaberite točne odgovore.

Prođoše mnoge godine: Batorića nema, Brezovice nestalo, nestalo i naših starih Badnjaka. Pjeva se doista i sada: Slava Bogu, a mir ljudem, ali moja susjeda, sirota Dorica, ona što je u šumi nađosmo, sad je udovica s petoro nejake djece i nikako joj se ne da pjevati, suze joj već od jutra ne mogu sahnuti. Gospodin kr. poreznik hoće da do konca godine namiri godišnju dužnost poreza u svom kotaru. To je dobio silan ferman, neopozivu zapovijed! Razaslao je zato na sve strae svoje ovrhovoditelje. Što mari on da je danas Badnjak?

Ivan Aralica - Školjka D15a. Transkript: .

Što u Vani izaziva neočekivani susret s mrtvacima?

Što pripovjedač želi izazvati kod čitatelja?

Procjena znanja

Napišite svoj odgovor na za to predviđen prostor.

Kako prema Aristotelu umjetnik može oponašati zbilju?
 i 

Dopunite rečenice točnim odgovorima iz padajućeg izbornika.

Realizam kao književna epoha obuhvaća 

 godine 19. stoljeća.

Začetnikom se realističke tehnike pripovijedanja utemeljene na ideji „zrcaljenja“ smatra 
, francuski pripovjedač koji je napisao roman „Crveno i crno“.

Izbacite uljeza među opisnicima realističke poetike.

 Što je načinio svinjar Daša? 

„Mali svinjar Daša, osjećajući u sebi umjetnički nagon, načinio je „betlem“ pa, ćuteći također neki pothvatni duh, složio se s vrtlarićem Tinčom i Ibrićem, pomoćnikom kravarskim, te dođoše noseći rasvijetljeni betlem prad sobom, gore u sobu. Zapjevaše poznatu pjesmu:

Oj kakva to svjetlost,

Tam' Betlem gori…“

Plemić Ksaver Gjalski u svojoj zbirci donosi sliku plemenitaških kurija Hrvatskoga zagorja.

1. Treba li se u književnosti zrcaliti stvarnost?

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći protumačiti Aristotelovo tumačenje književnosti kao oponašanja.
  • U potpunosti ću moći navesti odrednice realizma kao književne epohe.
  • U potpunosti ću moći prepoznati obilježja realističke poetike.
  • U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati ulomke iz realistične novele Na Badnjak Ksavera Šandora Gjalskog.
  • U potpunosti ću moći usporediti ulomke iz novela Na Badnjak i Školjka prema načinu oblikovanja likova i uporabi književnih tehnika.
  • U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj teksta.
  • U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje potiču na razmišljanje.
  • U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva.
  • Moći ću odrediti obilježja realizma.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 8: Kratka proza - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i usporediti svoje stavove sa stavovima drugih čitatelja., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove iste teme ili žanra na sadržajnoj i izraznoj razini i tumačiti reprezentativnost književne vrste u različitim književnopovijesnim razdobljima., U potpunosti ću moći interpretirati književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.
    1. Videolekcija 8.2: Ribari ne hvataju samo ribe - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst., U potpunosti ću moći analizirati i usporediti hrvatske i svjetske književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini., U potpunosti ću moći opisati reprezentativnost epske poezije u različitim književnopovijesnim razdobljima., U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj teksta., U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., U potpunosti ću moći uočiti društvene utjecaje koji oblikuju kulturni i nacionalni identitet., U potpunosti ću moći opisati vlastiti kulturni i nacionalni identitet u odnosu na druge kulture., Moći ću prepoznati književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst razdoblja., Moći ću prepoznati obilježja naturalističke tehnike.
    2. Videolekcija 8.3: Prozaična liričnost - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći čitati i interpretirati tekstove koje su napisali Charles Baudelaire, Ivo Andrić, Sida Košutić, Slavko Mihalić, Mario Suško., U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj pjesme., U potpunosti ću moći povezati tekstove s aktualnim situacijama na temelju iskustva i procjenjivati uzroke i posljedice određenih rizičnih ponašanja i ovisnosti., U potpunosti ću moći komentirati stihove koje možete dovesti u vezu s vlastitim proživljenim iskustvom., U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje su dojmljive i potiču na razmišljanje., Moći ću analizirati pjesme u prozi primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz prozne i poetske vrste., Moći ću usporediti hrvatske i svjetske književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini., Moći ću usporediti hrvatske i svjetske pjesme u prozi., Moći ću analizirati književni tekst primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz prozne i poetske vrste.