ekipe saznaju tezu neposredno prije debate te pripremaju debatne slučajeve u ograničenome vremenskom roku (obično 60 minuta), bez vanjske pomoći
prikazuje otuđenost ljudi i nesporazume zbog nemogućnosti komunikacije; opisuje se banalnost svakodnevice i uzaludnost; izostaju radnja, zaplet, rasplet; nema dramske napetosti ni dramskog sukoba, završetak je jednostavno kraj; uglavnom su dijalozi monolozi; česta su ponavljanja istih riječi ili fraza; dominira groteska; karikaturnim prikazom postiže se smiješno
javlja se u drugoj polovici 20. stoljeća nastavljajući se na avangardnu dramu, napuštanje načela završne radnje i smislenog govora te razaranje likova kao nositelja određenih stalnih etičkih ili psiholoških osobina; naglašava se vrijednost igre i geste te izravna komunikacija s gledateljima
imena ljudi; osobna imena, nadimci i prezimena
naziva se i apsolutnim, totalnim i čistim filmom, obilježava nefigurativni prikaz, odnosno apstraktnost prikaza
iznošenje argumenta, objašnjavanje argumenta, obrazloženje argumenta uz potkrepu primjerom, sažimanje izlaganja isticanjem najvažnijeg dijela, povezivanje zaključka s početnom tezom
lijepa književnost u užem smislu, prema tradicionalnim shvaćanjima roman, novela i pripovijetka, crtice i neki putopisi; značenje se širi i na esej, memoare, kritiku itd.
međunarodni avangardni pokret osnovan 1916. oko skupine umjetnika u ciriškom Cabaret Voltaireu; dobio ime prema onomatopeji koja oponaša dječje tepanje u rumunjskome jeziku; eksperimentiranje zvukovima, oblicima i veličinama slova, a nalikuje kolažu u kojem je od velike važnosti slučajan odabir materijala i kompozicija; promiče spontanost, razigranu banalnost, gorku porugu i odbojan odnos prema svemu samorazumljivom
strukturirana rasprava u kojoj dvije suprotstavljene ekipe debatiraju o istoj temi, a unaprijed je određeno vrijeme i redoslijed
književnost pisana na dijalektu; izraz svojevrsnog pokreta nadahnutog zahtjevom za povratkom dijalektima ili uvjerenjem u neke posebne izražajne mogućnosti dijalekta
u hrvatskoj književnosti, od 1952. do 1969. godine; napušta se realistička koncepcija i javljaju se najraznovrsnije stilske orijentacije; cijeni se sloboda umjetničkog stvaranja, naglašava se estetika, pisci se vraćaju slobodnom umjetničkom stvaranju i europskim uzorima
u književnosti u središtu sloboda izbora pojedinca u suočavanju sa smrću, nelagoda osjećaja konačne odgovornosti za vlastite postupke i problematika teškoća u interpersonalnom sporazumijevanju
svaki film koji obilježavaju neke inovacije u pogledu filmskog izražavanja ili tematike; zaseban filmski rod koji čine filmovi koji su na neki način u suprotnosti prema narativnim i prikazivačkim filmovima, odnosno onima koji su slikovno figurativni; u likovnom smislu znaju biti apstraktni ili neprikazivački; često srodni drugim umjetničkim disciplinama poput likovnih umjetnosti, plesa, književnosti, poezije
ekspresija, autonomija boje, sloboda izraza, sažetost, antimimetičko načelo, odnos prema stvarnosti
motivi straha, smrti, ranjavanja, nestajanja, bolesti i raspadanja, nemira i dehumanizacije
umjetnički i književni pravac koji je najveći zamah doživio između 1910. i 1925. na njemačkome govornom području
rječnici koji govore o izvanjezičnim činjenicama; opći, posebni ili nacionalni
novi tip drame i kazališta; slike i prizori bez izrazita zapleta; česti prekidi radnje komentarima i songovima
snovi, često jezoviti i strašni; izvori u romantizmu; osnovno obilježje kolebanje, neizvjesnost, dvojba; priča, lik ili pripovjedač dovode čitatelja u stanje sumnje
svečane priredbe na kojima se prezentiraju dostignuća iz nekog umjetničkog područja (glazba, kazalište, film, folklor...); najčešće su izbornog i natjecateljskog karaktera; važni za promoviranje tradicijskog aspekta kulture ili se program zbivanja odnosi na suvremenu i/ili popularnu kulturu
znanstvena disciplina koja istražuje obilježja ljudskoga glasanja, naročito glasova u govoru; nudi metode njihova opisa, bilježenja i podjele
temeljni, nerješivi nesklad i sukob između čovjeka kao svjesnog bića i njemu neobjašnjivog i neshvatljivog svijeta; svijest o nesavladivom raskoraku između ljudske potrebe za smislom i stvarne besmislenosti života i svijeta
najmanji odsječak u riječi; najmanja artikulacijska i akustička jedinica
zračna struja koja nastaje u plućima prelazi preko govornih organa i izlazi van; slobodan prolazak zračne struje: samoglasnici / vokali / otvornici, (a, e, i, o, u, dvoglasnik ie); zapreka prolasku zračne struje suglasnici / zatvornici
osobe koje su inače publika, prikupljaju, obrađuju i objavljuju informacije, uglavnom na društvenim mrežama i blogovima
slovo, pisani znak za glas
duga priča u slikama; spoj književnosti i slikarstva ili ilustracije; priča je ispričana crtežima i riječima; i dalje ostaje cjelovita te prati strukturu tradicionalnog romana
književna vrsta u kojoj se iznosi biografija svetca ili crkvenog poglavara; može se upotrijebiti i za opis života veoma razvijenih duhovnih bića u bilo kojoj svjetskoj duhovnoj tradiciji
pjesništvo namijenjeno objavljivanju na mreži (internetu) ili u bilo kojemu drugom digitalnom obliku u kojem autor može dodavati interaktivne sadržaje: slike, glazbu, video i poveznice na druga mrežna mjesta
javili su se krajem šezdesetih godina 20. stoljeća; povezuje ih zajednički odmak od sociorealističke poetike kojoj je u temelju bilo slavljenje novoga društvenog uređenja
termin koji se u književnoj teoriji pojavio 1960-ih, označuje odnose među tekstovima; značenje jednog djela uvijek se i jedino može tumačiti u njegovim odnosima s drugim djelima; odnos tekstova u kakvu je za razumijevanje jednog teksta bitno poznavati druge tekstove; postupak preuzimanje i prerada tuđeg teksta, odnosno korištenje tema i motiva iz tuđeg teksta i njihovo međusobno prožimanje
jezik davalac: jezik koji daje riječ; jezik primalac: jezik koji prima riječ; jezik posrednik: riječ dolazi u jezik posredstvom nekoga velikog, svjetskog jezika
atmosfera panike i straha, pred kojom je čovjek nemoćan
format debate, uključuje ukupno šest govornika, po tri u svakoj ekipi; afirmacija: ekipa koja se zalaže za određenu tezu, negacija: ekipa koja negira tezu i pobija afirmacijsku ekipu
od 40-ih do 60-ih godina 20. stoljeća; vraća se realistički način pisanja, ali se unutar kronološke priče ubacuju esejistički dijelovi, samostalne epizode, prikazi umjetničkih djela i eseji o umjetničkom stvaranju; u dramskim tekstovima razaraju se uobičajeni dramski elementi; velike povijesne teme i odnos pojedinca prema društvu i svijetu
čovjek lukavac, spretan, ispičutura, prokšenjak, lakoumnik, vragoljan, domišljati prevejanko, podvaljivač; samo podrijetlo imena nije potpuno jasno; prema Belostenčevu Gazofilaciju u značenju fileki
vrijednosno prosuđivanje književnog djela bez obzira na to radi li se o obrazlaganju sudova ukusa ili o opisu dojmova koje djelo izaziva; grana znanosti o književnosti koja se bavi analizom i prosuđivanjem vrijednosti pojedinih književnih djela
književnoznanstvena vrsta, ima mnoga obilježja književnoumjetničkoga funkcionalnog stila; izrazitije individualan stil, raznovrsniji leksik; može uključivati lokalizme, arhaizme, dijalektizme i barbarizme, struktura teksta omogućuje i asocijativno, poetsko nizanje misli, a ne samo raspravljačko i strogo logičko kakvo je prisutno u drugim tipovima eseja
umjetničke ideje nastaju i mijenjaju se sve češće i brže, putuju starim i novim komunikacijskim kanalima sve dalje, pa se promjene u književnosti sve manje nazivaju razdobljima, a sve više pravcima
određuje se što je dominantno u određenom razdoblju; povlače se provizorne granice koje služe za lakše snalaženje
umjetnost riječi; sveukupnost pisanih djela, dokumenata, spomenika jednoga kulturnoga kruga
razmjena informacija, obavijesti, osjećaja; temelj za usvajanje jezika i za razvoj govora; temelj intelektualnog razvoja pojedinca, socijalizacije i učenja
nacrt, skica pismenog sastavka ili govora; prvobitna predodžba, zamisao
daje se prednost domišljanju načelne procedure i/ili ideje izvedbe; intervenira se u materijalnu, konceptualnu narav medija
format debate, ekipe se sukobljavaju oko neke teme; svaka strana pokušava opravdati stav prema temi s vlastita vrijednosnog stajališta; afirmacija mora obraniti svoju argumentaciju, dok negacija mora dokazati da afirmacijski argumenti ne stoje
sustavno popisivanje, opisivanje i tumačenje rječničkoga blaga (riječi, izraza, imena) jednog ili više jezika, promatranog sa stajališta oblika, značenja i kombinacija jezičnih jedinica, prema određenim obično unaprijed utvrđenim ili dogovorenim kriterijima; objavljivanje rezultata takva rada u obliku knjige (rječnik, leksikon, enciklopedija) ili pak u kakvu drugom obliku (primjerice na elektroničkim medijima)
gramatički, pravopisno, leksički i stilski ispravlja i dotjeruje tekstove koji se pripremaju za izgovor, ispis i objavu; daje jezične savjete novinarima i drugim govornicima
razigranost (na sceni), književna stilska i semantička zaigranost, poigravanje; domišljatost, sklonost improvizaciji, upadicama
uključuje sposobnosti pristupa, analize, vrednovanja i stvaranja medijskih poruka u različitim oblicima
novine i drugi tisak, radijski i televizijski programi, programi novinskih agencija, elektroničke publikacije, teletekst i ostali oblici dnevnog ili periodičnog objavljivanja urednički oblikovanih programskih sadržaja prijenosom zapisa, glasa, zvuka ili slike
književnosti motiv preobrazbe ljudi i bogova u biljke, životinje i slično
alogično povezivanje kadrova i iracionalni tijek radnje
motivi fantastičnoga, grotesknog i neobjašnjivog
umjetnički pokret koji se oslanja na avangardne pravce ekspresionizma i dadaizma; okretanje od stvarnosti prema ljudskoj unutrašnjosti; interes za sve što se ne može objasniti razumom; važnost svega što je podsvjesno, bizarno, neobično i uznemirujuće
jačina, trajanje i kretanje sloga; kratkosilazan, kratkouzlazan, dugosilazan i dugouzlazan; isticanje sloga u riječi jačinom i visinom glasa te trajanjem
naglasak i nenaglašena dužina (u hrvatskome standardnom jeziku samo zanaglasna); razlikovna funkcija
sotona se u književnosti i drugim umjetnostima i medijima pojavljuje već odavno pod različitim nazivima: Vrag, Sotona, Nečastivi, Mefestofeles, Lucifer, Belzebub u klasičnim glazbenim djelima, popularnoj glazbi, filmu, televiziji i videoigrama; pojavljuje se u djelima kršćanske tradicije kao pali anđeo i simbol zla
lik u djelu; njegovo pripovijedanje određeno je isključivo vlastitim gledištem, njegovim dojmovima i osjećajima
pseudoslušanje, jednoslojno slušanje, selektivno slušanje, selektivno odbacivanje, otimanje riječi, obrambeno slušanje, slušanje u zasjedi (radi napada na sugovornika); prekidanje sugovornika, skretanje s teme, tipkanje po mobitelu, nestrpljivost
obuhvaća oblike popularne kulture koji imaju masovnu privlačnost, koji se sviđaju masi
kratka prozna vrsta, načelno određena sažetom fabulom i ograničenjem na jedan lik i jedan događaj; postupci sažimanja i ograničavanja
informira čitatelje o novim književnim djelima i autorima te nudi subjektivne književne procjene uspješnosti djela s namjerom da posluže kao orijentir, savjet ili preporuka za čitanje; najviše se temelje na literarnom doživljaju ili dojmu
povijest postaje mučiteljica, ona se ponavlja jer ljudi nisu ništa naučili iz povijesti, pa moraju i stradati; likove mali ljudi, nepoznate povijesti koji sudjeluju u važnim povijesnim događanjima pa se time briše granica između stvarnih i izmišljenih događaja; nepouzdani i neprovjereni događaji ne smetaju pripovjedačima u slaganju priče
pravilan izgovor; normiran sustav izgovora određenoga jezika, standardnog idioma određenoga jezika
govorni i pisani; izgovor i pisanje glasova i suglasničkih skupina
plaćena, neosobna komunikacija određene organizacije identificirane u poruci putem medija za masovno komuniciranje radi informiranja i/ili uvjeravanja članova ciljne javnosti; podrazumijeva različite namjene i različite namjere oglašivača: informiranje o proizvodu, usmjeravanje pažnje potencijalnih kupaca na kupnju proizvoda, stvaranje potreba ili poticanje potražnje, podsjećanje na proizvod i proizvodnu marku, stvaranje poželjnih stavova i mišljenja i prenošenje informacija o organizaciji ili temama važnim za nju
grana leksikologije koja se bavi imenima
pjesnik koji se igra
poseban žanr književnopublicističkog podstila; osobita komunikaciju koja je obilježena primarno odnosima među sugovornicima, u manjoj mjeri predmetom polemiziranja, naglašava se nepomirljiva suprotstavljenost zastupanih stajališta
učeni pjesnik
polemičko imenovanje, jezična igra, polemička poanta
polemika, raspravljački tekst, javno suprotstavljanje mišljenja pri prosuđivanju o stvarima, pojavama i djelima od općeg ili osobnog interesa; pismena ili usmena; sukob se temelji na različitim vrijednostima, stavovima i spoznajama, a jedini je cilj pobijediti i steći simpatije publike, odnosno javnosti
riječ koja se sastoje od dviju riječi povezanih spojnicom
organizirani razgovor o nekom poslu, eventualnom problemu ili o mogućim aktivnostima; administrativno-poslovnim stilom prenose se najjednostavnije i najkonkretnije informacije vezane uz poslovanje; dobivanje povratne informaciju od zaposlenika ili klijenata
nuđenje ideja i prijedloga, rasprava, sintetiziranje prijedloga, vrednovanje konačnih prijedloga, donošenje odluka, imenovanje izvršitelja i određivanje rokova za izvršenje odluka
riječ preuzeta, oblikom i značenjem, u neki jezik iz stranoga jezika, potpuno se integrirala; ne odudara od glasovnoga sastava hrvatskoga jezika
skup lingvističkih disciplina koje s povijesnoga gledišta proučavaju određeni jezik; razvoja hrvatske pismenosti na glagoljici, ćirilici i latinici u srednjem vijeku, pitanja kronologije i datacije ranohrvatskih jezičnih spomenika, razvoja hrvatskoga standardnog jezika i borbe za njegovo priznanje, prikaz povijesti jezične politike u Austro-Ugarskoj i u obje Jugoslavije
naglasak ili/i akcent, ritam, intonacija te varijacije u brzini i glasnoći govora
raspravljački tekst u kojem se na argumentiran način vrednuje djelo: znanstveni radovi, film, predstava, knjiga, videoigra…; obilježja: najava teme, iznošenje tvrdnji i njihova argumentacija, analiza djela, objektivnost i istinitost
osoba koja piše recenziju
podrazumijeva neistinito i pretjerano isticanje svojstava koje proizvod u biti ne posjeduje, a koja se ističu kako bi se potaknula njegova brza, jednokratna prodaja, te je na taj način obmanjivanje potrošača
zbirka leksičkih jedinica o kojima su dane određene obavijesti koje su složene tako da su svakom korisniku lako i brzo dostupne; jednojezični, dvojezični, višejezični, općejezični, terminološki ili određenoga leksičkog sloja
rimovane pjesme; olakšavaju dramsku napetost
kimanje glavom, postavljanje potpitanja, ohrabrivanje, uvažavanje, parafraziranje
poezija bunta, socijalno angažirana poezija, kritizira društveno ustrojstvo, iščašene međuljudske odnose, razne vrste netolerancija, koruptivna politička kretanja i sl.
najmanja izgovorna jedinica koju čine jedan samoglasnik (a, e, i ,o ,u, ie, r)
ni na koji način nije prilagođena hrvatskome jeziku: ni izgovorom glasova, ni načinom zapisivanja, ni gramatičkim kategorijama, ni tvorbenim načinima, ni značenjem; piše se kosim slovima
česta upotreba ironije i sarkazma; ton često sarkastičan, protuteze se prihvaćaju, ali s izvrtanjem, česta retorička pitanja, korištenje polemičkih citata kao protuargumenata
deveta umjetnost, slijed crteža što obično prikazuje neku priču, najčešće popraćen tekstom u oblačićima na crtežima, a katkad u podnaslovima ispod crteža u kvadratu; tijekom 20. st. razvijao se kao likovno-književni oblik popularne umjetnosti
obvezna kao dio potvrde vrijednosti tekstova koji se objavljuju u knjigama, stručnim časopisima, udžbenicima ili mrežnim stranicama koje govore o nekoj znanstvenoj temi
stručan, poznavatelj područja koje će vrednovati; poznavatelj stručne literature s kojom će usporediti napisano; obrazlaže svoje komentare, upućuje na eventualne dvojbe, daje savjete autoru za poboljšanje teksta s jasno naznačenim promjenama koje predlaže
funkcionira po načelu uspostavljanja strukturalnih odnosa među danim komponentama, tako da sâma struktura djela postaje njegov sadržaj, a odnosi među komponentama nose određenu poruku
način pripovijedanja gdje se razabire da je pripovjedaču poznato sve što se u djelu dogodilo, čak i ono što je prethodilo ili slijedilo
uvod: postavljanje teze / tema odlomka, predstavljanje djela; razrada: tvrdnja 1, argumenti, potvrda (citati), tvrdnja 2, argumenti, potvrda (citati)…; zaključak: sažimanje rečenog
zabavna, tematski i stilski šablonizirana književnost prilagođena ukusu najširih slojeva čitateljstva; petparačka, jeftina književnost
u srednjem vijeku, na hrvatskom području govori se trima jezicima: latinskim, staroslavenskim ili crkvenoslavenskim i narodnim jezikom
u srednjem vijeku, na hrvatskom području jezici se zapisuju trima pismima: latinicom, glagoljicom i ćirilicom
razvija se i prenosi isključivo ili prvenstveno usmenom predajom
učinak začudnosti, tehnika kojoj je svrha navesti gledatelja na istraživalački, kritički stav prema prikazanom događaju
obuhvaća kulturne objekte estetske vrijednosti, koje društvo zajednički cijeni kao uzornu umjetnost; visoku kulturu čine intelektualna djela filozofije, povijesti, umjetnosti i književnosti koja društvo smatra reprezentativnim za svoju kulturu; sviđa se manjem broju ljudi
format debate, mješavina elemenata parlamentarne debate s elementima Karl Popper formata; strana koja brani tezu zove se propozicija, a strana koja negira tezu zove se opozicija; svaka strana drži četiri govora
tehnika, zapisivanje riječi koje slučajno padaju na pamet; intelektualni poticaj za stvaranje novih ideja