U potpunosti ću moći čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
U potpunosti ću moći analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu.
U potpunosti ću moći obrazložiti slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuditi utjecaj različitih konteksta na književni tekst.
Moći ću osmisliti i koristiti se inovativnim i kreativnim oblicima djelovanja s ciljem održivosti.
Moći ću kritički promišljati o povezanosti vlastitoga načina života s utjecajem na okoliš i ljude.
Moći ću koristiti se različitim strategijama učenja i samostalno ih primijeniti u ostvarivanju ciljeva učenja i rješavanju problema u svim područjima učenja.
Moći ću samostalno se služiti društvenim mrežama i računalnim oblacima za potrebe učenja i osobnoga razvoja.
Moći ću preuzimati odgovornost za vlastitu sigurnost u digitalnome okružju i izgradnju digitalnoga identiteta.
Moći ću upravljati svojim obrazovnim i profesionalnim putem.
Moći ću analizirati vrijednosti svog kulturnog nasljeđa u odnosu na multikulturalni svijet.
U potpunosti ću moći slušati tekstove različitih funkcionalnih stilova u skladu s određenom svrhom i iz različitih izvora.
U potpunosti ću moći analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika.
U potpunosti ću moći razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati.
U potpunosti ću moći opisati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika.
U potpunosti ću moći izražavati svoj literarni doživljaj i objasniti stav o književnome tekstu.
U potpunosti ću moći kritički procijeniti utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja.
U potpunosti ću moći prosuditi povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova.
Djelomično ću moći raspraviti u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
Djelomično ću moći pisati raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
Djelomično ću moći stvaralački se izražavati prema vlastitome interesu potaknut tekstom.
Moći ću samostalno tražiti nove informacije iz različitih izvora, transformirati ih u novo znanje i uspješno primijeniti pri rješavanju problema.
Moći ću samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje.
Moći ću pratiti učinkovitost učenja i svoje napredovanje tijekom učenja.
Moći ću samoinicijativno i samostalno kritički procijeniti proces i rezultate pretraživanja te odabrati potrebne informacije među pronađenim informacijama.
Moći ću samostalno i odgovorno upravljati prikupljenim informacijama.
Moći ću aktivno sudjelovati u zaštiti i promicanju ljudskih prava.
Moći ću procijeniti važnost razvijanja i unaprjeđivanja komunikacijskih vještina i njihove primjene u svakodnevnome životu.
Moći ću procijeniti važnost rada na sebi i odgovornost za mentalno i socijalno zdravlje.
Moći ću kritički se odnositi prema promotivnim sadržajima.
Moći ću prepoznati važnost odgovornoga poduzetništva za rast i razvoj pojedinca i zajednice.
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Receptivne jezične djelatnosti - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći raspravljati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja., U potpunosti ću moći slušati tekstove različitih funkcionalnih stilova u skladu s određenom svrhom i iz različitih izvora., U potpunosti ću moći čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., U potpunosti ću moći kritički procijeniti utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja.
Videolekcija 1.1: Zasto bismo trebali čitati recenzije? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći samostalno i argumentirano procijeniti tekst prema zadanim odrednicama., U potpunosti ću moći odrediti i objasniti recenziju kao raspravljački tekst., U potpunosti ću moći analizirati jezična obilježja teksta (funkcionalne stilove)., Moći ću navesti namjenu recenzije., U potpunosti ću moći odrediti temu, strukturu i namjenu teksta., U potpunosti ću moći objasniti sadržaj medijskog teksta., Moći ću objašnjavati obilježja recenzije iz iskustva., U potpunosti ću moći prepoznati poveznice prema drugim tekstovima ili djelima., Moći ću prepoznati obilježja recenzije., Moći ću navoditi osobine razgovornog stila., Moći ću odrediti vrstu teksta.
Videolekcija 1.2: Seciraj me nježno - Ishodi učenja: U potpunosti ću se moći samostalno služiti društvenim mrežama i računalnim oblacima za potrebe učenja., Moći ću opisivati svrhu i namjenu književne kritike., U potpunosti ću moći opisati društvenu i estetsku vrijednost književne kritike., U potpunosti ću moći prosuditi književnu kritiku prema zadanim odrednicama., U potpunosti ću se moći koristiti različitim strategijama učenja i samostalno ih primjenjivati u ostvarivanju ciljeva učenja i rješavanju problema., U potpunosti ću moći prepoznati sadržajna i strukturna obilježja književne kritike., U potpunosti ću moći analizirati stilska obilježja književne kritike., U potpunosti ću moći prepoznati aluzije i referencije u tekstu., Moći ću tumačiti strukturna obilježja teksta.
Videolekcija 1.3: Slušam te u zasjedi. - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati strukturna obilježja teksta služeći se prethodno stečenim znanjima o svrsi i funkciji strukture teksta., U potpunosti ću moći analizirati jezična i govorna obilježja slušanoga teksta., U potpunosti ću moći kritičkii vrednovati informacije i ideje., U potpunosti ću moći oblikovati govoreni i/ili pisani tekst na temelju slušanja., Moći ću prepoznati vrste slušanja., Moći ću moći analizirati vrste neslušanja., Moći ću određivati svrhu i namjenu slušanja., Moći ću prepoznati obilježje polemike., U potpunosti ću moći razlikovati govorne i razgovorne vrste opisnih, pripovjednih, upućivačkih i raspravljačkih tekstova: informiranje, dokazivanje, zabavljanje.
Videolekcija 1.4: Trebaju li banke biti društveno odgovorne – da ili ne? - Ishodi učenja: Moći ću prepoznati svrhu rasprave., Moći ću razumjeti kako organizirati debatu., Moći ću povezivati nove podatke s postojećim znanjem., U potpunosti ću moći slušati debatu i analizirati informacije i ideje., Moći ću moći prepoznati obilježja debate., U potpunosti ću moći razlikovati govorne i razgovorne vrste upućivačkih i raspravljačkih tekstova., U potpunosti ću moći oblikovati argumente i protuargumente za raspravu., U potpunosti ću moći tumačiti jezična i govorna obilježja slušanog teksta., U potpunosti ću moći oblikovati govoreni i/ili pisani tekst na temelju slušanja., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje i informacije.
Tema 2: Produktivne jezicne djelatnosti - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći raspravljati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja., U potpunosti ću moći pisati raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja., U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objasniti stav o književnome tekstu.
Videolekcija 2.1: Treba li čitati književna djela o ljudskoj patnji? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznati debatu i analizirati informacije i ideje., U potpunosti ću moći oblikovati argumente i protuargumente za raspravu., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje i informacije., Moći ću prepoznati strukturu debate., Moći ću moći prepoznati stilska obilježja književnih djela., Moći ću razumjeti kako pripremiti debatu., Moći ću prepoznati obilježja debate., Moći ću prepoznati namjenu debate., U potpunosti ću moći razlikovati govorne i razgovorne vrste upućivačkih i raspravljačkih tekstova.
Videolekcija 2.2: Maestro Veliki Kukac metafora je humanizma u romanu Kiklop Ranka Marinkovića - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći oblikovati tekst eseja., U potpunosti ću moći primijeniti norme hrvatskog jezika., Moći ću prepoznati raspravljačke tekstne vrste., Moći ću navoditi obilježja raspravljačkog teksta., Moći ću objasniti strukturu eseja., U potpunosti ću moći potkrijepiti svoje mišljenje i stavove., Moći ću prepoznati obilježja raspravljačkog eseja., U potpunosti ću moći oblikovati plan pisanja i koncept eseja., Moći ću analizirati funkcionalni stil pisanja eseja.
Videolekcija 2.3: Vodite sastanak kao stručnjaci - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći određivat temu, oblik, svrhu i namjenu poslovnog sastanka., U potpunosti ću moći procjenjivati informacije i njihov izvor te ih primjenjivati u koncipiranju vlastita poslovnog sastanka., U potpunosti ću moći govoriti u skladu s govornom ulogom poštujući strukturu poslovnog sastanka., U potpunosti ću moći samostalno primjenjivati pravogovorna pravila hrvatskoga standardnog jezika uvažavajući verbalne i neverbalne vrednote govorenoga jezika s obzirom na administrativni stil poslovnog sastanka., Moći ću određivati temu, oblik i svrhu poslovnog sastanka., Moći ću opisati ispravan način pripremanja sastanka., Moći ću opisivati najčešće pogreške u pripremanju sastanka., Moći ću analizirati korake u moderiranju poslovnog sastanka., Moći ću prepoznati načine vođenja sastanka., U potpunosti ću moći donositi zajedničke zaključke o mogućem rješenju problemske situacije ili o zajedničkoj odluci.
Videolekcija 2.4: Tko kaže da se slabo čita - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznati tipičnu strukturu i obilježja polemičkog teksta., U potpunosti ću moći primijeniti strategije polemičkog teksta., U potpunosti ću moći napisati polemiku., U potpunosti ću moći isprobavati različite nove postupke i tehnike pisanja., Moći ću prepoznati funkcionalni stil teksta., Moći ću opisati svrhu polemike., Moći ću prepoznati izlagačka obilježja teksta., Moći ću prepoznati obilježja polemike., U potpunosti ću moći oblikovati plan pisanja raspravljačkog teksta., U potpunosti ću moći kombinirati ideje iz različitih područja u postupku pisanja., U potpunosti ću moći povezivati informacije i ideje iz teksta sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima.
Tema 3: Jezik u funkciji - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati., U potpunosti ću moći analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika., U potpunosti ću moći opisati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika., U potpunosti ću moći prosuditi povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova.
Videolekcija 3.1: (G)(l)(a)(s)(n)(i)(c)(e) - Ishodi učenja: Moći ću prepoznati obilježja glasovnih promjena., Moći ću odrediti jezičnu disciplinu., Moći ću rastaviti točno riječi na slogove., Moći ću primijeniti pravila o naglašavanju riječi., U potpunosti ću moći objasniti razliku između otvornika i zatvornika., U potpunosti ću moći objasniti razliku između samoglasnika i suglasnika., U potpunosti ću moći razlikovati glas, fonem, fon i morfonem., U potpunosti ću moći opisati ulogu sloga., U potpunosti ću moći opisati artikulacijska, akustička i prozodijska obilježja glasova., U potpunosti ću moći usporediti grafijski i fonetski sustav jezika., Moći ću odrediti zvučne i bezvučne parove.
Videolekcija 3.2: Dobrovit iz Bašćanske Drage u valovima interneta - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći objasniti početke hrvatske pismenosti., U potpunosti ću moći opisati povijesni razvoj hrvatskoga pisma i pravopisa., U potpunosti ću moći razlikovati vrste vlastitih imena., U potpunosti ću moći objasniti proces leksičkoga posuđivanja na primjeru imena., U potpunosti ću moći prosuditi povezanost vlastita kulturnog identiteta s kršćanskim kulturnim krugom na primjeru navedenih tekstova.
Videolekcija 3.3: Hrv. u eu. - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći opisati razvoj i promjene hrvatskog jezika na temeljnim djelima., U potpunosti ću moći objasniti početke hrvatske pismenosti., U potpunosti ću moći objasniti važnost Baščanske ploče za hrvatski jezik., U potpunosti ću moći opisati važnost Ljudevita Gaja za razvoj grafije., U potpunosti ću moći opisati društveni utjecaj na jezik i jezične promjene., Moći ću odrediti obilježja početaka pismenosti., Moći ću odrediti namjenu hrvatskih srednjovjekovnih tekstova., Moći ću odrediti godinu prve tiskane knjige., Moći ću odrediti kontekst hrvatskog jezika u EU., Moći ću opisati događaje u razvoju hrvatskog jezika.
Videolekcija 3.4: Faktčekeri hrvatskoga jezika - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati vrste rječnika., U potpunosti ću moći nabrojiti najpoznatije hrvatske rječnike., U potpunosti ću moći razlikovati rječnike ograničenoga leksičkog sloja., U potpunosti ću moći opisati strukturu leksikografskoga članka., U potpunosti ću moći pravilno iščitati leksikografske odrednice., U potpunosti ću moći prepoznati kulturne obrasce u kojima je poželjno služiti se posuđenicama i žargonizmima., U potpunosti ću se moći služiti rječnicima pri zamjenjivanju posuđenica ili žargonizama standardnojezičnim leksemima., Moći ću prepoznati vrste rječnika., Moći ću prepoznati najpoznatije hrvatske rječnike., Moći ću tumačiti leksikografske odrednice.
Tema 4: Obilježja tekstnih vrsta - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći raspravljati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja., U potpunosti ću moći čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., U potpunosti ću moći prosuditi povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova.
Videolekcija 4.1: Koji su najčešći formati debate? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje i informacije., Moći ću prepoznati oblike rasprave., Moći ću prepoznati namjenu, značajke, obilježja jezika i pripreme debate., U potpunosti ću moći razlikovati formate debate., U potpunosti ću moći slušati debatu i analizirati informacije i ideje., U potpunosti ću moći tumačiti jezična i govorna obilježja slušanog teksta.
Videolekcija 4.2: Čemu služi recenzija? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći odrediti temu, strukturu i namjenu recenzije., U potpunosti ću moći tumačiti strukturna obilježja teksta., U potpunosti ću moći prepoznati referencije i aluzije na druge tekstove., U potpunosti ću se moći upoznati s procesom pisanja recenzije., U potpunosti ću moći samostalno i argumentirano procijeniti tekst prema zadanim odrednicama., U potpunosti ću se moći upoznati s ulogom recenzenta., Moći ću odrediti obilježja recenzije i recenzenta., Moći ću odrediti vrstu teksta.
Videolekcija 4.3: Govorimo li kako se piše? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći čitati raspravljački tekst., U potpunosti ću moći opisati obilježja polemike kao monološke tekstne vrste., U potpunosti ću moći analizirati strukturna i retorička obilježja pisane polemike na ulomcima., U potpunosti ću moći prepoznavati referencije i aluzije na druge tekstove., U potpunosti ću moći oblikovati različite vrste prosudbe: procjenjivati svrhu teksta i gledište autora prema zadanim odrednicama: sadržaj, strukturu, svrhu, namjenu., U potpunosti ću moći samostalno i argumentirano kritički procjenjivati tekst prema zadanim odrednicama., Moći ću razlikovati raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., Moći ću tumačiti strukturna obilježja teksta., Moći ću samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje.
Tema 5: Pravilno pisanje i govorenje - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika.
Videolekcija 5.1: Iz lektorskoga ugla: Č i ć i druge glasovno-pravopisne zavrzlame - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći objasniti koje su kompetencije potrebne za nastavak obrazovanja ili zaposlenje i koliko je važno promicati jezičnu kulturu., U potpunosti ću moći uvidjeti potrebu poznavanja pravila o pisanju glasova č/ć, ije/je i o pisanja glasova u dodiru., U potpunosti ću moći uočavati pogreške u svakodnevnoj komunikaciji i u medijima, osobito na društvenim mrežama., U potpunosti ću moći uspoređivati izgovor i pisanje glasova i suglasničkih skupina., Moći ću usporediti izgovor i pisanje glasova č/ć., Moći ću usporediti izgovor i pisanje glasova ije/je., Moći ću usporediti govorni i pismeni oblik jezika (izgovor i pisanje glasova i suglasničkih skupina)., Moći ću usporediti izgovor i pisanje glasova u dodiru.
Videolekcija 5.2: Lektorske bilješke: Džiju-džicu i šotokan na parteru - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati strane riječi i posuđenice u tekstu., U potpunosti ću moći pravilno zapisati opće riječi i sveze iz stranih jezika., U potpunosti ću moći pravilno pisati strana imena., Moći ću zamijeniti stranu riječ hrvatskom riječju., U potpunosti ću moći pravilno pisati posvojne pridjeve izvedene iz stranih imena i općih sveza riječi.
Videolekcija 5.3: Fonetičarska posla: Pravilno se glasamo i točno naglašavamo - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći opisati glasovni sustav hrvatskoga standardnoga jezika., U potpunosti ću moći razlikovati naglaske., U potpunosti ću moći razlikovati naglasak i dužinu., U potpunosti ću moći primijeniti znanje o prozodiji u pisanju riječi kojima naglasak i dužina određuju značenje., Moći ću prepoznati značenje naglaska., Moći ću prepoznati prozodijska obilježja., Moći ću prepoznati pravila o položaju naglasaka u hrvatskome standardnome jeziku., Moći ću prepoznati vrste naglasaka., Moći ću uočiti razlikovnu ulogu naglaska i zanaglasne dužine.
Tema 6: Poezija - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu., U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu., U potpunosti ću moći obrazložiti slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuditi utjecaj različitih konteksta na književni tekst.
Videolekcija 6.1: Mene jedu bakterije - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći tumačiti sadržajna i izrazna obilježja Šimićevih pjesama., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja ekspresionizma u tekstu., U potpunosti ću moći usporediti svoju interpretaciju s interpretacijama drugih čitatelja., Moći ću prepoznati značenje pojma ekspresija.
Videolekcija 6.2: Koga vraga cmizdriš zamusana mužača? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznati obilježja kerempuhovskoga humora., U potpunosti ću moći opisati lik Petrice Kerempuha u povijesnom, kulturnom i književnopovijesnom kontekstu., U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati balade Sanoborska i Baba cmizdri pod galgami., U potpunosti ću moći objasniti strukturu pjesničke zbirke Balade Petrice Kerempuha Miroslava Krleže., U potpunosti ću moći objasniti sadržajne, stilske i jezične uzore Balada Petrice Kerempuha., U potpunosti ću moći izraziti svoj doživljaj književnoga teksta., U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje su vas potaknule na razmišljanje., U potpunosti ću moći usporediti svoj doživljaj Balada s drugim čitateljima.
Videolekcija 6.3: Ja tjeram krdo riječi - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati pjesme iz triju zbirka pjesama., U potpunosti ću moći odrediti obilježja pjesništva Vesne Parun., U potpunosti ću moći navesti svoje mišljenje o pjesmama., Moći ću odrediti tematiku pjesništva V. Parun., U potpunosti ću se moći upoznati s biografijom Vesne Parun.
Videolekcija 6.4: Vera, zašto šutiš? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati pjesme Slavka Mihalića s obzirom na povijesni, društveni i kulturni kontekst., U potpunosti ću moći doznati tko su krugovaši, razlogovci i koja su obilježja druge moderne u hrvatskoj književnosti., U potpunosti ću moći uspoređivati svoju interpretaciju sa znanstvenom interpretacijom pjesme Približavanje oluje., U potpunosti ću moći u maštovitom interaktivnom zadatku kreirati svoju pjesmu u blackout poezija formi, a potom je usporediti s originalnom pjesmom Približavanje oluje., Moći ću izdvojiti pojedinosti koje su vam se dojmile i potaknule na razmišljanje., Moći ću primijeniti književnoteorijske pojmove vezane uz poetske vrste., U potpunosti ću moći tumačiti egzistencijalistički doživljaj svijeta.
Videolekcija 6.5: Niš ni bilo među nama - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj teksta., U potpunosti ću moći uočit obilježja ludizma u poeziji., U potpunosti ću moći uočiti obilježja poezije visoke i niske mimetičnosti., U potpunosti ću moći analizirati elemente razgovornog stila., U potpunosti ću moći povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., Moći ću prepoznati obilježja Slamnigove poetike., U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati Slamnigove pjesme na sadržajnoj i izraznoj razini., Moći ću prepoznati tematska, stilska i žanrovska obilježja teksta.
Tema 7: Kratka proza - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu., U potpunosti ću moći analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu., U potpunosti ću moći obrazložiti slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuditi utjecaj različitih konteksta na književni tekst.
Videolekcija 7.1: Kako je živjeti kao ljudski kukac? - Ishodi učenja: Moći ćete odrediti vrijeme nastanka ekspresionizma., U potpunosti ću moći analizirati pripovijetku Preobražaj na odlomcima., U potpunosti ću moći odrediti osobine moderne pripovijetke., U potpunosti ću moći odrediti pojam kafkijanske atmosfere., U potpunosti ću moći komentirati postupke likova., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje., Moći ću odrediti poetiku djela., Moći ću odrediti obilježja djela i lika., Moći ću odrediti odnos među likovima., Moći ću opisati karakter lika., U potpunosti ću moći se upoznati s djelom Franza Kafke.
Videolekcija 7.2: Susret s alternativnom stvarnosti - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati kratku priču „Brod u boci“., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja fantastične književnosti., U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj teksta., U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći opisati povijesni razvoj fantastičnog žanra u hrvatskoj književnosti., U potpunosti ću moći opisati obilježja proze naraštaja hrvatskih fantastičara., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja vlastite kulture u odnosu na multikulturni svijet., Moći ću opisati obilježja fantastičnog žanra u hrvatskoj književnosti., Moći ću opisati razvoj fantastičnog žanra u hrvatskoj književnosti.
Videolekcija 7.3: Je, je, pokojna Pavulina - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći uočiti čakavski dijalekt i esejistički diskurs., U potpunosti ću moći analizirati pitanje bivanja., U potpunosti ću moći kritički promišljati, uz primjenu metode čitanja s predviđanjem., U potpunosti ću moći uočiti značenje proze Petra Šegedina., Moći ću prepoznati poetska obilježja Šegedinove novele., Moći ću uočiti odrednice teksta na sadržajnoj i izraznoj razini., Moći ću izdvojiti pojedinosti koje su ostavile dojam i potaknule na razmišljanje.
Tema 8: Moderni roman - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu., U potpunosti ću moći analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu., U potpunosti ću moći obrazložiti slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuditi utjecaj različitih konteksta na književni tekst.
Videolekcija 8.1: Je li krivo sunce? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati roman Stranac na odlomcima., U potpunosti ću moći upoznati s filozofijom egzistencijalizma i kasnog modernizma., U potpunosti ću moći komentirati postupke lika., Moći ću smjestiti djelo u vremenski okvir., Moći ću odrediti vrstu romana., Moći ću odrediti književno razdoblje nastanka djela., U potpunosti ću moći odrediti osobine modernog romana.
Videolekcija 8.2: Fra Petar u Carigradu - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati odlomke romana Prokleta avlija., U potpunosti ću moći odrediti obilježja novopovijesnog romana., U potpunosti ću moći komentirati osobine i postupke likova., Moći ću analizirati simboliku djela., U potpunosti ću moći odrediti vrstu pripovjedača, obilježja djela, likove, motive i završetak djela., U potpunosti ću moći potkrijepiti primjerima svoje mišljenje.
Videolekcija 8.3: Čovjetina na Kiklopovu meniju - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj romana., U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje su vas potaknule na razmišljanje., U potpunosti ću moći prepoznati intertekstualne poveznice s drugim djelima., U potpunosti ću moći protumačiti povijesni, kulturni i književnopovijesni kontekst nastanka romana., U potpunosti ću moći interpretirati sadržajna, stilska i jezična obilježja romana Kiklop.
Tema 9: Drama - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu., U potpunosti ću moći analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu., U potpunosti ću moći obrazložiti slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuditi utjecaj različitih konteksta na književni tekst.
Videolekcija 9.1: Svi su Glembajevi ubojice i varalice! - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj doživljaj čitanja., U potpunosti ću moći potkrijepiti primjerima svoje mišljenje i stavove., Moći ću interpretirati dramu Gospoda Glembajevi na sadržajnoj razini., Moći ću interpretirati dramu Gospoda Glembajevi na izraznoj razini., U potpunosti ću moći interpretirati dramu Gospoda Glembajevi na izraznoj i sadržajnoj razini., U potpunosti ću moći interpretirati dramu Gospoda Glembajevi u društvenom, povijesnom i kulturnom kontekstu., U potpunosti ću moći usporediti dramu s drugim djelima prema obradi književne teme i uporabi dramskih tehnika., U potpunosti ću moći razumjeti svrhu i namjeru medijskoga spina.
Videolekcija 9.2: Ćelava pjevačica i dalje se češlja na istu stranu - Ishodi učenja: Moći ću odrediti vrijeme nastanka antidrame., Moći ću analizirati obilježja antidrame., Moći ću odrediti autore antidrame., Moći ću prepoznati sadržajna obilježja drame Ćelava pjevačica., Moći u prepoznati pojmove teatra apsurda i epskoga teatra., U potpunosti ću moći prepoznati antidramu kao vrstu književnog teksta., U potpunosti ću moći prepoznati grotesku i apsurd jezika., U potpunosti ću moći pojasniti problematiku djela povezujući je s poetikom djela i književnopovijesnom epohom., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje i informacije.
Videolekcija 9.3: Pjesma Velikom Bratu Ratu - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći uočiti zbog čega je Majka Hrabrost i njezina djeca najpoznatiji antiratni dramski tekst., U potpunosti ću moći tumačiti izraz da je rat nekome rat, a nekome brat., U potpunosti ću moći razmišljati o uprizorenju drame., U potpunosti ću moći naučiti što je epsko kazalište i po čemu se razlikuje od klasičnog antičkog kazališta., U potpunosti ću moći pročitati pjesme koje Brecht namjerno stavlja u tekst da bi razbio napetost i poslušati primjer uprizorenog songa na kazališnim daskama., Moći ću uočiti pojedinačnu sudbinu likova u antiratnoj drami., Moći ću odrediti povijesni i književni kontekst antiratne drame Majka Hrabrost i njezina djeca., Moći ću uočiti dojmljive pojedinosti koje potiču na razmišljanje., Moći ću odrediti likove u dramskom antiratnom tekstu., Moći ću analizirati književni tekst s obzirom na povijesni, društveni i kulturni kontekst.
Videolekcija 9.4: Nečastivi (ne) boravi na Filozofskom fakultetu - Ishodi učenja: Moći ću odrediti tehnike prerade djela., U potpunosti ću moći analizirati dramu Nečastivi na Filozofskom fakultetu na odlomcima., U potpunosti ću moći se upoznati s djelom Ive Brešana., U potpunosti ću moći pronaći i objasniti primjere groteske i intertekstualnosti., U potpunosti ću moći komentirati događaje i postupke likova., Moći ću usporediti Brešanove i Goetheove likove., Moći ću odrediti motive iz Brešanovih djela., Moći ću definirati pojam intertekstualnost., Moći ću navesti primjere intertekstualnosti.
Tema 10: Stvaralačko izražavanje - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu., U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu., U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu.
Videolekcija 10.1: Svatko od nas može biti pjesnik duhovit i originalan - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznati obilježja i izraziti svoj doživljaj dadaističke pjesme., U potpunosti ću moći samostalno napisati dadaističku pjesmu., U potpunosti ću moći analizirati kako literarni ukus utječe na recepciju književnog teksta., U potpunosti ću moći primijeniti i opisati tehnike za poticanje kreativnosti „Slučajne riječi“ i „Zašto, zašto?“., U potpunosti ću moći primijeniti i objasniti tehniku za odabir ideja „Srce, glava, ruke“., Moći ću odrediti kontekst nastanka dadističke pjesme.
Videolekcija 10.2: Stvorite hiperpjesmu - Ishodi učenja: Moći ću definirati hipertekst., U potpunosti ću moći odrediti obilježja i medij hiperpjesme., U potpunosti ću moći napisati hiperpjesmu., Moći ću odrediti naziv pjesništva., U potpunosti ću moći analizirati pjesmu Oproštaj Federica Garcíje Lorce., U potpunosti ću moći usporediti tradicionalno pjesništvo i hiperpjesništvo., U potpunosti ću moći izraziti svoj doživljaj pjesme prema načinu na koji se pročita., U potpunosti ću moći koristiti se odgovarajućom digitalnom tehnologijom.
Videolekcija 10.3: Oblikujte epizodu grafičkog romana - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći stvaralački oblikovati epizodu grafičkog romana., U potpunosti ću moći odrediti korake kreativnog procesa u stvaranju grafičkog romana., U potpunosti ću moći razlikovati tradicionalni i grafički roman., Moći ćete odrediti obilježja grafičkog romana., U potpunosti ću moći izraziti literarni doživljaj odlomaka književnog teksta i grafičkog romana., U potpunosti ću moći kreativno izražavati vlastite osjećaje, ideje i misli., U potpunosti ću moći služiti se različitim tehnikama, oblicima izražavanja i medijima., Moći ću uočiti kontekst popularnosti grafičkog romana., Moći ću analizirati strukturne elemente stripa., Moći ću prepoznati općekulturni pojam.
Tema 11: Kulturna pismenost - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći obrazložiti slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuditi utjecaj različitih konteksta na književni tekst., U potpunosti ću moći prosuditi povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova.
Videolekcija 11.1: Tko se boji epoha još? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći odrediti obilježja književnih epoha., U potpunosti ću moći odrediti vrijeme nastanka pojedinih djela s pomoću citata., U potpunosti ću moći usustaviti obilježja književnih pravaca od antike do postmodernizma., U potpunosti ću moći izraziti vlastito mišljenje., Moći ću smjestiti autora u književnopovijesno razdoblje., Moći ću prepoznati obilježja književnopovijesnih razdoblja., Moći ću prepoznati obilježja poetike književnopovijesnog razdoblja.
Videolekcija 11.2: Majstorski tečaj modernističkih pravaca - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći odrediti obilježja modernizma i moderne., U potpunosti ću moći odrediti vrijeme nastanka pojedinih djela s pomoću citata., U potpunosti ću moći izraziti vlastito mišljenje., Moći ću odrediti obilježja avangarde., Moći ću odrediti početke modernog romana., Moći ću odrediti obilježja modernih književnih pravaca., Moći ću izdvojiti časopise Druge moderne., Moći ću odrediti obilježja postmodernizma., U potpunosti ću moći usustaviti obilježja književnih pravaca do postmodernizma.
Videolekcija 11.3: Zašto je glumcu potreban njegov festival? - Ishodi učenja: Moći ću povezati kazalište s predstavom., U potpunosti ću moći procijeniti kako manifestacija u stvarnom i digitalnom okružju utječe na oblikovanje vlastita kulturnog identiteta., U potpunosti ću moći navesti barem pet kulturno-umjetničkih događaja, manifestacija, festivala., U potpunosti ću moći navesti gradove u kojima se održavaju poznati kazališni festivali., U potpunosti ću moći navesti gdje se i otkad održava Festival glumca., U potpunosti ću moći objasniti o čemu je riječ u knjizi Mihaila Čehova, Glumcu., Moći ću pronaći podatke služeći se pretraživanjem interneta., Moći ću povezati posjećivanje kulturno-umjetničkih događaja s utjecajem na oblikovanje vlastita kulturnog identiteta.
Videolekcija 11.4: Tko su hrvatski prvaci slam-poezije? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći čitati i slušati slam-pjesništvo (natjecanja i javne izvedbe)., U potpunosti ću moći uočiti prijenos kulturnih vrijednosti koje su od američkih slam-umjetnika drugi umjetnici prenosili na ostale umjetnike diljem svijeta, pa tako i u Hrvatsku., U potpunosti ću moći navesti odrednice slam-poezije., U potpunosti ću moći usporediti tekstove slam-pjesništva s tekstovima visoke kulture., Moći ću povezati pojmove vezane uz prijenos kulturnih obrazaca iz jednog u drugi kulturni krug., Moći ću izdvojiti stihove koji pripadaju slam-pjesništvu i stihove koji pripadaju visokoj kulturi., Moći ću odrediti natjecateljska pravila slam-nastupa., Moći ću odrediti obilježja slam-poezije., Moći ću utvrditi kreativni procesu oblikovanja slam-pjesme., U potpunosti ću moći doznati tko su slam-umjetnici, tko je publika koja prati natjecanja i javne izvedbe, zašto se državno prvenstvo održava u kultnom zagrebačkom klubu Močvara, pripada li slam-pjesništvo alternativnoj kulturnoj sceni i koja je vrijednost slam-pjesništva za oblikovanje našega kulturnog identiteta.
Videolekcija 11.5: Pokretne slike pjevaju i plešu - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati eksperimentalni film., U potpunosti ću moći razlikovati redateljske metode., U potpunosti ću moći objasniti obilježja postmodernizma, dijalogičnosti i odnosa prema tradiciji u filmu., Moći ću odrediti obilježja eksperimentalnog filma., Moći ću prepoznati formalna obilježja filma., Moći ću objasniti naslov filma., Moći ću prepoznati obilježja poetskog izlaganja., U potpunosti ću moći razlikovati filmska izražajna sredstva., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja poetskog filmskog izlaganja i asocijativne montaže.
Tema 12: Medijska pismenost - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći opisati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika., U potpunosti ću moći kritički procijeniti utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja., U potpunosti ću moći prosuditi povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova.
Videolekcija 12.1: Jesu li neprofitni mediji neovisni? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći odrediti važnost medijskih poruka., U potpunosti ću moći navoditi svoje mišljenje o medijima., U potpunosti ću moći upoznati se s vrstama medija u Republici Hrvatskoj., U potpunosti ću moći upoznati se s pojmom građansko novinarstvo., U potpunosti ću moći odrediti obilježja javnih, komercijalnih i neprofitnih medija.
Videolekcija 12.2: Komercijalni raj - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći opisati sadržaj i strukturu oglasa., U potpunosti ću moći analizirati oglase., U potpunosti ću moći prepoznati opću, društvenu i estetsku vrijednost oglasa., Moći ću utvrditi obilježja oglašavanja., Moći ću opisati vrijednosti potrošača pri odluci kupnji., U potpunosti ću moći usporediti različite medijske poruke prema utjecaju na primatelje.
Videolekcija 12.3: Misija Svete braće u slikama - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći opisati pojam i sadržajnu razinu hagiografije ili žitija., U potpunosti ću moći prosuditi povezanost hrvatskog kulturnog identiteta s drugim slavenskim narodima na osnovi ćirilometodske tradicije., U potpunosti ću moći opisati utjecaj svete braće Konstantina Ćirila i Metod na početke hrvatske pismenosti., U potpunosti ću moći usporediti ulomak iz Žitija Konstantinova s epizodom stripa Među Slavenima Devlića i Horvatića., Moći ću prepoznati pojam tropismenosti.
Videolekcija 12.4: Hrvatski književni bajkomat - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati književni esej., U potpunosti ću moći usporediti književni sa školskim esejom., U potpunosti ću moći prepoznati književnopovijesni kontekst nastanka eseja kao vrste teksta., U potpunosti ću moći prepoznati strukturna i izrazna obilježja teksta eseja., U potpunosti ću moći opisati obilježja književnog eseja.
1. Receptivne jezične djelatnosti
Receptivne jezične djelatnosti
Receptivne jezične djelatnosti
Ishodi:
U potpunosti ću moći raspravljati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
U potpunosti ću moći slušati tekstove različitih funkcionalnih stilova u skladu s određenom svrhom i iz različitih izvora.
U potpunosti ću moći čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
U potpunosti ću moći kritički procijeniti utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja.
U interaktivnoj videolekciji učenici čitaju recenziju videoigre God of Ragnarok Z. Žalca. Na konkretnom tekstu objasnit će obilježja recenzije kao vrste raspravljačkog teksta novinarsko-publicističkog stila. Procijenit će svrhu teksta i gledište autora prema zadanim odrednicama: sadržaj, struktura, svrha i namjena. Prepoznat će tipične dijelove recenzije. Vođeni korak po korak, izdvojit će glavnu ideju, uočiti i tumačiti autorovo stajalište. Primijenit će metode povezivanja novih informacije s postojećim znanjima i iskustvima.
U interaktivnoj videolekciji učenici će na primjeru književne kritike romana Maratonac Nebojše Lujanovića pod naslovom Iscrpljujuće pisanje Luce Kozine upoznati strukturna, stilska i sadržajna obilježja književne kritike kao tekstne vrste s obilježjima raspravljačkoga diskursa. Na osnovi ponuđenih smjernica i lista procjene će stvarati različite vrste prosudbe teksta i svoju prosudbu usporediti s prosudbom književnoga kritičara.
U interaktivnoj videolekciji učenici će analizirati vještine uspješne komunikacije, čiji je posebno važan dio slušanje sugovornika. Uočit će da slušanje nije važno samo za kvalitetno funkcioniranje na budućem poslu već i za poboljšanje osobnog života. Slušat će radijsku emisiju Trikolaž #16 – Natko Beck i analizirati strukturna obilježja radijske emisije uočavajući razliku između intervjuiranja i polemiziranja. Uočavat će ironiju i sarkazam kao oružje u međuljudskoj komunikaciji, otimanje riječi u polemičkom diskursu i naučiti koje vrste neslušanja postoje.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s debatom. Uočit će strukturna i jezična obilježja debate. Analizirat će debatu i učiti kako postaviti tezu, kako odabrati i potkrijepiti valjane argumente, na koji način se suprotstaviti drugom mišljenju. Analizirat će informacije i učiti zbog čega je važno biti društveno odgovoran.
2. Produktivne jezicne djelatnosti
Produktivne jezicne djelatnosti
Produktivne jezicne djelatnosti
Ishodi:
U potpunosti ću moći raspravljati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
U potpunosti ću moći pisati raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objasniti stav o književnome tekstu.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s europski formatom debate. Analizirat će debatu i učiti kako odabrati i potkrijepiti valjane argumente, na koji se način suprotstaviti drugom mišljenju. Analizirat će informacije i učiti zbog čega je važno argumentirano raspravljati. Uočit će važnost čitanja književnih djela i razlikovati lijepu i trivijalnu književnost.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se na primjeru romana Kiklop Ranka Marinkovića pripremati za pisanje školskog raspravljačkog eseja. Prema modelu i u skladu s jezično-strukturnim i stilskim obilježjima, sa svrhom i namjenom eseja sažimat će prikupljene podatke u sadržajno i logički povezan tekst. Primjenjivat će strukturna i jezična obilježja zadane tekstne vrste te pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika. Učenici će povezivati informacije i ideje iz teksta sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima.
U interaktivnoj videolekciji učenici će promišljati o međuljudskim odnosima na radnom mjestu i o odnosu nadređenih i njihovih zaposlenika. Razmišljat će o tome koliko o profesionalnim i komunikacijskim kompetencijama šefova ovisi zadovoljstvo zaposlenika. Učit će o tome kako bi poslovni sastanci trebali biti organizirani, i to s određenim ciljem, i sa svrhom da voditeljima pruže uvid u trenutnu poslovnu situaciju u poduzeću, u međuljudske odnose, ili u najbolji smjer planiranja daljnjeg poslovanja. Učit će kako se kvalitetno pripremiti za vođenje sastanka, kako sastaviti poziv za sastanak, kako moderirati sastanak i voditi bilješke. U videozapisu će pogledati primjer stručnog vođenja dijela sastanka, a potom će se i sami odvažiti na simulaciju vođenja sastanka.
U interaktivnoj videolekciji učenici će čitati i pisati polemiku na početnu tezu. Na temelju primjera učenici će uvježbavati postupak i proces pisanja polemike. Metodom vođenog pisanja oblikovat će plan pisanja raspravljačkog teksta polemike u skladu s određenom strukturom, oblikom i publicističkim stilom. Po koracima i prema praktičnim savjetima za pisanje, napisat će vlastitu polemiku koja će sadržavati zadane elemente: odabir protivnika, retoričko pitanje, prihvaćanje protuteza s izvrtanjem, polemički citat i zaključak s poantom.
3. Jezik u funkciji
Jezik u funkciji
Jezik u funkciji
Ishodi:
U potpunosti ću moći razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati.
U potpunosti ću moći analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika.
U potpunosti ću moći opisati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika.
U potpunosti ću moći prosuditi povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s ulogom govornih organa, tvorbom i razlikovanjem otvornika i zatvornika te samoglasnika i suglasnika. Na primjeru zadataka opisat će artikulacijska, akustička i prozodijska obilježja glasova. Određivati će ulogu sloga i morfonema u riječima i promjene glasova na granici morfema. Opisati će razliku između grafijskog i fonetski sustava hrvatskog jezika.
U interaktivnoj videolekciji učenici će znati više o vrstama vlastitih imena, kako imena kruže iz jezika u jezik i zašto su ona bitan dio narodnoga i nacionalnoga identiteta.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s povijesnim pregledom razvoja hrvatskog jezika. Na primjeru pojedinog djela uočavat će i opisati promjene u jeziku i njegovu standardizaciju. Povezat će razvoj jezika s društvenim i političkim promjenama. Zaključivat će o važnosti pojedinih djela tijekom hrvatske jezične povijesti i upoznati se s položajem hrvatskog jezika unutar Europske unije.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s različitim vrstama rječnika kao što su rječnik stranih riječi, rječnik žargona, rječnik strukovnoga nazivlja koji pomažu pri razvijanju jezične kulture. Redovita uporaba rječnika omogućiti će proširivanje vlastita rječnika, preciznije izražavanje i nedvosmislenu komunikaciju. Poznavanje strukture rječnika, leksikografskih natuknica i odrednica bitno olakšava služenje rječnicima.
4. Obilježja tekstnih vrsta
Obilježja tekstnih vrsta
Obilježja tekstnih vrsta
Ishodi:
U potpunosti ću moći raspravljati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
U potpunosti ću moći čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
U potpunosti ću moći prosuditi povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s debatom. Uočit će strukturna i jezična obilježja debate i upoznat će se s formatima debate. Poslušat će razgovor sa stručnjakom, Petrom Stjepanom Soldom. Analizirat će, odrediti svrhu i namjenu debate te će procjenjivati informacije i izvore informacija. Zaključit će o globalizaciji i utjecaju globalizacije na život pojedinca.
U interaktivnoj videolekciji učenici će analizirati glavna obilježja recenzije kao tekstne vrste. Upoznat će se s postupkom recenziranja i odabiranja adekvatnog recenzenta. Analizirat će strukturna i jezična obilježja recenzije. Izdvajat će i tumačiti ideje, uočavati autorovo gledište i namjenu teksta te utjecaj teksta na primatelja. Procjenjivat će svrhu teksta i gledište autora s obzirom na sadržaj, struktura, svrha i namjenu recenzije. Prepoznavat će referencije i aluzije na druge tekstove.
U interaktivnoj videolekciji učenici će na primjeru stručnog rada Igora Marka Gligorića, Polemika Ivana Slamniga, Stjepana Babića i Dalibora Brozovića (1954–1955), doznati što je polemika, i koja su strukturna i retorička obilježja pisane polemike. Oblikovat će različite vrste prosudbe: procjenjivati svrhu teksta i gledište autora prema zadanim odrednicama: sadržaj, strukturu, svrhu, namjenu. Prepoznavat će referencije i aluzije na druge tekstove.
5. Pravilno pisanje i govorenje
Pravilno pisanje i govorenje
Pravilno pisanje i govorenje
Ishodi:
U potpunosti ću moći analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika.
U interaktivnoj videolekciji učenici će razmišljati o kompetencijama potrebnim za nastavak obrazovanja ili zaposlenje. Razmišljat će o atraktivnim zanimanjima i procjenjivati svoja dosad stečena znanja i vještine. Analizirat će koliko će njihova pismenost određivati njihov poslovni put i navoditi segmente poslova u kojima uviđaju potrebu poznavanja pisanja glasova č/ć, ije/je, i pisanja glasova u dodiru? Uočavat će pogreške u svakodnevnoj komunikaciji i u medijima, osobito na društvenim mrežama, a na tu temu i temu promicanja jezične kulture pogledat će videozapis s jezičnim stručnjakom.
U interaktivnoj videolekciji učenici će naučiti pravopisna pravila koja se odnose na pisanje riječi iz stranih jezika. Ponovit će dosad stečeno znanje o temi te ga produbit radom na konkretnim primjerima iz medija, osobito s društvenih mreža u kojima se često pojavljuju posuđenice. Osobita je pozornost posvećena pisanju stranih imena i posvojnih pridjeva.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s glasom i vrstama glasova te artikulacijom glasova u hrvatskome jeziku. Uočit će artikulaciju glasova i upoznat će se s naglascima hrvatskoga standardnoga jezika te najčešćim pogreškama u naglašavanju riječi. Opisat će prozodijski sustav i primijeniti ga u riječima u kojima naglasak i naglasna dužina određuju značenje.
6. Poezija
Poezija
Poezija
Ishodi:
U potpunosti ću moći analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu.
U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu.
U potpunosti ću moći obrazložiti slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuditi utjecaj različitih konteksta na književni tekst.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s poezijom Antuna Branka Šimića. Uočit će sadržajna i izrazna obilježja Šimićevih pjesama. Upoznat će se s pojmom ekspresionizma i uočiti obilježja ekspresionizma u Šimićevoj poeziji. Izrazit će doživljaj o pročitanim pjesmama. Analizirat će pjesme s obzirom na povijesni, društveni i kulturni kontekst i usporedit će svoju interpretaciju s interpretacijama drugih čitatelja.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s Baladama Petrice Kerempuha Miroslava Krleže koja je najljepša knjiga poezije ikad napisana na kajkavskom jeziku kojim su se služili hrvatski pisci od 16. do 19. stoljeća. Miroslav Krleža rječnik svojih Balada temelji na studioznoj analizi rječnika Jurja Habdelića, Ivana Belostenca te Andrije Jambrešića i Franje Sušnika. Osim toga nadahnuće je pronašao i dramama Tituša Brezovačkog i pričama svoje bake Terazije Goričanec. Lik Petrice Kerempuha nasljedovatelj je tradicije likova luda i grabancijaša poput Tilla Euelenspiegla, Matijaša Grabancijaša Dijaka i dalekoga im rođaka Pometa Trpeze. Dati će se prikaz zbirke i analizirati se balada Baba cmizdri pod galgami.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati sa životom i književnim radom Vesne Parun. Na primjeru pjesama odredit će poetiku Vesne Parun. Interpretirat će pjesme i analizirati teme, motive, stilske figure, obilježja stiha i strukturu pjesama i iznositi svoje dojmove o pročitanome. Usporedit će svoje viđenje pjesama s drugim čitateljima.
U interaktivnoj videolekciji učenici će tumačiti egzistencijalistički doživljaj svijeta čitajući, interpretirajući i analizirajući pjesme Slavka Mihalića. Postupno će ih se voditi do odgovora na pitanje: Vera, zašto šutiš? Uspoređivat će svoju interpretaciju sa znanstvenom interpretacijom pjesme Približavanje oluje. Kreirat će svoju pjesmu u formi blackout poezije. Govorit će se o tome kako se cijeni sloboda umjetničkog stvaranja u drugoj moderni u hrvatskoj književnosti (od 1952. do 1969. godine).
U interaktivnoj videolekciji učenici će čitati izbor pjesama Ivana Slamniga. Analizirat će tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove. Na književnim predlošcima uočit će obilježja ludizma u poeziji, obilježja poezije visoke i niske mimetičnosti te elemente razgovornog stila. Učenici će povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva te izdvajati pojedinosti koje su ih se dojmile i potaknule na razmišljanje.
7. Kratka proza
Kratka proza
Kratka proza
Ishodi:
U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu.
U potpunosti ću moći analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu.
U potpunosti ću moći obrazložiti slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuditi utjecaj različitih konteksta na književni tekst.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s likom i djelom Franza Kafke. Na odabranim ulomcima odrediti će karakter glavnog lika i odnos članova u obitelji. Upoznat će se na primjeru s pojmom kafkijanska atmosfera. Objasniti i komentirati će događaje i postupke lika. Upoznat će se s vremenskim i stilskim odrednicama ekspresionizma i nadrealizma.
U interaktivnoj videolekciji učenici će analizirat i interpretirati kratku priču Antuna Šoljana „Brod u boci“ u književnopovijesnom kontekstu razvoja žanra. Izrazit će svoj literarni doživljaj teksta i potkrijepiti primjerima vlastita mišljenja i stavove.
U interaktivnoj videolekciji učenici će čitati Šegedinovu novelu A pokojna Pavulina. Izrazit će svoj literarni doživljaj teksta i izdvajati pojedinosti koje su ih se dojmile i koje su ih potaknule na razmišljanje. Uočit će kako je proza Petra Šegedina, iako je regionalnoga podrijetla, značenjem ipak nadmašila granice hrvatskoga zavičaja.
8. Moderni roman
Moderni roman
Moderni roman
Ishodi:
U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu.
U potpunosti ću moći analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu.
U potpunosti ću moći obrazložiti slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuditi utjecaj različitih konteksta na književni tekst.
U interaktivnoj videolekciji učenici će na primjerima interpretirati i određivati obilježja modernog romana Stranac. Objašnjavat će i komentirati događaje i postupke lika. Upoznat će se s filozofijom egzistencijalizma na primjerima. Upoznat će se s vremenskim i stilskim odrednicama kasnog modernizma te najvažnijim djelima razdoblja.
U interaktivnoj videolekciji učenici će na primjeru djela Prokleta avlija upoznati s važnošću priče i pripovijedanja, što je Ivo Andrić naglasio u svom govoru prilikom dodjele Nobelove nagrade i u svojim djelima. Upoznat će se s književnim radom pisca. Na odlomcima će analizirati djelo, određivati simboliku u djelu te povezanost pripovjedača i univerzalnu poruku djela. Navodit će vlastita mišljenja o pročitanome. Na kraju će se upoznati s obilježjima novopovijesnog romana.
U interaktivnoj videolekciji učenici će usmjereno čitati ulomke iz romana Kiklop Ranka Marinkovića. Uočit će modernistička i postmodernistička obilježja romana, njegovu intertekstualnost te autorovo poigravanje s različitim književnim poetikama koje podlaže travestiji i karnevalizaciji. Analizirat će jezična i stilska obilježja teksta, njegovu kompoziciju te komentirati radnju i likove.
9. Drama
Drama
Drama
Ishodi:
U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu.
U potpunosti ću moći analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu.
U potpunosti ću moći obrazložiti slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuditi utjecaj različitih konteksta na književni tekst.
U interaktivnoj videolekciji učenici će usmjereno čitati odabrane ulomke iz drame Gospoda Glembajevi Miroslava Krleže. Analizirat će odnose među likovima i dramsku radnju, iznositi svoje mišljenje o odabranim pojedinostima te uočiti obilježja agramerskog jezika. Upoznat će dramski opus Miroslava Krleže te ga smjestiti u književnopovijesni i kulturni kontekst hrvatske književnosti 20. stoljeća.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s pojmom antidrame i groteske. Analizirat će ulomke iz antidrame E. Ionesca Ćelava pjevačica i izraziti svoj doživljaj teksta. Potkrijepit će svoje stavove i izdvojiti pojedinosti koje su ga se dojmile i potaknule ga na razmišljanje. Uočit će ulogu jezika u tekstu i apsurd jezika te će usporediti Ćelavu pjevačicu s ulomkom iz drame U očekivanju Godota S. Becketta.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s najpoznatijim antiratnim dramskim tekstom, koji se povremeno može i pogledati u izvedbi glumaca na kazališnim daskama. Riječ je o drami Majka Hrabrost i njezina djeca. Učenici će uočiti da rat u drami nije prikazan kroz sukobljavanje protestanata i katolika, nego kroz sudbinu Anne Fierling, poznatije kao Majka Courage. Upoznat će se s epskim kazalištem, ulogom V- efekta songova. Promišljat će o sebi i svojim prijateljima te pokušati odlučiti komu bi odgovarala koja uloga u uprizorenju Brechtove drame.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s književnim radom Ive Brešana. Na odabranim odlomcima određivat će groteskne i bizarne motive u Brešanovu djelu. Na primjeru će pronalaziti elemente intertekstualnosti. Objašnjavat će i komentirati događaje i postupke lika. Uočit će djela hrvatske i svjetske književnosti koja tematiziraju pojavu Nečastivog.
10. Stvaralačko izražavanje
Stvaralačko izražavanje
Stvaralačko izražavanje
Ishodi:
U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu.
U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu.
U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s receptom za kreativno izražavanje koji su osmislili pripadnici dadaističkoga pokreta te prikazali u svojem dadaističkom manifestu. Iskušat će i tehniku propitkivanja ideje „Zašto? Zašto?“ te procijeniti ideju „Srce, glava, ruke“.
U interaktivnoj videolekciji učenici će odrediti razlike između poezije i hiperpoezije. Interpretirat će i analizirati pjesmu Oproštaj Federica Garcíje Lorce. Na primjeru pjesme stvara hiperpjesmu pomoću zvučnih i vizualnih elemenata. Upoznat će se s pojmom hiperteksta, čitati pjesmu napravljenu s pomoću poveznica i odrediti način na koji će je pročitati.
U interaktivnoj videolekciji učenici će stvaralački oblikovati grafičku epizodu iz romana Marcela Prousta Combray na temelju predloška iz grafičkog romana Stéphanea Heueta, U potrazi za izgubljenim vremenom: Combray. Povezivat će tekst s dosadašnjim književnim i čitateljskim iskustvom te izdvajati pojedinosti koje su ga se dojmile i potaknule na razmišljanje. Utvrdit će obilježja digitalnog pripovijedanja i grafičkog romana. Učenici će se upoznati s koracima kreativnog procesa te s različitim tehnikama i alatima koji potiču inovativnost i kreativnost.
11. Kulturna pismenost
Kulturna pismenost
Kulturna pismenost
Ishodi:
U potpunosti ću moći obrazložiti slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuditi utjecaj različitih konteksta na književni tekst.
U potpunosti ću moći prosuditi povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova.
U interaktivnoj videolekciji učenici će na primjerima ponavlja obilježja, autore i djela književnih razdoblja od antike do postmodernizma. Na primjerima iz književnih i umjetničkih djela određuje obilježja, trajanje i autore antike, srednjeg vijeka, renesanse, baroka, klasicizma, prosvjetiteljstva, romantizma, realizma, modernizma i postmodernizma. U citatima iz djela izdvojit će stilske odrednice i vrijeme u kojem je djelo nastalo. Izrazit će vlastito mišljenje o odnosu književnosti i društvenih promjena.
U interaktivnoj videolekciji učenici će usustaviti obilježja, autore i djela modernizma i moderne. Na primjerima iz književnih i umjetničkih djela određivat će obilježja, trajanje i autore avangarde, međuratnog hrvatskog razdoblja, kasnog modernizma i Druge moderne. Na citatima iz djela 20. stoljeća izdvojit će stilske odrednice i pravac u kojem je djelo nastalo. Izrazit će vlastito mišljenje o odnosu književnosti i društvenih promjena.
U interaktivnoj videolekciji učenici će posjećivati i procjenjivati kako kulturno-umjetnički događaj u stvarnom i digitalnom okružju utječu na oblikovanje vlastitog kulturnog identiteta. U lekciji će biti riječi o kazališnim festivalima i tražit će se odgovor na pitanje: Zašto je glumcu potreban njegov festival? Doznat će kako je Hrvatsko društvo dramskih umjetnika pokrenulo Festival glumca 1994. godine. Učenici će se podrobnije upoznati s dijelovima knjige glumca Mihaila Čehova, učenika K. Stanislavskog, Glumcu – O tehnici glume i iskušati pokoju vježbu.
U interaktivnoj videolekciji učenici će utvrditi što je slam-poezija i tko su hrvatski prvaci slam-poezije. Analizirat će prijenos kulturnih vrijednosti koje su od američkih slam-umjetnika drugi umjetnici prenosili na ostale umjetnike diljem svijeta, pa tako i u Hrvatsku. Slušat će izvedbu slam-pjesništva i usporediti tekstove slam-pjesništva s tekstovima visoke kulture. Slušajući tekstove, promišljat će o njihovu utjecaju na oblikovanje vlastita i hrvatskoga kulturnog identiteta.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s obilježjima i vrstama eksperimentalnog filma. Analizirat će i interpretirati eksperimentalni film – Dota Petre Zlonoge. Analizom će utvrditi i neka obilježja postmodernizma na filmu, uočiti dijalogičnost i odnos prema tradiciji karakterističan za poetiku postmodernizma. Razlikovat će asocijativnu montažu i obilježja poetskog filmskog izlaganja.
12. Medijska pismenost
Medijska pismenost
Medijska pismenost
Ishodi:
U potpunosti ću moći opisati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika.
U potpunosti ću moći kritički procijeniti utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja.
U potpunosti ću moći prosuditi povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova.
U interaktivnoj videolekciji učenici će na primjerima utvrditi obilježja javnih, komercijalnih i neprofitnih medija. Čitat će članke Zakona o medijima, odredit će i upoznati se s medijskim prostorom u Republici Hrvatskoj. Na primjerima će odrediti vrste medija. Stvarat će naslovnicu novina i objašnjavati vlastiti odabir. Upoznat će se s pojmom građansko novinarstvo. Izrazit će vlastito mišljenje o medijima i medijskim porukama koje ga okružuju.
U interaktivnoj videolekciji učenici će analizirati komercijalne medijske poruke s namjerom da uoče kako su u njima prikazane informacije ideje, stavovi i mišljenja. Usporedit će tekstove s informativnom i oglašivačkom namjerom i uočiti kako oni utječu na doživljaj stvarnosti i oblikovanje stavova i mišljenja. Prepoznat će kojim su dobnim ili kulturnim skupinama upućene poruke te objasniti na osnovi kojih su sadržajnih elemenata to odredili.
U interaktivnoj videolekciji učenici će analizirati kako dolazi do prijenosa kulturnih obrazaca iz jednog u drugi kulturni krug na primjeru stripa izdanog u povodu 1100. obljetnice Metodove smrti 885. godine. Na osnovi informacija o misiji slavenskih apostola Ćirila i Metoda među Slavenima moći će prosuditi povezanost vlastitoga kulturnog identiteta s drugim slavenskim narodima. Usporedit će ulomke iz hagiografije Žitje Konstantinovo s njegovom preoblikom u strip. Na osnovi svega toga moći će objasniti početke hrvatske pismenosti.
U interaktivnoj videolekciji učenici će analizirati i interpretirati esej iz knjige Deana Dude Hrvatski književni bajkomat. Upoznat će se s obilježjima književnog eseja te utvrditi razlike između književnog i školskog eseja. Učenici će izraziti stav o tome kako konzumerizam u kulturi, medijska industrija te književna i društvena zbivanja u Hrvatskoj na početku 21. stoljeća utječu na oblikovanje njihova identiteta.