Učitavanje

3. Je, je, pokojna Pavulina

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći uočiti čakavski dijalekt i esejistički diskurs.
  • U potpunosti ću moći analizirati pitanje bivanja.
  • U potpunosti ću moći kritički promišljati, uz primjenu metode čitanja s predviđanjem.
  • U potpunosti ću moći uočiti značenje proze Petra Šegedina.
  • Moći ću prepoznati poetska obilježja Šegedinove novele.
  • Moći ću uočiti odrednice teksta na sadržajnoj i izraznoj razini.
  • Moći ću izdvojiti pojedinosti koje su ostavile dojam i potaknule na razmišljanje.

Označite je li tvrdnja točna ili netočna.

 

Pisac se tekstu izražava u stilu eseja.

U tekstu je naglašeno razmišljanje lika o vlastitu životu, o vlastitom bivanju.

Dopunite rečenicu odgovorom iz padajućeg izbornika.

Filozofska disciplina koja se bavi problemom bitka i biti bivstvujućeg, zakonima i strukturom bivstvujućeg uopće naziva se 

.

Povežite pojedinost iz teksta u kojoj je vidljivo da se pisac koristi opisivanjem, pripovijedanjem i dijalogom.

dijalog Svrnuo sam stoga pogled s mora, bregova i planine, tog ogledala moga, te se  predao drugom: riječi, razgovoru, što je brzao i ključao, brborio i šumorio pokraj mene nestajući s bukom i u buci brodskih strojeva.
opisivanje … uz nju, djevojčica tanka, jedva izmodelirana lica, plavih, kovrčastih kosa.
pripovijedanje - Je, je, i visoka, i mršava, ali i vrag od žene.
- He, he, he, tako je, boga mi, bilo. I udarila kiša ha, ha, ha.. - oglasio se odjednom mladić, izvukavši ruke iz stisnutih koljena, pa ih raširio kao da želi nešto ispred sebe razgrnuti. - E, e, udri daž, a što sad? Lako je reć udrila kiša, ma te ja hoću snaći se i svi, svi su mislili da se ona neće ni spomenut tega, da je udri, boga ti, daž, a ona, boga ti jubin, sva se uznemirila, eto, eto, govori ona, Pavulina, Pavulina, umrila si, a još si živa, eno zvoni mrtvo zvono, tebi zvoni, Pavulina, umrila si prin smrti, a to ti je kad slušaš luje od sebe.. I tada smijeh pline društvancem, pa u smijehu svrnuše svi poglede na mene očekujući da ću se i ja nasmijati, a time i potvrditi važnost onoga što se priča, ja, koji jesam njihov, a opet nisam od njihovih, eto, i ja se pokorim te se šutljivo osmijehnem… Videći to, mladić osjeti da se vrijedi umiješati, pa, izvukavši sklopljene ruke, vikne: - A mene, mene je jedan put i čuvala pokojna Pavulina, kad mi je bio umro djed, a imao sam tada oko tri godine! - i odijelio se tako mladić jakošću glasa, pravilnošću jezika od društva, pa to povrijedilo mršavu ženu te ona odmah odvratila: -0, da je ima tri godine... Pa kako možeš znati? - Pa kako mogu znati?! Lipo, lipo, moja Karmelina, pripovijedala mi je mati. Umro mi je bio djed i ostavila me majka u tetke da ne vidim djeda mrtva. Dijete, što će drugo?... - otpočeo je mladić ozbiljno, naglašavajući previše učeni govor. Svi zašutješe, povrijeđeni nekako i okrenuše se prema njemu, pa ga i djevojčica uzela promatrati netremice. - A moja je tetka hodila uvijek na ispovijed k njoj… - I tu, odjednom, zašutio mladić kao da je izgubio misao. - Ala, znamo, znamo, k njoj, pokojnoj Pavulini – ubaci nestrpljivo mršava Karmelina. - E, Paulini - potvrdi posve mirno mladić. - A tetka i sa mnom na ispovijed… - Pavulini?... - opet ne izdrža Karmelina. - E, e, Paulinil - prihvatio sada mrko mladić. - Pa me njoj i ostavila napreporučivši joj da mi ni riječ ne govori o pokojnom djedu... - Ma Pavulina, kako Pavulina... - nametala se mršava Karmelina. - E, dobro, boga ti, kad hoćeš znati bolje od mene, a ti sada sama nastavi! - ljutito odbrusi mladić i opet složi sklopljene ruke među koljena. Pružila se neugodna tišina, koju prekine žena tupasta nosa: - Pavulina kako Pavulina, a moglo bi se lipo reć Karmelina, kako Karmelina, zašto ne daš drugon doć do riči, boga ti?...Ala, braco, ne obadaj ti nju... - Ma ajde, boga ti, ona je druga Pavulina, a i sliči joj! – ljutio se mladić sagibajući se sada mnogo brže i naprijed i natrag. - Ala, ala, nećemo se sad posvadit... Što je onda bilo? - upitala dobrohotno starica. - Ajde, ajde, pa nisam te ugrizla, boga mu, za jezikl -branila se pomirljivo mršava Karmelina. - E je, je, a Pavulina kako Pavulina… - nastavljao je udobrovoljeni mladić - i nije mogla izdržati, nego oko mene hoće, neće, pa se i naljutila: što to ludi svit misli - pao odjednom mladić i sam u običan govor - da dica ne smiju znat! Od malahna, od malahna ih vaja naučit o svemu, neka znaju kakav je život, pa ti ona meni: "Bravo, bravo, moj mali Bartule, hodi ti u tete Pavuline i nemoj se bojat, evo tebi šaka mindeli i nike suhe smokve, jerbo je teta Pavulina dobra žena, a ti si pametan, jerbo si i od pametnih, ha, ha, ha, tebi će teta Pavulina lipo reć zašto si ti ovde, jer ti više nimaš dida svoga, koji te je drža na kolinima i kanta ti, a sad ga više nimaš ne, i neće ti više kantat veseli se Bosna zemjo ravna, koja no si na glasu odavna... pa i ja ću ti brzo poć iz života, eno vidiš, u onoj škrinjici sve sam pripremila kako će me obuć, tako ti je to na ten svitu, svoga dida više nimaš, on ti je poša iz života, tamo na drugi svit i više se nikad, nikad neće vratit, osin na sudnji dan. E, boga ti, boje i tad nego nikad... Tako ti je to, dite moje: nikad, nikad više, jerbo nima života... Nima života! A kad nima života više, onda si umri, a duša ti pošla Bogu na istinu…“ - zašuti mladić i svi ostadoše šuteći: čekali su, nekako ganuti, da mladić dalje nastavi, pa se on, konačno, i odluči:- E, tako mi je mat pričala…

Procjena znanja

Što odlikuje novelu A pokojna Pavulina? (Više je mogućih odgovora.)

Označite je li tvrdnja točna ili netočna.

Šegedin je više situacijski nego događajni novelist, što znači da opisuje atmosferu, ugođaj, stanja, koja opsesivno opsjedaju likove, o kojima oni potom reflektiraju i koja ih razdiru, a u temelju je svega etičko i ontološko pitanje.

Označite je li tvrdnja točna ili netočna.

A pokojna Pavulina novela je intelektualističkoga tipa s egzistencijalističkom poetikom.

Povežite dijelove u smislenu cjelinu.

prostor kraj rujna
glavni lik može biti i sama atmosfera
likovi i prostor pripadaju zavičaju
vrijeme otočki mediteranski
narječje čakavsko

Razvrstajte pojedinosti koje pripadaju pojedinom liku.

-  i očenaše, i to one velike da jon vežu š njiman prikrižene ruke

- priredila i osmrtnice, je, je, i osmrtnice, i dala odma napisat svoje ime

- gleda te s onim svojin malin, oštrin očiman

- da vazme od Pavuline dvi osmrtnice

- mene je jedan put i čuvala pokojna Pavulina

- govori ona, Pavulina, Pavulina, umrila si, a još si živa

- i očenaše, i to one velike da jon vežu š njiman prikrižene ruke
- gleda te s onim svojin malin, oštrin očiman
- mene je jedan put i čuvala pokojna Pavulina
- govori ona, Pavulina, Pavulina, umrila si, a još si živa
- da vazme od Pavuline dvi osmrtnice
- bila priredila i osmrtnice, je, je, i osmrtnice, i dala odma napisat svoje ime
starica
mršava žena
mladić

3. Je, je, pokojna Pavulina

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći uočiti čakavski dijalekt i esejistički diskurs.
  • U potpunosti ću moći analizirati pitanje bivanja.
  • U potpunosti ću moći kritički promišljati, uz primjenu metode čitanja s predviđanjem.
  • U potpunosti ću moći uočiti značenje proze Petra Šegedina.
  • Moći ću prepoznati poetska obilježja Šegedinove novele.
  • Moći ću uočiti odrednice teksta na sadržajnoj i izraznoj razini.
  • Moći ću izdvojiti pojedinosti koje su ostavile dojam i potaknule na razmišljanje.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 7: Kratka proza - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu., U potpunosti ću moći analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu., U potpunosti ću moći obrazložiti slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuditi utjecaj različitih konteksta na književni tekst.
    1. Videolekcija 7.1: Kako je živjeti kao ljudski kukac? - Ishodi učenja: Moći ćete odrediti vrijeme nastanka ekspresionizma., U potpunosti ću moći analizirati pripovijetku Preobražaj na odlomcima., U potpunosti ću moći odrediti osobine moderne pripovijetke., U potpunosti ću moći odrediti pojam kafkijanske atmosfere., U potpunosti ću moći komentirati postupke likova., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje., Moći ću odrediti poetiku djela., Moći ću odrediti obilježja djela i lika., Moći ću odrediti odnos među likovima., Moći ću opisati karakter lika., U potpunosti ću moći se upoznati s djelom Franza Kafke.
    2. Videolekcija 7.2: Susret s alternativnom stvarnosti - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati kratku priču „Brod u boci“., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja fantastične književnosti., U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj teksta., U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći opisati povijesni razvoj fantastičnog žanra u hrvatskoj književnosti., U potpunosti ću moći opisati obilježja proze naraštaja hrvatskih fantastičara., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja vlastite kulture u odnosu na multikulturni svijet., Moći ću opisati obilježja fantastičnog žanra u hrvatskoj književnosti., Moći ću opisati razvoj fantastičnog žanra u hrvatskoj književnosti.