Učitavanje

1. Iz lektorskoga ugla: Č i ć i druge glasovno-pravopisne zavrzlame

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći objasniti koje su kompetencije potrebne za nastavak obrazovanja ili zaposlenje i koliko je važno promicati jezičnu kulturu.
  • U potpunosti ću moći uvidjeti potrebu poznavanja pravila o pisanju glasova č/ć, ije/je i o pisanja glasova u dodiru.
  • U potpunosti ću moći uočavati pogreške u svakodnevnoj komunikaciji i u medijima, osobito na društvenim mrežama.
  • U potpunosti ću moći uspoređivati izgovor i pisanje glasova i suglasničkih skupina.
  • Moći ću usporediti izgovor i pisanje glasova č/ć.
  • Moći ću usporediti izgovor i pisanje glasova ije/je.
  • Moći ću usporediti govorni i pismeni oblik jezika (izgovor i pisanje glasova i suglasničkih skupina).
  • Moći ću usporediti izgovor i pisanje glasova u dodiru.
#1 Zadatak

Premetanjem slova u točan redoslijed otkrijte naziv radnog mjesta.

E T L K R O
#2 Zadatak

Označite uvjete koje bi trebao ispunjavati kandidat za radno mjesto lektora.

D11 Profesionalni videozapis Davor Nikolić. Transkript: .

Jednačenje po zvučnosti provodi se u izgovoru, ali se ne zapisuje. Uz ponuđene riječi povežite objašnjenja.

kad se d nađe ispred: c, č, ć, s, š napredak – napredci, odčepiti, odćurlikati, gradski, odškrinuti
u prefiksu ispod- i iznad- ivanićgradski
u riječima latinskoga podrijetla koje počinju s ad- subpolaran
u riječima latinskoga podrijetla koje počinju sa sub- iza kojega slijedi p: ispodprosječan, iznadprosječan
u nekim riječima stranoga podrijetla: Habsburgovci
u nekim zemljopisnim imenima i njihovim tvorenicama: adstrat

Pronađite uljeza među riječima u kojima se jednačenje po mjestu tvorbe provodi u izgovoru i zapisuje.

Razvrstajte primjere u skupinu kad se jednačenje po mjestu tvorbe provodi u izgovoru i zapisuje te kad se jednačenje po mjestu tvorbe ne zapisuje iako se provodi u izgovoru.

izvanbračni
stranputica
oraščić
bombon
prehrambeni
snalažljiv
izvanbrodski
provodi se u izgovoru i zapisuje
ne zapisuje se iako se provodi u izgovoru

Označite točno napisanu riječ.

Označite točno napisanu riječ!

Označite točno napisanu riječ.

Označite točno napisanu riječ!

Označite točno napisanu riječ.

Označite točno napisanu riječ!

Označite točno napisanu riječ.

Procjena znanja

Upišite na crticu č ili ć.

ma
_ak, p
ela, 
aša, no
amac, rije
, ga
e, 
estitati, ku
a

Upišite na crticu č ili ć.

sr
ani, mladoš
u, prešu
en, ba
en, najja
i, suradni
e

Upišite na crticu č ili ć.

svira
, cvjeti
, Šiben
anin, vodi
, turisti
ki, zvon
i
, lon
i
, čisto
a, mirno
a

Upišite na crticu č ili ć.

Dragali
, Oki
, dragali
ki, oki
ki, Bedekov
ina, Špi
kovina

Izaberite odgovor u padajućem izborniku da grafit bude pravopisno točan.

U ovom 

 grada plava boja vlada.

Povežite riječi i objašnjenja kada se jednačenje po zvučnosti provodi u izgovoru, ali se ne zapisuje.

kad se d nađe ispred: c, č, ć, s, š  podcijeniti, nadčovjek, odćurlikati, predsjednik, podšišati
u prefiksu ispod- i iznad- ispodprosječan, iznadprosječan
u riječima latinskoga podrijetla koje počinju s ad- subpapilaran
u riječima latinskoga podrijetla koje počinju sa sub- iza kojega slijedi p: Josipdol
u nekim riječima stranoga podrijetla: adhezija
u nekim zemljopisnim imenima i njihovim tvorenicama: Habsburgovci

U kojim primjerima do jednačenja po zvučnosti ne dolazi ni u izgovoru ni u pismu jer bi se izvedenica previše udaljila od osnovne riječi?

1. Iz lektorskoga ugla: Č i ć i druge glasovno-pravopisne zavrzlame

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći objasniti koje su kompetencije potrebne za nastavak obrazovanja ili zaposlenje i koliko je važno promicati jezičnu kulturu.
  • U potpunosti ću moći uvidjeti potrebu poznavanja pravila o pisanju glasova č/ć, ije/je i o pisanja glasova u dodiru.
  • U potpunosti ću moći uočavati pogreške u svakodnevnoj komunikaciji i u medijima, osobito na društvenim mrežama.
  • U potpunosti ću moći uspoređivati izgovor i pisanje glasova i suglasničkih skupina.
  • Moći ću usporediti izgovor i pisanje glasova č/ć.
  • Moći ću usporediti izgovor i pisanje glasova ije/je.
  • Moći ću usporediti govorni i pismeni oblik jezika (izgovor i pisanje glasova i suglasničkih skupina).
  • Moći ću usporediti izgovor i pisanje glasova u dodiru.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 5: Pravilno pisanje i govorenje - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika.
    1. Videolekcija 5.2: Lektorske bilješke: Džiju-džicu i šotokan na parteru - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati strane riječi i posuđenice u tekstu., U potpunosti ću moći pravilno zapisati opće riječi i sveze iz stranih jezika., U potpunosti ću moći pravilno pisati strana imena., Moći ću zamijeniti stranu riječ hrvatskom riječju., U potpunosti ću moći pravilno pisati posvojne pridjeve izvedene iz stranih imena i općih sveza riječi.
    2. Videolekcija 5.3: Fonetičarska posla: Pravilno se glasamo i točno naglašavamo - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći opisati glasovni sustav hrvatskoga standardnoga jezika., U potpunosti ću moći razlikovati naglaske., U potpunosti ću moći razlikovati naglasak i dužinu., U potpunosti ću moći primijeniti znanje o prozodiji u pisanju riječi kojima naglasak i dužina određuju značenje., Moći ću prepoznati značenje naglaska., Moći ću prepoznati prozodijska obilježja., Moći ću prepoznati pravila o položaju naglasaka u hrvatskome standardnome jeziku., Moći ću prepoznati vrste naglasaka., Moći ću uočiti razlikovnu ulogu naglaska i zanaglasne dužine.