Učitavanje

4. Vera, zašto šutiš?

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći analizirati pjesme Slavka Mihalića s obzirom na povijesni, društveni i kulturni kontekst.
  • U potpunosti ću moći doznati tko su krugovaši, razlogovci i koja su obilježja druge moderne u hrvatskoj književnosti.
  • U potpunosti ću moći uspoređivati svoju interpretaciju sa znanstvenom interpretacijom pjesme Približavanje oluje.
  • U potpunosti ću moći u maštovitom interaktivnom zadatku kreirati svoju pjesmu u blackout poezija formi, a potom je usporediti s originalnom pjesmom Približavanje oluje.
  • Moći ću izdvojiti pojedinosti koje su vam se dojmile i potaknule na razmišljanje.
  • Moći ću primijeniti književnoteorijske pojmove vezane uz poetske vrste.
  • U potpunosti ću moći tumačiti egzistencijalistički doživljaj svijeta.

Slavko Mihalić u pjesmama je opjevao strahove, osamljenost i nade svoje generacije.

Slavko Mihalić javio se 1954. knjižicom Komorna muzika koja sadrži 12 pjesama, ali gotovo sve imaju antologijsku vrijednost.

Glavne su teme poezije Slavka Mihalića ljubav prema domovini, nacionalni zanos, borbenost, vjerska dogmatičnost.

Glavne su teme poezije Slavka Mihalića čovjekova ugroženost, strah, tjeskoba, bezizlaznost, osjećaj praznine, pustoši i nemoći.

Slavko Mihalić moderan je nastavljač Kranjčevićeva pesimizma.

Subjekt je Mihalićevih pjesama osamljen i ugrožen čovjek, suočen sa životom kao trajnim izazovom i neprestanom opasnošću.

Lirski subjekt strpljivo i dostojanstveno podnosi nesreću i poraz pretvara u vlastitu pobjedu.

Velika je pažnja u Mihalićevim pjesmama posvećena formi i pjesničkom jeziku; izričaj mu je često kolokvijalan, a asocijativni ritam približava se govornom jeziku.

Video. Transkript: Video.

Kako se Mihalić našao na crnoj listi nepodobnih ljudi za komunistički režim, u pjesmi se „majstor” pjesnik obraća sam sebi na način kao da govori sa samog političkog vrha, naredbodavnim tonom: „Majstore, ugasi svijeću, došla su ozbiljna vremena.”

Odaberite odgovor iz padajućeg izbornika da biste dopunili rečenicu.

Stih: Majstore, ugasi svijeću… u

je značenju.

Označite pojedinosti iz pjesme koje najbolje dočaravaju spoznaju pjesnika da živi u  vremenu koje zahtijeva poslušnost režimu. Moguće je više odgovora.

Označite pojedinosti iz pjesme u kojima je uočljiv sarkazam zbog spoznaje da mora potisnuti svoj poriv za slobodom. Moguće je više odgovora.

PRIBLIŽAVANJE OLUJE Pogledaj one oblake, Vera, zašto šutiš Nisam, zaboga, životinja, ali evo kiše Kako je naglo zahladnjelo Daleko smo od grada U redu, Vera, nikad neću zaboraviti što si mi darovala Mi smo sada jedno i čemu govoriti Žuti oblaci obično donesu tuču Sve je već nijemo, zrikavci i žito Ako ti želiš, možemo i ostati Bojim se za tebe, za mene je svejedno Gromovi su opasni u poljima A mi smo sada najviši (i tako prokleto sami) Mnogi će ratar večeras kukati nad zrnjem rasutim iz klasja Ne bih mogao pristati da toliko ovisim o mijenama Ne plači, Vera, to su samo živci I oni slute oluju Kažem ti, život je u svemu mnogo jednostavniji Evo i prvih kapi, sad će početi urnebes Zakopčaj haljinu, gle se i cvijeće zatvara Ne bih si oprostio da ti se nešto dogodi Dakako, ovo će mjesto u mojem sjećanju ostati sveto Molim te brže koračaj i nemoj se osvrtati

Procjena znanja

Poezija Slavka Mihalića veličala je društveno političku situaciju.

Hrvatsko pjesništvo druge moderne usklađuje svoju poeziju s poetikama europskog pjesništva (poetika filozofskog pjesništva).

Označite pojedinosti iz Mihalićevih pjesama koje potiču na razmišljanje. Moguće je više odgovora.

Sastavite u cjelinu riječi iz znanstvene interpretacije pjesme Približavanje oluje.

1. li Vera
2. šutnja ovdje
3. zaista šutjela ili
4. pitanje je
5. govor
6. utišan.
7. je njezin
8. dokinut,
9. kao
10. postavljena
11. jer se
12. problem
13. nedostupan,
14. postavlja
15. Verina je

Povežite pjesničku sliku i pojedinosti iz pjesme.

vizualna Kako je naglo zahladnjelo
auditivna Zakopčaj haljinu, gle i cvijeće se zatvara
taktilna da sada sam sebi zaudaram
olfaktivna Sve je već nijemo, zrikavci i žito

4. Vera, zašto šutiš?

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći analizirati pjesme Slavka Mihalića s obzirom na povijesni, društveni i kulturni kontekst.
  • U potpunosti ću moći doznati tko su krugovaši, razlogovci i koja su obilježja druge moderne u hrvatskoj književnosti.
  • U potpunosti ću moći uspoređivati svoju interpretaciju sa znanstvenom interpretacijom pjesme Približavanje oluje.
  • U potpunosti ću moći u maštovitom interaktivnom zadatku kreirati svoju pjesmu u blackout poezija formi, a potom je usporediti s originalnom pjesmom Približavanje oluje.
  • Moći ću izdvojiti pojedinosti koje su vam se dojmile i potaknule na razmišljanje.
  • Moći ću primijeniti književnoteorijske pojmove vezane uz poetske vrste.
  • U potpunosti ću moći tumačiti egzistencijalistički doživljaj svijeta.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 6: Poezija - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu., U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu., U potpunosti ću moći obrazložiti slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuditi utjecaj različitih konteksta na književni tekst.
    1. Videolekcija 6.1: Mene jedu bakterije - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći tumačiti sadržajna i izrazna obilježja Šimićevih pjesama., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja ekspresionizma u tekstu., U potpunosti ću moći usporediti svoju interpretaciju s interpretacijama drugih čitatelja., Moći ću prepoznati značenje pojma ekspresija.
    2. Videolekcija 6.2: Koga vraga cmizdriš zamusana mužača? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznati obilježja kerempuhovskoga humora., U potpunosti ću moći opisati lik Petrice Kerempuha u povijesnom, kulturnom i književnopovijesnom kontekstu., U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati balade Sanoborska i Baba cmizdri pod galgami., U potpunosti ću moći objasniti strukturu pjesničke zbirke Balade Petrice Kerempuha Miroslava Krleže., U potpunosti ću moći objasniti sadržajne, stilske i jezične uzore Balada Petrice Kerempuha., U potpunosti ću moći izraziti svoj doživljaj književnoga teksta., U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje su vas potaknule na razmišljanje., U potpunosti ću moći usporediti svoj doživljaj Balada s drugim čitateljima.
    3. Videolekcija 6.3: Ja tjeram krdo riječi - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati pjesme iz triju zbirka pjesama., U potpunosti ću moći odrediti obilježja pjesništva Vesne Parun., U potpunosti ću moći navesti svoje mišljenje o pjesmama., Moći ću odrediti tematiku pjesništva V. Parun., U potpunosti ću se moći upoznati s biografijom Vesne Parun.
    4. Videolekcija 6.5: Niš ni bilo među nama - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj teksta., U potpunosti ću moći uočit obilježja ludizma u poeziji., U potpunosti ću moći uočiti obilježja poezije visoke i niske mimetičnosti., U potpunosti ću moći analizirati elemente razgovornog stila., U potpunosti ću moći povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., Moći ću prepoznati obilježja Slamnigove poetike., U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati Slamnigove pjesme na sadržajnoj i izraznoj razini., Moći ću prepoznati tematska, stilska i žanrovska obilježja teksta.