Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
U potpunosti ću moći čitati raspravljački tekst.
U potpunosti ću moći opisati obilježja polemike kao monološke tekstne vrste.
U potpunosti ću moći analizirati strukturna i retorička obilježja pisane polemike na ulomcima.
U potpunosti ću moći prepoznavati referencije i aluzije na druge tekstove.
U potpunosti ću moći oblikovati različite vrste prosudbe: procjenjivati svrhu teksta i gledište autora prema zadanim odrednicama: sadržaj, strukturu, svrhu, namjenu.
U potpunosti ću moći samostalno i argumentirano kritički procjenjivati tekst prema zadanim odrednicama.
Moći ću razlikovati raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
Moći ću tumačiti strukturna obilježja teksta.
Moći ću samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje.
Podijeli ovu lekciju
Mrežna adresa je kopirana u međuspremnik
#1 Zadatak
Poredajte kronološki jezična i strukturna obilježja raspravljačkog teksta.
1.
teza
2.
argument
3.
zaključak
4.
protuargument
Što je polemika?
Izbacite uljeza. Gligorić u radu analizira četiri polemički intonirana teksta
Jedno od temeljnih obilježja polemike jest njezina tematska neograničenost. Može se polemizirati gotovo o svim temama.
U polemici se naglašava pomirljivost suprotstavljenih zastupanih stajališta.
Animirani videozapis. Transkript: .
Procjena znanja
Izbacite uljeza (tekst koji nije pisani argumentativni/raspravljački).
Povežite parove (strukturu polemike s primjerima iz teksta).
postavljanje teze (otkrivanje problema)
Svoju antipurističku poziciju dodatno argumentira navođenjem etimologije riječi tipa kapak, taban, krevet, ormar i dr., pričem sugerira da su zabašurene tuđice (kako ih on terminološki određuje) dio jezika.
dokazivanje teze (rješavanje problema)
Tako se jasno navodi da će takva (puristička) nastojanja rezultirati dvama jezicima: jednim pučkim, svakidašnjim, i drugim jezikom koji će biti pročišćeni nedjeljni jezik.
potvrđivanje ili odbacivanje teze
Možda će tkogod od nas, podlegavši ovom utjecaju, i napisati rajčica ili smirkov papir, ali kad kupujemo, mi ćemo tražiti paradajz, karfiol i šmirgl.
Da biste kritički promišljali i procjenjivali tekst riješite sljedeći zadatak. Vrednujte sljedeće ideje iz polemika označavanjem odgovora.
Govor i pismo u Hrvatskoj bitno se razlikuju.
Dosljedan progon posuđenica neopravdan je, čak je i besmislen.
Puristička nastojanja rezultiraju dvama jezicima: jednim pučkim, svakidašnjim, i drugim jezikom koji će biti pročišćeni nedjeljni jezik.
Ne upotrebljavaj nepotrebnih tuđih riječi.
Ne treba književni jezik približavati razgovornomu, nego treba govoriti književnim jezikom.
Jezik i jezična pitanja česta su tema hrvatskih polemika.
Polemici je kao raspravljačkom tekstu namjena dokazati i obraniti postavljenu početnu tezu.
ili % točno odgovorenih pitanja
Procijenili ste svoje znanje o sljedećim ishodima:
Uspješno ste naučili:
Potrudite se još malo kako biste bolje naučili:
3. Govorimo li kako se piše?
Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
U potpunosti ću moći čitati raspravljački tekst.
U potpunosti ću moći opisati obilježja polemike kao monološke tekstne vrste.
U potpunosti ću moći analizirati strukturna i retorička obilježja pisane polemike na ulomcima.
U potpunosti ću moći prepoznavati referencije i aluzije na druge tekstove.
U potpunosti ću moći oblikovati različite vrste prosudbe: procjenjivati svrhu teksta i gledište autora prema zadanim odrednicama: sadržaj, strukturu, svrhu, namjenu.
U potpunosti ću moći samostalno i argumentirano kritički procjenjivati tekst prema zadanim odrednicama.
Moći ću razlikovati raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
Moći ću tumačiti strukturna obilježja teksta.
Moći ću samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje.
Tema 4: Obilježja tekstnih vrsta - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći raspravljati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja., U potpunosti ću moći čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., U potpunosti ću moći prosuditi povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova.
Videolekcija 4.1: Koji su najčešći formati debate? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje i informacije., Moći ću prepoznati oblike rasprave., Moći ću prepoznati namjenu, značajke, obilježja jezika i pripreme debate., U potpunosti ću moći razlikovati formate debate., U potpunosti ću moći slušati debatu i analizirati informacije i ideje., U potpunosti ću moći tumačiti jezična i govorna obilježja slušanog teksta.
Videolekcija 4.2: Čemu služi recenzija? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći odrediti temu, strukturu i namjenu recenzije., U potpunosti ću moći tumačiti strukturna obilježja teksta., U potpunosti ću moći prepoznati referencije i aluzije na druge tekstove., U potpunosti ću se moći upoznati s procesom pisanja recenzije., U potpunosti ću moći samostalno i argumentirano procijeniti tekst prema zadanim odrednicama., U potpunosti ću se moći upoznati s ulogom recenzenta., Moći ću odrediti obilježja recenzije i recenzenta., Moći ću odrediti vrstu teksta.