Učitavanje

35. Energija iz podzemlja

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • KEM 3 Naučit ćete kritički razmatrati upotrebu ugljikovodika i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.
  • KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava ugljikovodika.
  • KEM 2 Naučit ćete povezati građu ugljikovodika s njihovim svojstvima.
  • KEM 4 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku ugljikovodika za opisivanje promjena.
  • KEM 5 Naučit ćete analizirati vrste kemijskih reakcija ugljikovodika.
  • KEM 6 Naučit ćete analizirati izmjene energije pri fizikalnim i kemijskim promjenama ugljikovodika na čestičnoj razini.
  • MAT 1 Naučit ćete odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice.
  • MAT 2 Naučit ćete računati s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Označite polje uz fotografiju koja prikazuje točan odgovor.

Koja vrsta ugljena sadržava najviše ugljika?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Lignit, uz ugljik, sadržava vodik, kisik i sumpor. Koji produkti gorenja lignita onečišćuju atmosferu?

Odabirom točnog odgovora u padajućem izborniku riješite zadatak.

Toplinska je vrijednost najkvalitetnijeg lignita 12,6 MJ/kg, a antracita 37,7 MJ/kg. U kojem su omjeru toplinske vrijednosti antracita i lignita?

U sljedećem zadatku poredajte pojmove prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Toplinska vrijednost ugljena ovisi o masenom udjelu ugljika. Poredajte vrste ugljena prema smanjenju toplinske vrijednosti.

1. treset
2. lignit
3. antracit
4. smeđi ugljen
#2 Zadatak

U sljedećem zadatku poredajte pojmove prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Poredajte ugljikovodike prema porastu kemijske reaktivnosti.

1. pentan
2. but-2-en
3. propin
#3 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji organski produkt nastaje reakcijom etana i broma?

#4 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji organski produkt nastaje reakcijom molekule propena i jedne molekule klora?

#5 Zadatak

U sljedećem zadatku dopunite jednadžbu kemijske reakcije zadanim elementima. To ćete učiniti tako da pojedine kemijske formule i stehiometrijske koeficijente smjestite na točno mjesto u kemijskoj jednadžbi.

Izjednačite jednadžbu kemijske reakcije gorenja etana.

slika
O 2
2
CO 2
C 2H 6
4
7
6

Odabirom točnog brojevnog izraza u padajućem izborniku riješite zadatak.

Potenciji pridružite njezin zapis u obliku umnoška jednakih faktora i vrijednosti.

35
(čitamo: tri na petu)

2(čitamo: dva na šestu)

9(čitamo: devet na drugu)

6(čitamo: šest na drugu)

53  (čitamo: pet na treću)

2(čitamo: dva na devetu)

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Naziv potencija potječe od latinske riječi potentia = moć. Uvjerite se da je potenciranje doista moćna operacija računajući njezinu vrijednost s pomoću džepnog računala. 

Vrijednost potencije 310 iznosi:

U sljedećem zadatku poredajte pojmove prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Usporedite potencije s jednakim eksponentima. Poredajte potencije od najmanje do najveće bez izračunavanja njihove vrijednosti.

1. 916
2. 1616
3. 2016
4. 816
5. 216
6. 4016
7. 316
8. 516
9. 416

U sljedećem zadatku poredajte pojmove prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Usporedite potencije s jednakim bazama. Poredajte potencije od najmanje do najveće bez izračunavanja njihove vrijednosti.

1. 1018
2. 106
3. 1020
4. 101
5. 1019
6. 1016

U sljedećem zadatku upišite brojeve koji nedostaju.

Upišite bazu ili vrijednost potencije tako da jednakost bude točna.

 
  1. 3 = 729
  2. 56 =

Odabirom točnog brojevnog izraza u padajućem izborniku riješite zadatak.

Ispravno uparite potenciju i njezinu vrijednost.

15

89

66

38

27

54

410

73

#7 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću tablice. Povlačenjem točnog broja na odgovarajuće mjesto riješite zadatak.

Toplinska vrijednost najkvalitetnijeg smeđeg ugljena iznosi 29.3 MJ/kg = 29.3 .   J/kg. Termoelektrana Plomin ima snagu 330 MW = 330 .   W i na godinu isporučuje oko 2173 GWh = 2173 .  Wh električne struje. Ukupna snaga vjetra na kopnu i blizu obale iznosi 72 TW = 72 .  W. Najveća proizvodnja nafte u Hrvatskoj postignuta je 1981. godine, s iznosom od oko 3141 kt = 3141 .  t. 

10 6
10 12
10 3
10 6
10 9
#8 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova.

Uparite zbroj potencija s točnim rezultatom povlačenjem odgovora na točno mjesto na slici.

tablica
21 ∙ 10 5
3 ∙ 8 3  
11 ∙ 10 7  
- 5 ∙ 9 6

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Pomnožite potencije i označite točan odgovor. 

103 . 106

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Pomnožite potencije i označite točan odgovor.

74 . 73

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Pomnožite potencije i označite točan odgovor.

2 . 102 . 4 . 105 . 10

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Podijelite potencije i označite točan odgovor.

105 : 103

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Izračunajte i označite točan odgovor.

108 : (104 . 10)

#10 Zadatak

Povlačenjem točnog broja u riješite zadatak. 

Podatke zapišite znanstvenim zapisom. 

Toplinska vrijednost najkvalitetnijeg lignita iznosi 12.6 MJ/kg = 1.26 .    J/kg. Njemačko udruženje solarne industrije (BSW) objavilo je da je proizvodnja električne energije iz Sunčeve energije u 2011. godini u Njemačkoj iznosila 18 milijardi kWh = 1.8 . Wh. Nedaleko od Rijeke, na krovu pogona za preradu soli u industrijskoj zoni Kukuljanovo, izgrađena je do sada najveća solarna fotonaponska elektrana u Hrvatskoj, ukupne snage 283 kWh = 2.83 .   Očekivana godišnja proizvodnja iznosi više od 300 tisuća kWh = 3 .   Wh.

10 8
10 5
10 13
10 7

Procjena znanja

Odabirom točnog izraza u padajućem izborniku riješite zadatak.


Kemijskoj formuli ugljikovodika pridružite njegovo ime.

C6H12

C3H4

C4H8

C6H14

C3H8

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženoga grafičkog priloga. Označite točan odgovor.

Koje je ime ugljikovodika prikazanog kalotnim modelom?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji od navedenih ugljikovodika reagira s jodom reakcijom adicije?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Topljivost parafina bolja je u benzinu nego u vodi.

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. Označite riječ i smjestite je u odgovarajući stupac.

Svakoj skupini ugljikovodika pridružite odgovarajuću opću formulu i vrstu kemijske reakcije.

C 2H 2n+2
C 2H 2n
adicija
supstitucija
C 2H 2n-2
adicija
ALKANI
ALKENI
ALKINI

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koji produkti nastaju gorenjem pentana uz dovoljan pristup zraka?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja kemijska jednadžba opisuje reakciju adicije?

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.

Za cijepanje veze između atoma klora u reakciji supstitucije s metanom
se energija. Dakle, u tom je stupnju reakcija
.

U sljedećem zadatku dopunite rečenicu.

S obzirom na prijenos energije, gorenje svijeće je
promjena.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Označite polje uz fotografiju koja prikazuje točan odgovor.

Gorenjem kojeg ugljikovodika nastaje najviše elementarnog ugljika?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja je od navedenih tvrdnji o prirodnim izvorima energije točna?

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

U zapisu an, broj a je 
Broj koji govori koliko je jednakih faktora u umnošku naziva se
.
je kraći zapis umnoška jednakih faktora.              Naziv predmetka za potenciju 10 9 je   
.

Odabirom točnog izraza u padajućem izborniku riješite zadatak.

Povežite decimalni zapis sa zapisom u obliku potencije.

10-3

10-5

10-1

10-6

10-9

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. Označite zapis i smjestite ga u odgovarajući stupac.

Za svaki zapis odredite je li zapisan u znanstvenom obliku. 

4.2 · 10 - 5
0.42 · 10 6
200 · 10 4
9455 · 10 10
9.437 · 10 3
10 25
8 · 10 6
0.3 · 10 - 1
Znanstveni zapis
Nije znanstveni zapis

35. Energija iz podzemlja

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • KEM 3 Naučit ćete kritički razmatrati upotrebu ugljikovodika i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.
  • KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava ugljikovodika.
  • KEM 2 Naučit ćete povezati građu ugljikovodika s njihovim svojstvima.
  • KEM 4 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku ugljikovodika za opisivanje promjena.
  • KEM 5 Naučit ćete analizirati vrste kemijskih reakcija ugljikovodika.
  • KEM 6 Naučit ćete analizirati izmjene energije pri fizikalnim i kemijskim promjenama ugljikovodika na čestičnoj razini.
  • MAT 1 Naučit ćete odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice.
  • MAT 2 Naučit ćete računati s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 6: Čudesno - Ishodi učenja: FIZ OŠ D.8.8. Analizira rasprostiranje i odbijanje svjetlosti te nastanak slike u zrcalu., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., MAT OŠ A.8.3. Prepoznaje odnose među skupovima N, Z, Q , I i R te raspravlja o pripadnosti rješenja jednadžbe skupu brojeva., FIZ OŠ D.8.9. Analizira lom i odbijanje svjetlosti na granici dvaju optičkih sredstava., OŠ LK A.8.1. Učenik oblikuje ideje kao poruke kojima komunicira s okolinom služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.8.1. Učenik interpretira likovno i vizualno umjetničko djelo povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., MAT OŠ D.8.2. Primjenjuje oplošje i volumen geometrijskih tijela., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost., OŠ LK A.8.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja."
    1. Videolekcija 6.2: Sve njihove nijanse - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete što su lom i disperzija svjetlosti., FIZ 2 Naučit ćete koja je veza frekvencije, valne duljine i boje svjetlosti., LIK 1 Naučit ćete prepoznati optičko miješanje boja i razlikovati ga od mehaničkog miješanja boja., LIK 2 Uočit ćete uporabu boje kao svjetlosti u digitalnim i elektroničkim medijima., LIK 3 Prepoznat ćete primjenu koncepta boje kao svjetlosti u mediju umjetničke instalacije.
    2. Videolekcija 6.3: Poruke iz kamena - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete konstruirati spiralu drugog korijena., MAT 2 Naučit ćete računati volumen kvadra., LIK 1 Naučit ćete prepoznati piktogram., LIK 2 Naučit ćete opisati piktogram kao komunikacijski element u grafičkom dizajnu., LIK 3 Naučit ćete uočiti piktogram u vlastitoj okolini., LIK 4 Naučit ćete razlikovati piktogram kao grafičku signalizaciju u prostoru od emođija i emotikona., BIO 1 Naučit ćete opisati kako su životni uvjeti utjecali na razvoj živog svijeta na Zemlji., BIO 2 Naučit ćete objasniti koja je važnost fosila kao dokaza evolucije., BIO 3 Naučit ćete objasniti kako prirodni odabir utječe na bioraznolikost.