Učitavanje

37. Poruke iz kamena

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • MAT 1 Naučit ćete konstruirati spiralu drugog korijena.
  • MAT 2 Naučit ćete računati volumen kvadra.
  • LIK 1 Naučit ćete prepoznati piktogram.
  • LIK 2 Naučit ćete opisati piktogram kao komunikacijski element u grafičkom dizajnu.
  • LIK 3 Naučit ćete uočiti piktogram u vlastitoj okolini.
  • LIK 4 Naučit ćete razlikovati piktogram kao grafičku signalizaciju u prostoru od emođija i emotikona.
  • BIO 1 Naučit ćete opisati kako su životni uvjeti utjecali na razvoj živog svijeta na Zemlji.
  • BIO 2 Naučit ćete objasniti koja je važnost fosila kao dokaza evolucije.
  • BIO 3 Naučit ćete objasniti kako prirodni odabir utječe na bioraznolikost.
#1 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću grafičkih priloga. Dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
U nekim dijelovima Velike Britanije potkraj 18. stoljeća, zbog naglog razvoja industrije i onečišćenja, kora breze postala je tamnija. Na njoj se inače zadržava leptir brezova grbica koji može imati bijela ili crna krila. Prije zagađenja bilo je više bijelih jedinki jer su one na brezinoj kori bile teže uočljive. Nakon zagađenja, leptiri bijelih krila postali su lakše uočljivi. Zato su se ptice više hranile bijelim jedinkama leptira te se dogodila promjena u brojnosti svjetlijih i tamnijih leptira.   Proveden je eksperiment prebrojavanja leptira s bijelim i crnim krilima u dvama različitim staništima. Rezultati prebrojavanja grafički su prikazani. Proučite grafove te odgovorite na pitanja.
Što možete zaključiti o onečišćenju u staništima na kojima je eksperiment proveden? 

Stanište broj

je onečišćeno jer je veći broj leptira s

krilima.
 
Čimbenik evolucije koji rezultira time da se na staništu dva povećava broj bijelih jedinki, a smanjuje broj crnih nazivamo

.

Za one koji žele znati više

Teodor iz Cirene, grčki matematičar i filozof (Cirena, danas pokraj Šahhata u Libiji, 465. pr. Kr. – Cirena, 398. pr. Kr.). Bio je Protagorin učenik te Platonov i Teetetov učitelj. Veći dio života proveo je u Ateni. Kao filozof pripadao je školi pitagorizma. U matematici poznat je po doprinosu teoriji brojeva u istraživanju svojstava iracionalnih brojeva. Izveo je konstrukciju dužina duljine 3 , 5 , 17 koristeći se Pitagorinim poučkom, te dokazao da su ti korijeni iracionalni. Nažalost, ti dokazi nisu sačuvani.

Teodorova spirala (spirala kvadratnoga korijena) krivulja je načinjena od neprekidnog niza pravokutnih trokuta poredanih jedan uz drugi tako da je hipotenuza prvoga, najmanjega trokuta, kojemu je duljina kateta 1, ujedno kateta drugoga trokuta, a hipotenuza drugoga trokuta kateta je trećega itd. Svi trokuti imaju zajednički vrh u asimptotskoj točki spirale, po jednu stranicu duljine 1 koja ne dodiruje zajednički vrh, dok su duljine drugih dviju stranica jednake kvadratnim korijenima dvaju susjednih prirodnih brojeva. Spiralu čine stranice trokuta duljine jedan.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću crteža. Odabrite točan odgovor.

Kolika je duljina dužine GH? 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću slike. Označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Kolike mogu biti duljine kateta pravokutnog trokuta ako je hipotenuza duljine 10 ?  

#3 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih reprodukcija. Označite polje uz reprodukciju koja prikazuje točan odgovor.

Koja je od navedenih slika piktogram?

Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. 

Nastanak ozonskog sloja bio je preduvjet za razvoj života na kopnu. 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Fosili su važni za razumijevanje razvoja pojedine skupine organizama. 

U sljedećem zadatku dopunite rečenicu pojmom koji nedostaje.

 

Znanost koja se bavi proučavanjem postanka, razvoja i promjenjivosti živih bića naziva se 
.

U sljedećem zadatku dopunite rečenicu pojmom koji nedostaje.

 

Ostatke uginulih organizama iz prošlosti nazivamo 
.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim pojmovima. To ćete učiniti tako da pojmove smjestite na točno mjesto u rečenici.

Prvi organizmi na Zemlji, prema načinu prehrane, bili su , a poslije se pojavljuju  organizmi koji su fotosintezom počeli proizvoditi kisik.

autotrofni
heterotrofni

U sljedećem zadatku označite jedan točan odgovor.

Koji od navedenih plinova nije bio sastavni dio praatmosfere na početku njezina oblikovanja?

U sljedećem zadatku poredajte pojmove prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Poredajte događaje u Zemljinoj prošlosti počevši od najranijeg.

1. razvoj života na kopnu
2. stvaranje ozonskog omotača 
3. biološka evolucija 
4. kemijska evolucija 
5. pojava cijanobakterija koje počinju obavljati fotosintezu 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Odaberite točan odgovor.

Na kojoj je fotografiji leptir koji će lakše opstati i preživjeti?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Odaberite točan odgovor.

Koji je čimbenik evolucije prikazan na slici?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Odaberite točan odgovor.

Kojih će leptira biti više ako se smanji onečišćenje i brezina kora postane svjetlija?

U sljedećem zadatku označite jedan točan odgovor.

Spirala drugog korijena krivulja je načinjena od neprekidnog niza:

U sljedećem zadatku odgovorite na pitanja odabirom pojmova u padajućem izborniku.

Volumen kvadra jednak je

duljine njegovih bridova koji izlaze iz jednog vrha. Oplošje kvadra jednako je

 površina svih njegovih strana. 

U sljedećem zadatku dopunite rečenice podatkom i pojmom koji nedostaju.

Kvadar volumena 125 Cm3 ima dva brida duljine 5 cm. Treći brid tog kvadra ima duljinu
cm. Takav kvadar nazivamo
.

U sljedećem zadatku dopunite rečenicu pojmovima koji nedostaju.

su
znakovi koji su bili preteča
, a danas sličice koje predočavaju pojam, radnju, događaj ili rečenicu.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. U zadatku označite točan odgovor.

Što označava sljedeći znak u prometu?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kako nazivamo piktograme kojima u elektroničkim tekstualnim porukama izražavamo raspoloženje ili emociju?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracija. Označite polje pokraj ilustracije koja opisuje točan odgovor.

Koji emoji označava pljesak (aplauz)? 

37. Poruke iz kamena

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • MAT 1 Naučit ćete konstruirati spiralu drugog korijena.
  • MAT 2 Naučit ćete računati volumen kvadra.
  • LIK 1 Naučit ćete prepoznati piktogram.
  • LIK 2 Naučit ćete opisati piktogram kao komunikacijski element u grafičkom dizajnu.
  • LIK 3 Naučit ćete uočiti piktogram u vlastitoj okolini.
  • LIK 4 Naučit ćete razlikovati piktogram kao grafičku signalizaciju u prostoru od emođija i emotikona.
  • BIO 1 Naučit ćete opisati kako su životni uvjeti utjecali na razvoj živog svijeta na Zemlji.
  • BIO 2 Naučit ćete objasniti koja je važnost fosila kao dokaza evolucije.
  • BIO 3 Naučit ćete objasniti kako prirodni odabir utječe na bioraznolikost.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 6: Čudesno - Ishodi učenja: FIZ OŠ D.8.8. Analizira rasprostiranje i odbijanje svjetlosti te nastanak slike u zrcalu., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., MAT OŠ A.8.3. Prepoznaje odnose među skupovima N, Z, Q , I i R te raspravlja o pripadnosti rješenja jednadžbe skupu brojeva., FIZ OŠ D.8.9. Analizira lom i odbijanje svjetlosti na granici dvaju optičkih sredstava., OŠ LK A.8.1. Učenik oblikuje ideje kao poruke kojima komunicira s okolinom služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.8.1. Učenik interpretira likovno i vizualno umjetničko djelo povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., MAT OŠ D.8.2. Primjenjuje oplošje i volumen geometrijskih tijela., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost., OŠ LK A.8.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja."
    1. Videolekcija 6.1: Energija iz podzemlja - Ishodi učenja: KEM 3 Naučit ćete kritički razmatrati upotrebu ugljikovodika i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava ugljikovodika., KEM 2 Naučit ćete povezati građu ugljikovodika s njihovim svojstvima., KEM 4 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku ugljikovodika za opisivanje promjena., KEM 5 Naučit ćete analizirati vrste kemijskih reakcija ugljikovodika., KEM 6 Naučit ćete analizirati izmjene energije pri fizikalnim i kemijskim promjenama ugljikovodika na čestičnoj razini., MAT 1 Naučit ćete odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice., MAT 2 Naučit ćete računati s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta.
    2. Videolekcija 6.2: Sve njihove nijanse - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete što su lom i disperzija svjetlosti., FIZ 2 Naučit ćete koja je veza frekvencije, valne duljine i boje svjetlosti., LIK 1 Naučit ćete prepoznati optičko miješanje boja i razlikovati ga od mehaničkog miješanja boja., LIK 2 Uočit ćete uporabu boje kao svjetlosti u digitalnim i elektroničkim medijima., LIK 3 Prepoznat ćete primjenu koncepta boje kao svjetlosti u mediju umjetničke instalacije.