Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
Naučit ćete razlikovati i objašnjavati važnost resursa i sirovina.
Podijeli ovu lekciju
Mrežna adresa je kopirana u međuspremnik
Za one koji žele znati više
Prema položaju ležišta i prema odabranoj metodi vađenja mineralnih sirovina razlikuje se površinski i podzemni kop. U površinski kop ubrajaju se svi rudarski objekti i radovi kojima se iskorištavaju mineralne sirovine što leže na površini ili plitko ispod nje.
Najčešće se površinski kop dobije kroz višeetažni kop, tj. otkopavanjem napreduje od viših prema nižim dijelovima. Podzemnim kopom smatraju se svi objekti, radovi i iskorištavanje mineralnih sirovina koji se događaju u podzemnim rudnim ležištima.
U podzemnom kopu najprije se izvode radovi kojima se ležište ili njegovi dijelovi povezuju s površinom kako bi se učini pristupačnima na siguran i ekonomičan način. Nakon toga se razradbom ležišta dijele na otkopna polja ili revire. Nakon toga izrađuju se podzemne prostorije u koje se smještaju alati potrebni za vađenje mineralnih sirovina te njihovi putovi za otpremu prema površini. Kada su svi ti preduvjeti ispunjeni može početi otkopavanje ili iskorištavanja ležišta.
Otkopane mineralne sirovine se s pomoću prijevoznih sredstava prenose iz unutrašnjosti jame na površinu. Uz njih se prevoze i različiti ostali tereti kao što su alati, oprema, strojevi, eksploziv i zaposleno ljudstvo, to jest rudari. U podzemnom kopu nužno je osigurati dva pristupačna i prohodna izlaza na površinu kako bi ljudi, ako jedan izlaz nije prohodan, mogli iz otkopa izaći kroz pričuvni izlaz.
Posjet rudniku Sveta Barbara u Tehničkom muzeju Nikole Tesle u Zagrebu. Transkript: .
Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.
Rudarski telefon povezan je žicom sa površinom.
Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.
U Hrvatskoj postoje danas aktivni rudnici.
Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.,
Rudari imaju posebne indikatore koji služe za ispitivanje prisutnosti plinova.
Odaberite točan odgovor.
U kojem se muzeju nalazi rudnik Jama Barbara?
Odaberite točan odgovor.
Posljednji rudnik koji je na području Hrvatske zatvoren bio je na području:
Procjena znanja
U sljedećem zadatku dopunite rečenicu tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
Prirodna bogatstva koja u izvornom obliku služe za aktivnost u gospodarstvu nazivaju se
,a njihovim iskorištavanjem i obradom dobivaju se
.
U sljedećem zadatku dopunite rečenicu tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
Multidisciplinarna znanost koja se bavi energijom i energetskim izvorima naziva se
.
U sljedećem zadatku dopunite rečenicu tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
Rudarstvo je gospodarska djelatnost koja se ubraja u
sektor.
U sljedećem zadatku dopunite rečenicu tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
Najstarija ruda koju je vadio prapovijesni čovjek bila je
.
U sljedećem zadatku dopunite rečenicu tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
Najveći udio u potrošnji primarne energije u Hrvatskoj otpada na
.
Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.
Hrvatska iz vlastitih izvora primarne energije zadovoljava svoju energetsku potrošnju.
Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.
Posljednji rudnik u Hrvatskoj koji je zatvoren 1999. godine nalazio se u Istri.
Označite točan odgovor.
Energijom odnosno energetskim izvorima ili pretvorbom različitih oblika energije u potreban oblik bavi se multidisciplinarna znanost koja se naziva:
ili % točno odgovorenih pitanja
Procijenili ste svoje znanje o sljedećim ishodima:
Uspješno ste naučili:
Potrudite se još malo kako biste bolje naučili:
20. Energetika i rudarstvo
Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
Naučit ćete razlikovati i objašnjavati važnost resursa i sirovina.
Tema 5: Gospodarstvo - Ishodi učenja: GEO SŠ B.2.6. Učenik istražuje i analizira promjenu čimbenika lokacije gospodarskih djelatnosti., GEO SŠ B.2.7. Učenik analizira i uspoređuje različite pokazatelje razvijenosti na svim prostornim razinama., GEO SŠ B.C.2.8. Učenik analizira strukturu, rezerve i prostorni raspored energetskih izvora i mineralnih sirovina, prepoznaje važnost sirovina i energije za gospodarski razvoj., GEO SŠ B.2.9. Učenik analizira razvoj, obilježja, prostorni raspored i značenje industrije.
Videolekcija 5.1: Lokacijski čimbenici - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati prirodno-geografske i društveno-geografske čimbenike lokacije gospodarskih djelatnosti na različitim primjerima iz Hrvatske i svijeta., Naučit ćete analizirati promjenu važnosti pojedinih čimbenika lokacije, Naučit ćete analizirati i istražiti održivi razvoj prostora u kojemu žive s obzirom na lokaciju gospodarskih djelatnosti.
Videolekcija 5.2: Strukture gospodarstva i mjerenje razvijenosti - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati strukturu gospodarstva u zavičaju, Hrvatskoj, Europi i svijetu (prema udjelu zaposlenih i dohotku prema sektorima djelatnosti)., Naučit ćete analizirati i usporediti različite pokazatelje razvijenosti na svim prostornim razinama., Naučit ćete navesti, analizirati i kritički raspravljati o gospodarskim i socioekonomskim pokazateljima razvijenosti.
Videolekcija 5.3: Obnovljivi i neobnovljivi izvori energije - Ishodi učenja: Naučit ćete raspravljati o važnosti i obvezi upotrebe obnovljivih izvora energije te zauzima stajalište o njihovu iskorištenju., Naučit ćete analizira energetske potencijale, proizvodnju i potrošnju električne energije u zavičaju i Hrvatskoj., Naučit ćete usporediti proizvodnju i potrošnju energije u Hrvatskoj s odabranim državama u Europi i svijetu., Naučit ćete s pomoću geografske karte analizirati prostorni raspored neobnovljivih i obnovljivih izvora energije.
Videolekcija 5.4: Industrijalizacija i tehnološki parkovi - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti prostorni raspored tehnoloških parkova i tehnopolisa u svijetu., Naučit ćete objašnjavati pojavu industrijalizacije, deindustrijalizacije i reindustrijalizacije na primjerima., Naučit ćete razlikovati stare i nove industrije., Naučit ćete opisati stare i nove industrijske prostore i pokazati ih na geografskoj karti., Naučit ćete analizirati obilježja i navesti primjere industrija visokih tehnologija u svijetu i Hrvatskoj., Naučit ćete analizirati značenje industrije za gospodarski razvoj uspoređujući podatke o industrijskoj proizvodnji, broju zaposlenih u industriji i udjelu u BDP-u na primjeru Hrvatske i odabranih država.