Učitavanje

4. Migracije i populacijska politika

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete kritički vrednovati mjere populacijske politike i predložiti mjere demografske obnove.
  • Naučit ćete objasniti utjecaj migracija na promjenu broja stanovnika RH.

Za one koji žele znati više

Hrvatsko kulturno društvo Napredak
Hrvatsko kulturno društvo Napredak (HKD Napredak) temeljna je kulturna ustanova bosanskohercegovačkih Hrvata. Osnovni cilj Napretka je očuvanje i jačanje hrvatske nacionalne svijesti u Bosni i Hercegovini i promocija hrvatske kulturne baštine uopće. Ove ciljeve Napredak nastoji ostvariti promicanjem hrvatskog jezika i kulture, poticanjem obrazovanja i suradnjom s vjerskim ustanovama i drugim domaćim i međunarodnim organizacijama. Unutar Napretka djeluju mnoge kulturne i sportske organizacije. Sjedište Napretka nalazi se u Sarajevu.
Tekst preuzet sa stranice: https://www.hkdnapredak.com/u-sluzbi-covjeka-od-1902-godine/

#1 Zadatak

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku. 

Drugi naziv za prostorno kretanje stanovništva je

. Osoba koja se iseljava iz Hrvatske u Njemačku je

migrant. Ta osoba za Hrvatsku je

, a za Njemačku

.

Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.

Grad Zagreb ima najveći pozitivan međužupanijski migracijski saldo u Hrvatskoj.  

Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.

Slavonske županije su u razdoblju od 2011. do 2021. zabilježile pozitivan međužupanijski migracijski saldo.

Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.

Migracije stanovništva između gradova i općina iste županije u 2021. bile su najveće u Splitsko-dalmatinskoj županiji.

Danas razgovaramo s doktoricom znanosti Rebekom Mesarić Žabčić. Dobar dan, dobro došli. Dobar dan. Hvala vam na pozivu. Vaše je područje znanstvenog rada demografija. Čime se točno bavite? Ja se bavim vanjskim migracijama stanovništva, povratnim migracijama, ženama u migracijskom procesu. Također se bavim mlađim naraštajima Hrvata u Australiji. Bavila sam se donedavno interkulturalnim odnosima na primjeru suvremenih škola u Hrvatskoj. Prekooceanskim stanovništvom, Hrvatima u europskim zemljama. Danas ćemo razgovarati o migracijama Hrvata u Europsku uniju s posebnim naglaskom na migracije mladih. Koje bi bile popularne zemlje za useljavanje mladih Hrvata u Europsku uniju? Isto kao i nekada još uvijek je popularna Njemačka, Austrija, Belgija, Švicarska, Irska u manjoj mjeri Francuska, Nizozemska i Skandinavske zemlje. Zašto se mladi uopće iseljavaju? To je teško pitanje, ali pokušat ću odgovoriti. Zbog općeg nezadovoljstva, nemogućnosti zapošljavanja, postizanja određenog standarda, kasnog odvajanja od roditelja. Svaka osoba ima svoje razloge zbog čega iseljava. Koje bi bile prednosti iseljavanja mladih? Možda i nije loše da malo odu vidjeti vani, da više cijene kasnije svoju domovinu kako nam je ovdje lijepo, kakav standard imamo i na koji način ipak s puno više rada i truda i ovdje mogu postići neke stvari. Prednosti: oni tamo gledaju neki uređeniji sustav, određenu visinu plaće, mogućnost napredovanja u struci. Iako vrlo brzo spoznaju da nije baš sve onako ružičasto kako izgleda iz pozicije Hrvatske. S kojim se sve problemima susreću u primajućoj zemlji? Ako nedovoljno znaju jezik i ne govore ga dovoljno dobro to je prvi problem, isto tako teško im je pronaći prikladnu i povoljnu nekretninu. Nekada ih društvo domicilnog stanovništva ne prihvaća, ako nisu dovoljno integrirani i asimilirani. Vrlo brzo se javlja nostalgija za obitelji, prijateljima, okruženjem u kojem su se osjećali dobro, pa nedovoljna kvaliteta slobodnog vremena, manje participiraju u izlascima i to ih s vremenom počinje smetati. Koje bi bile posljedice migracija za matičnu zemlju i za primajuću zemlju? Matična zemlja jako puno gubi, gubi gotovog čovjeka u kojeg je ulagala znači on odlazi kao serviran proizvod u neku drugu zemlju. Vrlo brzo, a već smo na tom tragu, Hrvatska je zemlja staraca. Mi zapravo gubimo radno, mlado, fertilno stanovništvo. Isto tako vrlo brzo ćemo spoznati da će nam se urušiti obrazovni sustav, mirovinski sustav, i zdravstveni sustav. Tako da jako puno gubi Hrvatska iseljavanjem osoba mlađe živote dobi. Dok nova zemlja u koju Hrvati iseljavaju dobiva gotov proizvod, dobiva školovanog čovjeka, sposobnog, fertilnog u punoj snazi. Je li pandemija COVID 19 utjecala možda na povratak Hrvata natrag u domovinu? Konkretne podatke nemamo, ali imamo neke primjere dobre prakse. Prije svega znamo kakvu je politiku pandemije vodila Republika Hrvatska. Mnogi koji imaju ovdje svoje kuće, a doživjeli su mirovinu vratili su se u Hrvatsku jer su mogli jednostavnije i lagodnije ipak proći kroz pandemiju. Isto tako imamo slučajeve dobre prakse kada su osobe mlađe životne dobi s djecom došle ovdje. Odjavili su nekretninu na primjer u Munchenu od trideset, četrdeset kvadrata i ovdje su iznajmili nekretninu poput kuće i radili su od kuće za poslodavca u Njemačkoj, a bili su opet u okruženju obitelji, prijatelja i poznatog prijateljskog okruženja. Znamo da je na globalnoj razini sve češća pojava digitalnih nomada. Jeste li primijetili možda i u nas? Hrvatska je čak donijela i jedan zakonski okvir vezan uz digitalne nomade što je recimo jako dobro. Možda je i tu prilika da naši mladi ne iseljavaju nego da sva svoja stečena znanja ipak pokušaju, kako bih rekla, oplemeniti na daljinu preko kompjutera kako to danas svi i radimo. Isto tako, znamo da je danas isto tako prihvatljiv posao od kuće. Naravno to je najvećim dijelom za STEM područja, ali možda je tu stvarno Hrvatska budućnost da nam mlađe osobe ipak ne iseljavaju nego da rade za strane poslodavce iz Hrvatske, a opet imaju primanja viša nego što bi imali u Republici Hrvatskoj. Možda će i učenike koji nas gledaju zanimati kako je to studirati vani? Jeste li se možda bavili i tim pitanjem tijekom svojih istraživanja? Ja sam isto ujedno i profesorica na Katoličkom sveučilištu u Hrvatskoj, odnosno u Zagrebu i moram vam reci da ima tu dva smjera, kako bih rekla. Prije svega naši studenti koji započnu ovdje studij odlaze na Erasmus i to je privremena migracija zbog što su oni šest mjeseci na nekom drugom sveučilištu gdje mogu puno toga vidjeti i naučiti, ali se onda ipak vratiti i bilo bi dobro da oni sva ta svoja znanja i spoznaje ipak na neki način u naš sustav pokušaju implementirati. S druge strane u gimnazije i strukovne škole, više u gimnazije, dolaze predstavnici stranih sveučilišta koji vam nude studiranje vani. To je također privremena migracija, ali mi nikada ne znamo kako će ta migracija završiti jer svaka osoba koja ode van na studij tijekom studija se može zaljubiti ili kad diplomira imate tamo head huntere lovce na glave koji vam već na četvrtoj, petoj godini, tokom studija nude posao i naravno vi ga prihvatite i ostajete u toj zemlji i teško se kasnije vratiti na naš slučaj ili u Hrvatsku i raditi opet drugačije. I za kraj, koja bi bila vaša poruka mladima? Ostati u Hrvatskoj definitivno. Doktorice Mesarić Žabčić hvala vam puno na sudjelovanju u ovom intervju. Hvala vama. . Transkript: Danas razgovaramo s doktoricom znanosti Rebekom Mesarić Žabčić. Dobar dan, dobro došli. Dobar dan. Hvala vam na pozivu. Vaše je područje znanstvenog rada demografija. Čime se točno bavite? Ja se bavim vanjskim migracijama stanovništva, povratnim migracijama, ženama u migracijskom procesu. Također se bavim mlađim naraštajima Hrvata u Australiji. Bavila sam se donedavno interkulturalnim odnosima na primjeru suvremenih škola u Hrvatskoj. Prekooceanskim stanovništvom, Hrvatima u europskim zemljama. Danas ćemo razgovarati o migracijama Hrvata u Europsku uniju s posebnim naglaskom na migracije mladih. Koje bi bile popularne zemlje za useljavanje mladih Hrvata u Europsku uniju? Isto kao i nekada još uvijek je popularna Njemačka, Austrija, Belgija, Švicarska, Irska u manjoj mjeri Francuska, Nizozemska i Skandinavske zemlje. Zašto se mladi uopće iseljavaju? To je teško pitanje, ali pokušat ću odgovoriti. Zbog općeg nezadovoljstva, nemogućnosti zapošljavanja, postizanja određenog standarda, kasnog odvajanja od roditelja. Svaka osoba ima svoje razloge zbog čega iseljava. Koje bi bile prednosti iseljavanja mladih? Možda i nije loše da malo odu vidjeti vani, da više cijene kasnije svoju domovinu kako nam je ovdje lijepo, kakav standard imamo i na koji način ipak s puno više rada i truda i ovdje mogu postići neke stvari. Prednosti: oni tamo gledaju neki uređeniji sustav, određenu visinu plaće, mogućnost napredovanja u struci. Iako vrlo brzo spoznaju da nije baš sve onako ružičasto kako izgleda iz pozicije Hrvatske. S kojim se sve problemima susreću u primajućoj zemlji? Ako nedovoljno znaju jezik i ne govore ga dovoljno dobro to je prvi problem, isto tako teško im je pronaći prikladnu i povoljnu nekretninu. Nekada ih društvo domicilnog stanovništva ne prihvaća, ako nisu dovoljno integrirani i asimilirani. Vrlo brzo se javlja nostalgija za obitelji, prijateljima, okruženjem u kojem su se osjećali dobro, pa nedovoljna kvaliteta slobodnog vremena, manje participiraju u izlascima i to ih s vremenom počinje smetati. Koje bi bile posljedice migracija za matičnu zemlju i za primajuću zemlju? Matična zemlja jako puno gubi, gubi gotovog čovjeka u kojeg je ulagala znači on odlazi kao serviran proizvod u neku drugu zemlju. Vrlo brzo, a već smo na tom tragu, Hrvatska je zemlja staraca. Mi zapravo gubimo radno, mlado, fertilno stanovništvo. Isto tako vrlo brzo ćemo spoznati da će nam se urušiti obrazovni sustav, mirovinski sustav, i zdravstveni sustav. Tako da jako puno gubi Hrvatska iseljavanjem osoba mlađe živote dobi. Dok nova zemlja u koju Hrvati iseljavaju dobiva gotov proizvod, dobiva školovanog čovjeka, sposobnog, fertilnog u punoj snazi. Je li pandemija COVID 19 utjecala možda na povratak Hrvata natrag u domovinu? Konkretne podatke nemamo, ali imamo neke primjere dobre prakse. Prije svega znamo kakvu je politiku pandemije vodila Republika Hrvatska. Mnogi koji imaju ovdje svoje kuće, a doživjeli su mirovinu vratili su se u Hrvatsku jer su mogli jednostavnije i lagodnije ipak proći kroz pandemiju. Isto tako imamo slučajeve dobre prakse kada su osobe mlađe životne dobi s djecom došle ovdje. Odjavili su nekretninu na primjer u Munchenu od trideset, četrdeset kvadrata i ovdje su iznajmili nekretninu poput kuće i radili su od kuće za poslodavca u Njemačkoj, a bili su opet u okruženju obitelji, prijatelja i poznatog prijateljskog okruženja. Znamo da je na globalnoj razini sve češća pojava digitalnih nomada. Jeste li primijetili možda i u nas? Hrvatska je čak donijela i jedan zakonski okvir vezan uz digitalne nomade što je recimo jako dobro. Možda je i tu prilika da naši mladi ne iseljavaju nego da sva svoja stečena znanja ipak pokušaju, kako bih rekla, oplemeniti na daljinu preko kompjutera kako to danas svi i radimo. Isto tako, znamo da je danas isto tako prihvatljiv posao od kuće. Naravno to je najvećim dijelom za STEM područja, ali možda je tu stvarno Hrvatska budućnost da nam mlađe osobe ipak ne iseljavaju nego da rade za strane poslodavce iz Hrvatske, a opet imaju primanja viša nego što bi imali u Republici Hrvatskoj. Možda će i učenike koji nas gledaju zanimati kako je to studirati vani? Jeste li se možda bavili i tim pitanjem tijekom svojih istraživanja? Ja sam isto ujedno i profesorica na Katoličkom sveučilištu u Hrvatskoj, odnosno u Zagrebu i moram vam reci da ima tu dva smjera, kako bih rekla. Prije svega naši studenti koji započnu ovdje studij odlaze na Erasmus i to je privremena migracija zbog što su oni šest mjeseci na nekom drugom sveučilištu gdje mogu puno toga vidjeti i naučiti, ali se onda ipak vratiti i bilo bi dobro da oni sva ta svoja znanja i spoznaje ipak na neki način u naš sustav pokušaju implementirati. S druge strane u gimnazije i strukovne škole, više u gimnazije, dolaze predstavnici stranih sveučilišta koji vam nude studiranje vani. To je također privremena migracija, ali mi nikada ne znamo kako će ta migracija završiti jer svaka osoba koja ode van na studij tijekom studija se može zaljubiti ili kad diplomira imate tamo head huntere lovce na glave koji vam već na četvrtoj, petoj godini, tokom studija nude posao i naravno vi ga prihvatite i ostajete u toj zemlji i teško se kasnije vratiti na naš slučaj ili u Hrvatsku i raditi opet drugačije. I za kraj, koja bi bila vaša poruka mladima? Ostati u Hrvatskoj definitivno. Doktorice Mesarić Žabčić hvala vam puno na sudjelovanju u ovom intervju. Hvala vama. .

Procjena znanja

Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.

Godine 2021. Europska unija imala je više iseljenika nego useljenika.

Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.

Netom prije ulaska u Europsku uniju u Hrvatsku se više ljudi doseljavalo nego iseljavalo.

U sljedećem zadatku u odgovarajuće praznine unutar rečenica povucite ponuđene riječi tako da rečenica bude točna. 

Polarizaciju naseljenosti suzbija populacijska politika. Poticanjem povrataka iseljenika bavi se populacijska politika. Poticanjem rađanja bavi se populacijska politika. 

imigracijska
redistributivna
pronatalitetna

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Među doseljenima iz inozemstva u Hrvatsku najveći dio ima državljanstvo:

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Iz kojih od navedenih kontinenta je 2022. godine u Hrvatsku došlo najviše radnika?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koje su županije među navedenima 2021. godine imale više doseljenih osoba nego odseljenih? 

4. Migracije i populacijska politika

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete kritički vrednovati mjere populacijske politike i predložiti mjere demografske obnove.
  • Naučit ćete objasniti utjecaj migracija na promjenu broja stanovnika RH.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: DEMOGRAFSKA STVARNOST HRVATSKE - Ishodi učenja: GEO SŠ B.A.3.7. Učenik istražuje demografsku sliku Hrvatske, obrazlaže demografsku (ne)održivost te argumentirano iznosi vlastite prijedloge mjera populacijske politike.
    1. Videolekcija 4.1: Popis stanovništva i demografski razvoj Hrvatske - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti provedbu popisa stanovništva, Naučit ćete objasniti sadržaj popisa stanovništva, Naučit ćete objasniti značenje popisa stanovništva, Naučit ćete usporediti promjenu broja stanovnika Hrvatske po popisnim godinama, Naučit ćete usporediti promjenu broja stanovnika upravno, Naučit ćete teritorijalnih jedinica po popisnim godinama, Naučit ćete izraditi tematsku kartu gustoće naseljenosti Hrvatske po županijama, Naučit ćete analizirati tematsku kartu gustoće naseljenosti Hrvatske po županijama, izdvojiti područja različite naseljenosti, Naučit ćete obrazložiti najvažnije razloge neravnomjerne naseljenosti, Naučit ćete objasniti problematiku polarizacije naseljenosti
    2. Videolekcija 4.2: Demografska tranzicija stanovništva Hrvatske - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti specifičnosti demografske tranzicije Hrvatske., Naučit ćete objasniti posljedice demografske tranzicije za demografsku održivost.
    3. Videolekcija 4.3: Biološka struktura stanovništva Hrvatske i ostale strukture stanovništva - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati promjene gospodarske, vjerske, nacionalne i gospodarske strukture stanovništva te utjecaj gospodarske strukture stanovništva na daljnji gospodarski razvitak., Naučit ćete analizirati promjenu biološke strukture te objasniti posljedice senilizacije na održivost.