Živčani sustav – ponavljanje
- analizirati građu i ulogu živčanoga sustava
- povezati nastanak sinapsi s razvojem i učenjem.
Uvod
Prema nekim istraživanjima kod svake osobe nisu obje polutke mozga jednako izražene u svome djelovanju. Kod nekih je osoba dominantnija lijeva, a kod nekih desna polutka. Ovdje je prikaz radnji, što koja polutka radi. Pronađi što je od navedenoga izraženo kod tebe te tako odredi koja bi polutka kod tebe mogla biti razvijenija.
lijeva polutka velikoga mozga | desna polutka velikoga mozga |
---|---|
koristi se logikom | koristi se osjećajima |
rukovodi se činjenicama | rukovodi se zamišljanjem |
riječi i jezici | simboli i slike |
sadašnjost i prošlost | sadašnjost i budućnost |
matematika i znanost | filozofija i religija |
oblikuje strategije | predstavlja mogućnosti |
poznaje naziv objekta | poznaje funkciju objekta |
praktičan | impulzivan (nagao) |
ide na sigurno | riskira |
Svaka polutka velikoga mozga, tj. hemisfera obrađuje informacije na svoj način. Tako lijeva hemisfera traži logiku, analizira riječi te obrađuje brojčane podatke. Desna je više umjetnička, obrađuje informacije pristigle slikama, glazbom, bojama. To je praktično znati jer se i načini učenja razlikuju kod osoba s različitim afinitetima i sposobnostima.
Ponovimo građu živčanoga sustava
Upišite točno rješenje u zadani pravokutnik.
Unesite odgovore na pripadajuća mjesta.
Unesite odgovore na pripadajuća mjesta.
Klikom odaberite jedan točan odgovor.
Odaberite točan odgovor.
Živčani se sustav dijeli na:
Unesite odgovore na pripadajuća mjesta.
Klikom odaberite jedan točan odgovor.
Odaberite točan odgovor.
Kod ozljede leđne moždine simptom je:
Klikom odaberite jedan točan odgovor.
Odaberite točan odgovor.
Virusi, bakterije i gljivice uzročnici su:
Klikom odaberite jedan točan odgovor.
Odaberite točan odgovor.
Za koju su bolest sljedeći simptomi: gubljenje svijesti, grčevi te otežano disanje?
Klikom odaberite jedan točan odgovor.
Odaberite točan odgovor.
Koji dio autonomnoga živčanog sustava utječe na ubrzanje rada srca?
Želite li pokušati ponovo?
Bitno je povezati se
Broj sinapsi mijenja se tijekom života. Različite aktivnosti utječu na njihov nastanak. U prvim godinama života igra je vrlo bitna stvar. Podražaji koji dolaze kroz igru, puzanje, općenito istraživanje okoline dovode do značajnoga povećanja broja sinapsi. Danas se potiče cjeloživotno učenje, osobe bi trebale aktivno učiti tijekom cijeloga života. Time se osim na kvalitetu života utječe i održavanje broja sinapsi.
Slika prikazuje povezanost živčanih stanica tijekom prvih deset godina života. Lijevi dio slike prikazuje 1. godinu života, središnji 6. godinu života, a desni 10. godinu života. Proučite ju te odgovorite na pitanja.
Unesite odgovore na pripadajuća mjesta.
Klikom odaberite jedan točan odgovor.
Odaberite točan odgovor.
Što se događa s brojem sinapsi do 6. godine života?
Je li tvrdnja točna ili netočna? Odaberite klikom na gumb.
Je li ova tvrdnja točna?
Broj će se sinapsi tijekom života povećavati.
Broj će se sinapsi tijekom života smanjivati. One sinapse koje se tijekom života ne rabe, nestaju.
Želite li pokušati ponovo?
Postoje radnje koje potiču nastajanje sinapsi.
Unesite odgovore na pripadajuća mjesta.
Želite li pokušati ponovo?
Inteligencija se može definirati kao sposobnost snalaženja u novim situacijama. Prema Howardu Gardneru postoji najmanje devet tipova inteligencija. On smatra kako svaka osoba ima izražene dvije, tri od tih devet. Na mrežnim stranicama pronađite i pročitajte tekstove o višestrukoj inteligenciji te otkrijte koji je stil učenja primjeren kod određenoga tipa inteligencije.
Srce i pacemaker
U srcu postoji jedan dio koji će samom mišiću davati naredbu da se steže putem živčanoga impulsa . Pri izostanku toga impulsa srčani se mišić opušta. Kod nekih ljudi taj dio ne funkcionira normalno i oni imaju problema s protokom krvi kroz srce zbog lošega stezanja i opuštanja. Pacemaker je naprava koja se stavlja srčanim bolesnicima s neurednim srčanim ritmom.
Pogledajte animaciju koja prikazuje pacemaker. Prikazano je srce te vodiči koji prenose impulse.
Kućište pacemakera nalazi se unutar tijela i veličine je kutije za šibice. Njegova je zadaća slati električne impulse u srčani mišić. On to ne radi stalno, već prati rad srca i kad on postane previše usporen, tada se uključuje. Kao posljedica njegova djelovanja pod utjecajem impulsa srčani se mišić stegne, a kad impuls prestane, srčani se mišić opusti.
Klikom odaberite jedan točan odgovor.
Odaberite točan odgovor.
S obzirom na ulogu, pretpostavite zašto osobe s pacemakerom moraju svakih nekoliko godina na mijenjanje baterija u tome uređaju. Razlog je što će pacemaker:
Klikom odaberite jedan točan odgovor.
Odaberite točan odgovor.
Prilikom pružanja prve pomoći osobi s nepravilnim ritmom otkucaja srca potrebno je izvesti masažu srca. To se radi tako da se dlanovima ruku pritišće srce u određenome ritmu. Što se može dogoditi kao posljedica masaže srca kod osoba kojoj se srce ipak lagano, ali ipak srce steže i opušta?
Želite li pokušati ponovo?
Kako se rade likovi iz crtića?
Promotrite li slike djeteta ili mladunčadi neke životinje, prvi je dojam najčešće da su baš slatki. Emocije koje nas preplave imaju svoj temelj u realnosti. Naime, veći omjer veličine glave u odnosu na tijelo. Pri tome dolazi i do drukčijega omjera veličine očiju u odnosu na cijelo tijelo. Upravo ta karakteristika primjenjuje se kod kreiranja likova iz crtića, izradi plišanaca ili crtanju karikatura. Želi li se neki lik u crtiću prikazati kao lijep, drag i potaknuti publiku na pozitivnu reakciju uz taj lik, napravit će da je njegova glava veća u odnosu na tijelo, a oči vrlo često neprimjerno velike.
Za kraj
Zlatni rez određuje proporciju, tj. odnos između dviju veličina. Kaže se kako je ljepota u oku promatrača, ali matematičari se ne bi složili s time. Neki znanstvenici dali su si truda i pokušali prikazati ljepotu kroz odnos veličina. Pogledajte kakva je primjena zlatnoga reza moguća provodeći jednostavno istraživanje. Više informacija pronađite na sljedećoj mrežnoj stranici Meduza.
Pronađite i druge omjere dijelova tijela koji prate tu brojku: 1,6.
Unesite odgovore na pripadajuća mjesta.
Povlačenjem elemenata uskladi odgovarajuće parove.
Spojite parove premještajući pojmove po stupcima.
Dijelovima živčanoga sustava pridružite radnju kojom upravljaju.
veliki mozak
nagli pokret noge nakon uboda na čavao.
mali mozak
penjanje stubama
produžena moždina
govor
leđna moždina
disanje
Je li tvrdnja točna ili netočna? Odaberite klikom na gumb.
Je li ova tvrdnja točna?
Ako dođe do jake ozljede kralježnice, pa samim time i leđne moždine (na slici obojena rozom bojom), čovjek neće imati nikakav osjet sve od područja prsnoga koša naniže.
Ako dođe do jake ozljede kralježnice, pa samim time i leđne moždine (na slici obojena rozom bojom), čovjek neće imati nikakav osjet od mjesta povrede naniže.
Klikom odaberite jedan točan odgovor.
Odaberite točan odgovor.
Ivan je svaki dan na praznicima vozio bicikl. Uživao je obilazeći svoje mjesto, znao je svaku ulicu, svaku rupu na cesti. Jednoga dana pala je obilna kiša, napravila se nova rupa na cesti. Došavši do rupe, u zadnji ju je čas uočio. Naglo, u sekundi je zakočio i spasio svoj kotač od savijanja i gumu od bušenja. Ipak nije sve proteklo glatko. Kad je sišao s bicikla, nagazio je na čavao. Srećom, brzo je pomaknuo nogu, ali ipak brzo je nastavio voziti bicikl da bi što prije došao doma i dezinficirao ranu.
Koja je radnja bila refleksni pokret? Usmeno obrazložite svoj odgovor.
Unesite odgovore na pripadajuća mjesta.
Želite li pokušati ponovo?