U skladu sa Zakonom o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora Republike Hrvatske (NN 17/19), CARNET-ovi digitalni obrazovni sadržaji (DOS) izrađeni su na način da dizajn, funkcionalnosti i sam sadržaj u najboljoj mogućoj mjeri budu pristupačni svim korisnicima, uključujući osobe s invaliditetom, od kojih mnoge koriste pomoćnu tehnologiju. DOS-ovi za nastavne predmete namijenjeni su učenicima za učenje i provjeru znanja. Koriste se na nastavnom satu, ali i tijekom samostalnog učenja i rada kod kuće. Razvijeni su u okviru projekta e-Škole: Razvoj sustava digitalno zrelih škola (II. faza). Ova Izjava o pristupačnosti odnosi se na e-Škole DOS za Talijanski jezik za 1. razred opće gimnazije.
e-Škole DOS Talijanski jezik 1 je djelomično usklađen sa Zakonom o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora.
Sadržaji su dobro strukturirani, a korištena tehnička rješenja su intuitivna i jednostavna za praćenje. Sve upute su praćene uputama na hrvatskom jeziku, a dodana vrijednost je u ponuđenim rješenjima uz svaki zadatak što značajno olakšava rad i poboljšava motivaciju korisnika s različitim razvojnim teškoćama.
Ispunjena je većina zahtjeva europske norme EN 301 549 V1.1.2 (2015-04), ali uz neke iznimke.
Iznimke od usklađenosti sa Zakonom o pristupačnosti, prema četiri opća zahtjeva za osiguranje pristupačnosti – mogućnost opažanja, operabilnost, razumljivost i stabilnost – očituju se u sljedećim dijelovima sadržaja:
Kod odabira kontrasta te odgovarajuće veličine ili tipa fonta, povratak na navedenu traku izbornika moguć je uz „skrollanje“ prema gore (traka izbornika nije vidljiva cijelo vrijeme).
Po završetku svih jedinica određenog modula nije moguće prijeći na drugi modul, potreban je povratak na početni izbornik modula koji onda omogućava prelazak na sljedeći modul ili povratak na prethodni. U doradama tehničkih rješenja svakako treba omogućiti prelazak na novi modul po završetku posljednje jedinice modula u kojem se trenutno radi.
Rješavanje zadataka tipa „drag and drop“ olakšano je korisnicima s motoričkim teškoćama omogućavanjem „povlačenja“ traženih pojmova na način da se pojam označi klikom i ponovno klikom položi na za to predviđeno mjesto. Korištene didaktičke igre, poglavito osmosmjerka (npr. jedinica 2.2.), je teže pristupačna za rješavanje djeci s vizualnim i motoričkim teškoćama jer ih nije moguće uvećati, a navedeni format otežava vizualno uočavanje traženog pojma u nizu grafema.
Memory zadatci su teže pristupačni jer se ikone ne mogu uvećati. No, uporaba posebnog fonta Slova za disleksiju olakšava vizualnu percepciju sadržaja memory kartica, ali ne rješava pitanje razmaka između ikona.
Zadatci su intuitivni i prilagođeni razvojnoj dobi korisnika digitalnog obrazovnog sadržaja, no buduća tehnička rješenja trebaju voditi računa da se u svim zadatcima izbjegne označavanje brojkom slike predmeta koja se nakon slušanja audio zapisa mora zapisati u za to predviđeni prostor ili povezati. Napisani tekst ili poveznica se mora vezati uz sliku pojma, a ne uz brojku. Na taj način se olakšava memoriranje traženog pojma, posebice kod djece oštećena sluha i posebice u osnovnoj školi.
Kod korištenja uvećanja prikaza, uvećana slika pokriva cijeli prikaz na ekranu . Uvećanjem slike prekriva se kontrola gumba za početak i kraj audio prikaza, a dijelovi zadatka izlaze izvan vizualnog okvira. Kako bi se rad nastavio, potrebno je vratiti prikaz slike na zadanu formu i nastaviti s preslušavanjem sadržaja (kod uvećanja), a inače je potrebno skrollati kako bi se vidjeli različiti dijelovi zadatka, što otežava pristupačnost djeci s motoričkim teškoćama, a otežava i zadržavanje pažnje na zadatku djeci s teškoćama pažnje i teškoćama vizualne percepcije.
Ova Izjava pripremljena je dana 9. rujna 2020., sukladno Predlošku izjave o pristupačnosti koji je u skladu s Direktivom (EU) 2016/2102 Europskog parlamenta i Vijeća o pristupačnosti internetskih stranica i mobilnih aplikacija tijela javnog sektora, a utvrđen je Provedbenom odlukom komisije EU 2018/1523 11. listopada 2018.
Za pripremu ove Izjave korištena je metoda procjene u obliku testiranja pristupačnosti.
Testiranje pristupačnosti provele su osobe s različitim vrstama invaliditeta koje su napredni korisnici informacijske tehnologije.
Operativni sustavi, internetski preglednici i mobilni uređaji na kojima su izvršena testiranja su Windows 10, Mozilla Firefox, Google Chrome 83, Safari, iPhone XS i iPhone 8+.
Pomoćna tehnologija korištena tijekom testiranja obvuhvaća čitače ekrana NVDA i JAWS, čitač ekrana Voiceover i Windows 10 On-Screen Keyboard.
Prilikom testiranja uzeti su u obzir sljedeći zahtjevi za pristupačnost mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje:
• mogućnost opažanja, što znači da sadržaj i sastavni dijelovi korisničkog sučelja moraju biti predstavljeni korisnicima na način da im omogućavaju opažanje,
• operabilnost, što znači da se sastavnim dijelovima korisničkog sučelja i navigacije mora moći upravljati,
• razumljivost, što znači da informacije i način rada korisničkog sučelja moraju biti razumljivi,
• stabilnost, što znači da sadržaji moraju biti dovoljno stabilni da ih mogu pouzdano tumačiti različiti korisnički programi, uključujući pomoćne tehnologije kojima se služe osobe s invaliditetom, kako bi korisnici uvijek imali pristup sadržaju.
Pristupačnost modula provjerena je u skladu sa zahtjevima koje je naručitelj postavio pred izvršitelja u Dokumentaciji o nabavi ev. broj 8-19-VV-OP:
• zahtjevi za osiguravanje digitalne pristupačnosti (Dodatak 3. Zahtjevi za osiguravanje pristupačnosti digitalnih obrazovnih sadržaja)
• tehnički zahtjevi za multimedijske i interaktivne elemente (Dodatak 1. Tehnička specifikacija, poglavlje 3.5.).
Sve upite vezane uz pristupačnost e-Škole DOS-a Talijanski jezik 1 korisnici mogu uputiti Službi za korisnike (Helpdesk).
CARNET-ov Helpdesk možete kontaktirati:
• e-poštom: helpdesk@carnet.hr
• telefonom: +385 1 6661 555
• telefaksom: +385 1 6661 630
• putem CARNET-ove službene Facebook stranice
• poštom: CARNET-ova Služba za podršku korisnicima, Josipa Marohnića 5, 10000 Zagreb.
Radno vrijeme CARNET-ovog Helpdeska je od ponedjeljka do nedjelje od 8 do 22 sata.
CARNET je dužan na upit, obavijest ili zahtjev korisnika vezano uz osiguravanje pristupačnosti odgovoriti u roku od 15 dana od dana primitka obavijesti, odnosno zahtjeva ili ga u istom roku, uz detaljno obrazloženje razloga koji zahtijevaju odgodu, obavijestiti o naknadnom roku u kojem će odgovoriti na korisnikovu obavijest ili zahtjev. U skladu s uobičajenim radom svog Helpdeska, CARNET će nastojati odgovore na upite obraditi unutar dva radna dana.
Tijelo nadležno za praćenje usklađenosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora sa zahtjevima pristupačnosti i nadzor nad provedbom Zakona o pristupačnosti je Povjerenik za informiranje Republike Hrvatske.
U slučaju nezadovoljavajućih odgovora na obavijest ili zahtjev za povratnim informacijama o pristupačnosti ovog e-Škole DOS-a, korisnici se mogu obratiti Povjereniku za informiranje putem telefona broj +385 1 4609 041 ili putem elektroničke pošte: pristupacnost@pristupinfo.hr.