2.3

Virusi i bakterije – znati, razumjeti i primijeniti

Moći ću:
  • usporediti osnovna obilježja virusa i bakterija
  • argumentirati važnost higijene, cijepljenja i odgovornog spolnog ponašanja za zdravlje čovjeka
  • argumentirati mogućnost izbora liječenja i važnost edukacije o prevenciji različitih bolesti te odgovornost za vlastito zdravlje, ali i zdravlje svoje djece ili ostalih ljudi u svojoj okolini
  • analizirati primjenu bioloških otkrića u svakodnevnome životu
  • promatrati i prikupiti podatke te donositi zaključke tijekom učenja i poučavanja
  • postaviti hipotezu s pomoću predloška razlikujući zavisnu i nezavisnu varijablu te postaviti ciljeve istraživanja
  • predstaviti dobivene rezultate na osnovi kojih donosi primjerene zaključke
  • kritički interpretirati znanstvene informacije u sredstvima javnoga priopćavanja
  • koristiti se pouzdanim literaturnim izvorima i navoditi ih
  • razvrstati zarazne bolesti prema uzročniku, načinu širenja i metodi liječenja.

Uvod

  • Prisjetite se što ste učili o virusima i bakterijama.
  • Izradite Vennov dijagram u kojem ćete usporediti obilježja virusa i bakterija.
  • Ustanovite po čemu se virusi i bakterije razlikuju i što im je zajedničko.

Uvod

  • Prisjetite se što ste učili o virusima i bakterijama te izradite Vennov dijagram u kojem ćete usporediti njihova obilježja.
  • Ustanovite po čemu se razlikuju i što im je zajedničko.

Ponovimo zarazne bolesti uzrokovane virusima i bakterijama

  • Riješite zadatak tako da pravilno popunite praznine u tablici pojmovima koji nedostaju.
    Potrebno je upisati ili zaraznu bolest, što je uzrokuje, virus ili bakterija ili na koji način se navedena bolest širi u populaciji.
  • Nakon što ispunite tablicu pojmovima koji nedostaju, razmislite i raspravite međusobno kako se zaštititi od navedenih bolesti te koji su načini liječenja svake pojedine bolesti navedene u tablici.

Ponovimo važnost cjepiva

  • Pogledajte videozapis o povijesti i učinkovitosti cjepiva.

Sredinom 20. stoljeća u mnogim zemljama cijepljenje djece postaje obavezno.
Od vremena Edwarda Jennera učinkovitost cjepiva je znatno povećana.
Moderno cjepivo MO-PA-RU sprječava zarazu ospica u 95% slučajeva.
Velike boginje su prva iskorijenjena bolest.
Nadamo se da će i druge bolesti biti iskorijenjene.

Sredinom 20. stoljeća u mnogim zemljama cijepljenje djece postaje obavezno, a učinkovitost cjepiva je, od vremena Edwarda Jennera, znatno povećana.
Primjerice, moderno cjepivo MO-PA-RU sprječava zarazu ospicama u 95% slučajeva.
Prikladno je da su upravo velike boginje prva iskorijenjena bolest, a nadamo se da neće biti i zadnja.

Trend smanjene procijepljenosti uzrokovan je strahom roditelja od negativnih posljedica cjepiva.
Pojačan strah od cjepiva započeo je znanstveni rad britanskog liječnika Andrewa Wakefielda objavljen 1998. godine.
A. Wakefield objavio je povezanost MMR cjepiva i autizma.
Time je započeo moderni val otpora prema cjepivima.
U njegovu ispitivanju sudjelovalo je 12 djece s autizmom.
Svako dijete obuhvaćeno ispitivanjem prethodno je primilo MMR cjepivo.

  • Razmislite i pokušajte pronaći moguću pogrešku u znanstvenom zaključivanju ovog kliničkog ispitivanja.
  • Prisjetite se pravila postavljanja pokusa.

Je li tvrdnja točna ili netočna? Odaberite klikom na gumb.

Je li ova tvrdnja točna?

Najmodernija cjepiva, poput cjepiva MO-PA-RU protiv ospica, djelotvorna su u 100% slučajeva.

Netočno
Točno

Je li tvrdnja točna ili netočna? Odaberite klikom na gumb.

Je li ova tvrdnja točna?

U Hrvatskoj je do nedavno pojava ospica bila minimalna, zaraženih je bilo samo nekoliko, a prema podatcima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, svi su pojedinci bili zaraženi izvan Hrvatske. Zadnjih nekoliko godina pao je broj cijepljene djece tim cjepivom te se zbog toga bolest u 2017. naglo javila u nekoliko osoba. Razmislite i odgovorite je li, unatoč nepotpuno djelotvornom cjepivu, broj oboljelih dugo bio na nuli zbog toga jer se nisu imali od koga zaraziti.
Objasnite.

Netočno
Točno

Klikom odaberite jedan ili više točnih odgovora.

Odaberite sve točne odgovore.

Protiv koje dvije bolesti osim ospica nas štiti cjepivo MO-PA-RU?

Netočno
Točno

Unesite odgovore na pripadajuća mjesta.

Dopunite rečenicu.

Postotak cijepljene djece cjepivom MO-PA-RU u Hrvatskoj 2000.-2014.

Upišite godinu kada je u Hrvatskoj započeo drastičan pad procijepljenosti za ovo cjepivo.

.

Netočno
Točno

Klikom odaberite jedan ili više točnih odgovora.

Odaberite sve točne odgovore.

Trend smanjene procijepljenosti uzrokovan je strahom roditelja od negativnih posljedica cjepiva. Pojačan strah od cjepiva započeo je znanstveni rad britanskog liječnika Andrewa Wakefielda objavljen 1998. godine. On je objavio povezanost MO-PA-RU cjepiva i autizma i započeo moderni val otpora prema cjepivima. U njegovu ispitivanju sudjelovalo je 12 djece s autizmom, a svako je prethodno primilo MO-PA-RU cjepivo.
Prisjetite se pravila postavljanja pokusa, razmislite i označite moguće pogreške u znanstvenom zaključivanju ovog kliničkog ispitivanja. Dva su odgovora točna.

Netočno
Točno

Manji uzorci promatranih organizama manje su pouzdani, a moguća statistička pogreška prevelika je za ikakav zaključak. Nadalje, uzorak promatrane djece u ovom istraživanju sadrži samo cijepljenu djecu te je bez usporedbe s uzorkom necijepljene djece, kontrolnom skupinom, nemoguće doći do zaključka.

{{correctPercent}}%

Želite li pokušati ponovo?

Manji uzorci promatranih organizama manje su pouzdani.
Moguća statistička pogreška prevelika je za ikakav zaključak.
Uzorak promatrane djece u ovom istraživanju sadrži samo cijepljenu djecu.
Uzorak nije uspoređen s uzorkom necijepljene djece i nemoguće je doći do zaključka.
Istraživanja na mnogostruko većim uzorcima nisu uspjela potvrditi Wakefieldove rezultate.
Zbog straha od cijepljenja mnogi se okreću alternativnim, neprovjerenim metodama.
Statistički podatci o broju slučajeva autizma u Kaliforniji u SAD-u ukazuju na stalan porast novih slučajeva.
U Kaliforniji je od 1975. godine uvedeno obvezno cijepljenje djece MO-PA-RU cjepivom.
Na slici promotrite promjenu broja zabilježenih slučajeva autizma.

  • Raspravite zašto statistika može ukazati na povezanost cijepljenja s autizmom, a zašto ne mora.

Premda brojna druga istraživanja na mnogostruko većim uzorcima nisu uspjela potvrditi prvotne Wakefieldove rezultate, strah je ostao i danas.
Mnogi ukazuju nepovjerenje znanstvenoj i medicinskoj zajednici i okreću se alternativnim, neprovjerenim metodama.

Statistički podatci o broju slučajeva autizma u Kaliforniji u SAD-u ukazuju na stalan porast novih slučajeva. U Kaliforniji je od 1975. godine uvedeno obvezno cijepljenje djece MO-PA-RU cjepivom.

  • Na grafu promotrite promjenu broja zabilježenih slučajeva autizma te raspravite s učenicima zašto statistika može ukazati na povezanost cijepljenja s autizmom, a zašto ne mora.

Povezanost je zasigurno moguća, ali postoji i mogućnost da je slučajna. Nešto drugo je moguć uzrok povećanju slučajeva, primjerice temeljitije dijagnoze ili općenit porast stanovništva, ali ne i nužno.

Slika 1. Broj zabilježenih slučajeva autizma u Kaliforniji, SAD, 1963. – 1991.

Unesite odgovore na pripadajuća mjesta.

Dopunite rečenicu.

Mnogi podatci na prvi pogled daju zabrinjavajuće zaključke. Primjerice, u jednoj je američkoj školi krajem 20. stoljeća izbila epidemija ospica. U školi je kroz nekoliko mjeseci bilo zaraženo 113 učenika, od kojih je čak 76 bilo cijepljeno, a samo 37 zaraženih učenika nije bilo cijepljeno. Neki mediji i zabrinuti roditelji izrazili su svoju razočaranost – čemu cijepljenje ako je, od ukupnog broja zaraženih, većina već bila cijepljena.
Podatak koji su zanemarili je bio da od 2005 učenika, samo njih 80 nije bilo cijepljeno protiv ospica. Izračunajte udio zaražene djece izražen u postotku među cijepljenima i među necijepljenima.
Rezultat zaokružite na cijeli broj.
Udio zaraženih među cijepljenima:

%
Udio zaraženih među necijepljenima:
%

Usporedite i raspravite djelotvornost cjepiva u ovom slučaju epidemije ospica.

Netočno
Točno

Udio zaraženih među cijepljenima: 76 zaraženih/1925 cijepljenih
Udio zaraženih među necijepljenima: 37 zaraženih/80 necijepljenih

{{correctPercent}}%

Želite li pokušati ponovo?

Postojeća cjepiva mogu uzrokovati najčešće blage posljedice i nuspojave.
Kod manjeg broja ljudi mogu se javiti blagi simptomi poput:

  • crvenila ili iritacije kože
  • svrbeži
  • povišene tjelesne temperature
  • mučnine.

Među ozbiljnije, mnogo rjeđe, posljedice spadaju snažne alergijske reakcije na cjepiva.
Kod pojave alergijskih reakcija potrebno se hitno javiti liječniku.
Cijepljenje je potrebno izbjeći ili odgoditi kad je opterećen imunološki sustav, kao kod gripe.
Ne cijepe se ni osobe s već zabilježenim alergijskim reakcijama na određena cjepiva.

Postojeća cjepiva mogu uzrokovati stvarne posljedice i nuspojave.
Najčešće su to blage posljedice poput:

  • crvenila ili iritacije kože,
  • svrbeži,
  • povišene tjelesne temperature i
  • mučnine koje se javljaju kod manjeg broja cijepljenih.

Među ozbiljnije posljedice spadaju, primjerice:

  • snažne alergijske reakcije na cjepiva koje je potrebno hitno javiti liječniku, no one su mnogo rjeđe.

U nekim je slučajevima potrebno izbjeći ili odgoditi cijepljenje.
Osobe koje nose neku zaraznu bolest poput gripe imaju trenutno opterećen imunološki sustav i one se ne cijepe, kao ni osobe s već zabilježenim alergijskim reakcijama na određena cjepiva.

Ima li antibakterijskih tvari u svakodnevnim kućanskim proizvodima?

Danas je u upotrebi velik broj komercijalnih sredstava za čišćenje koja uništavaju bakterije no na internetskim izvorima mogu se pronaći i savjeti o čišćenju različitim drugim tvarima iz kućanstva poput octa, sode bikarbone, limunovog soka, eteričnog ulja lavande i drugih.

Podijelite se u skupine i svaka neka istraži djelovanje različite tvari na bakterije s površine školskih klupa. Vatenim štapićem uzmite bris školske klupe prije i nakon dezinfekcije odabranim sredstvom. Bakterije nanesite u prethodno sterilizirane Petrijeve zdjelice s hranjivim podlogama. Svaki član skupine neka jednu Petrijevu zdjelice podijeli flomasterom na dva jednaka dijela – dio na koji će nanijeti bris klupe prije čišćenja i dio na koji će nanijeti bris klupe nakon čišćenja. Nakon 72 sata inkubacije usporedite Petrijeve zdjelice unutar grupe.

Usporedite:

  • broj različitih bakterijskih kolonija
  • ukupni broj razvijenih bakterijskih kolonija

Usporedite rezultate između skupina kako bi zaključili koje sredstvo ima najjače dezinfekcijsko djelovanje.

Koristeći zajedničke rezultate svih skupina, svaka skupina neka izradi poster koji će sadržavati naslov istraživanja, uvod, metode rada, rezultate, zaključke i izvore. Poster se može izraditi pomoću alata Canva. Kako napraviti analizu podataka možete pronaći u: DOS Matematika 7, modul: Prikazivanje i analiza rezultata, jedinica DOS- a: Analiza podataka.

Prije nego li započnete svoje istraživanje, raspravite unutar skupine o sljedećim zadatcima:

  • Navedite hipotezu za ovo istraživanje.
  • Odredite zavisnu i nezavisnu varijablu.
  • Navedite kontrolne varijable ovoga istraživanja.

Dodatni zadatak

Mnoge informacije o učinkovitosti različitih kućanskih proizvoda kao sredstvima za čišćenje mogu se naći na internetu. Postavljanje različitih informacija na internet vrlo je brzo i jeftino, a ponekad je teško razaznati koje su točne.

Potražite barem 5 internetskih izvora na temu dezinfekcije nekomercijalnim sredstvima za čišćenje te ih usporedite. Vrednujte svaki izvor postavljajući neka od sljedećih pitanja:

  • Je li poznat autor internetskog izvora? Je li autor stručan za traženo područje istraživanja? Nalazi li se informacija na nekoj službenoj stranici, forumu ili blogu?
  • Je li poznat izvor informacije na toj internetskoj stranici? Navodi li autor druge izvore ili poveznice? Mogu li se informacije tog izvora provjeriti?
  • S kojim su ciljem prezentirane informacije? Je li njihova svrha informirati, zabaviti, prodati proizvod ili navoditi? Kakvim je jezikom pisan tekst? Je li on znanstven i objektivan ili je pristran?
  • Kada je internetski izvor objavljen? Jesu li informacije zastarjele?

Usporedite svoje rezultate i raspravite koje ste internetske izvore odabrali i zašto. Postoji li mogućnost da i najpouzdaniji izvor sadrži netočne informacije?

Za kraj…

Ljudsku povijest obilježile su mnoge pandemije virusnih i bakterijskih bolesti.
Ove pandemije završile su velikim brojem smrtnih slučajeva.
Napretkom medicine i metodama prevencije neke od tih bolesti u potpunosti su iskorijenjene.
U ljudskoj populaciji i dalje se često javljaju bolesti uzrokovane virusima i bakterijama.
Većina ljudi zbog toga viruse i bakterije doživljava isključivo kao uzročnike bolesti.
Ipak, bakterije su neophodne za život na Zemlji.

  • Prisjetite se koje sve značajne uloge imaju bakterije u biosferi.
  • Značaj bakterija u biosferi prikažite posterom koji možete izraditi u alatu Canva.

Virusi također mogu biti korisni za čovjeka.

  • Samostalno istražite koja je moguća korist od virusa u području medicine i agronomije.

Za kraj…

Ljudsku povijest obilježile su mnoge pandemije virusnih i bakterijskih bolesti s velikim brojem smrtnih slučajeva.
Napretkom medicine i različitim metodama prevencije neke od tih bolesti u potpunosti su iskorijenjene, no i dalje se u ljudskoj populaciji često javljaju bolesti uzrokovane virusima i bakterijama, koje stoga većina ljudi doživljava isključivo kao uzročnike bolesti.
Ipak, bez bakterija život na Zemlji ne bi bio moguć.

  • Prisjetite se koje sve značajne uloge imaju bakterije u biosferi te ih prikažite posterom koji možete izraditi u alatu Canva.

Virusi također mogu biti korisni za čovjeka.

  • Samostalno istražite koja je moguća korist od virusa u području medicine i agronomije.