Učitavanje

2. Kritički skepticizam u poeziji Silvija Strahimira Kranjčevića

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati Kranjčevićeve pjesme Bog i Hrvati i Gospodskomu Kastoru.
  • U potpunosti ću moći izražavati vlastiti literarni doživljaj pjesama.
  • U potpunosti ću moći povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva i usvajati norme ponašanja u skladu s istinskim vrijednostima.
  • U potpunosti ću moći izdvajati pojedinosti koje izazivaju najjači dojam i koje me potiču na razmišljanje o hrvatskoj državotvornosti.
  • U potpunosti ću moći analizirati tematska i žanrovska obilježja političko-satirične poezije Silvija Strahimira Kranjčevića.
  • Moći ću povezat ću stihove s vlastitom kulturnom baštinom.
  • Moći ću prepoznati motive koji ostavljaju jači dojam i potiču na razmišljanje.
  • Moći ću uočiti osobne i individualizirane motive u rodoljubnoj pjesmi.
  • Moći ću analizirati književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane poetske vrste.
Čitanje pjesme D05. Transkript: .

Procjena znanja

Povežite stihove s jednom od fotografija. 


Tad one tužne nek se sjete pjesme,


Uz bugarštice što nam narod prati,


Dok trpi i dok pati


Zaludu vapeć sunašcu da grane!


U trenu tom, oj, usna nek im šane:


Bog i Hrvati!

Iz pjesme Bog i Hrvati izdvojeni su stihovi koji su na vas mogli ostaviti snažnije dojmove. Prepoznajte koje pojedinosti nedostaju i dopunite stihove.

Kad prvi 
  blagoslovan plane, Kad vjera vjeru sveže kod oltara, 
Pa neka šapnu 
  zaljubljene:  Bog i Hrvati! 
Dok trpi i dok 
 
Zaludu vapeć sunašcu da grane! 
Pa il’ 
Il’ pobiedit! 
Na plamnu grud kad prva 
  kane,  I »ljubim« drhtne usna puna žara – 
j, tad, oj, tad nek sretnik se spomene: Milijun braće da u lancih 

Tad one tužne nek se sjete 

Uz bugarštice što nam narod prati,

Označite točan odgovor. 

U pjesmi Bog i Hrvati upečatljivi su:

Usporedite pjesme Bog i Hrvati i Gospodskomu Kastoru pa razvrstajte ponuđena obilježja.

- općeljudska pitanja
- isticanjem moralnih i nacionalnih preokupacija
- politička krilatica u naslovu i u stihovima
- verbalna ironija: misli se jedno, govori drugo
- zazivanje slobode hrvatskog naroda i slobode pojedinca
- buđenje nacionalne svijesti
- oportunizam i konformizam
- šablonski se isprepliću motivi ljubavi prema ženi i domovini
- satiri (izrugivanje beskičmenjaštvu)
– cinično karikaturalni autoportret
Bog i Hrvati
Gospodskomu Kastoru

Označite je li tvrdnja točna ili netočna. 

Kranjčevićeva poetika u zagrljaju je s retorikom (živim govorom). Tradicionalnim epsko-lirskim pjevom, ali i raznolikim pjesničkim oblicima, Kranjčević je priskrbio naslov pjesnika za sva doba, za sva vremena.

Označite je li tvrdnja točna ili netočna. 

Kranjčević stvara stihove neovisno o metričkim modelima kvantitativne/antičke/klasične versifikacije.

Označite je li tvrdnja točna ili netočna. 

U stihovima (Gospodskomu Kastoru) polaganje lovora predstavlja rugalačku gestu.


I ja sam, evo, kreposti vašoj savio pjesmu,


Polažem lovor preda vas;


Slab je to darak, jestive više volite stvari,


Odlike više praktične vrsti!

2. Kritički skepticizam u poeziji Silvija Strahimira Kranjčevića

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati Kranjčevićeve pjesme Bog i Hrvati i Gospodskomu Kastoru.
  • U potpunosti ću moći izražavati vlastiti literarni doživljaj pjesama.
  • U potpunosti ću moći povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva i usvajati norme ponašanja u skladu s istinskim vrijednostima.
  • U potpunosti ću moći izdvajati pojedinosti koje izazivaju najjači dojam i koje me potiču na razmišljanje o hrvatskoj državotvornosti.
  • U potpunosti ću moći analizirati tematska i žanrovska obilježja političko-satirične poezije Silvija Strahimira Kranjčevića.
  • Moći ću povezat ću stihove s vlastitom kulturnom baštinom.
  • Moći ću prepoznati motive koji ostavljaju jači dojam i potiču na razmišljanje.
  • Moći ću uočiti osobne i individualizirane motive u rodoljubnoj pjesmi.
  • Moći ću analizirati književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane poetske vrste.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 8: Poezija - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primijeniti književnoteorijske pojmove., U potpunosti ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.
    1. Videolekcija 8.1: Hrvatski lirski Mojsije - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati Kranjčevićevu pjesmu na sadržajnoj i izraznoj razini., U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj teksta., U potpunosti ću moći uočiti univerzalnu dimenziju pjesme, odnosno njezinu aktualnost., U potpunosti ću moći prepoznati prednosti i ograničenja povezane s pripadnošću određenoj zajednici., U potpunosti ću moći opisati društveno-povijesne prilike u kojima je pjesma nastala i povezati ih sa značenjem pjesme., Moći ću tumačiti pjesmu na sadržajnoj i simboličkoj razini., Moći ću prepoznati tematska obilježja teksta., Moći ću prepoznati žanrovska obilježja književnog teksta., Moći ću prepoznati stilska i strukturna obilježja teksta.
    2. Videolekcija 8.3: Diklice, ruže, vile – što se skriste? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći uočiti stilska obilježja pjesama., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja renesanse., U potpunosti ću moći analizirati obilježja petrarkističke lirike., U potpunosti ću moći uspoređivati književne tekstove na jezičnoj i sadržajnoj razini., U potpunosti ću moći prepoznati vrijednost dubrovačke renesansne lirike., U potpunosti ću moći povezivati ideje iz tekstova sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje., Moći ću prepoznati povijesni razvoj hrvatske petrarkističke poezije., Moći ću prepoznati obilježja hrvatske petrarkističke poezije., Moći ću prepoznati značajke stiha u pjesmi., Moći ću uočit ću obilježja pjesničkog stila.
    3. Videolekcija 8.4: Brez izmine dugo ništar stat ne more - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći povezati sadržaj Ribanja i ribarskoga prigovaranja s aktualnim životnim situacijama., U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja poslanice., U potpunosti ću moći analizirati ulomke iz Ribanja i ribarskog prigovaranja., U potpunosti ću moći izdvojiti obilježja ribarske ekloge na primjerima., U potpunosti ću moći opisati simboličku vrijednost Ribanja i ribarskog prigovaranja za hrvatski kulturni krug i baštinu kao prvog etnografskoga i melodiografskog zapisa., U potpunosti ću moći opisati Ribanje i ribarsko prigovaranje u kontekstu hvarskoga renesansnog književnog kruga., Moći ću analizirati ulomke iz Ribanja i ribarskog prigovaranja na razini izraza.
    4. Videolekcija 8.5: Noćne Julije - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati pjesmu s obzirom na temu, motive te književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst., U potpunosti ću moći prepoznati pojam besjedovnog stiha., U potpunosti ću moći tumačiti obilježja dramskog teksta., U potpunosti ću moći izraziti literarni doživljaj teksta., U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., U potpunosti ću moći izdvojiti dojmljive pojedinosti koje potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći usporediti vlastito proživljeno iskustvo čitanja s iskustvima drugih čitatelja., Moći ću prepoznati značenje pojma renesanse., Moći ću prepoznati vrste soneta., Moći ću prepoznati značajke stiha u pjesmi., Moći ću prepoznati obilježja renesanse., Moći ću uočiti obilježja jezika renesanse.