Učitavanje

1. A. G. Matoš, anegdotalne novele: Anegdota kao književni impuls

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći usporediti svoj doživljaj literarnoga teksta s doživljajima drugih čitatelja.
  • U potpunosti ću moći izdvojiti iz ulomaka pojedinosti koje potiču na razmišljanje.
  • U potpunosti ću moći povezati tekst sa životnim situacijama.
  • U potpunosti ću moći usporediti anegdotu i novelu kao književne vrste.
  • U potpunosti ću moći analizirati pjesmu Hrastovački nokturno u kontekstu novele Nekad bilo – sad se spominjalo.
  • U potpunosti ću moći primijeniti na zadanim primjerima književnoteorijske pojmove vezane uz novelu kao proznu vrstu.
  • U potpunosti ću moći objasniti važnost pripovijedanja kao komunikacijske vještine.
  • U potpunosti ću moći analizirati i usporediti ulomke iz novela Antuna Gustava Matoša Kip domovine leta 188* i Nekad bilo – sad se spominjalo prema temi, motivima, uporabi jezika i ideji.
  • Moći ću analizirati usporediti ulomke iz novela Antuna Gustava Matoša Kip domovine leta 188* i Nekad bilo – sad se spominjalo na razini izraza.
Video. Transkript: Video.
A.G.Matoš Hrastovački nokturno Kaj da počmem, moja draga mati, Smrt i betek – to je sinek tvoj. Strelili su mene Smiljke zlati Prami, Smiljka – to je betek moj! Već je zorja, a ja ne mrem spati, Po hiži mi hinca mislih črni roj. Kokotiček već kriči za vrati: Hajči Smiljček, hajči picek moj!

Procjena znanja

Što ne povezuje anegdotu i novelu kao književne vrste?

Novela Kip domovine leta 188* temelji se na crtici iz zagrebačke povijesti.

U noveli Kip domovine leta 188* Matoš je preuzeo sadržaj budnice Pavla Štoosa.

U liku Petrinovića Antun Gustav Matoš prikazao je sebe kao zagrebačkoga mangupa.

Pročitajte citat pa na osnovi informacije u tekstu iz padajućeg izbornika odredite iz koje je novele preuzet.

  • — Soldati ideju, bežimo!

  • — Šarl, Šarl! — okrene se teta ispod višnje. — Šarl, ne sigrajte se s oslom, čujete li, čuješ li, Šarl!

  • — Pepica, za pet ran Kristušovih, smili mi se! Hodi! Buju te fundali ovi mađarski hajuši…

 

  • Dune vjetar, a bršljan na grobu stao treptjeti kao da se Smiljka budi, kao da šapuće Julčiki i plemiću Žugecu o crnoj kobili i bijelom konju.

1. A. G. Matoš, anegdotalne novele: Anegdota kao književni impuls

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći usporediti svoj doživljaj literarnoga teksta s doživljajima drugih čitatelja.
  • U potpunosti ću moći izdvojiti iz ulomaka pojedinosti koje potiču na razmišljanje.
  • U potpunosti ću moći povezati tekst sa životnim situacijama.
  • U potpunosti ću moći usporediti anegdotu i novelu kao književne vrste.
  • U potpunosti ću moći analizirati pjesmu Hrastovački nokturno u kontekstu novele Nekad bilo – sad se spominjalo.
  • U potpunosti ću moći primijeniti na zadanim primjerima književnoteorijske pojmove vezane uz novelu kao proznu vrstu.
  • U potpunosti ću moći objasniti važnost pripovijedanja kao komunikacijske vještine.
  • U potpunosti ću moći analizirati i usporediti ulomke iz novela Antuna Gustava Matoša Kip domovine leta 188* i Nekad bilo – sad se spominjalo prema temi, motivima, uporabi jezika i ideji.
  • Moći ću analizirati usporediti ulomke iz novela Antuna Gustava Matoša Kip domovine leta 188* i Nekad bilo – sad se spominjalo na razini izraza.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 9: Proza - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primijeniti književnoteorijske pojmove., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst., U potpunosti ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i europskoga kulturnog kruga te njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
    1. Videolekcija 9.2: A. G. Matoš, bizarne novele: Bizarnost kao novelističko nadahnuće - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati novele Miš i Camao., U potpunosti ću moći analizirati ideju i značenje djela., U potpunosti ću moći usporediti novele prema motivu bizarnosti., U potpunosti ću moći odrediti obilježja Matoševih simbolističkih novela., U potpunosti ću moći usporediti likove, motive i završetak u novelama., Moći ću odrediti pripadnost novela prema stilskim obilježjima., Moći ću odrediti obilježja simbolističkih novela., Moći ću prepoznati simbole u noveli., Moći ću povezati stanje lika sa simbolikom životinje., Moći ću povezati zajedničke motive obiju novela.
    2. Videolekcija 9.3: J. W. Goethe, Patnje mladog Werthera: Njegovu duhu ne možete uskratiti svoje udivljenje i ljubav. - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje su dojmljive i potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći analizirati i usporediti književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz prozne vrste., U potpunosti ću moći opisati književnopovijesno razdoblje u kojem je nastao roman., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja stilske formacije i dominantne književne poetike u predromantičarskom romanu., U potpunosti ću moći procjenjivati dobronamjernost komunikacije i ponašanja u stvarnome i virtualnome svijetu., U potpunosti ću moći izraziti literarni doživljaj teksta.
    3. Videolekcija 9.4: Kako su priče braće Grimm utjecale na romantičare? - Ishodi učenja: U potpunosti ću se moći upoznati s djelom braće Grimm i njihovim sakupljačkim akcijama., U potpunosti ću moći odrediti obilježja stvaralaštva i utjecaj romantizma na braću Grimm., U potpunosti ću moći izraziti svoje mišljenje o bajkama., U potpunosti ću moći odrediti razliku između narodnih i umjetničkih bajki., U potpunosti ću moći analizirati obilježja bajke na primjeru., U potpunosti ću moći objasniti ulogu Maksimilijana Vrhovca i njegova Poziva svećenstvu na preporoditelje., U potpunosti ću moći ponoviti obilježja bajke., Moći ću odrediti obilježja bajke., Moći ću odrediti obilježja stvaralaštva braće Grimm., Moći ću odrediti književno razdoblje stvaranja braće Grimm., Moći ću odrediti važnost Maksimilijana Vrhovca za hrvatski narodni preporod., Moći ću povezat ću pisce na temelju popularne kulture.
    4. Videolekcija 9.5: Odrastanje – pamćenje – sjećanje - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznati pojam poetskog romana., U potpunosti ću moći tumačiti obilježja romana., U potpunosti ću moći izraziti literarni doživljaj teksta., U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje su dojmljive i potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći usporediti svoje proživljeno iskustvo čitanja s iskustvima drugih čitatelja., U potpunosti ću moći analizirati roman s obzirom na temu, motive te književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst., Moći ću odrediti strukturu romana., Moći ću odrediti temu romana., Moći ću prepoznati likove u romanu., Moći ću izdvojiti dijelove romana., Moći ću analizirati važnost motiva u romanu.