Učitavanje

5. Odrastanje – pamćenje – sjećanje

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći prepoznati pojam poetskog romana.
  • U potpunosti ću moći tumačiti obilježja romana.
  • U potpunosti ću moći izraziti literarni doživljaj teksta.
  • U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva.
  • U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje su dojmljive i potiču na razmišljanje.
  • U potpunosti ću moći usporediti svoje proživljeno iskustvo čitanja s iskustvima drugih čitatelja.
  • U potpunosti ću moći analizirati roman s obzirom na temu, motive te književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.
  • Moći ću odrediti strukturu romana.
  • Moći ću odrediti temu romana.
  • Moći ću prepoznati likove u romanu.
  • Moći ću izdvojiti dijelove romana.
  • Moći ću analizirati važnost motiva u romanu.
#1 Zadatak

Uparite naslov romana s imenom i prezimenom njegova autora. Ako točno povežete sve, dobit ćete zlatnik. Do kraja videolekcije prikupljajte zlatnike da biste vidjeli iznenađenje!

Mato Lovrak Vlak u snijegu
Ivana Brlić-Mažuranić Duh u močvari
Erich Kästner  Trojica u Trnju
Ferenc Molnar Junaci Pavlove ulice
Miro Gavran Zaljubljen do ušiju
Pavao Pavličić Čudnovate zgode Šegrta Hlapića
Anto Gardaš Emil i detektivi
#2 Zadatak

Dopunite rečenice upisivanjem točnih odgovora.

Prvi hrvatski umjetnički roman nastao je u 19. stoljeću, a zove se
. Roman u obliku pisama nazivamo i
romanom. Johan Wolfgang Goethe napisao je roman
. Najopširnija je pripovjedna vrsta
.
#3 Zadatak

Uparite citat s opisom. Kada sve točno uparite, dobijete zlatnik.

„Igramo po cesti nogomet; pazimo da moj otac nije u blizini: pet gumenih lopti nam je već probio. Prije nekoliko dana je u polju vilama navalio na bundevu: učinilo mu se da je i to lopta.“ srdit
„Otkako je djed umro, ja sam zauzeo njegovo mjesto za stolom, pa sjedim nasuprot ocu; za ručak jedemo svinjetinu, krumpir i zelenu salatu. Otac žvače i jednim okom pazi da mi ne ispadne vilica; zna me zbog toga raspaliti svojom vilicom po prstima;“ nasilan
„Bilo je valjda blizu sedam sati, pa sam ustao i nečujno otapkao pored oca, do kraja stišao ton i lagano palcem upalio televizor. On iznenada zgrabi svoju tešku cokulu pored kreveta, zajauka i pogodi me njome točno u leđa. (…) Gasi to! Vikne.“ strog
„Otac se uspravio, ubrzano diše i poravnava sebi odjeću, kaže, a glas mu se skroz ispraznio: Druže nastavniče, ja radim, nemam vremena, tucite ga ko da je vaš sin, ja nemam vremena, da od njega čovik postane!
Onda zgrabi veliko drveno ravnalo za školsku ploču, počne me njime između klupa naganjati, pa sam pobjegao iz učionice i počeo trčati prema kući.“
nesretan i tužan
Vani čujem kao da netko ubrzano diše. Pogledao sam kroz uski prozorčić, produbio pogled: to moj otac sjedi pognut na panju, trese ramenima i prigušeno plače. grub

Lovro, lik iz Prijana Lovre, Augusta Šenoe na kraju priče završava tragično.

Antigona je drama tragičnoga završetka.

Pjesma Vladimira Nazora Jedro tematizira smrt.

Patnje mladog Werthera roman je u kojem glavni junak Werther počini samoubojstvo.

Procjena znanja

Od koliko se poglavlja sastoji roman Sjećanje šume?

Što je tema romana Sjećanje šume? Moguće je odabrati više točnih odgovora.

Uz pripovjedača, pojavljuju se i likovi Peje i Maloga.

Odaberite odgovor iz padajućeg izbornika.

Prvi dio romana u kojem pisac opisuje čuvanje goveda u šumi zove se

.

Motiv oca u romanu jedan je od najvažnijih motiva bez kojih roman ne bi mogao funkcionirati.

5. Odrastanje – pamćenje – sjećanje

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći prepoznati pojam poetskog romana.
  • U potpunosti ću moći tumačiti obilježja romana.
  • U potpunosti ću moći izraziti literarni doživljaj teksta.
  • U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva.
  • U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje su dojmljive i potiču na razmišljanje.
  • U potpunosti ću moći usporediti svoje proživljeno iskustvo čitanja s iskustvima drugih čitatelja.
  • U potpunosti ću moći analizirati roman s obzirom na temu, motive te književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.
  • Moći ću odrediti strukturu romana.
  • Moći ću odrediti temu romana.
  • Moći ću prepoznati likove u romanu.
  • Moći ću izdvojiti dijelove romana.
  • Moći ću analizirati važnost motiva u romanu.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 9: Proza - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primijeniti književnoteorijske pojmove., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst., U potpunosti ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i europskoga kulturnog kruga te njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
    1. Videolekcija 9.1: A. G. Matoš, anegdotalne novele: Anegdota kao književni impuls - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći usporediti svoj doživljaj literarnoga teksta s doživljajima drugih čitatelja., U potpunosti ću moći izdvojiti iz ulomaka pojedinosti koje potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći povezati tekst sa životnim situacijama., U potpunosti ću moći usporediti anegdotu i novelu kao književne vrste., U potpunosti ću moći analizirati pjesmu Hrastovački nokturno u kontekstu novele Nekad bilo – sad se spominjalo., U potpunosti ću moći primijeniti na zadanim primjerima književnoteorijske pojmove vezane uz novelu kao proznu vrstu., U potpunosti ću moći objasniti važnost pripovijedanja kao komunikacijske vještine., U potpunosti ću moći analizirati i usporediti ulomke iz novela Antuna Gustava Matoša Kip domovine leta 188* i Nekad bilo – sad se spominjalo prema temi, motivima, uporabi jezika i ideji., Moći ću analizirati usporediti ulomke iz novela Antuna Gustava Matoša Kip domovine leta 188* i Nekad bilo – sad se spominjalo na razini izraza.
    2. Videolekcija 9.2: A. G. Matoš, bizarne novele: Bizarnost kao novelističko nadahnuće - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati novele Miš i Camao., U potpunosti ću moći analizirati ideju i značenje djela., U potpunosti ću moći usporediti novele prema motivu bizarnosti., U potpunosti ću moći odrediti obilježja Matoševih simbolističkih novela., U potpunosti ću moći usporediti likove, motive i završetak u novelama., Moći ću odrediti pripadnost novela prema stilskim obilježjima., Moći ću odrediti obilježja simbolističkih novela., Moći ću prepoznati simbole u noveli., Moći ću povezati stanje lika sa simbolikom životinje., Moći ću povezati zajedničke motive obiju novela.
    3. Videolekcija 9.3: J. W. Goethe, Patnje mladog Werthera: Njegovu duhu ne možete uskratiti svoje udivljenje i ljubav. - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje su dojmljive i potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći analizirati i usporediti književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz prozne vrste., U potpunosti ću moći opisati književnopovijesno razdoblje u kojem je nastao roman., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja stilske formacije i dominantne književne poetike u predromantičarskom romanu., U potpunosti ću moći procjenjivati dobronamjernost komunikacije i ponašanja u stvarnome i virtualnome svijetu., U potpunosti ću moći izraziti literarni doživljaj teksta.
    4. Videolekcija 9.4: Kako su priče braće Grimm utjecale na romantičare? - Ishodi učenja: U potpunosti ću se moći upoznati s djelom braće Grimm i njihovim sakupljačkim akcijama., U potpunosti ću moći odrediti obilježja stvaralaštva i utjecaj romantizma na braću Grimm., U potpunosti ću moći izraziti svoje mišljenje o bajkama., U potpunosti ću moći odrediti razliku između narodnih i umjetničkih bajki., U potpunosti ću moći analizirati obilježja bajke na primjeru., U potpunosti ću moći objasniti ulogu Maksimilijana Vrhovca i njegova Poziva svećenstvu na preporoditelje., U potpunosti ću moći ponoviti obilježja bajke., Moći ću odrediti obilježja bajke., Moći ću odrediti obilježja stvaralaštva braće Grimm., Moći ću odrediti književno razdoblje stvaranja braće Grimm., Moći ću odrediti važnost Maksimilijana Vrhovca za hrvatski narodni preporod., Moći ću povezat ću pisce na temelju popularne kulture.